Mijn paardje heeft ongeveer 9 maanden geleden een peesblessure opgelopen. Deze is inmiddels volledig genezen en we zijn gestart met de heropbouw.
Volgens het schema van de dierenarts hebben we de afgelopen maand opgebouwd tot 3 x 5 minuten draven. Haar conditie is hierdoor al merkbaar verbeterd, maar ze blijft erg mager in de spieren.
Tijdens de 7-8 maanden van enkel stappen is ze juist wat dik geworden en heeft ze veel spiermassa verloren. Nu ze terug aan het werk is, is ze eerder aan de magere kant en blijft de spieropbouw duidelijk achter. Aan haar gewicht werken we: ze krijgt opnieuw meer krachtvoer en een extra portie hooi, wat al helpt.
Het gaat om een paard van 21 jaar, verder gezond. Terug opbouwen naar het niveau van vroeger lukt waarschijnlijk niet meer, maar ik wil haar in een zo goed mogelijke conditie brengen zodat ze gezond oud kan worden.
Spieropbouw duurt natuurlijk tijd, maar wat kan ik haar geven om dit te ondersteunen? Liefst iets dat de spijsvertering niet extra belast, want die is soms gevoelig, vooral wanneer ze op gras staat.
Ze krijgt momenteel 2x per dag Aveve condition mix (voeding pensionstalling) en 1x per dag Vitalbix nutrimash met lijnzaadolie.
Eiwitten. De makkelijkste manier is luzerne. Dan heb je ruwvoer met veel eiwitten. En dat kan prima in brokvorm. Je zou ook de nutrimash kunnen vervangen door Marstall bergwiesen mash. Dat is een stuk hoger in eiwitten en heb ik veel paarden van zien bijtrekken. Zeker in de combinatie met luzerne.
Beemsterkaas
Geplaatst: 28-08-25 10:08
21 jaar krijg je nog prima in bespiering, zelfs zonder training, als je maar durft voeren kijk naar het eiwitgehalte in voer.
Ik stuur je even PB met voor- en nafoto's van een paard rond die leeftijd.
Natasja71
Geplaatst: 28-08-25 10:16
Ja, inderdaad, luzerne werkt heel goed. Ik geef zelf metazoa Hp23 luzernebrok (zit geen melasse of ander suikerspul in) Hartog heeft ook luzernebrok, zit wel iets van melasse in dacht ik en ik moest volgens etiket meer van voeren als de metazoa. Dit geeft je gewoon bij muesli/brok erbij.
Die marstall die Daihyo noemt is ook goed, maar moet je weer weken. Vond mijn mevrouw wel heerlijk overigens. Er zijn ook bakkers die gewoon eiwitpoeder door voer doen (van erwt) of spliterwten geven. Gebruik ffe zoekfunctie en er loopt een heel topic over.
Laat ook je hooi ffe testen, misschien is dat ook nogal arm qua eiwit en dan weet je beter wat je aan het doen bent qua aanvulling.