Paard met verschillende allergieën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Paard met verschillende allergieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 19:55

Hoi,

Uit een allergietest is gebleken dat 1 van onze paarden verschillende allergieën heeft.
Het gaat om huisstofmijt, de uitwerpselen ervan, schimmelmijt, paardenvlieg, kleine weegbree en melganzenvoet en glaskruid.
Hij heeft voornamelijk last van veel jeuk die start vanaf maart ongeveer tot het terug koud wordt. Heeft vanaf dan ook steeds eczeemdeken en kap op. Verder proest hij veel tijdens het rijden. Paard staat 24/7 op de weide met schuilstal. Wordt in de zomer niet bijgevoederd, enkel balancer.
In de winter graanvrije voeding. Eet verpakt hooi owv luchtwegklachten op droog hooi.
We gaan een vaccin laten ontwikkelen en ik vroeg me af wie ervaring heeft met deze allergieën en wat jullie nog gedaan hebben ter ondersteuning.
Bedankt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:03

Waar heb je dat laten testen?
Ik heb een hond met allergieën, en zijn bloed is getest in Lelystad (Nextmune).

Maar sommige dingen als de weegbree, huisstof mijt zijn zo specifiek.
Daar was mijn hond ook allergisch op getest.
Helaas heeft bij mijn hond niets geholpen, ook niet de op hem aangepaste vaccins.
Hij gebruikt nu een lage dosis prednison en krijgt goede voeding, daar is hij nu al een paar jaar stabiel op.

Ik begrijp dat het bij mij om een hond gaat en bij jou om een paard.
Maar jouw omschrijving was herkenbaar, vandaar dat ik me afvroeg waar jij dat hebt laten testen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 20:11

Via mijn veearts bij Zoolix.
Die sturen dat door naar een ander labo.
Maar idd, ik ben op zoek naar ervaringen bij paarden.
Onze hond is ook allergisch aan vanalles maar dat is een ander verhaal :)

Elisa2

Re: Paard met verschillende allergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:52

In het zomereczeem topic zitten wel paarden die ook allergieen er bij hebben, volgens mij werkt bij sommige immunotherapie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:23

Ik had een merrie met allerlei allergieën.
Maar ook verhoogde lever en ontstekingswaarde ( zijn deze onderzocht bij je paard) want die van mij bleek lyme te hebben . Waardoor ze dus zo allergisch reageerde .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:35

Hier ook goed gekeken naar een overbelast immuunsysteem en veel van binnen aangepakt. En op erge dagen een allergiepilletje, maar dat is echt voor noodgevallen. Het heeft 2 jaar geduurd, maar is inmiddels zo goed als klachtenvrij.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 12:43

Daihyo schreef:
Hier ook goed gekeken naar een overbelast immuunsysteem en veel van binnen aangepakt. En op erge dagen een allergiepilletje, maar dat is echt voor noodgevallen. Het heeft 2 jaar geduurd, maar is inmiddels zo goed als klachtenvrij.

Kan je het "veel van binnen aangepakt" een beetje uitleggen?

Bloed was verder in orde trouwens.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:38

Wij hebben een 3-voudige ervaring met het laten maken van een vaccin.
Ja, het hielp. Alleen...... na enige jaren kwamen de klachten terug.
Pony's (moeder en zoon) hadden niet langer een allergie voor de zaken waar ze voor behandeld waren, maar door hun allergische aanleg ontwikkelden ze nieuwe allergieën. De moeder hebben we dus opnieuw behandeld, maar de klachtenvrije periode was vrij kort en opnieuw waren er nieuwe allergieën.
De astma van beide dieren werd zo erg, ondanks dat we er alles aan deden om ze een zo stofvrij mogelijk omgeving te geven, dat we ze hebben moeten laten gaan.

Het positieve van dit verhaal, is dat ze allebei nog fijne jaren zonder problemen hebben gehad dankzij deze vaccins.
Wat dat betreft is het zeker de moeite (en de kosten) waard geweest!
Het negatieve is dat het voor hen geen blijvende oplossing bleek.
Maar het kan best zijn dat het bij jullie het resultaat wel blijvend zal zijn.

Sterkte en succes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:58

Xandyandme schreef:
Daihyo schreef:

Kan je het "veel van binnen aangepakt" een beetje uitleggen?

Bloed was verder in orde trouwens.

