Hartruis, gaatje in het hart en lekkende kleppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ToutBill

Hartruis, gaatje in het hart en lekkende kleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 09:35

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Helaas is er recent een flinke hartruis geconstateerd bij mijn jonge paard (2.5 jaar). We zijn voor verder onderzoek in Wolvega geweest en hier hebben ze lekkende hartkleppen ontdekt op de echo. Alles duidt op een gaatje in zijn hart maar de dierenarts kon deze toen helaas niet vinden. (De lekkage en hoeveelheid ruis is typerend voor een gaatje). In november hebben we de tweede echo staan op eigen locatie.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben met hun (jonge) paard en die dit willen delen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:39

Ik heb het 1 x meegemaakt met een jong paard wat ik verkocht, was toen net 3. Bleek een hartruis te hebben bij de keuring en de verkoop ging toen niet door. Toen heeft een bekende hem overgenomen, de verzekering ingedaan (alleen voor dood) en die is ermee gaan springen en crossen. Dier leefde 4 jaar later nog en iemand wilde hem kopen. Laten keuren en geen hartruis meer.
Ik wist niet dat het kon maar blijkbaar kan het.

Bij ons hondje werd het hartruisje steeds erger trouwens. Is ook niet heel oud geworden,

tantesam

Re: Hartruis, gaatje in het hart en lekkende kleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:47

Hier ongeveer zelfde verhaal, alleen ben ik de koper geweest van een paard die bij keuring voor verkoop naar VS, een hartruis bleek te hebben waardoor verkoop niet doorging.

Kocht dit paard op jonge leeftijd en is er ook overheen gegroeid.
Heeft verdienstelijk op hoog niveau in de dressuur gelopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:52

ToutBill schreef:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Helaas is er recent een flinke hartruis geconstateerd bij mijn jonge paard (2.5 jaar). We zijn voor verder onderzoek in Wolvega geweest en hier hebben ze lekkende hartkleppen ontdekt op de echo. Alles duidt op een gaatje in zijn hart maar de dierenarts kon deze toen helaas niet vinden. (De lekkage en hoeveelheid ruis is typerend voor een gaatje). In november hebben we de tweede echo staan op eigen locatie.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben met hun (jonge) paard en die dit willen delen?

hartruis wel, maar niet met wat u erbij noemt,
hartruis kan ook per paard heel verschillend zijn, laat je goed door de DA informeren aan de hand van de beelden die ze maken.

Alle goeds voor -hoop ik - een goed hestel

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:05

Hartruis kan meerdere verschillende oorzaken hebben, dus de voorbeelden over ruisjes die weggaan zoals hierboven genoemd zijn niet helemaal representatief voor een echt lekkende hartklep.
Mijn paard heeft een lekkende hartklep en daardoor dus een hartruis en die ruis gaat zeker niet meer over.
Bij mij is het gaatje wel op een scan gezien. Ik ga nu om het jaar terug om het te laten monitoren om te kijken of het al invloed heeft op zijn prestaties. Vooralsnog is dat niet het geval, maar hij is ook pas vijf.
Wat ik van de dierenarts begreep kan het zo zijn dat hij d'r nooit last van krijgt, maar het kan het ook zo zijn dat hij op korte termijn in verminderde conditie et cetera krijgt.

Ik doe het er maar mee. Ik rijd hem gewoon en ik kijk wel hoe ver we komen.
Het is in ieder geval geen paard meer waarmee ik uitgebreid ga lopen dokteren andere kwalen, omdat hij dit al heeft.
Er is helaas niets aan te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:17

Bij mensen kan men over een hartruis heen groeien.
Lekkende hartklep heb ik niet gehoord dat je daar overheen kunt groeien. Dus mogelijk bij paarden ook niet.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:35

Mijn paard had ook een hartruis vanaf jongs af aan. Daar werd door diverse dierenartsen nogal luchtig over gedaan dat hij daar wel overheen zou groeien. Daarom heb ik het niet verder laten onderzoeken. Wel bleef hij moeilijk om op gewicht te houden en altijd wat traag. Vele jaren later bleek hij dus een lekkende hartklep te hebben. Ik heb er nog een jaar op kunnen rijden daarna werd mij dat ten zeerste afgeraden omdat hij ieder moment dood kon neervallen.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:30

Mijn merrie heeft precies hetzelfde.
Inmiddels 35 en stil going strong.

Heb haar hele leven tot nu toe ook zo min mogelijk stress gegeven ook geen sedatie bij de tandarts.

