Pergoquin ppid sloomheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Pergoquin ppid sloomheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:40

2 weken geleden heb ik een ppid test laten doen bij mijn haflinger van 23 omdat zowel de da als ik al een vermoeden hadden dat hij dit wel eens kon hebben. En inderdaad de test was positief.

Nu staat hij sinds afgelopen maandag op pergoquin 1 pilletje per dag. Wat ik nu merk is dat hij heel sloom is. Als we een beetje door het bos scharrelen ( meer doen we niet meer ) en we gaan draven valt hij na een pas of 5 ook weer terug in stap. Nu merk ik ook dat hij in rust wat slomer is. Hij heeft ook last gehad van knijpende en snelle ademhaling, maar die is nu weer normaal ( anders was hij ook op pufjes gegaan ).
Ik ben blij dat zijn ademhaling op orde is, maar die sloomheid heb ik een vermoeden van dat het door de pergoquin komt. Ik zou het nog ff aan kunnen kijken een weekje ofzo of maandag de da bellen om misschien wat aan de dosering te kunnen doen?
Wat denken jullie?

capopjekop

Re: Pergoquin ppid sloomheid

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Ik heb zelf enkel ervaring met prascend, maar daar is van bekend dat je dat heel rustig moet opbouwen. Dierenartsen geven dat advies niet altijd. Is dat met pergoquin ook het geval? De werkzame stof is hetzelfde?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Je bent vanuit niks met 1 pil begonnen?

Ik zou eens beginnen met een kwart, dan rustig opbouwen naar een half en dan weer verder.

[PW] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

In dit topic staat heel veel info
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op Gisteren, 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:45

Ja in een keer met 1 pil. Ja zoiets dacht ik zelf ook, om rustiger op te bouwen. Van de da moest ik beginnen met gewoon 1 pil per dag. Daarom denk ik ook dat ik maandag even bel voor overleg of ik het niet beter kan opbouwen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Ja dat zei mijn dierenarts ook, maar heb er veel over gelezen en iedereen zegt rustig opbouwen, dus dat heb ik ook gedaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:48

Skessa_ schreef:
Ja dat zei mijn dierenarts ook, maar heb er veel over gelezen en iedereen zegt rustig opbouwen, dus dat heb ik ook gedaan.

Ja precies dat is wat ik ook vooral tegen kom als ik me over in lees. Zal de sloomheid dan ook weer minder worden? Kijk hij is natuurlijk ook al op leeftijd ( en een beetje te dik ) dus de marathon lopen zit er niet meer in en dat begrijp ik ook. Maar dit is ook niet wat ie was ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

Met een kwart beginnen.
Jaren terug had sjimpie dit ook. DA gaf ook aan een hele maar heb dat nooit gedaan.
Heb zelfs een hele poos een halve gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Die van mij was voor de prascend sloom. Sinds ze op medicatie staat is ze aan haar 2e jeugd begonnen.

Ze kreeg eerst een halfje (opgebouwd met een paar dagen 1/8, daarna 1/4 en toen 1/2 pil). Alleen werd ze heel kieskeurig met eten dus ik heb haar in overleg met de dierenarts terug gezet op 1/4 pil. Het is even puzzelen voordat het helemaal goed liep maar nu doet ze het super

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Cinnepin schreef:
Ja in een keer met 1 pil. Ja zoiets dacht ik zelf ook, om rustiger op te bouwen. Van de da moest ik beginnen met gewoon 1 pil per dag. Daarom denk ik ook dat ik maandag even bel voor overleg of ik het niet beter kan opbouwen.

Oei dat is wel een misser van de dierenarts! Je moet inderdaad rustig opbouwen vanaf 1/4 of eventueel 1/8 pil

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:56

Nu dat ik dit zo lees ga ik zeker maandag even bellen en aangeven dat ik rustiger wil opbouwen :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Zou inderdaad rustig opbouwen.
Kan me voorstellen dat hij zich nu echt niet lekker voelt en daarvoor zo sloom is.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Hier nu een ruime maand mijn 21 jarige op de Pergoquin. DA zei ook 1 pil per dag, maar heb dit op advies van ervaren mede-bokkers eerst opgebouwd gedurende een week of 2. Nu dus al meerdere weken op 1 pil per dag, maar hij wordt er niet sloom van. Integendeel, hij was juist sloom en wordt nu weer wat wakkerder sinds hij op de medicatie staat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Inderdaad opbouwen. Ik moest met de prascend toendertijd opbouwen met iets van 1/4e. Dit een week geven, week erna 2/4e enz.

Maar vraagje: ik begreep dat dit medicijn goedkoper is dan prascend. Wat betalen jullie voor dit medicijn?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Ik heb hetzelfde advies als mijn voorgangers, beginnen met een kwart tabletje

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Je dierenarts heeft een beetje bijscholing nodig ;) Lusteloos is wel een bijwerking die in het begin bij te snelle opbouw, of bij te hoge dosering kan ontstaan.

Ken je het boek van Remco Sikkel over PPID? https://www.bol.com/nl/nl/p/het-ppid-bo ... 118953395/
Met dit boek in handen heb je alle info die je nodig hebt.
Terug naar een kwart per dag en per 2 weken met een kwart opbouwen.
Vanwege de halfwaardetijd van pergolide duurt het een paar dagen voordat het niveau in het bloed is gezakt. Rustig opbouwen zodat je paard kan wennen aan de medicatie, dan zijn over het algemeen de bijwerkingen een stuk minder.
Op Facebook is een groep met mensen met PPID paarden, daar is ook veel nuttige info te vinden.
Voeding aanpassen (als dat nog niet is gedaan) is ook nodig.
Onze dierenarts heeft Pergoquin. De werkzame stof van alle PPID medicatie - Pergolide - is identiek; de hulpstoffen kunnen per merk wel verschillen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Mijn dierenarts zei netjes starten met een kwartje, na een maand nog een test en afhankelijk van de uitslag weer een kwartje erbij. Zo konden we het goed monitoren. En bij bijwerkingen zei ze dat ik in overleg een aantal dagen moest stoppen met de pil en dan met een lagere dosering herstarten. Dus mijn gevoel zou dat nu zijn. Even een paar dagen stoppen zodat de bijwerkingen afnemen en dan met een kwartje opstarten. Maar goed om dit natuurlijk wel even te overleggen met de dierenarts. Al blijkt het huidige gegeven advies dus wel achterhaald, dus hou daar goed rekening mee en lees je goed in. Er is ook een heel PPID topic vol informatie en ook Nederlandse en Engelstalige Facebook groepen die super interessant zijn.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:44

Je geeft echt te snel teveel.
Ik heb bij mijn pony een periode gehad dat ik die pil er niet meer goed in kreeg en omdat mijn stalhouder dat deed had ik dat niet meteen in de gaten. Dus waarschijnlijk heeft hij langere tijd niet tot nauwelijks die medicijnen binnen gekregen.

Uiteraard zelf gaan doen toen ik het door kreeg maar niet opgebouwd. Stopte ook met eten en nog aantal andere dingen. Even opnieuw begonnen met opbouwen en hij zit nu weer op zn originele dosis en eet ook weer normaal. Ze moeten er echt aan wennen dus terug naar een halve of een kwart en dan opbouwen. Dat opbouwen hoeft geen weken te duren maar geef het wel de tijd.