Hoefbevangenheid 3,5 jarige shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje257

Hoefbevangenheid 3,5 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 18:00

Beste mensen,

22 juli jl is onze Jip hoefbevangen geraakt, Wij hebben gelijk actie ondernomen samen met onze veearts. Onder de buut knapte hij goed op. Helaas als we de buut afgingen bouwen ging hij ook achteruit... 29 aug is de hoefsmid geweest en heeft een zweer opengemaakt. Hij heeft daar een week novacam voor gehad bovenop de buut. Nu krijgt hij alleen nog maar buut.

Probleem: hij heeft dagen dat hij alleen maar ligt en niet op wilt/kan staan. Zoals gisteren lag hij compleet gestrekt en te kreunen en te gapen. De paarden orthopeed gebeld het verhaal chronologisch versteld en het medicijn gebruik en dat hij dus niet opknapt maar verder verslechterd. Die gaf aan aan huis een röntgen te willen maken maar door de informatie gegeven, de uitkomst al zou weten... en ook wat er dan het eerlijkste is voor jip. Wij hebben dan ook maandag als datum uitgekozen om hem te laten gaan.
Alleen:
Vandaag heeft jip wel de hele dag gestaan en we konden hem met veel moeite en geduld in zijn eigen tijd in de voortuin krijgen. Ik heb hem, op de camera, nog niet zien liggen. Ik word gek. Ik weet het niet meer. Zijn achterbenen staan te zwabberen onder zijn lijf maar zijn oren staan vooruit hij hinnikt naar zijn maatje in de wei.... mijn emoties gaan vanaf 22 juli alle kanten op. Wat moet ik doen wat is goed wat is normaal? Ik weet het echt niet meer. Mijn dochter zegt alsnog die röntgen laten komen (hij kan absoluut niet een trailer in). En ik ik word verscheurd... kunnen jullie helpen? Niet vanuit emotie, ik wil dit namelijk ook niet, maar vanuit ervaring?

Dank jullie wel.

Edit:
Gegeven sinds: 60 buut - 24 ascal.
Op dit moment staat hij op 1 buut en 1 ascal in de ochtend en hetzelfde in de avond. Hierop nu geen verbetering meer

lies_sparkle

Re: Hoefbevangenheid 3,5 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:05

Als Jip zoveel pijn heeft door de buut heen… En het is al zo lang zo…

Sterkte, paarden zijn keihard. Oortjes even naar voren zegt niks.

Ik zou samen met de dierenarts kijken, hoe vreselijk moeilijk het ook is.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 18:06

lies_sparkle schreef:
Als Jip zoveel pijn heeft door de buut heen… En het is al zo lang zo…

Sterkte, paarden zijn keihard. Oortjes even naar voren zegt niks.

Ik zou samen met de dierenarts kijken, hoe vreselijk moeilijk het ook is.

Dank je wel voor je reactie. Dat zei de paarden orthopeed ook dat het al zolang was zonder enige verbetering.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:07

Ik zou ook de röntgenfotos eerst eens maken....
Maar ook klinisch beeld is van belang, ook met 'goede' fotos kan het zijn dat het toch geen houdbare situatie is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:40

Je kan ook op locatie foto’s laten maken, bijvoorbeeld door e digit. Maar er zijn ook klinieken die dat doen. Sterkte.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 18:42

Daihyo schreef:
Je kan ook op locatie foto’s laten maken, bijvoorbeeld door e digit. Maar er zijn ook klinieken die dat doen. Sterkte.

Klopt de kliniek die wij hebben doet dat ook. Maar de orthopeed die dat doet zegt eigenlijk zonde geld. Dat maakt het zo dubbel....

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:44

Heb je zijn leefomgeving en voerbeleid ook aangepast sinds hij bevangen is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:47

Caatje257 schreef:
Daihyo schreef:

Klopt de kliniek die wij hebben doet dat ook. Maar de orthopeed die dat doet zegt eigenlijk zonde geld. Dat maakt het zo dubbel....

Heeft hij ook gezegd waarom? Want ik zou toch wel willen weten of er een kanteling is en hoeveel. Of toch nog een zweer, ook dat is op foto’s te zien.
Klinisch is leidend, maar de foto’s kunnen je wel helpen om een plan te maken of beslissing te nemen.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 18:52

har166 schreef:
Heb je zijn leefomgeving en voerbeleid ook aangepast sinds hij bevangen is?

Ja gelijk vanaf 22 juli! Excuses heb ik niet vermeld in mijn bericht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:55

Zou nooit laten inslapen zonder beeldmateriaal. En zelfs een sincker kan nog goed komen. Hij kan zowel een zweer hebben als HB zijn. Is de hoefsmid er al bij geweest?