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 13:07

Bedankt voor jullie reacties.
Nog even ter toelichting op onze situatie: De hartruis is het gevolg van het gaatje in het hart. Ook de lekkage is een gevolg hiervan. Hebben jullie ook paarden gehad met deze situatie? Uiteraard gaat hij onder begeleiding van de dierenarts. In november is onze 2e scan om de situatie weer opnieuw te beoordelen ten opzichte van de eerste scan.

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 13:09

Simbaa schreef:
Hartruis kan meerdere verschillende oorzaken hebben, dus de voorbeelden over ruisjes die weggaan zoals hierboven genoemd zijn niet helemaal representatief voor een echt lekkende hartklep.
Mijn paard heeft een lekkende hartklep en daardoor dus een hartruis en die ruis gaat zeker niet meer over.
Bij mij is het gaatje wel op een scan gezien. Ik ga nu om het jaar terug om het te laten monitoren om te kijken of het al invloed heeft op zijn prestaties. Vooralsnog is dat niet het geval, maar hij is ook pas vijf.
Wat ik van de dierenarts begreep kan het zo zijn dat hij d'r nooit last van krijgt, maar het kan het ook zo zijn dat hij op korte termijn in verminderde conditie et cetera krijgt.

Ik doe het er maar mee. Ik rijd hem gewoon en ik kijk wel hoe ver we komen.
Het is in ieder geval geen paard meer waarmee ik uitgebreid ga lopen dokteren andere kwalen, omdat hij dit al heeft.
Er is helaas niets aan te doen.

Dit lijkt inderdaad op onze situatie. Bij ons is het gaatje nog niet gevonden maar de da weet zeker dat hij er zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:23

Als er een gaatje in het ventrikel septum zit, dan kan het idd bij een jong paard nog wegtrekken, dat gaatje kan nog dicht groeien.
Maar zonder zeker te weten of het dat is, kun je weinig zeggen over of dit over gaat of niet.
Daar zal toch exactere beeldvorming moeten plaatsvinden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:48

Mijn paard is nu 25, heeft ook al heel lang een hartruis. Heeft super gepresteerd in de sport, super goede conditie en herstelvermogen.
Nu nog steeds gezond als ouder paard.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:35

crow schreef:
Mijn paard is nu 25, heeft ook al heel lang een hartruis. Heeft super gepresteerd in de sport, super goede conditie en herstelvermogen.

Maar dat is niet wat het paard van TS heeft.

Ik merk dat er slecht gelezen wordt, jammer.
Heb zelf geen ervaring maar lees graag mee om meer te leren over dit onderwerp.
Sterkte met je paard TS!

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 15:10

BarbaLala schreef:
crow schreef:

Maar dat is niet wat het paard van TS heeft.

Ik merk dat er slecht gelezen wordt, jammer.
Heb zelf geen ervaring maar lees graag mee om meer te leren over dit onderwerp.
Sterkte met je paard TS!

Bedankt, Klopt wat je zegt. De reden waardoor hij een hartruis heeft is bekend. Een hartruis opzich hoeft geen probleem te zijn. Gaatje in het hart en de lekkage wel. Ben benieuwd naar meer ervaringen hierover en wat jullie nog met jullie paard doen? Of de sport nog een optie is bij jullie en welke beperkingen jullie merken doordat het hart harder moet werken door het gaatje en de lekkage van de kleppen:)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:16

Een jong paard van een stalgenoot had dit ook. Kwam per toeval aan het licht. Gezien het bij hem vrij ernstig was en hij ieder moment dood neer kon vallen, heeft deze stalgenoot ervoor gekozen het paard in te laten slapen.
Sterkte en hopelijk zijn er voor jouw paard nog wel mogelijkheden.

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:00

Eretria schreef:
Een jong paard van een stalgenoot had dit ook. Kwam per toeval aan het licht. Gezien het bij hem vrij ernstig was en hij ieder moment dood neer kon vallen, heeft deze stalgenoot ervoor gekozen het paard in te laten slapen.
Sterkte en hopelijk zijn er voor jouw paard nog wel mogelijkheden.

