Ervaring met valeriaan en/of magnesium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekeurig

Ervaring met valeriaan en/of magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 10:40

Goedemorgen allemaal,

Mijn merrie van net 4 kan best gestrest raken als de andere paarden buiten staan en zij alleen op stal staat.
Ook merk ik de laatste tijd dat als ze ongeduldig is, ze begint met weven (ook als iedereen op stal is).
Ze moet nog veel leren en het alleen op stal staan hoort daar bij.
Ik wil haar graag een beetje ondersteunen door de stress wat te verlichten.
Online heb ik van Horseflex valeriaan en magnesium relax combi gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me onder andere af of ik beide kan/moet combineren (volgens mij wordt het dan te veel van het goede) en of er andere supplementen zijn die beter werken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Bowo

Re: Ervaring met valeriaan en/of magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:31

Ik zou eigenlijk eerst een stapje terug doen. Weven gaat niet meer weg, met juist management wordt het minder, maar zodra we iets van stress is, beginnen ze dan weer. Weven moet je echt voorkomen. Als het alleen staan nu zoveel stress geeft, zou ik dit in kleinere stapjes opbouwen.

Magnesium en valeriaan kunnen daarbij helpen, maar valeriaan staat wel op de dopinglijst en is dus geen optie als je ook wedstrijden rijdt.

Hoeveel en welke is iets dat je zal moeten uitproberen

Willekeurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 12:10

Staat het op de dopinglijst?! Dan ga ik dat niet gebruiken.

Ik probeer haar zo kort mogelijk alleen te laten staan, inderdaad.
Ik ben dat aan het opbouwen en dan staat ze meestal vast omdat ik met haar bezig ben.
Het weven doet ze uit ongeduld (denk ik) voor ze naar buiten gaan (met zijn allen) of als ze gevoerd worden.
Ik baal daar enorm van, ik realiseer me dat ze dit niet meer afleert.
Ik heb afleiding/speelgoed voor haar in de box (altijd al, ook voor ik haar zag weven), maar dat heeft dus niet geholpen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:19

Ik ben ook kritisch wat betreft medicatie/additieven/speciale voeding om een managementsprobleem of gedragsprobleem op te lossen.

Veel laten bewegen, weinig alleen op stal, voldoende fysiek werk, véél ruwvoer én 3en weefrek in de deur kunnen zo veel oplossen.
Als je haar wat meer wil leren alleen zijn: korte momentjes waarna de vriendjes terugkomen, of buiten in de weide zodat ze de stress er kan af lopen.

Bij mensen heeft elk middeltje zijn werking ... en ook zijn bijwerking. Ik geloof dat het bij paarden ook zo werkt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:22

Ik heb een goede ervaring met phytotonics puur strezz , nadat mijn paard haar bestie plots overleed,was ze helemaal over haar toeren,de dierenarts schreef dit voor en dat hiel toch.Ze waren 15 jaar samen.Begon ook te weven en te schoppen tegen de deur.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:25

De dopinglijst is erg uitgebreid en zelfs veel middeltjes die worden aangeboden online als 'dopingvrij' bevatten dingen die toch echt op die lijst staan. Waarschijnlijk is zulke lage dosis dat ze ervanuit gaan dat het niet omhoog komt bij een test, maar als je pech hebt, ben je wel de klos