Ik denk aan, zorgen dat de zweer er volledig uit komt. Medisch beslag ter verlichting, modderbad ter verlichting, medicatie afbouwen. De acute fase is altijd het ergste.

Hooi nat maken en suikers weken is ook belangrijk. (hooi twee uur laten weken)

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 19:29

Elisa2 schreef:
Zou nooit laten inslapen zonder beeldmateriaal. En zelfs een sincker kan nog goed komen. Hij kan zowel een zweer hebben als HB zijn. Is de hoefsmid er al bij geweest?

Ik denk aan, zorgen dat de zweer er volledig uit komt. Medisch beslag ter verlichting, modderbad ter verlichting, medicatie afbouwen. De acute fase is altijd het ergste.

Hooi nat maken en suikers weken is ook belangrijk. (hooi twee uur laten weken)

Medicatie afbouwen gaat dus niet want dan heeft hij te veel pijn. Ja hoefsmid is erbij geweest. Hij heeft inderdaad beide bevangen en zweer. Uit de zweer kwam van de week een hoop bloedstolsels/vlees los.

Ik ga morgen toch maar voor röntgen bellen. Gezien hoe hij vandaag is. Gisteren had ik hem geen stuiver meer gegeven maar vandaag staat hij de hele dag weer. Maar lopen gaat heel heel slecht. Stand van achterbenen is ook verandert lijkt wel.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:40

Een vriendin van mij geeft een oudere shet die ook ineens bevangen was. Foto's lieten lichte kanteling zien.
Ze is een jaar met hem bezig geweest met een natural balance smid en hij heeft uiteindelijk ook een haar op de buurt gestaan. Daarna afgebouwd en ging het beter mede dankzij correctie vd stand van de voet. De smid kwam elke 2 weken.
Daarna is er een keer een andere hoefsmid geweest wegens stoppen van de huidige en die heeft hem weer kort gezet en was ze weer nagenoeg terug bij af.
Wat ik ermee wil zeggen; een goede bekapper en stand van de hoef moet naast pijnstilling en voermanagement een grote rol spelen. En idd zeker een foto op locatie laten maken en overleggen met de hoefsmid of dit te behandelen is.
De pony loopt uiteindelijk weer goed. Ze heeft ook vaak nagedacht over een einde aan het lijden maken, gelukkig niet gedaan.
Elke situatie is anders. Kijk goed naar je paardje en wat haalbaar voor jullie is.
Sterkte Y;(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:09

Hoe oud is Jip? Laat hem eens testen op Cushing.

Onze welsh werd ook hoefbevangen. Echt een ellende, ook een heel lastig regime met voeren en (geen of heel beperkte) weidegang.

Ze had veel pijn, was, zoals alle paarden, heel hard voor zichzelf. Wat jij beschrijft klinkt toch meer als het gevolg van de hoefzweer, en die ellende verdwijnt relatief snel.

Misschien is Jip ook nog hoefbevangen, maar ik denk dat de grootste ellende nu van de zweer komt.

Veel sterkte!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:18

TS: met een 3,5 jarige Shet die nu al hoefbevangen is, moet je je afvragen: hoe lang ga je uitstellen? 1 jaar? 2 jaar? Het wordt nooit beter, de gevoeligheid wordt bij iedere 'aanval' groter, en de kwaliteit van leven navenant minder.
Hoeveel ellende en zorgen wil je jezelf én je paardje aandoen?

Ik heb zelf een merrie van bijna 17 gehad die ondanks goed management geen 5 minuten meer op gras kon en toch 'maar' een kanteling van 9 graden had.
Foto's maken om die kanteling te bepalen kan zinnig zijn, maar als het klinische beeld beroerd is, heeft dat - in ieder geval in mijn beleving - uiteindelijk geen invloed op de beslissing. (Merrie is dus gaan hemelen - niet op gras vind IK niet paardwaardig)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:39

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Nu eerst eerste hulp en kijken wat de schade is. Dan beslissen of je gaat behandelen of niet. En als de schade te groot is, is inslapen echt het eerlijkst.
En ga je behandelen, dan het totale management onder de loep nemen en de oorzaak achterhalen.

Hier een shet die op 14-jarige leeftijd accuut bevangen is geweest. Slecht bekapwerk, slecht management, te kort gras en te suikerrijk voer. Geen ppid.
Die is er weer bovenop gekomen, maar wel met streng management. Bekapinterval van 5 weken, op week met uitgebloeid gras en strookbegrazing, getest hooi+ balancer en in het voorjaar en zomer glucobalance en jaar door veel beweging (training + track met veel voerplaatsen).
Shet is inmiddels 19, heeft een prima leven, is happy en niet meer bevangen geweest. *afkloppen*

taranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:54

Geef je hem er wel maagbeschermer bij, onze falabella lag ook met zeer veel pijn in de stal, omdat ze alleen buut kreeg en geen maagbeschermer.
Geef je 2 zakjes buut per dag? Dat vind mijn dierenarts echt veel te veel voor die kleintjes.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:03

