Wie heeft er ervaring met de balancer extra van Este, te koop bij Pure Horse? Ik zoek namelijk een totaalproduct maar het moet wel smakelijk zijn. Eet jouw paard het goed en ben je tevreden?
Ik voer het al jaren. Ben er erg tevreden over. Ik voer het wel naast gewoon brok, als aanvulling. Ik heb het aan verschillende paarden gevoerd, mijn ervaring is dat ze er wel even aan moeten wennen qua smaak maar dat ze het uiteindelijk allemaal eten.
BoktVerlaten
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-26 15:57
Muze schreef:
Zijn er nieuwe ervaringen? Boktverlaten waar doel jij precies op qua aminozuren niet compleet?
In de Este zit alleen deze: Aminozuren: Lysine 30 g; Methionine 8 g Dat is te weinig variatie en te weinig gram
Het ligt eraan wat je nodig hebt natuurlijk, een Balancer is geen aminozuur supplement. Methionine en lysine zijn precies degene die in hooi wat te weinig zitten, dus dat vult je hooi juist heel mooi aan qua eiwit! Mijn paarden staan er al jaaaaren op en mijn veulens zijn er ook mee opgegroeid (aangepaste dosering), en zien er allemaal perfect uit in de bespiering!
Natuurlijk hangt het van de behoefte van je paarden af. Ik heb onderandere quarters, jong maar ook een oudere die moeilijk op gewicht blijft maar wel een bonk spieren is. Ik wilde graag alles in een, omdat dat makkelijk voeren is, staan 24/7 buiten. Maar dat is helaas niet gelukt
Mijne staat ook 24/7 buiten: in de maanden dat er gras groeit heeft ie vooralsnog wel zat aan een schep rust en herstel, maar nu zonder gras en arm hooi niet. Ik voer eenmaal daags zelf, en geef er nu een schep myoflakes bij maar blijft nog net wat schraal.. Wellicht stap ik over op balancer, myoflakes en dan nog een andere vet/ eiwit bron erbij.
NikkiB1991
Geplaatst: 09-01-26 11:40
Een balancer vinden die qua vitaminen, mineralen en spoorelementen dekt, én zoveel aminozuren bevat ga je inderdaad niet vinden. Of er zit een dagdosering van 700-1000 gram per dag aan, en dan is het geen balancer meer. Dat komt omdat je liever niet meer dan 7% premix (de poedermix nutriënten) in je brok perst. De absolute max is 10%, maar dan krijg je eigenlijk al een heel gruizig brokje. Het valt dan gewoon weer uit elkaar. Of je moet met veel meer melasse of andere additieven gaan "plakken", maar daar wordt het zeker niet gezonder van.
Misschien scheelt het gevoelsmatig iets als je weet waarom het er niet is. De reden is puur technisch...
Interessant. De rust en herstel is dus wel hoog in alles maar voer je idd een kilo van; is geen balancer meer. En als ik dat samen met nog “ bijvoeding” in 1, tot max 2 voer beurten moet geven voer ik veel volume.. Dus daarom zit ik te dubben over een goede balancer voor de winter