Knarsen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nakky

Knarsen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 13:00

Nou de titel zegt het natuurlijk al wel en ik heb ook al het een en het ander opgezocht alleen word ik gek van alle aanleidingen.

Ik heb een Fjord, 8 jaar oud en rijden samen M1 dressuur. Osteopaat dacht te denken dat hij wat hypermobiel is want hij is ook super handig met zijn lichaam.

Nu het probleem… hij knarst tijdens het rijden. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en alles werkt ‘kort’ dus gok ik dat hij snel denkt dat het moeilijk is en daardoor dus gaat knarsen.

Zadelmaker en osteopaat zijn recent geweest, hoofdstel is op maat gemaakt. Komt in de wei met een vriendje waar hij gek op is. Over een paar weken komt de tandarts (waarvan ik hoop dat het eigenlijk de oplossing is)

Op het gevaarlijke internet natuurlijk ook gezien dat knarsen een soort ontspanning kan zijn alleen vindt ik dat gek klinken.

Dus mijn vraag aan jullie was of jullie hier ervaringen mee hebben en wat bij jullie geholpen heeft?

Edit: Het is er wel eentje die veel nadenkt, een zich frustreert over ‘foutjes’ of moeilijkheden wat natuurlijk ook wel een aanleiding kan zijn alleen lastig op te lossen denk ik…

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:37

Ik kende een wat ouder paard die knarsetanden als hij de hoefsmid z’n spullen uit zag pakken en tijdens het beslaan.Ik denk dat dat pijn was bij dat dier maar de eigenaar wilde perse ijzers.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:17

Die van mij knarst als ze iets moeilijk vind en gefrustreerd raakt, heb een heel sensibel paardje. Jaren geleden was het dagelijks, tot nu toe maar een keer of twee (en dat was tijdens een les).
Door sterkere spieren en een soepelere lijf is het bij die van mij minder geworden. Met of zonder bit maakt geen verschil, tanden, rug, hals etc waren goed.

Elisa2

Re: Knarsen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:38

Wel ervaringen mee maar verschillende oorzaken bij verschillende paarden.

Een vraag die er voor mij uitspringt is.. ontspant hij zijn kaak of niet?

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:07

bij ons deed paard het aan 1 kant daar hield hij zich ook vast in zijn lijf na behandeling ostheopaat ging het beter

Nakky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 18:11

Elisa2 schreef:
Wel ervaringen mee maar verschillende oorzaken bij verschillende paarden.

Een vraag die er voor mij uitspringt is.. ontspant hij zijn kaak of niet?

Ik denk dat hij dat wel een moeilijk stuk vindt. Ik probeerde vandaag hem iets langer in de hals te maken in de nageeflijkheid. Puur om te kijken of hij door de ruimte de rust kon vinden en ik denk dat ik dat even vol ga houden want dat ging best goed. Ik gok er eigenlijk op dat hij het gewoon even moeilijk vindt want het zijn vaak korte periodes.

Mijn hoofdstel zit best los omdat hij aangaf dat fijner te vinden. Vorige hoofdstel stak hij zijn hoofd naar voren en deed zijn mond open maar daar zijn we nu van af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:17

Dat is voor de meeste Fjorden moeilijk vanwege hun bouw. Misschien inderdaad even verder gaan met wat je vandaag hebt gedaan. Als het korte periodes zijn zou ik me er niet zo druk om maken verder.