Ik lees mee met alle inzichten. Ik merk dat mijn gevoel net als jullie inzichten alle kanten op gaat.
De feiten zijn het beeld van de pijn en niet kunnen lopen bij een jonge shet.
Ik merk dat mijn gevoel richting het antwoord van Ibbel heel logisch voelt. Hoe ver gaan we, waar stop je. Onze financiën zijn niet uitputtend... maar ook de rest zonder foto weet je niets, klopt inderdaad, maar ik zie mijn Jip al sinds 22 juli niet meer lopen... verscheurd dat ik het nooit goed kan doen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:07

Ik zou iig röntgenfoto's laten maken.
Dat is stap 1. Of dat nou aan huis of op de kliniek is moet je zelf weten.

Mijn voorkeur zou een kliniek zijn.

Buut is langdurig slecht voor alles maar zeker ook bij een bevangen dier.
Heb je vertrouwen in je DA?

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:11

Onali schreef:
Ik zou iig röntgenfoto's laten maken.
Dat is stap 1. Of dat nou aan huis of op de kliniek is moet je zelf weten.

Mijn voorkeur zou een kliniek zijn.

Buut is langdurig slecht voor alles maar zeker ook bij een bevangen dier.
Heb je vertrouwen in je DA?

Hij kan niet naar de kliniek, komt de wagen niet in, kan geen evenwicht behouden en komt de wagen niet uit. Ik ben op dit moment onzeker over alle adviezen. Mijn veearts is 1e lijns (zeggen ze zelf ook) en de orthopeed kundig. Dus super lastig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:12

Zou je foto's van de hoef/hoeven kunnen delen? Foto's van het paardje zelf?
Ik heb het idee dat jullie al op de goede weg zijn met wat jullie voor hem hebben gedaan en geprobeerd, maar vele ogen zien meer.
Het is nog zo'n jong dier dat je de keuze ook niet zo 'makkelijk' maakt als bij een bijv. 26-jarige.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:18

Polar schreef:
Ik heb het idee dat jullie al op de goede weg zijn met wat jullie voor hem hebben gedaan en geprobeerd, maar vele ogen zien meer.
Het is nog zo'n jong dier dat je de keuze ook niet zo 'makkelijk' maakt als bij een bijv. 26-jarige.

Ga ik proberen. Ik hoop een filmpje te kunnen plaatsen. Is het goed als ik daar morgen goed voor ga zitten?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:18

Hoe wordt hij nu gehouden? Eet ie nog goed? Wat eet ie?

Mijn hoefbevangen gevoelig shet heeft ook een keer los ervan een zweer gehad.

Met hoefbevangenheid was ze gewoon echt heel sneu, maar met een zweer kon ze inderdaad ook echt amper staan. De combi ervan kan ik (gelukkig) niet over mee praten, maar ik kan mij voorstellen dat het geen pretje is.. lastig hoor. Hoefbevangenheid is vaak een traag herstel, maar in combinatie met een zwaar zal het extra taai zijn.. ik zou zelf ook foto’s laten maken & vooral veel meningen vragen: hoefsmid, da etc. Sterkte!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:19

Heeft je hoefsmid ook gekeken naar plak schoenen? Onze shet was ook flink bevangen, de eerste keer was hij ook 3 dacht ik. Dierenarts zei ook dat het kantje boord was. De hoefsmid heeft er plakschoenen onder gezet en hij liep gelijk beter. 2 weken later opnieuw bekappen en nieuwe schoenen en uiteindelijk waren de schoenen niet meer nodig. Hij loopt nu gewoon goed en we houden hem altijd in de gaten. Je kan ook nog kijken naar glucobalance.

Ik ben helemaal voor de pony laten gaan als er echt geen uitzicht meer is, maar zonder iets anders proberen zou ik hem zeker nog niet afschrijven...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:19

Heel veel sterkte! Y;(

Röntgenfoto's van de hoeven (en benen) kunnen echt prima op locatie hoor. Toen mijn smid bang was voor hoefbevangenheid hebben we met spoed de dierenarts laten komen voor een setje foto's. Was gelukkig toen 'alleen maar' WLD, maar de foto's waren haarscherp en goed te beoordelen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:22

Caatje257 schreef:
Polar schreef:

Ga ik proberen. Ik hoop een filmpje te kunnen plaatsen. Is het goed als ik daar morgen goed voor ga zitten?
Altijd je tijd nemen voor zoiets. :j

En de tips voor plakschoenen of hoefschoenen zijn ook erg goed, dat heeft bij onze pony goed geholpen.
Maar zoals je het omschrijft is de situatie bij jouw Shet echt heftig.