Schuren staart, door wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Schuren staart, door wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 10:45

Ik weet het even niet meer, dus hopelijk zijn er andere bokkers slimmer dan mij :D
Mijn paard schuurt zijn staart steeds lichtjes (wat haartjes aan de zijkant eraf) maar sinds enkele dagen is het enorm toegenomen.

Hij krijgt fiber mix als eten en ik geef hem al maanden een extra schep Metazoa Musclefit voor de extra eiwitten. Verder krijgt hij zo'n 3, 4 keer per week een goede scheut lijnzaadolie met vitamine E van Horseflex.
Het enige dat de laatste dagen is veranderd, dat ik andere lijnzaadolie heb gekocht van Vitalbix.

Soms heb ik de indruk dat hij schuurt door de eiwitten van de Metazoa maar door deze plotse verandering begin ik te twijfelen.
Kan het zijn dat hij op lijnzaadolie reageert?

Zijn er andere opties om extra eiwitten toe te voegen aan zijn voer? En die schuur-proof zijn?
Erwten-whey poeder ga ik niet aan beginnen, want ik zet alles droog klaar in bakjes zodat het stalpersoneel dit kan geven. Als het een grote droge poeder-boel wordt, vrees ik dat hij niet meer zal eten :+

Het betreft trouwens een 8 jarige warmbloed. Dus geen sober ras :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:46

Er liep nog niet zo lang geleden een soortgelijke topic, daar kwamen echt heel veel tips en ideeën voorbij. Ik ga hem even zoeken voor je.
-edit-

ik heb me vergist, dat ging over een staart dat steeds kaler werd:
[PW] Staart van paard wordt kaal

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:01

Je kan eens proberen om wat weg te laten, wellicht heb je dan meteen de oorzaak te pakken. Olie lijkt mij niet waarschijnlijk, als je het weglaat en je merkt verbetering, dan heb je de oorzaak te pakken.

Of misschien de omgeving, bepaalde vliegjes? Pollen in de lucht, kunnen die misschien ook nog wat doen?
Ander hooi?

DubbelFun

Re: Schuren staart, door wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:08

En sluit ook aarsmaden niet uit. Die zie je niet in de mest, maar geven wel enorme jeuk waarbij de staart vaak het slachtoffer is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:13

Heel stomme vraag misschien, maar heb je al onder de staart goed gewassen, zijn anus, en de ruimte er omheen. Soms zit daar gewoon zand, huidvetjes of andere zooi en jeukt dat gewoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:21

En mocht je daar een beetje geel/wit korrelig 'slijm' vinden dan heb je een goede indicatie voor aarsmaden.

Annew86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:30

Ik heb begrepen dat in metazoa musclefit iets zit wat het jeuken erger maakt. Ik ben begonnen met Derfen gebruiken op staart en manen en dat geeft goede resultaten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:33

Mijn vorige paard begon flink te schuren als ik meer eiwitten ging voeren, ook aan z’n staart

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:36

ElCamino schreef:
Heel stomme vraag misschien, maar heb je al onder de staart goed gewassen, zijn anus, en de ruimte er omheen. Soms zit daar gewoon zand, huidvetjes of andere zooi en jeukt dat gewoon.

:j

mijn Sjimpie schuurde vroeger en dat was enkel als hij had gezweet.
Niet elke keer, maar kon dat wel linken.
Dan was daar wassen en het was over.
Dus duidelijk geen voer of beestjes klacht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:04

ontworm eens tegen aarsworm :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:05

Mijn paardje doet her wel eens als haar staart wortel wat droog is. Even insmeren en het is over

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:31

Mijn merrie doet het vooral rond en tijdens de hengstigheid... maar dat wordt lastig aangezien ik uit je berichtgeving op maak dat je een ruin/hengst hebt. Bij die van mij helpt sprayen met klitwortelspray iedere dag en het even door borstelen erg goed.