Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lieser schreef:Weet je dan wel wat de dierenarts heeft geadviseerd over rijden na de diagnose?
996981 schreef:Echo waarvan? Bedoel je dat alle pezen gescand zijn? Wat is de constatering en het advies van de da?
c_alsemgeest schreef:996981 schreef:Echo waarvan? Bedoel je dat alle pezen gescand zijn? Wat is de constatering en het advies van de da?
Neem aan echo ruggebied aangezien er een sk 3 was gevonden?
3 is idd niet heel slecht, maar hangt helemaal af van wat en waar en hoe.
En of de kreupelheid daar überhaupt vandaan komt.
Meestal hebben paarden met lichte ks juist wel veel baat bij rijden.
Maar dan wel correct, los, recht en goed over de rug. Rug en buikspieren versterken en daarbij soepel houden.
Maar ligt dus volledig aan wat er bij de VA uit is gekomen en wat zijn advies is qua behandeling en rijden.
Essie_pessie schreef:Ik krijg wel al in de gaten dat er geen antwoord te geven is zonder het hele verhaal.
Met alle adviezen van de dierenarts.
Voor nu in ieder geval bedankt voor jullie kennis!
Art_Ificious schreef:Essie_pessie schreef:Ik krijg wel al in de gaten dat er geen antwoord te geven is zonder het hele verhaal.
Heel juist. Plus Bokt is geen dierenarts. We kunnen alleen ervaringen delen, maar niet elk paard is hetzelfde.
KS vergt zoals eerder vernoemd ook een correcte manier van rijden, als paard de rug wegdrukt bijvoorbeeld is dit echt nefast.
Ik ben amateur wedstrijdruiter, maar aan een paard met KS trek ik m'n handen af, daar heb ik niet de correcte opleiding/kennis voor om die te leren z'n lijf correct te gebruiken.
996981 schreef:En dat is toch raar? We weten dat paarden meestal kreupel raken aan de weke delen (banden en pezen) dan is het toch logischer om een gedegen kreupelheidsonderzoek met uitverdoven en peesscans te doen in de acute fase? Paarden worden echt heel zelfden kreupel aan enkel OCD, OC en kissing spines.
Is het paard bewegings- of belastingskreupel?
Essie_pessie schreef:Hallo bokkers,
Ik heb even jullie advies/ ervaringen nodig.
Ik ken al jaren een paard welke in die jaren op en af kreupel is. De eigenaar zette het paard dan op rust en meestal was het dan met een paar weken weer goed. Het is alleen elke keer wachten wanneer hij weer kreupel is. Ook met rijden is er wel veel hoofdschudden en met aan galopperen nog wel eens een bok.
Nu heeft de eigenaar toch besloten het te laten onderzoeken. Nu blijkt het paard een aan 4 ruggenwervels gradatie 3 kissing spines te hebben.
Ik weet zo niet welke wervels dit zijn.
Het betreft een recreatiepaard en recreatie ruiter.
Zouden jullie op dit paard blijven rijden?
Essie_pessie schreef:Ik krijg wel al in de gaten dat er geen antwoord te geven is zonder het hele verhaal.