Fout van dierenarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Fout van dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:22

Vorige week zaterdag had mijn merrie een slokdarmverstopping. Ik heb s ochtends de dierenarts gebeld en gevraagd of ik buscopan kon spuiten. Dit kon. Hielp niet, dus s middags gebeld om te laten sonderen.
Ze was er denk ik rond 17 uur. Gesedeerd en gesondeerd. Zat eerst in luchtpijp, paard had bloedneus, maar kan gebeuren. 18 uur ging ze weg met de mededeling: er is zoveel uit, moet nu wel opgelost zijn. Mijn bijrijder zei nog: maar er komt nog pulp naar buiten door de slang. Haar antwoord: ja, maar kan ook uit de maag komen.

Ze ging weg om 18 uur met melding dat paard met uurtje weer mocht eten, maar paard slijmde nog, dus om 19 uur weer gebeld. (Geen eten gegeven trouwens gelijk, vreemd advies). Ze gaf aan dat ik nog ff kon afwachten, maar t werd niet beter dus om half negen weer gebeld. Ze kon niet in de maag kijken zei ze, dus dan moest ik maar naar de kliniek. Dit dus gedaan alwaar in een halfuur de verstopping eruit was. Gewoon met een sonde. Dierenarts gaf aan dat het soms gewoon wat tijd kost. Nu woon ik in duitsland en zijn hier vaste tarieven voor. Sondering is dus 119 euro circa. Deze dierenarts hanteert 3x basistarief.
Rekening kreeg ik. Ook nog telefonisch consult erbij. Ik heb gebeld en hij gaf aan dat ze dit had gedaan omdat ze gek werd van mijn gebel. 5x bellen in weekend. Ik heb dus 1x gebeld waarin gezegd werd dat ik eerst buscopan kon spuiten, daarna om te vragen of ze langs kon komen, daarna nog 2x om te zeggen dat het niet goed ging (die laatste 2x waren niet nodig als ze gewoon de verstopping had opgelost). Bij kliniek zag je ook duidelijk het water weglopen.

Enfin: ik heb dus vanochtend gebeld. Er viel niet mee te praten. Ik ben ruim 10 jaar klant. Hij zou telefonisch consult eraf halen, er waren geen fouten gemaakt volgens hem dus rest moest ik betalen en hun nooit meer bellen. Ze deden eigenlijk al geen paarden meer, omdat paardeneigenaren altijd zeikten. T was nooit goed of te duur. Ik heb dus nooit geklaagd. Maar nu werd het me te gortig..505 euro voor niks. Kliniek s avonds was ruim 300.

Maar dierenarts is niet mee te praten. heeft geen fout gemaakt zegt hij en wil nieteens luisteren (de chef dus dat is niet degene die hier was). De verstopping was opgelost volgens hem maar kan terugkomen. Dat was hem ook weleens gebeurd (hoe dan binnen uur zonder eten).

Wat zouden jullie doen? Het erop aan laten komen of gewoon betalen en wegwezen.

O. En ter info: ik was gewoon vriendelijk. Heb ook aangegeven dat ik best bv 200 wilde betalen, maar 505 niet fair vond. Toon vd dierenarts was echter gelijk agressief en totaal niet open voor gesprek. Vooral dat maakt me boos.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Omdat dit topic beter op PaardenWelzijn past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> PW

Hutcherson

Re: Fout van dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:59

Ik zou sowieso nooit meer bij deze DA aankloppen. Los van de bejegening zou ik er niks meer van vertrouwen. Ik zou een officiele brief of mail sturen met daarin dat je de prijs niet redelijk vind, het niet eens bent met de manier van handelen en dat je van mening bent dat ze niet juist heeft gehandeld omdat het binnen de kliniek met een simpele sonde opgelost was. Dit heeft het leven van je dier in gevaar gebracht en de factuur is niet terecht. Geef aan wat je redelijkerwijs bereid bent te betalen. Dus het consult, voorrijkosten, medicatie etc. Maar de telefoontjes omdat ze gek van je werd zijn niet oke of dubbel tarief, dat kan echt niet. Er is vast ook een hogere macht waar je een klacht oid neer kunt leggen over het functioneren van deze DA.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:57