Bedankt voor je reactie! Ik hoop het ook.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:43

Helaas meegemaakt, vorig jaar |( .
Wij voelde dat het paard steeds moe was, een tweede proef rijden was amper nog mogelijk.
Dus naar de kliniek, helaas werd ons medegedeeld dat het nog een groot risico ,om dit paard uberhaupt nog onder het zadel te stappen.
Dat was een klap, mocht inmiddels lichte toer starten.
De beslissing gemaakt, stoppen met concoursen (ook rijden) en lekker op de wei laten genieten met wat jonge veulens.
Dit ging super, niks te merken of zien, maar zodra ze had gedraafd, amper nog lucht.
Er een andere oudere merrie met een blessure erbij op de weide, ging super.
Tot we opeens sóchtends vroeg haar vonden, naar adem snakkend en zittend.
Meteen kliniek gebeld, die zijn gekomen, maar inmiddels was ze al verslechterd.
Hartslag van 115, da schrok ervan.
Vervoeren was niet meer mogelijk, omdat ze niet meer kon staan.
Het zag er allemaal vreemd uit, alsof ze moest veulenen. Dik van achter, helemaal uitgepuild, en er liep bloed uit.
De da zei meschien nog proberen om een buisje in de buik te plaatsen dat de lucht eruit kan, daar ze enorm, maar echt enorm was opgezwollen.
We hebben gevraagd of er mogelijk heid was voor overleven, nee alles wat ze konden doen was 1 het buisje plaatsen voor de lucht weg te laten (dit zou ze al niet overleven), twee, inslapen. Redding was absoluut niet mogelijk, ook niet als we haar naar de kliniek zouden kunnen krijgen.
Wij hebben haar meteen laten inslapen, want ze had zoveel pijn. Dat was voor iedereen zichtbaar.
Ze bleek achteraf een inwendige bloeding te hebben gehad.

Ik zal je de rest besparen want het was erg afschuwelijk.

Hou je paard niet aan, spaar je die ellende.
Het klinkt hard, maar ik bedoel het goed.
Wij hebben er echt tijden last van gehad, beelden die ineens te voorschijn kwamen. S,nachts wakker worden omdat we het weer opnieuw beleefde.

Doe jezelf en je paard dit niet aan.

Heel veel sterkte.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:49

Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk afschuwelijk; maar ik zie niet in waarom je het paard niet aan zou kunnen houden en gewoon zou kunnen rijden/gebruiken totdat het slechter wordt?

Mijn cardioloog in Utrecht heeft aangegeven dat je het echt wel merkt als je paard er last van krijgt; inderdaad door bijvoorbeeld verminderde conditie. Dat je op het moment van last krijgen er niet te lang door mij moet gaan dan ben ik met bovenstaande eens, maar dat betekent niet dat je er tot die tijd niet van kan genieten.

Zeker omdat er ook paarden zijn die er nooit last van krijgen. Al is dat met een echt gat wel een minder grote kans.

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:05

@windsor14
Bedankt voor je reactie. Erg heftig wat jullie hebben meegemaakt! Wisten jullie niet dat het paard een gaatje had in zijn hart? Toch wel knap dat jullie dan zover zijn gekomen in de sport!
Ik zal mij goed laten adviseren door onze da in november. Het liefst wil ik hem uiteraard volgend jaar inrijden. Ik hoop dat dit hem/ons gegund is! Ondanks dat ik weet dat het er niet heel zonnig uitziet, blijven we wel hoop houden!

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:09

Simbaa schreef:
Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk afschuwelijk; maar ik zie niet in waarom je het paard niet aan zou kunnen houden en gewoon zou kunnen rijden/gebruiken totdat het slechter wordt?

Mijn cardioloog in Utrecht heeft aangegeven dat je het echt wel merkt als je paard er last van krijgt; inderdaad door bijvoorbeeld verminderde conditie. Dat je op het moment van last krijgen er niet te lang door mij moet gaan dan ben ik met bovenstaande eens, maar dat betekent niet dat je er tot die tijd niet van kan genieten.

Zeker omdat er ook paarden zijn die er nooit last van krijgen. Al is dat met een echt gat wel een minder grote kans.