Ja hoor. Dit ging om een pony die al onverpakt hooi kreeg, op een kort gegraasde wei stond en Pavo slobber kreeg.
Hij testte op iets van 12 allergenen positief, waaronder verschillende mijten, knutten, weegbree en nog wat planten.
Ik ben helemaal terug gegaan naar de basis. Onverpakt suikerarm hooi, tijdelijk geen gras en in de zomer beperkt uitgebloeid gras en een vitaminebrokje van Agrobs. Daarnaast een wormenkuur, daarna een kuur darmkruiden, 3 weken niets en daarna 6 weken mariadistelzaad voor de lever. Het eerste half jaar was duidelijk een ontgiftingsperiode, want de klachten werden steeds erger en hij schuurde zich kapot. Hij kreeg toen dagelijks de hoogste dosering antihistamine.
In totaal is hij in ongeveer een jaar gereset en staat nu nog steeds op suikerarm onverpakt hooi, een balancer en een handje ruwvoermix. En alleen op beperkt uitgebloeid gras (uurtje per dag in de winter, strookbegrazing in de zomer).

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:03

Daihyo, jij hebt geen vaccin laten ontwikkelen als ik het goed begrijp dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:07

Nee dat heb ik ooit bij mijn haflinger laten doen (allergie voor mijten en bomen), maar dat had totaal geen effect en kostte vooral heel veel geld.
Dus bij de shetlander heb ik het op deze manier gedaan. En dat had wel effect. Maar het is wel lange adem en elk schakeltje is belangrijk.

De Paardentherapeute (Shelley Meeuwsen) heeft een cursus over paarden met jeuk en allergie. Zij lost het ook op met darmherstel en voeding. Is de moeite waard om eens naar te kijken :j

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:14

Daihyo schreef:
Nee dat heb ik ooit bij mijn haflinger laten doen (allergie voor mijten en bomen), maar dat had totaal geen effect en kostte vooral heel veel geld.
Dus bij de shetlander heb ik het op deze manier gedaan. En dat had wel effect. Maar het is wel lange adem en elk schakeltje is belangrijk.

De Paardentherapeute (Shelley Meeuwsen) heeft een cursus over paarden met jeuk en allergie. Zij lost het ook op met darmherstel en voeding. Is de moeite waard om eens naar te kijken :j

Ik ben er zeker van dat jouw manier ook een goede is maar ik denk dat ik al direct op problemen stuit bij het hooi... ik kan dat paard onmogelijk onverpakt hooi geven. Meermaals geprobeerd en elke keer terug in de miserie geraakt met zijn longen.
Stomen is geen optie vanwege de grote hoeveelheid die ik voeder en wegens werken onmogelijk om meerdere keren kleine hoeveelheden te geven. En volgens mijn veearts is stomen ook niet heiligmakend.

Zal die cursus eens opzoeken allesinds. Bedankt voor de uitleg en tips!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:47

Al eens geprobeerd met het hooi even volledig onderdompelen en dan op de beton buiten voeren? Je spoelt meteen nog wat suikers weg, schijnt het.

Ik heb buiten een ruime waterton staan, naast de betonplaat en in gebruik een propere riek. Het gaat allemaal vrij vlot.
Ik moet wel regelmatog de beton proper vegen en het water van de ton verversen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:54

koend schreef:
Al eens geprobeerd met het hooi even volledig onderdompelen en dan op de beton buiten voeren? Je spoelt meteen nog wat suikers weg, schijnt het.

Ik heb buiten een ruime waterton staan, naast de betonplaat en in gebruik een propere riek. Het gaat allemaal vrij vlot.
Ik moet wel regelmatog de beton proper vegen en het water van de ton verversen.

Volledig onderdompelen is niet voldoende om het stof eruit te krijgen. We hebben geweekt hooi geprobeerd maar ook dat is verre van ideaal want in de hoeveelheid dat we moeten geven, begint het al snel te broeien en dat is het laatste wat we willen...

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 00:24

Hier een paard met diverse allergieën, waaronder schimmelmijt, stofmijt en allerlei grassen.
Bij haar uit het zich niet door jeuk, maar door geïrriteerde slijmvliezen waardoor ze oa haar neus en mond in het water doet.
Wij geven haar cetrizine en hebben van de klassieke homeopaat een behandelplan met flesjes waar ze elke dag aan moet ruiken.
Nog niet geheel klachten vrij maar gaat inmiddels
stukken beter