Kun je niet aan de kliniek vragen om hun bevindingen op papier te zetten?
Er was nog duidelijk een verstopping, dus als zij dit op papier zetten, dan sta je al veel sterker richting je dierenarts.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:34

(Dieren)artsen kunnen fouten maken, helaas. Daar zou ik ook van balen, maar meer dan hem erop wijzen kun je niet. Het betekent ook niet per se dat je de rekening niet hoeft te betalen.

MAAR wel is het een absolute hork en is niet professioneel, omdat hij ten eerste gewoon toe zou moeten geven dat hij de situatie verkeerd heeft ingeschat, en vooral omdat het echt niet kan dat hij zegt dat hij 'gek werd' van je telefoontjes en daarom meer geld heeft gerekend. Wat een absolute eikel.

Of de rekening niet klopt, vind ik lastig te beoordelen. Waarom heeft hij 3x basistarief gerekend?
Los daarvan hoop ik dat je een fijne nieuwe veearts kunt vinden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:52

Telefonisch consult is toch sowieso niet zelfde tarief als fysiek.
Ik snap dat ze daar iets voor rekenen maar dat zou nooit een basis tarief moeten zijn en ook niet berekenen omdat ze gek van je worden.
Had ie maar een ander vak moeten leren waar hij niet belangrijk voor welzijn van dier is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Nou klinkt niet erg aardig zeg.
Ik zou betalen en wegwezen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

Als er vaste tarieven zijn (goed geregeld daar trouwens) dan hebben ze zich daar aan te houden toch?
Je kunt mailen dat je een officiële klacht wilt indienen, oa voor de manier waarop je te woord bent gestaan achteraf.
Google review werkt ook wel eens goed.

Achteraf niet goed behandelen 'kan gebeuren' maar op zo'n manier te woord gestaan worden is van de zotte.

Misschien wel iets om over na te denken: zet je nu door, ben je hierna helemaal niet meer welkom. Zijn er (voldoende) andere spoed dierenartsen in de buurt? Hier in sommige delen van NL heb je oliebol maar te slikken omdat je anders geen dierenarts meer hebt in t weekend.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:56

Zooo... daar zou ik nooit meer heen gaan zeg. Wat een botte boer. :x
En ik zou uit principe het bedrag ook aanvechten als het echt zo is dat er in Duitsland vaste tarieven zijn.
Bereid zijn het bedrag te betalen en het dus aan de kant leggen, maar ik zou geen cent meer betalen dan nodig was bij zo iemand.
Ik weet niet hoe het werkt daar? Kun je bij een hoofdorganisatie terecht die over het naleven van de regels gaat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:10

DA heeft zelf al aangegeven dat TS 'm nooit meer moet bellen, en dat ze ook geen paarden meer willen doen 'omdat paardeneigenaren altijd zeiken'
Dus dat TS weg gaat/moet bij deze DA is al "geregeld".

TS: wie pleit om een koe geeft er een koe op toe. Oftewel, neem je verlies, je wint het toch niet en het kost je een hoop energie (en als je echt wilt doorzetten, geld)

In NL was de rekening van de DA 200 geweest en de kliniek minstens 500 zo niet meer...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Nyaleti schreef:
Als er vaste tarieven zijn (goed geregeld daar trouwens) dan hebben ze zich daar aan te houden toch?
Je kunt mailen dat je een officiële klacht wilt indienen, oa voor de manier waarop je te woord bent gestaan achteraf.

Achteraf niet goed behandelen 'kan gebeuren' maar op zo'n manier te woord gestaan worden is van de zotte.

Misschien wel iets om over na te denken: zet je nu door, ben je hierna helemaal niet meer welkom. Zijn er (voldoende) andere spoed dierenartsen in de buurt? Hier in sommige delen van NL heb je oliebol maar te slikken omdat je anders geen dierenarts meer hebt in t weekend.

