En dan krijg je ineens heel apart nieuws.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

En dan krijg je ineens heel apart nieuws.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 22:24

Een maand geleden plaatste ik dit nog:

[DRS] In de wolken met mijn 21 jarige topper

3 weken terug liet ik haar weer testen.
Ik heb mijn fb bericht maar even gekopieerd en geplakt.

Mijn vriendin,,

Jeetje wat hebben wij onder de hand veel meegemaakt. Vorig jaar had je zoveel pijn en ellende en kregen we een positieve uitslag cushing. 109 daar konden we ook niet omheen ook! Best hoge ACTH score en zo begonnen we ook aan de cushing medicatie.

Bij de pakken neer gaan zitten en het allemaal even niet meer weten. Bang om je kwijt te raken en weer achter te blijven met een hoop verdriet!

Ik raakte je volledig kwijt, herkende je niet meer en kon dagelijks wel janken. Stress om jou heb ik al een jaar. Staat ze goed? eet ze goed? Heeft ze stress? Blijft ze goed? Wat zal dat beest gek van me zijn geworden. Alles stond in het teken van Ziva en alles moest perfect voor haar. Zij is namelijk mijn koningin!

Op zoek gegaan naar supplement want de medicatie wilde ik niet meer aan je geven. Het maakte je kapot en bracht je zoveel onrust dat ik koos om het risico te nemen je minder lang bij me te hebben maar wel oke en stressloos.

Vanaf daar ging het beter,
Een hormoon balans en cbd olie. Langzaam aan kreeg ik mijn paard weer terug. Ik herkende je weer zoals je bent en hoe wij altijd waren. Je onzekerheden verdwenen langzaam en ik kan weer zeggen dat wij een team zijn.

Gisteren besloten om je nog een keer te laten testen. Ergens was ik zo bang voor de uitslag. Wat als ik gewoon medicatie had moeten geven? Wat als ik verkeerde keuzes had gemaakt? Wat als ik zou horen dat we zoveel meer van het ACTH percentage in het bloed zouden aantreffen dan we hadden gehoopt?

Vandaag werd ik gebeld en ja hoor hoofdpijn van de spanning. Wat zou ze gaan zeggen.

Het normale paard stijgt deze periode naar de 47 Acth in het bloed en jouw uitslag was 39............

Huh?
Hoe dan?
Knijp me?
Je banketstaaf?

Een jaar lang heb ik me zo drukgemaakt om alles rondom haar. Niet dat ik dat nu niet meer zal doen, maar in ieder geval een stuk minder bezorgdheid.

Ja ik heb een gezond paard?
Zeker weten.

De stress en pijn van die periode heeft haar lijf zo aangetast dat dit de Acth waarde heeft doen stijgen tot bizarre hoogte. Enige wat ik kan zeggen, wat een binnenvetter is dit paard! Ze lijkt zo kalm en steady maar ze is zo snel van de leg. Zo erg dat ze zelfs deze meting compleet van de leg brengt.

Dus mijn Cushinglijer moet nou een nieuwe naam want vanaf vandaag mag en kan ik zeggen dat ik gewoon een veel te gevoelig en stressend paard heb wat hele rare dingen doet. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien hoe laag het percentage nu is! Ze heeft geen pijn meer, der stress is er niet en ze functioneert naar behoren.

Wat een verhaal en dit is echt weer wat voor ons!

-------------------

Vol ongeloof start ik mijn paard weer op, verhuizen we naar een andere stal en straalt ze weer. We reden niet veel in de bak omdat ik haar lijf niet wilde overbelasten. Ik was bang haar pijn te doen, maar we pakken weer door zodat haar lijf weer sterk en gezond wordt. Het stilstaan/recreatiepaard zijn was niet haar ding hahaha. Haar oude lijf heeft fitnes nodig!

En zo starten we dan ook weer op!

Veeel lang en laag spieren opbouwen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit ging al vrij snel en vlotjes vooruit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn trouwe team!

Afbeelding

Afbeelding

En het weekend is ze zelfs mee op pad geweest! Weer een clinic gereden bij mijn eigen instructeur. Wat ben ik blij met alles wat we doen.

Afbeelding

Afbeelding

Madiba

Re: En dan krijg je ineens heel apart nieuws.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 22:53

Wat fijn voor je. Welke hormoonbalans heb je gegeven ?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 23:01

Bijzonder zeg, maar heel fijn dat alles nu weer goed is. Ze lijkt zo op de foto's te zien wel heel lekker, soepel en ruim nog te lopen en ze ziet er ook heel goed uit. Hopelijk nog heel wat jaartjes plezier met elkaar!

