Paard ontploft op glucosamine

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Paard ontploft op glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 11:40

Eerder in het verleden luzernebrok met melasse gegeven (Hartog), toen had ik een paard die overal van wegschoot.
Later bodybuilder van mijten, toen had ik een steigerend paard.

Na stoppen met supplementen was er niets meer aan de hand.

Nu recent glucosamine (horseflex) toegevoegd. En werkelijk waar, het komt omhoog, het gaat aan de kletter, het kijkt overal naar maar niet naar mij, het trekt zich los, 0 respect. Focus weg. Ik heb het idee dat deze aan het lijstje toegevoegd kan worden van "verboden middelen". Dus mee gestopt, verwacht dat dit gedrag stabiliseert in enkele dagen. Was voorgaande keren ook met andere middelen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat je paard helemaal gek wordt van glucosamine?

Frost

Re: Paard ontploft op glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:46

Mijn merrie heeft het een hele tijd gehad, zowel in poeder vorm als in vloeibare vorm maar geen gedragsveranderingen hier

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:52

Ook nooit gemerkt.
Geen werking in wat het beloofd te doen, maar ook geen gedragsverandering.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:54

Kan me wel voorstellen dat als het paard door de glucosamine minder pijn heeft en daardoor prettiger beweegt het karakter anders naar boven komt dan als het paard met pijn staat maar of dat hier aan de hand is is natuurlijk zo niet te zeggen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 11:55

Wel een heftige reactie vanuit je paard.
Glucosamine belast het verteringsstelsel, ook luzerne kan vrij scherp inwerken bij paarden die maag/darmklachten hebben. Kan daar iets opspelen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:10

Bekende van me kocht glucosaminepillen voor haarzelf ivm artrose. Heeft diabetes. Blijkt dat dat spul haar bloedsuikerspiegel verhoogt, en ze moest met die pillen stoppen. Met dat in gedachte is het niet gek dat een paard wellicht ook een verhoogde bloedsuikerspiegel krijgt. En dat uit zich dan in hypergedrag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:16

Ik heb ook jaren geleden eens die ervaring gehad met een paard van een kennis die glucosamine ging geven, paard werd er ook heel druk en kijkerig van.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:25

Bijzonder. Je hoort het weleens van hoge suikers, maar met glucosamine en het kleine beetje wat een paard daadwerkelijk opneemt, dat herken ik niet.

Bij geen enkel paard merken wij gedragsverandering ongeacht welk supplement erin gaat. Maar deze staan dan ook goed in training, duidelijk ritme en management op stal en kunnen de energie goed kwijt. Maakt niet uit of het een 4 jarige is of een subtoppaard, als je regelmaat aanhoudt, dan zouden ze echt niet zo explosief mogen reageren.

Hoe ziet je weekplanning eruit en kun je rijden zonder dat je zelf constant met ‘het veranderde gedrag’ in je hoofd zit? Want dan rijd je dus niet zoals anders en geef je je paard onduidelijke signalen door. Een gevoelig paard reageert daar natuurlijk ook enorm op.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 13:05

Afanaisa91 schreef:
Glucosamine belast het verteringsstelsel, ook luzerne kan vrij scherp inwerken bij paarden die maag/darmklachten hebben. Kan daar iets opspelen?

Kan heel goed, het is een ex renbaan paard en hij heeft lange tijd omeprazole gehad. Maag blijft wel gevoelig dingetje bij stres. Dus zou feitelijk kunnen ja. Maar merk niet perse maagproblematiek, merk dus wel die gekkigheid in galop.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 13:05

Zoolgangster schreef:
Bekende van me kocht glucosaminepillen voor haarzelf ivm artrose. Heeft diabetes. Blijkt dat dat spul haar bloedsuikerspiegel verhoogt, en ze moest met die pillen stoppen. Met dat in gedachte is het niet gek dat een paard wellicht ook een verhoogde bloedsuikerspiegel krijgt. En dat uit zich dan in hypergedrag.

Yes dit klinkt heel logisch, dat lijkt precies te zijn wat hier gebeurt.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 13:07

Padoertje schreef:
Bijzonder. Je hoort het weleens van hoge suikers, maar met glucosamine en het kleine beetje wat een paard daadwerkelijk opneemt, dat herken ik niet.

