Boxrust en CPL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xcynth

Boxrust en CPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 20:39

Hallo allemaal,

Mijn lieve Noah met CPL (nog goed te controleren) heeft een verdikte
ringband. Helaas herstelt dit niet door rust. De dierenarts stelt een operatie voor. De operatie zou zo'n 6 maanden revalidatie betekenen waarvan 4 maanden boxrust.

Ik vind de operatie zelf al een heftig idee.. maar de revalidatie.. wat is het gevolg voor haar CPL? Vallen we niet van het ene probleem in het andere. De CPL is de afgelopen jaren aardig onder controle door voldoende beweging en sober voedsel. Ik ben erg bang dat deze keuze niet veel goeds zal doen en weet daarom echt even niet waar ik goed aan doe.

Daarnaast staat Noah inmiddels al een paar jaar 24/7 in een hele fijne kudde. Het voelt zo oneerlijk haar voor zo'n lange tijd op stal te zetten. Helemaal als ik nadenk over de gevolgen.

Nu ben ik even benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 20:45

Dit is een vrij moeilijke blessure.
Mijn pony heeft de blessure 2 keer gehad, waarbij de eerste keer goed hersteld met rust en lasertherapie.

Helaas de tweede keer werd het een vrij lang traject met ups and downs. Wel om de dag kunnen laseren en ingespoten met cortico’s, helaas ging ze elders compenseren (had al artrose..), ontwikkelde vasculitis en haar astma ging achteruit doordat ze niet meer bewoog. Hierdoor laten inslapen.

Ik heb haar overigens 24/7 buiten laten staan in de wei. Maar wel uit de kudde gehaald. Dat kon gelukkig met dit paard.

Paard van stalgenoot had dezelfde blessure alleen slechter, deze is geopereerd inderdaad bandje doorgehaald en lang gerevalideerd bij Lelymare. Uiteindelijk na lange revalidatie, thuis de wei weer op en binnen enkele weken toch weer kreupel op hetzelfde been en ingeslapen.

Ik heb over CPL geen verstand maar zou goed nadenken over de operatie.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:14

Stalgenootje heeft deze blessure ook gehad. Zij heeft bloedzuigers gedaan icm rust en is daarmee hersteld.

Voor de cpl is bloedzuigers ook gelijk een goede aanvulling!

Ik zou dat eerst proberen denk ik
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 06-09-25 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:27

Mijn paard heeft door een breuk ook eens een half jaar boxrust moeten hebben, het is me eigenlijk allemaal meegevallen, paarden passen zich toch goed aan en leggen zich er vaak bij neer ( en wat is een half jaar
op nog een heel paardenleven voor je hebben ?).

Wil je haar thuis houden ? Een andere omgeving zijn ze vaak rustiger en kennen ze het ritme niet, thuis draaien ze toch sneller door.

Jokonootje

Re: Boxrust en CPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 21:36

Icm met de cpl vraag ik me af waar je goed aan doet.
Die cpl zal ook verergeren met zo lang boxrust. Moeilijke keuze, kan je alleen veel sterkte wensen

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:52

Ik zou gewoon lasertherapie doen. Dat is ook goed voor de CPL . En het scheelt je veel tijd en kosten

Duhelo

Re: Boxrust en CPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:25

Als ik dit zou voorhebben met mijn CPL'ers dan zou ik kiezen om ze wel 24/7 buiten te laten staan, eventueel kleiner/beperkter zodat ze niet kunnen gaan rennen, maar stappen doen ze in een box ook wel, dan heb ik ze liever buiten op langere lijnen dan in een kleine cirkel.

Als je de operatie al gaat doen tenminste...