Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Afanaisa91 schreef:Wel een heftige reactie vanuit je paard.
Glucosamine belast het verteringsstelsel, ook luzerne kan vrij scherp inwerken bij paarden die maag/darmklachten hebben. Kan daar iets opspelen?
Zoolgangster schreef:Bekende van me kocht glucosaminepillen voor haarzelf ivm artrose. Heeft diabetes. Blijkt dat dat spul haar bloedsuikerspiegel verhoogt, en ze moest met die pillen stoppen. Met dat in gedachte is het niet gek dat een paard wellicht ook een verhoogde bloedsuikerspiegel krijgt. En dat uit zich dan in hypergedrag.
Padoertje schreef:Bijzonder. Je hoort het weleens van hoge suikers, maar met glucosamine en het kleine beetje wat een paard daadwerkelijk opneemt, dat herken ik niet.
Bij geen enkel paard merken wij gedragsverandering ongeacht welk supplement erin gaat. Maar deze staan dan ook goed in training, duidelijk ritme en management op stal en kunnen de energie goed kwijt. Maakt niet uit of het een 4 jarige is of een subtoppaard, als je regelmaat aanhoudt, dan zouden ze echt niet zo explosief mogen reageren.
Hoe ziet je weekplanning eruit en kun je rijden zonder dat je zelf constant met ‘het veranderde gedrag’ in je hoofd zit? Want dan rijd je dus niet zoals anders en geef je je paard onduidelijke signalen door. Een gevoelig paard reageert daar natuurlijk ook enorm op.
Miss_Mii21 schreef:Afanaisa91 schreef:Wel een heftige reactie vanuit je paard.
Glucosamine belast het verteringsstelsel, ook luzerne kan vrij scherp inwerken bij paarden die maag/darmklachten hebben. Kan daar iets opspelen?
Kan heel goed, het is een ex renbaan paard en hij heeft lange tijd omeprazole gehad. Maag blijft wel gevoelig dingetje bij stres. Dus zou feitelijk kunnen ja. Maar merk niet perse maagproblematiek, merk dus wel die gekkigheid in galop.
Miss_Mii21 schreef:Zoolgangster schreef:Bekende van me kocht glucosaminepillen voor haarzelf ivm artrose. Heeft diabetes. Blijkt dat dat spul haar bloedsuikerspiegel verhoogt, en ze moest met die pillen stoppen. Met dat in gedachte is het niet gek dat een paard wellicht ook een verhoogde bloedsuikerspiegel krijgt. En dat uit zich dan in hypergedrag.
Yes dit klinkt heel logisch, dat lijkt precies te zijn wat hier gebeurt.
Miss_Mii21 schreef:Afanaisa91 schreef:Wel een heftige reactie vanuit je paard.
Kan heel goed, het is een ex renbaan paard en hij heeft lange tijd omeprazole gehad. Maag blijft wel gevoelig dingetje bij stres. Dus zou feitelijk kunnen ja. Maar merk niet perse maagproblematiek, merk dus wel die gekkigheid in galop.
Miss_Mii21 schreef:Eerder in het verleden luzernebrok met melasse gegeven (Hartog), toen had ik een paard die overal van wegschoot.
Later bodybuilder van mijten, toen had ik een steigerend paard.
Na stoppen met supplementen was er niets meer aan de hand.
Nu recent glucosamine (horseflex) toegevoegd. En werkelijk waar, het komt omhoog, het gaat aan de kletter, het kijkt overal naar maar niet naar mij, het trekt zich los, 0 respect. Focus weg. Ik heb het idee dat deze aan het lijstje toegevoegd kan worden van "verboden middelen". Dus mee gestopt, verwacht dat dit gedrag stabiliseert in enkele dagen. Was voorgaande keren ook met andere middelen.
Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat je paard helemaal gek wordt van glucosamine?
Miss_Mii21 schreef:Zoolgangster schreef:Bekende van me kocht glucosaminepillen voor haarzelf ivm artrose. Heeft diabetes. Blijkt dat dat spul haar bloedsuikerspiegel verhoogt, en ze moest met die pillen stoppen. Met dat in gedachte is het niet gek dat een paard wellicht ook een verhoogde bloedsuikerspiegel krijgt. En dat uit zich dan in hypergedrag.
Yes dit klinkt heel logisch, dat lijkt precies te zijn wat hier gebeurt.