Dit zou ik ook doen, inspelen op de vaste tarieven en een officiele klacht indienen. Of hun de rekening van de kliniek laten betalen die niet nodig zou zijn geweest als zij hun werk goed hadden gedaan. Ben wel benieuwd wat een tuchtcommissie hier van zou zeggen. Ik zou zelf prima bereid zijn om te betalen maar wel met enige compensatie vanwege de fouten die gemaakt zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Er is in Nederland een veterinair tuchtcollege. Geen idee of dat in Duitsland er ook is, vast wel. Je zou daar nog eens kunnen informeren als je er zin in hebt.
De dierenarts maakt vast niet met opzet een fout, maar als je i.p.v. 500 de rekening terug kunt brengen naar 200, dan is dat misschien de overweging waard. Maar dat is aan jezelf. Ik vind 300 euro te veel betalen persoonlijk wel veel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Wat is dan nu precies de fout in jouw ogen?
Dat je naar de kliniek moest om het daar verder op te lossen?

Denk overigens dat je het met aanvechten niet wint, betalen, doorademen en een andere praktijk zoeken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Altijd in het weekend he. Paarden lijken dit soort problemen nou nooit eens te kunnen krijgen op een maandag ochtend 8:30 8)7

In de basis ga ik er van uit dat als de dierenarts werk aan mij heeft fysiek aanwezig of aan de telefoon, ik dat gewoon betaal. Ik vind het op zich netjes als check up telefoontjes die ze in kunnen plannen als het hun uitkomt, gewoon bij het basis tarief horen. Als ik in het weekend iemand wil spreken op een tijdstip dat het mij uitkomt voor overleg vind ik het niet raar om daar voor te moeten betalen. Al vind ik het ook correct en klantvriendelijk als ze dat niet doen als het eigen! DA zijn bij een kliniek waar ik al jaren klant ben als het een overleg van 2 min is.
Ook heeft een DA géén resultaat verplichting. Dus dat je alsnog naar de kliniek moest ontslaat je voor mij niet van een betaalplicht.

Maar in dit geval klinkt het verder wel als een zeer matige ervaring. Ik wordt graag serieus genomen door mijn DA (en dat is gelukkig ook zo). Dus als ik blijf twijfelen wil ik dat hij of met goede uitleg komt of nog een keer kijkt. En als er te veel in de foutmarge gewerkt wordt mag dat wel enigszins meespelen in de rekening die ik krijg (en dat is gelukkig ook zo)
Maar vooral het gevoel moet kloppen! en dat is nu overduidelijk absoluut niet het geval.

Extra tarief ik rekening brengen omdat je irritant bent _-:( mafkees. Die zou ik inderdaad ook niet betalen.

Maar ik zeg: betalen en wegwezen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

De prijzen van dierenartsen in Duitsland liggen vast binnen een range, vastgelegd in de GOT. Een DA moet minimaal een bedrag per (onderdeel van) een behandeling rekenen, maar mag tot 3x dit bedrag rekenen. De DA staat dus wel in zijn recht, maar dit komt wel erg over als klant-wegpesten.

Een DA die bij slokdarmverstopping niet doorgaat tot het water echt wegloopt in de maag, zou ik ook niet meer vertrouwen bij mijn paard. En ik begrijp goed dat het heel zuur voelt dat je dan zo'n dikke rekening én een hork-antwoord krijgt.

Ik zou met zo'n bedrag voor een onvolledig uitgevoerde behandeling ook niet akkoord zijn, maar weet helaas niet waar je terecht kunt met een klacht.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

germie schreef:
Er is in Nederland een veterinair tuchtcollege. Geen idee of dat in Duitsland er ook is, vast wel. Je zou daar nog eens kunnen informeren als je er zin in hebt.
De dierenarts maakt vast niet met opzet een fout, maar als je i.p.v. 500 de rekening terug kunt brengen naar 200, dan is dat misschien de overweging waard. Maar dat is aan jezelf. Ik vind 300 euro te veel betalen persoonlijk wel veel.
Ik denk niet dat je daar erg ver bij komt in dit geval.
Die gaan sowieso niet over het gedrag richting klant en niet over het bedrag dat wordt gerekend.

