Urine opvangen maar paard stopt met plassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Urine opvangen maar paard stopt met plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:38

Dag allemaal,

Tja, de titel zegt het al: ik moet urine opvangen bij mijn paard maar hij stopt met plassen zodra ik binnen een meter of 2 van hem kom. Potje aan een stok heb ik al over nagedacht maar ook daarmee kun je niet dichtbij genoeg komen. Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad? Zo ja, hoe heb je het opgelost/je paard getraind waardoor het toch is gelukt?

Groetjes

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Deken opgooien met een extra flap eraan? En dan een inco erin die je daarna kunt uitknijpen?
Iets anders kan ik niet bedenken

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Die van mij wil nooit op andere plekken plassen dan in stal. Als ik zie dat hij wel moet dan speel ik waterval geluiden af, en vanaf het moment dat hij gaat staan vertel ik hoe ontzettend géweldig hij is en dan gaat hij wel :')

Bij urine opvangen zorg ik dat hij in ieder geval volledig bezig is, al zou hij dan van plan zijn te stoppen dan lukt dat niet heel snel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij in stal nog plast als ik met mijn hoofd eronder hang waarschijnlijk _O-

Autumnn

Re: Urine opvangen maar paard stopt met plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Kan je hem niet tijdelijk in een lege stal zetten? Als mijne plast op de poetsplaats bijvoorbeeld kan ik genoeg vanaf de grond opvangen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

maar van de grond af is de urine toch totaal besmet met allerlei bacterien en rommel? Dat kan toch nooit een goed test resultaat opleveren lijkt me ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

Bij dopingcontroles wordt altijd urine opgevangen met pot aan een lange stok. Dat zou dus echt wel moeten werken. Maar dus wel met een stok van 2 meter lang of zo. Zodat je bij het hoofd staand de urine op kunt vangen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

ElCamino schreef:
maar van de grond af is de urine toch totaal besmet met allerlei bacterien en rommel? Dat kan toch nooit een goed test resultaat opleveren lijkt me ?

Ik zou er inderdaad ook wel iets op doen ja :')

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:52

Oja vergeten te vermelden... Hij staat jaarrond 24/7 buiten en er is geen tijdelijke stal om even in te zetten. Het moet dus echt gebeuren op het moment dat ie plast, want inderdaad, zodra het de grond raakt is de urine ongeschikt om te testen.

@ibbel, een 2 meter lange stok is wel een goeie, het punt is dan nog wel dat ie ophoudt met plassen zodra ik eraan kom en gewoon wegloopt. Hij moet door blijven plassen en blijven staan. Iemand een idee hoe je dat een paard bijbrengt? :')

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ik kreeg ooit de tip (was wel met een merrie) om een deken op te doen en aan de achterkant een afgeknipte petfles te hangen. Als ze dan zou plassen zou de petfles zich vullen. Misschien kun je ook zoiets maken onder de deken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Als het afnemen van urine op de "spontane wijze" echt niet lukt kan de dierenarts dit doen door ofwel manueel leegduwen van de blaas of een punctie uit de blaas (cystocentese). De laatste is ook wel de meest betrouwbare en steriele manier.