Kissing spines

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Essie_pessie

Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 19:19

Hallo bokkers,

Ik heb even jullie advies/ ervaringen nodig.

Ik ken al jaren een paard welke in die jaren op en af kreupel is. De eigenaar zette het paard dan op rust en meestal was het dan met een paar weken weer goed. Het is alleen elke keer wachten wanneer hij weer kreupel is. Ook met rijden is er wel veel hoofdschudden en met aan galopperen nog wel eens een bok.

Nu heeft de eigenaar toch besloten het te laten onderzoeken. Nu blijkt het paard een aan 4 ruggenwervels gradatie 3 kissing spines te hebben.
Ik weet zo niet welke wervels dit zijn.

Het betreft een recreatiepaard en recreatie ruiter.

Zouden jullie op dit paard blijven rijden?
Laatst bijgewerkt door Essie_pessie op 28-08-25 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Re: Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:20

Rijd je zelf op dit paard?

Essie_pessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 19:21

Lieser schreef:
Rijd je zelf op dit paard?

Nee

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:26

Weet je dan wel wat de dierenarts heeft geadviseerd over rijden na de diagnose?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:36

Lieser schreef:
Weet je dan wel wat de dierenarts heeft geadviseerd over rijden na de diagnose?

Nogal belangrijk in deze. Zeker gezien kissing spines niet altijd een klinische relevantie heeft. Er zijn paarden met klasse 6 ruggen (klasse 7 wordt slechts heel zelden waargenomen) die nul last hebben van de rug of kreupelheden. Er zijn paarden met een perfecte rugfoto die rugpijn ontwikkelen.

Maw; is dit paard kreupel door de rug? Of is enkel de rug onderzocht en vermoedt men dat daar de reden ligt. (Blijft bijzonder hoe mensen steeds vaker geen gedegen kreupelheidsonderzoek laten doen en in plaats daarvan gaan schieten met hagel, waarbij je altijd wel iets raakt maar nog steeds niets weet).

De kans dat dit paard af en aan kreupel is door de (lage klasse) kissing spines is minimaal. Een kreupel paard wegzetten en er weer op gaan zitten voor je weet wat er daadwerkelijk aan de hand is/was is schadelijker. Grote kans dat er iets van een sluimerende peesblessure is.

Een paard met een mindere rug kan prima gereden worden, mits goed gemanaged. Juist dat laatste lijkt te ontbreken in dit verhaal. Met een kreupel paard aanmodderen is nooit goed.

Daarnaast vraag ik me af waarom je dit vraagt? Heeft de eigenaar je gevraagd dit na te vragen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:37

Best lastig om hierover een oordeel te vellen of de kreupelheid ook daadwerkelijk hier vandaan komt. In principe verwacht je bij KS gradatie 3 geen klinische verschijnselen. T/m gradatie 4 worden paarden gewoon goedgekeurd voor de sport en zelfs daarboven is KS lang niet altijd klinisch relevant.

Kan natuurlijk wel zijn dat het dier pijn in zijn rug heeft, maar daarvoor hoeven de KS niet persé de oorzaak te zijn, kan ook gewoon slecht rijden of slecht management zijn.
Kan ook zijn dat een dier pijn in zijn rug krijgt omdat hij ook zere voeten/benen heeft en daardoor zich vasthoudt.
Ik vind dat er altijd heel snel naar KS gewezen wordt als oorzaak bij malaise, terwijl als je verder zoekt, de oorzaak wel heel ergens anders kan liggen. Maar er wordt vaak gestopt met zoeken zodra er iets van KS op foto's te zien is. Zo zonde want ik denk dat veel paarden daardoor onnodig worden afgeschreven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:37

Oh ha ha zie dat 996981 tegelijkertijd iets soortgelijks heeft getypt :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:54

oji schreef:
Oh ha ha zie dat 996981 tegelijkertijd iets soortgelijks heeft getypt :D

:))

Essie_pessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 20:29

Het paard is volledig nagekeken. Ook foto’s van de hals en benen. Tevens een echo.
Er zijn verder geen bijzonderheden geconstateerd.

De chiropractor komt eens in de zoveel tijd langs.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:31

Echo waarvan? Bedoel je dat alle pezen gescand zijn? Wat is de constatering en het advies van de da?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:37

996981 schreef:
Echo waarvan? Bedoel je dat alle pezen gescand zijn? Wat is de constatering en het advies van de da?

Neem aan echo ruggebied aangezien er een sk 3 was gevonden?

3 is idd niet heel slecht, maar hangt helemaal af van wat en waar en hoe.
En of de kreupelheid daar überhaupt vandaan komt.

Meestal hebben paarden met lichte ks juist wel veel baat bij rijden.
Maar dan wel correct, los, recht en goed over de rug. Rug en buikspieren versterken en daarbij soepel houden.
Maar ligt dus volledig aan wat er bij de VA uit is gekomen en wat zijn advies is qua behandeling en rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:48

c_alsemgeest schreef:
996981 schreef:

Neem aan echo ruggebied aangezien er een sk 3 was gevonden?