Bij geen enkel paard merken wij gedragsverandering ongeacht welk supplement erin gaat. Maar deze staan dan ook goed in training, duidelijk ritme en management op stal en kunnen de energie goed kwijt. Maakt niet uit of het een 4 jarige is of een subtoppaard, als je regelmaat aanhoudt, dan zouden ze echt niet zo explosief mogen reageren.

Hoe ziet je weekplanning eruit en kun je rijden zonder dat je zelf constant met ‘het veranderde gedrag’ in je hoofd zit? Want dan rijd je dus niet zoals anders en geef je je paard onduidelijke signalen door. Een gevoelig paard reageert daar natuurlijk ook enorm op.

Ik zie een verband tussen glucosamine, na het geven daarvan begon het.
Twee weken terug was hij eerder traag dan snel. Ik pieker er niet eens over om hier op te stappen, levensgevaarlijk. Dit was aan de longe. Als hij weer normaal doet, ga ik er pas weer op. Hij loopt constant. Staat op 24/7. Twee weken geleden opstappen en wegrijden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:05

Miss_Mii21 schreef:
Afanaisa91 schreef:

Kan heel goed, het is een ex renbaan paard en hij heeft lange tijd omeprazole gehad. Maag blijft wel gevoelig dingetje bij stres. Dus zou feitelijk kunnen ja. Maar merk niet perse maagproblematiek, merk dus wel die gekkigheid in galop.

Als het paard wel weer maagzweren heeft, zal je dat vaak het eerste merken bij de galop omdat het maagzuur dan het meeste beweegt in de maag en dus tegen de gevoelige zweren aankomt. Ik zou het dus niet afdoen op gekkigheid in galop.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:08

Miss_Mii21 schreef:
Zoolgangster schreef:

Als jouw hooi 5% suiker bevat, krijgt je paard 50 gram suiker binnen voor iedere kilo hooi die hij weg kaant. Is het 10%, dan eet-ie 100 gram per kilo hooi.
Maw, jouw paard eet - aangenomen dat-ie 10 kg hooi eet met 5% suiker (laag!) - 500 gram pure suiker per dag.
Voegt die 25 gram glucosamine (geen pure suiker, maar een moeilijk afbreekbare suikerverbinding) daar nog wat aan toe, denk je?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:36

Miss_Mii21 schreef:
Afanaisa91 schreef:

Meid, ik weet niet wat jou verteld is, maar jouw paard heeft niet geraced. Dus misschien goed om te stoppen met redenen zoeken die er niet zijn.

Daarnaast is het ongelooflijk hoeveel problemen jij met voer hebt, hoeveelste topic is dit inmiddels? Is je paard niet al weggekwijnd van al het voer dat hij vooral niet mag?

Die gekheid in galop kan prima verklaard worden doordat volbloeden niet in de rijbak getraind worden, maar op open veld rechttoe rechtaan, en hij het dus moeilijk vindt in een kleinere/beperkte ruimte aan te galopperen omdat hij nooit zijn gewicht zo op het achterbeen heeft moeten zetten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:55

Hier ook een volbloed, maar staat gewoon op de draversbrok zonder explosief te worden. Een paard wat even lekker explosief aan de longeerlijn doet, hoeft dat ook helemaal niet onder het zadel ook te doen. Mijne bokt ook alleen aan de longeerlijn, kan daar ontzettend idioot doen, maar ga ik erop of mijn dochter dan is ze weer braaf. Ik herken dan juist dat ze beter in haar vel zit eigenlijk. Wat jij als normaal omschrijft, is dat wel haar normale zelf? Of is dat wat jij kunt handelen en is ze eigenlijk veel te mak omdat ze zich juist niet goed in haar vel voelt? Je zegt ook dat ze dan traag is namelijk, dat hoort net zo goed niet en is eerder een teken dat er iets niet goed zit. Nu zou ik glucosamine ook geen wondermiddel willen noemen, ik verwacht ook niet dat ze met een paar dagen zo enorm verbetert dat ze weer gek kan doen en dat dat daarvoor pijnlijk was eigenlijk. Maar raar explosief worden zou ik ook heel raar vinden eigenlijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:13