Leuke foto's ook met je dochters erbij! Ze hebben het paardenvirus duidelijk geërfd van jou.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 23:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hahahaha Juppppp ze weten niet beter dan dat paarden in ons leven zijn.

Ik denk dat Oma 1 van de fitste bijna 22 jarige is die ik op het moment ken. Ze werkt nog steeds elke dag en doet het daar erg goed op. Zo loopt ze nog steeds met gemak een M proef ondanks al die tijd rust houden en de volgende dag is ze er gewoon weeer klaar voor!

Hypobalance gebruikte ik voor haar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:32

Wat goed!! Dat smoelwerk op die laatste foto :D

Oh joh dat je verhuisd bent, ik kreeg uit je topics het idee dat je half vergroeid was met die stal.
Fijn dat oma het weer zo goed doet, wat een top nieuws!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 07:49

pmarena schreef:
Wat goed!! Dat smoelwerk op die laatste foto :D

Oh joh dat je verhuisd bent, ik kreeg uit je topics het idee dat je half vergroeid was met die stal.
Fijn dat oma het weer zo goed doet, wat een top nieuws!!

Klopt zeker en geen kwaad woord over maar het is een hele recreatieve stal en daar is niks mis mee, maar wel als je plannen hebt met je paarden zeg maar. De stal waar ik stond is van een vriendin van me en ik kom er dus ook nog haha.

Ik merk dat mijn paarden beter gaan door deze banen.

Deze moet ook een keer onder het zadel en deze is nogal uhm vurig en vol levenslust hahaha
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:51

Ook een leukerd +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:55

Wat fijn dat het zo goed gaat. Ze ziet er ook heel goed uit!.
Heeft de dierenarts nog een verklaring voor die uitslag gegeven?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 08:02

Enige wat het zou verklaren is stress en pijn op dat moment.

Ze was op een steen gaan staan, bleef kreupel en dachten ze een hoefbeenbreuk.

Kliniek in en uit en daar kwamen we achter veel, te dunne zool en ook nog eens week.

1,5 maand en meerdere kliniekbezoeken verder toch maar cushing laten testen omdat ze zo afviel.

Ze toonde altijd vrolijk, maar waarschijnlijk is dat een heel groot masker geweest. Ze onderging ook alles heel braaf, maar blijkbaar wel met veel stress.

Achteraf als ik nadenk over de keer dat ze bloed gingen prikken bekeken ze eerst haar gebit en nog wat dingen en zijn toen pas bloed gaan tappen.

Dit is voor haar heel stressvol.

Ook in haar slechte periode viel ze erg af enzo en dat is waarschijnlijk toch omdat ze zichzelf echt staat op te eten van binnen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:26

Ahh , beestje.... :(:)

Nouja, nu lekker aan haar 2e jeugd begonnen +:)+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:26

Wauw, wat een verandering.
Geweldig hoe ze er nu uitziet!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:32

GabberGill schreef:
Enige wat het zou verklaren is stress en pijn op dat moment.

Ze was op een steen gaan staan, bleef kreupel en dachten ze een hoefbeenbreuk.

Kliniek in en uit en daar kwamen we achter veel, te dunne zool en ook nog eens week.

1,5 maand en meerdere kliniekbezoeken verder toch maar cushing laten testen omdat ze zo afviel.

Ze toonde altijd vrolijk, maar waarschijnlijk is dat een heel groot masker geweest. Ze onderging ook alles heel braaf, maar blijkbaar wel met veel stress.

Achteraf als ik nadenk over de keer dat ze bloed gingen prikken bekeken ze eerst haar gebit en nog wat dingen en zijn toen pas bloed gaan tappen.

Dit is voor haar heel stressvol.

Ook in haar slechte periode viel ze erg af enzo en dat is waarschijnlijk toch omdat ze zichzelf echt staat op te eten van binnen

En dat beinvloedt de cortisolwaarden....
Dan vraag je je meteen af hoeveel paarden er met zo'n misdiagnose rondlopen -O-

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 13:13

Dankjewel, en ben zelf ook heel blij met hoe ze eruit ziet.

Ze mag nog veel voller qua spier op de bovenlijn, maar na alles ben ik trots dat dit mijn Oma is.
Afbeelding

Dat over die diagnose dacht ik ook aan. Ze zal niet de enige zijn die dit heeft. Het enige waardoor we dit konden testen is omdat ze dus al lange tijd bewust van de medicatie af was gehaald en ook de hypobalnce niet meer kreeg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:45

Hier een Shetlander die door stress ook een iets te hoge waarde had, begonnen met medicijnen maar ik zag hem gewoon achter uit gaan. Heel depressief, geen eetlust, heel moe en toen gestopt met de medicijnen en nu alleen nog maar suplementen.