3 is idd niet heel slecht, maar hangt helemaal af van wat en waar en hoe.
En of de kreupelheid daar überhaupt vandaan komt.

Meestal hebben paarden met lichte ks juist wel veel baat bij rijden.
Maar dan wel correct, los, recht en goed over de rug. Rug en buikspieren versterken en daarbij soepel houden.
Maar ligt dus volledig aan wat er bij de VA uit is gekomen en wat zijn advies is qua behandeling en rijden.

En dat is toch raar? We weten dat paarden meestal kreupel raken aan de weke delen (banden en pezen) dan is het toch logischer om een gedegen kreupelheidsonderzoek met uitverdoven en peesscans te doen in de acute fase? Paarden worden echt heel zelfden kreupel aan enkel OCD, OC en kissing spines.

Is het paard bewegings- of belastingskreupel?

Essie_pessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 21:18

Ik krijg wel al in de gaten dat er geen antwoord te geven is zonder het hele verhaal.
Met alle adviezen van de dierenarts.

Voor nu in ieder geval bedankt voor jullie kennis!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:29

Essie_pessie schreef:
Ik krijg wel al in de gaten dat er geen antwoord te geven is zonder het hele verhaal.

Heel juist. Plus Bokt is geen dierenarts. We kunnen alleen ervaringen delen, maar niet elk paard is hetzelfde.

KS vergt zoals eerder vernoemd ook een correcte manier van rijden, als paard de rug wegdrukt bijvoorbeeld is dit echt nefast.
Ik ben amateur wedstrijdruiter, maar aan een paard met KS trek ik m'n handen af, daar heb ik niet de correcte opleiding/kennis voor om die te leren z'n lijf correct te gebruiken.

Essie_pessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 21:35

Art_Ificious schreef:
Essie_pessie schreef:

Heel juist. Plus Bokt is geen dierenarts. We kunnen alleen ervaringen delen, maar niet elk paard is hetzelfde.

KS vergt zoals eerder vernoemd ook een correcte manier van rijden, als paard de rug wegdrukt bijvoorbeeld is dit echt nefast.
Ik ben amateur wedstrijdruiter, maar aan een paard met KS trek ik m'n handen af, daar heb ik niet de correcte opleiding/kennis voor om die te leren z'n lijf correct te gebruiken.

Nee duidelijk antwoord. De eigenaar (en ik ook niet) hebben geen kennis en kunde van KS. Ook qua rijden niet ben ik bang.
De vraag stel ik voor de eigenaar aangezien zij geen bokt heeft. Maar zonder complete informatie is het voor mede bokkers ook onmogelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:21

996981 schreef:
En dat is toch raar? We weten dat paarden meestal kreupel raken aan de weke delen (banden en pezen) dan is het toch logischer om een gedegen kreupelheidsonderzoek met uitverdoven en peesscans te doen in de acute fase? Paarden worden echt heel zelfden kreupel aan enkel OCD, OC en kissing spines.

Is het paard bewegings- of belastingskreupel?

Mee eens hoor... maar omdat TS niks meldt in de OP over iets aan de benen nam ik aan dat dat uitgesloten was?
Of ts heeft er niks over gemeld, dat kan natuurlijk ook :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:09

Essie_pessie schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb even jullie advies/ ervaringen nodig.

Ik ken al jaren een paard welke in die jaren op en af kreupel is. De eigenaar zette het paard dan op rust en meestal was het dan met een paar weken weer goed. Het is alleen elke keer wachten wanneer hij weer kreupel is. Ook met rijden is er wel veel hoofdschudden en met aan galopperen nog wel eens een bok.

Nu heeft de eigenaar toch besloten het te laten onderzoeken. Nu blijkt het paard een aan 4 ruggenwervels gradatie 3 kissing spines te hebben.
Ik weet zo niet welke wervels dit zijn.

Het betreft een recreatiepaard en recreatie ruiter.

Zouden jullie op dit paard blijven rijden?

In principe worden ze niet snel kreupel door KS maar uit dat vaker in spanning en explosieve klachten onder het zadel. Ik denk dus dat er nog wel wat anders aan de hand is bij dit paard.

Qua rijden ligt het aan de kennis en kunde, kan de ruiter het paard beter maken of niet? Alles valt of staat met het juiste management en de juiste training.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:16

Essie_pessie schreef:

Mocht je deze vraag stellen omdat je twijfelt aan het oordeel of advies van de betreffende da is het raadzamer een second opinion te doen bij een andere arts. Bokkers zijn (over het algemeen) geen arts en kunnen zeker met deze summiere informatie geen nuttig advies geven.

Succes! Hopelijk wordt de oorzaak van de terugkerende kreupelheid gevonden en wordt dat gedegen gemanaged.