Waarom zou je een paard van 7 jaar glucosamine geven?
Is er -bewezen- artrose oid geconstateerd door een paardenarts?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 16:57

Ik ken alleen paarden die dit doen door vitalbix, niet door glucosamine

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:11

Ik lees in een ander topic dat je je 7 jarige Engelse volbloed 2 x per week een half uurtje longeert en 2 x per week een half uurtje tot 3 kwartier rijdt. Dat is serieus weinig beweging voor een Engelse volbloed.

Engelse volbloeds hebben heel veel energie, heel veel long en hart capaciteit, die zijn ervoor gemaakt om heel veel te galopperen. Dit is iets wat je altijd in acht moet nemen als je een Engelse volbloed koopt, heb ik zelf tijd en energie genoeg, om mijn paard voldoende beweging te geven. Ik vind het niet gek dat ie ontploft, dier barst uit zijn vel van de energie.

Verder vraag ik mij serieus af, waarom je bij een 7 jarig paard al met zoveel supplementen aan het experimenteren bent? Een gezond paard heeft al die zooi niet nodig. Goed voer, goed management en goede training is alles wat een 7-jarige normaal gesproken nodig heeft....al helemaal als er geen topsport ambities zijn.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:12

Is het alleen de glucosamine of xe variant met ook msm erin?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:49

Miss_Mii21 schreef:
Eerder in het verleden luzernebrok met melasse gegeven (Hartog), toen had ik een paard die overal van wegschoot.
Later bodybuilder van mijten, toen had ik een steigerend paard.

Na stoppen met supplementen was er niets meer aan de hand.

Nu recent glucosamine (horseflex) toegevoegd. En werkelijk waar, het komt omhoog, het gaat aan de kletter, het kijkt overal naar maar niet naar mij, het trekt zich los, 0 respect. Focus weg. Ik heb het idee dat deze aan het lijstje toegevoegd kan worden van "verboden middelen". Dus mee gestopt, verwacht dat dit gedrag stabiliseert in enkele dagen. Was voorgaande keren ook met andere middelen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat je paard helemaal gek wordt van glucosamine?

En waarom ben je met de glucosamine begonnen?? Advies dierenarts? Zomaar wat geven is niet echt verstandig.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 08:40

Miss_Mii21 schreef:
Zoolgangster schreef:

Als jouw hooi 5% suiker bevat, krijgt je paard 50 gram suiker binnen voor iedere kilo hooi die hij weg kaant. Is het 10%, dan eet-ie 100 gram per kilo hooi.
Maw, jouw paard eet - aangenomen dat-ie 10 kg hooi eet met 5% suiker (laag!) - 500 gram pure suiker per dag.
Voegt die 25 gram glucosamine (geen pure suiker, maar een moeilijk afbreekbare suikerverbinding) daar nog wat aan toe, denk je?[/quote] 10kg hooi? Dat is dierenmishandeling. Zeg maar makkelijk 20 kilo per dag.
Toch is dit de oorzaak, is niet het eerste paard dat hier op reageert.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 08:41

Horseloverl schreef:
Is het alleen de glucosamine of xe variant met ook msm erin?

Met msm indd, denk je dat het daar aan kan liggen? Ervaring hier mee?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 08:46

Lindsey_99 schreef:
Waarom zou je een paard van 7 jaar glucosamine geven?
Is er -bewezen- artrose oid geconstateerd door een paardenarts?

Ja geconstateerd. Het gaat hier over gedrag op dit middel. Ik vraag niet een mening over wat mijn management is afgestemd met de dierenarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:55

Ik heb het nog niet eerder gezien op glucosamine, maar het zou best kunnen..je kent je eigen paard het beste. Ik zou gewoon stoppen dan, voor artrose kun je ook kijken naar hyaluronzuur..wellicht gaat dat beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:34

Heel vreemd. Glucosamine en MSM zouden die bijwerking niet kunnen hebben. Misschien de hulpstoffen?
Waarom geef je het? Is hij stijf? Heeft hij artrose?