Wat is normaal ruinengedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wat is normaal ruinengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 16:56

Wat vinden jullie normaal ruinen gedrag?

Ik ben altijd al erg geinteresseerd in het gedrag en psyche van het paard, maar ook in het werken met de mens. Ik heb mij verdiept in de samenstelling van de kudde, maar ook het gedrag onderling en hoe wij mensen daarop in kunnen spelen/afstemmen in het werken met paarden. Maar wat is nou normaal gedrag voor ruinen onderling? Ik ben benieuwd wat jullie van het onderstaande vinden.

Mijn paard staat op een fantastische stal waar de paarden lang buiten komen (8 tot 12 uur), goede kwaliteit en genoeg ruwvoer wordt gevoerd over meerdere keren per dag (ook op de paddock en weides wordt gevoerd), schone stallen hebben, waar de paarden elkaar goed kunnen zien en een hele fijne sfeer is. Mijn paard lijkt heel erg happy en is nog nooit zo braaf geweest. Hij staat overdag buiten naast een andere ruin. Ik zie ze regelmatig spelen, vooral in de ochtend of eind van de dag voor ze naar binnen gaan. Ze happen elkaar in de hals, in de halsters, vliegenkappen, steigeren soms, rennen langs het hekwerk, maar slopen helaas ook dekens, hoe stevig die dekens ook zijn. Aan het begin gilde mijn paard ook nog wel eens, dat is nu minder. Is dit normaal ruinen gedrag?

Wat achtergrond informatie:
Mijn paard is een goed gekeurde dekhengst geweest. Inmiddels is hij een senior en al heel wat jaren ruin. Vanaf dat hij 2,5/3 jaar was heeft hij veel op stal gestaan. Sinds een jaar of acht komt hij 8 tot 12 uur buiten per dag. Hij is niet gewend met andere paarden in dezelfde paddock/weide te staan. Dit is in het verleden wel geprobeerd met een andere ruin. Er was heel veel ruimte. Helaas ging dit niet goed, ook naar mensen werd hij niet prettig in de omgang en leek geen rust te hebben. Dit heb ik na meerdere keren geprobeerd te hebben losgelaten. Ik merk dat hij het contact wel zelf opzoekt, maar ook weg loopt als hij zijn rust momenten nodig heeft. In de omgang met mensen is het een heel lief paard en betrouwbaar. Naar andere paarden kan hij erg dominant zijn. Hij beschermt zijn "mens" dan ook als je hem ophaalt. Hij kan prima tussen de merries staan met hekwerk er tussen. Zelfs als ze hengstig zijn. Hij is altijd wel relaxt op de weide of paddock, laat zich niet gauw gek maken. Heeft soms wat jolige momenten, zoals ieder paard.

Eerder stond hij overdag ook tussen de ruinen/merries in. In de winterperiode had hij ook zijn jolige/speelse momenten, alleen ging het er niet zo hard aan toe als nu. Hij heeft veel plekjes/wondjes op zijn hals en er zijn ook best wel wat dekens en andere spullen kapot getrokken. Mijn paard is normaal gesproken geen sloper. Ik heb sommige winterdekens al jaren. Een keertje kan natuurlijk gebeuren, maar nu zijn er in nog geen 1,5 maand twee vliegenkappen kapot getrokken, een regendeken en een vliegendeken door het andere paard. Ik heb ze ook wel zien kroelen, dat is dan weer de andere kant. Is er een verklaring waarom het er nu zo hard aan toe gaat en eerder niet? Is dit normaal gedrag? Wat denken jullie?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:03

Wat voor voer krijgt hij en hoe groot zijn de afzonderlijke paddocks en weides? Het klinkt mij als de energie niet kwijt kunnen. Ik vind 12 tot 16 uur op stal ook nog wel erg veel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:14

Hier 2 ruinen 24/7 weidegang en in de winter 24/7 verharde paddock. Vliegenmaskers gaan uren tot dagen of weken mee maar zelden maand of maanden. Dekens hoeven we niet te proberen. Als er 1 een zweetdeken aan krijgt staat de andere apart achter dubbel draad. Dekens moeten gewoon kapot. Normaal gedrag? Geen idee maar het is hun gedrag. Onze weilanden en paddock zien er ook meer uit als een speelparadijs dan als weiland. Stootkussen voor boten, pionnen, paardenballen en heel divers hondenspeelgoed. Ze gebruiken alles en daarnaast zijn ze ook niet bepaald vegetariër dus missen ze ook regelmatig wat stukjes die de ander blijkbaar nodig had 8-)
Maar ze zijn wel leuk hoor en gewoon beetje prettig gestoord *\o/* en dat zijn dan 2 trekpaarden :D

