Brok/muesli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje257

Brok/muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:44

Vraagje, wij hebben onze shetland pony's altijd brok, Subli basisbrok, gevoerd (alleen in de avond een halve voerschep).
De shetjes staan bij ons puur voor de leuk, de knuffels en het gezellige. We voerden de brok om zo te kunnen zien of ze oké zijn en veranderingen op te merken.
Nou groeide onze Jip daar ontzettend van en na het constateren van zijn hoefbevangenheid zijn we gelijk voor beide gestopt met de brok en kreeg jip alleen hooi en staat juno buiten en savonds op stal staat er hooi.

Nu het gras minder wordt wil ik een beetje muesli/brok gaan voeren aan Juno. Maar welke brok of muesli is het beste? Zijn er andere dingen om te voeren. Zeker als er in de toekomst een nieuw maatje bij komt wil ik het goed op orde hebben. De fokker van jip en juno voert tot 3 jaar brok bij weidegang en hooi.

Ik hoor graag adviezen van jullie. (Dat mijn voerplan compleet verkeerd was begrijp ik dat hoeft echt niet herhaald te worden)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:48

Muze

Re: Brok/muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:28

Inderdaad, ik zou gaan voor een vitaminebrokje.

Cioccolato

Re: Brok/muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:38

Eeen halve schep basisbrok is ook wel erg veel voor een shetlander.

Mijn shetlander krijgt een handje musli. Standaard musli met zo min mogelijk erin.
Ik voer vitamine en mineralen poeder bij dus dat krijgt ze via de poeder en niet via krachtvoer. Ook 1x daags ipv 2x daags zoals de rest op stal.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Mijn Shet was al zeer te zwaar toen ze hier kwam en werd al gauw hoefbevangen. Zij staat nu op een kleine paddock van deels zand en deels kort gras en heeft inloopstal. Zij krijgt nooit eerste snede hooi (mijn paard juist wel, hij krijgt veel eten om op gewicht te blijven), dus de shet krijgt 4x per dag grover tweede snede van vorig jaar op dit moment en in porties. Niet onbeperkt want dan eet ze maar door.
Daarnaast krijgt ze een portie vitalbix (vitaminetekorrel) en een handje grasmix.
Soms een klein stukje wortel, appel of brood, maar dat is dan echt een klein extraatje puur voor de smaak.
Dat is het.
Gelukkig is ze goed afgevallen inmiddels al kan er nog steeds nog wel wat af. Ze hebben gewoon niet zo heel veel nodig.
Normaal zou in het wild het dieet van een shet heel sober zijn en zouden ze er ook flink voor moeten lopen. Bij mensen thuis is dit moeilijk na te bootsen en krijgen ze al heel gauw teveel voer en te weinig beweging.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:30

Vitaminebrokje werkt vaak heel fijn bij sobere dieren als je wat volume erbij wilt kan je kijken naar ruwvoermixen. Dat hebben ze niet nodig als ze genoeg hooi en/of gras krijgen maar het kan een fijn gevoel geven als ze wat langer aan het smikkelen zijn.