Ik zou de kliniekkosten gewoon betalen en niet proberen te verhalen op de eerste dierenarts.
Dierenartsen mogen fouten maken en het gebeurt regelmatig dat je alsnog wordt doorgestuurd.
Maar als de DA van TS een (bijvoorbeeld) 3x zo hoog bedrag rekent als is toegestaan volgens de Duitse regels, zou ik het daar niet bij laten.
Ik zou alleen wachten tot de emoties omtrent het hele gebeuren wat zijn gaan liggen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:31

Cayenne schreef:
Kun je niet aan de kliniek vragen om hun bevindingen op papier te zetten?
Er was nog duidelijk een verstopping, dus als zij dit op papier zetten, dan sta je al veel sterker richting je dierenarts.

Heb ik al. Maar dierenarts wil er nieteens naar kijken. Nee. Ze heedt geen fout gemaakt, al voor ik 2 woorden kon zeggen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Gewoon betalen en daarna nooit meer terugkomen.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Woon intussen 21 jaar in Duitsland en tot 4 jaar geleden ook een hele fijne Duitse dierenarts gehad. Doordat ik met een paard naar een Nederlandse kliniek ging die goed samenwerkt met een Nederlandse dierenarts groep hebben we besloten om alles over te brengen naar Nederland. Door COVID ben ik 1 keer bij een andere Duitse dierenarts beland, hij heeft mij goed geholpen maar heeft mij wel een rekening gestuurd die net zoveel was als een week op de kliniek... Ik heb hem gebeld en hij mag dit en omdat hij het mega druk had door COVID rekende hij de volle prijs, tja dan heb je niet veel meer te zeggen, het mag. Het botte en lompe is wel echt Duits, gewoon er over praten en zeggen dat de praktijk veranderd is veelal teveel gevraagd. Ook al vaak meegemaakt niet met de dierenartsen gelukkig, daar altijd goede relatie mee gehad.

In Duitsland kan je een dierenarts aanklagen (advocaat en dan rechter) er is ook een Tierärztekammer. Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben kun je het navragen bij je verzekering. Maar verwacht niet teveel.

Ik ben blij dat de dierenartsen praktijk uit Nederland hier in Duitsland kan en mag komen, anders hadden we hier een mega probleem (ervaring COVID), omdat er gewoon weg te weinig dierartsen zijn. Succes met het zoeken van een nieuwe dierarts!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:37

miereneter schreef:
(Dieren)artsen kunnen fouten maken, helaas. Daar zou ik ook van balen, maar meer dan hem erop wijzen kun je niet. Het betekent ook niet per se dat je de rekening niet hoeft te betalen.

MAAR wel is het een absolute hork en is niet professioneel, omdat hij ten eerste gewoon toe zou moeten geven dat hij de situatie verkeerd heeft ingeschat, en vooral omdat het echt niet kan dat hij zegt dat hij 'gek werd' van je telefoontjes en daarom meer geld heeft gerekend. Wat een absolute eikel.

Of de rekening niet klopt, vind ik lastig te beoordelen. Waarom heeft hij 3x basistarief gerekend?
Los daarvan hoop ik dat je een fijne nieuwe veearts kunt vinden.