Merk jij wat aan jouw paard met de training? Of aan andere dingen? Dn rij je hem nog in de sport? Heeft hij 1 lekkage, of meerderen? Ik ga er vanuit dat als we mogen inrijden, hij ieder halfjaar/jaar onder controle blijft en ze dit goed in de gaten houden dat het veilig blijft voor zowel paard als ruiter.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:31

Bij mijn Fjord van toen 9 maanden is een lekkende hartklep geconstateerd, Ik had hem naar de universiteitskliniek Utrecht gebracht voor castratie maar toen bleek hij een hartruis te hebben en hebben ze verder onderzoek gedaan. Bij hem is het een lekkende pulmonalisklep. Hij is nu 2,5 en ik laat hem volgend jaar weer op de echo zetten voor ik hem ga inrijden, voor nu weet ik dus nog niet zo goed wat de toekomst brengt. Ze hadden me toen al wel gewaarschuwd dat actief springen en crossen het sowieso niet gaat worden en überhaupt rijden afhangt van hoe het zich ontwikkeld (of het lek erger is geworden of gelijk is gebleven, ze hadden meteen al aangegeven dat dit niet weg kan gaan/erover heen kan groeien).

Voor nu merk ik niet veel aan hem, hij staat 24/7 buiten en speelt heel actief in de paddock. Ik heb 1 keer gemerkt dat hij met wild heen en weer rennen door de wei benauwd werd maar ik weet niet of hij iets in zijn neus had of daadwerkelijk benauwd was (1 van de andere paarden deed daarna hetzelfde). Ik heb wel al besloten dat als het veilig genoeg is om hem te gaan inrijden, we eerst uitgebreid zijn conditie gaan verbeteren met longeren, wandelen etc om het zo veilig mogelijk te maken. Helaas kan ik je dus nog geen verdere ervaringen vertellen maar ik hoop voor jullie dat het meevalt :)

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 19:58

Bedankt voor het delen van jouw ervaring tot nu toe @Norwayfjord!

Ik moet zeggen dat die van mij vrij veel speelt en rent met zijn grote vriend in de wei en ik hem eigenlijk nooit benauwd of kortademig zie. Het enige wat ik nu beter kan plaatsen is dat hij afgelopen 2 winters tot nu toe steeds wat schraal was en dit ook wel bij het "ziektebeeld" past. Op dit moment ziet hij er goed uit en lijkt niks erop dat hij niet goed te pas is.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:15

Geen probleem!

De mijne is vooral de eerste winter dat ik hem had enorm schraal geweest maar dat weet ik toen aan afspenen en verhuizing, achteraf heeft zijn aandoening zeker niet geholpen. Hij ziet er nu fantastisch uit en is afgelopen winter ook heel goed door gekomen :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:19

De mijne was tot twee maanden geleden niet dik te krijgen, maar is lichamelijk sowieso een kneus.

Heeft oa stofallergie, had waarschijnlijk maagzweren, zuigt lucht alsof zijn leven ervan afhangt en vindt vrij veel "dikmakers" niet lekker.
De laatste twee maanden eindelijk wat gevonden wat hij echt graag eet en is daardoor op gewicht.
Maar op gewicht houden is altijd een ding geweest en zal het waarschijnlijk ook altijd blijven. Zijn hart kwaal werkt er waarschijnlijk niet aan mee.

Verder merk ik qua conditie nog niets. We monitoren dat elk jaar, op de kliniek. Dan wordt er een soort hartfilmpje oid gemaakt en kijken ze hoe zijn hart het houdt bij inspanning. Tot nu toe komt hij er goed doorheen, maar hij is dus ook pas vijf.

De cardioloog zei in dit geval niet dat hij hier overheen kon gooien. Het hart heeft geen zelf helend vermogen/kan niet dicht groeien. Ook gaf zij aan dat het plots dood neervallen bij zijn specifieke conditie een broodje aap verhaal is.

Je merkt dan altijd eerst conditieverlies. Hij zou dus eerst slechter worden voordat hij er zodanig last van zou krijgen dat een plotselinge dood op zou kunnen treden. Dan zou je echt al heel veel stappen gemist moeten hebben in zijn geval. Daar maak ik me dus niet druk om.

Super zonde van het paard wel; hij is prachtig gefokt en heeft meer dan genoeg talent. Maar zijn lichaam werkt dus niet echt mee helaas.

Hopelijk weet je in november meer!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:36

Mijn beste paard ( liep op hoog niveau internationaal Reining)
Had ook een hartruis. Dat kwam aan het licht tijdens een verkoop keuring. (Hij was toen 7) De kopende partij hadden er toen ook nog een cardiologisch onderzoek voor laten doen en het was er dus ook echt. Ze hebben hem toen wel gekocht. De cardioloog gaf namelijk als advies dat als hij gehouden werd zoals ik hem hield dus goed in conditie, veel vrije beweging en een frisse omgeving het geen probleem moest zijn. Paard is ook nooit schraal geweest.
Paard is nu 16 en loopt nog steeds.