Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Daihyo schreef:De optimale calcium-fosforverhouding voor paarden is 1,5:1 tot 2:1. Voor esparcette moet je het etiket lezen om te kijken of het wel nodig is om zemelen bij te geven. In tegenstelling tot luzerne kan bij esparcette de verhouding namelijk gewoon goed zijn en trek je het met toevoegen van zemelen dus juist de andere kant op scheef. In luzerne is de verhouding namelijk 4:1, bij esparcette varieert dit tussen 2:1 en 3:1. Alleen een analyse kan helderheid geven, dus etiket lezen.
Verder kun je esparcette ook bij een verhouding van 3:1 veilig 3kg voeren zonder te hoeven compenseren.
En aangezien je Coolstance Copra geeft, zijn zemelen dubbelop en trek je de verhouding scheef de andere kant op.
Miss_Mii21 schreef:Daihyo schreef:De optimale calcium-fosforverhouding voor paarden is 1,5:1 tot 2:1. Voor esparcette moet je het etiket lezen om te kijken of het wel nodig is om zemelen bij te geven. In tegenstelling tot luzerne kan bij esparcette de verhouding namelijk gewoon goed zijn en trek je het met toevoegen van zemelen dus juist de andere kant op scheef. In luzerne is de verhouding namelijk 4:1, bij esparcette varieert dit tussen 2:1 en 3:1. Alleen een analyse kan helderheid geven, dus etiket lezen.
Verder kun je esparcette ook bij een verhouding van 3:1 veilig 3kg voeren zonder te hoeven compenseren.
En aangezien je Coolstance Copra geeft, zijn zemelen dubbelop en trek je de verhouding scheef de andere kant op.
Niet mee eens.
Calcium 10,1g / kg, fosfor 3g/kg. Dus 1:3.
"Een calcium:fosfor verhouding van 1:3 is ongezond voor een paard; de optimale verhouding voor volwassen paarden ligt tussen 1,5:1 en 2:1 (calcium:fosfor)"
Dus dit moet je wel compenseren, wat je zegt klopt dus niet. Mijn dierenarts adviseert ook om bij deze hoeveelheid te compenseren.
Maar ik ben vooral benieuwd, zijn er hier mensen die ook esparcetten niet in grammen maar in kilo's voeren?
Miss_Mii21 schreef:Daihyo schreef:De optimale calcium-fosforverhouding voor paarden is 1,5:1 tot 2:1. Voor esparcette moet je het etiket lezen om te kijken of het wel nodig is om zemelen bij te geven. In tegenstelling tot luzerne kan bij esparcette de verhouding namelijk gewoon goed zijn en trek je het met toevoegen van zemelen dus juist de andere kant op scheef. In luzerne is de verhouding namelijk 4:1, bij esparcette varieert dit tussen 2:1 en 3:1. Alleen een analyse kan helderheid geven, dus etiket lezen.
Niet mee eens.
"Een calcium:fosfor verhouding van 1:3 is ongezond voor een paard; de optimale verhouding voor volwassen paarden ligt tussen 1,5:1 en 2:1 (calcium:fosfor)"
Dus dit moet je wel compenseren, wat je zegt klopt dus niet. Mijn dierenarts adviseert ook om bij deze hoeveelheid te compenseren.
Maar ik ben vooral benieuwd, zijn er hier mensen die ook esparcetten niet in grammen maar in kilo's voeren?
Miss_Mii21 schreef:Niet mee eens.
Daihyo schreef:Miss_Mii21 schreef:Niet mee eens.
Het is niet nodig om me dit ook via pb te sturen om me de les te lezen, want ten eerste klopt je berekening niet en heb je je andere voer niet mee gerekend en ten tweede heb ik er een paar jaar voor gestudeerd, dus ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb.
Maar hee, volg jij lekker het advies van ai ipv meerdere deskundigen hier op bokt en leer vooral niet zelf etiketten lezen, verhoudingen uitrekenen en meer kennis over gezond voeren. Of sta ook vooral niet open om te leren en niet alles vanuit je eigen perspectief te bekijken. Gemiste kans, want het maakt je wereld een stuk rijker.
MarlindeRooz schreef:Waarom blijf je dan maar ontelbare voertopics aanmaken als het advies van je dierenarts goed en helpend is?
Blijkbaar is het dat dan niet want dit is topic nummer zoveel in korte tijd over voeding.
In mijn opinie hebben veel dierenartsen maar heel beperkte kennis over voeding.
Miss_Mii21 schreef:MarlindeRooz schreef:Waarom blijf je dan maar ontelbare voertopics aanmaken als het advies van je dierenarts goed en helpend is?
Blijkbaar is het dat dan niet want dit is topic nummer zoveel in korte tijd over voeding.
In mijn opinie hebben veel dierenartsen maar heel beperkte kennis over voeding.
Ik ben benieuwd, of er meer mensen zijn die ook +1 kg esparcette voeren per dag. Over luzerne hoor je dit wel vaker, Esparcette hoor ik niet vaak.
Miss_Mii21 schreef:Dan klopt het advies van de dierenarts dus niet, kan ik uit jouw verhaal concluderen. Ik volg niet AI, ik volg het advies van de dierenarts, waarvan ik dus nu leer dat ik daar vraagtekens bij kan plaatsen.
Daihyo schreef:Tatyana: dat gaat waarschijnlijk over de Metazoa fitright esparcette. Dat is een balancer met esparcette als grondstof. TS heeft het over pure esparcette als aanvullend ruwvoer.
Tatyana schreef:Daihyo schreef:Tatyana: dat gaat waarschijnlijk over de Metazoa fitright esparcette. Dat is een balancer met esparcette als grondstof. TS heeft het over pure esparcette als aanvullend ruwvoer.
Nee het gaat echt om de pure esparcette, ook daar staat bij 50 gram per 100 kg.
Het heet tegenwoordig Naturalfit Digest, bij de samenstelling staat 100% esparcette.
[ Afbeelding ]