Er was een vrouwelijke dierenarts. Ik heb dus gisteren contact opgenomen met haar baas. Die zei dat. 3x basistarief is wel vrij normaal in het weekend. Is alleen vervelend dat ze dat nooit zrggen maar altijd: geen idee, terwijl de nieuwe Got juist is om het transparanter te maken. Maar dat is voor mij geen probleem. En fouten hebben ze wek vaker gemaakt, maar dat is menselijk. Echter, 505 euro voor een vrij simpele ingreep die niet goed is uitgevoerd vind ik niet fair. Wetgdving zegt dat je betaald voor de dienst. Niet voor resultaat. Maar als er schade is omtstaan door een ingreep of de ingreep fout is uotgevoerd waardoor het niks heeft gebracht de dierenarts de schade daaruitvoortvloeiend moet betalen (in mijn geval dus de kliniekrekening van 350 euro). Vandaar dat ik heb aangeboden 200 aan hem te betalen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:40

Nyaleti schreef:

Dat heb ik al geregeld. Want ik was sws niet meer van plan erheen te gaan. Had het alleen liever gewoon op normale manier afgesloten. T is overigens nederlandse dierenarts die een duitse praktijk over heeft genomen. Was vroeger echt top, maar ik geloof dat ie inmiddels alleen nog maar geld ziet en vergeet waarom hij da is geworden

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:42

Ibbel schreef:
DA heeft zelf al aangegeven dat TS 'm nooit meer moet bellen, en dat ze ook geen paarden meer willen doen 'omdat paardeneigenaren altijd zeiken'
Dus dat TS weg gaat/moet bij deze DA is al "geregeld".

TS: wie pleit om een koe geeft er een koe op toe. Oftewel, neem je verlies, je wint het toch niet en het kost je een hoop energie (en als je echt wilt doorzetten, geld)

In NL was de rekening van de DA 200 geweest en de kliniek minstens 500 zo niet meer...

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Maar voelt fijn om hier toch soort van moreel gelijk te krijgen. Het voelde echt rot. Ik heb echt nooit ergens over gezeikt. 1x zeg je dan wat en dan dit. Ik was trouwens in een nederlandse kliniek s avonds. Die rekening was dus rond de 350. Rekening duitse dierenarts voor prutswerk 505

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:00

Overigrns wel even oets rechtzetten, want het lijkt nu veel over het bedrag te gaan. In principe klopt dat, op telefonisch consult na. Dat moet vantevoren worden aangegeven en mag maar in bepaalde gevallen. In dit geval sws heel raar, omdat ik gebeld heb voor een afspraak, maar eerst buscopan kon proberen te spuiten. Dan nogmaals gebeld voor afspraak en dan s avonds na de behandeling dat het niet goed was. Die laatste 2 telefoontjes waren dus al noet geweest als ze gewoon haar werk goed had uitgevoerd.
Maar dat telefonische consult was ik wel heel kwaad om. Plus dus feit dat er 3x basistarief gerekend wordt (dat is trouwens wel normaal en volgens mij in weekend zelfs verplicht) en er gewoon niet mee te praten valt. Als zij het had geprobeerd, gezegd had: sorry het lukt noet met sonderen. Ga naaf de kliniek. Had je me niet gehoord. Het feit dat ze gewoon noet leek te weten dat water moet doorlopen en dus had kunnen weten dat het nog niet opgelost was (ze is ook maar kwartier bezig geweest ofzo). Daar heb ik moeite mee.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Oke, als het bedrag wel 'klopt' en gewoon gerekend mag worden, dan zou ik het betalen en het zo snel mogelijk achter je laten.
Je paard is weer oké en dat is het allerbelangrijkste.
Sonderen kan altijd fout gaan, dat hoeft niet per sé aan de kundigheid van de dierenarts te liggen en zelfs als het daar wel aan ligt, is het niet iets waar je verder iets mee kunt in dit geval.
Maar ik snap wel heel goed dat je een gevoel van onrechtvaardigheid hebt en dat is met hoe je het omschrijft ook absoluut terecht.
Om een ander die met zorgen zit, zeker bij een machtsverschil, zo te behandelen, is echt schandalig.

Ik hoop dat je het snel achter je kunt laten en dat deze dierenarts daadwerkelijk stopt met het behandelen van dieren.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

weet u het is nu een welles nietes spelletje , als u hierdoor het vertrouwen in uw dierenarts kwijt bent , dan betalen en bij andere maatschappij ik begrijp uw frustratie goed hoor