Ze hebben gewoon een sterke mening. Afgelopen weken bleven de vliegenmaskers aan en heel. Het weer wordt onstabiel, minder vliegen en gelijk 2 of nou ja eigenlijk gelijk 10 stukjes maskers ipv 2 maskers. Overbodig bevonden dus werd speelgoed.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 26-08-25 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:15

Tja dat zijn ruinen, die stoeien nu eenmaal nogal hard. Daar zijn sommige spullen niet op berekend. Als ze met elkaar kroelen dan zit de basis wel goed.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 17:28

Lindsey_99 schreef:
Wat voor voer krijgt hij en hoe groot zijn de afzonderlijke paddocks en weides? Het klinkt mij als de energie niet kwijt kunnen. Ik vind 12 tot 16 uur op stal ook nog wel erg veel.

Hij krijgt vitamine brok en wat senioren muesli. Dat krijgt hij al jaren. De paddocks en weides zijn erg groot. Groter dan hij op de vorige stallen had. 24-7 buiten is voor hem geen optie.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:31

Ik heb geen vliegenkap op bij de mijne. De 2 ruinen waar hij bij staat in de wei wel. Maar ja ook die kappen liggen meestal op de grond. De mijne houdt ervan. Heeft alle ruimte 24/7 met vrienden en eten. En ben blij dat hij zo speelt.
Als jouw vriend niet samen in een paddock kan, maar wel op deze manier kan spelen dan is dat toch heerlijk voor hem. Dan is hij lekker paard, zo sta ik er in.

viphorse

Re: Wat is normaal ruinengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:37

Ik heb een ruin wel jong net 4 jaar en we zijn maand terug verhuisd. Voorheen speelde hij niet dekens bleven netjes vliegenmasker ook af en toe werd hij gegrepen door een ouder paard en dat waren lelijke wonden .
Inmiddels verhuisd en de vliegenmaskers liggen er meer af dan op en de gaten liggen erin dekens probeer ik niet . Hij speelt de hele dag gaat er soms best ruw aan toe maar vermaakt zich prima . Ze staan tegen elkaar te steigeren happen bokken etc maar het is hun spel . Zijn hals zit onder de schrammen het lijkt niet pijnlijk ik mag het aanraken en poetsen . De rest van zijn lichaam is vrijwel zonder wondjes.
Ze spelen ruw erg ruw maar zijn gelukkig samen ze slapen languit ook tegen elkaar eten vredig uit een hooibak om vervolgens weer hard te gaan rennen en spelen. Ik ben blij met deze plek en dan maar weer een kapot masker het is niet anders.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:39

Mijn ruin speelt ook altijd met een andere ruin, tot nu toe houden ze alles wel heel,halsters dragen ze niet maar swinters wel dekens.Maar ik zie wel tegen elkaar op steigeren en benen bijten.Ze zijn de enigste heren in een kudde van 8 merries en trekken ook altijd met elkaar op,behalve als de dames hengstig zijn dan worden ze verdeeld en lopen er twee groepjes op de wei. als de periode weer voorbij is zijn de heren weer samen op stap. Nu zijn de heren wat ouder,mischien scheelt dat en ze lopen 24/7 buiten op 5 ha.Ik denk doordat ze veel bewegen ,het slopen wat minder is.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:45

Ik vind stoeien heel normaal ruinen gedrag. De meeste ruinen die ik in handen heb gehad moesten ook alles in de mond nemen.

Nu heb ik een 4 jarige ruin en 2 jarige hengst samen staan. (4 jarige een klein jaar geleden gecastreerd en nooit gedekt, 2 jarige 1 keer gedekt en blijft nog hengst) Zonder dekens, want met gaan ze zo'n 10 minuten mee :')
Beide zitten ze onder de schrammen, maar het is echt geen gemeen gedrag.
Als ze alleen staan of met een draadje er tussen is er hoogstens wat geprul aan de hoofden maar dan blijven dekens ect wel heel.
(Deze gaan smorgens naar buiten en savonds apart op stal)

Voorjaar hebben we luizen gehad en toen heb ik ze alle 3 (toen nog een jaarling ruin er bij) uit elkaar gehaald, ik hield helemaal niets aan dekens over :=

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:12

haha1995 schreef:
Mijn ruin speelt ook altijd met een andere ruin, tot nu toe houden ze alles wel heel,halsters dragen ze niet maar swinters wel dekens.Maar ik zie wel tegen elkaar op steigeren en benen bijten.Ze zijn de enigste heren in een kudde van 8 merries en trekken ook altijd met elkaar op,behalve als de dames hengstig zijn dan worden ze verdeeld en lopen er twee groepjes op de wei. als de periode weer voorbij is zijn de heren weer samen op stap. Nu zijn de heren wat ouder,mischien scheelt dat en ze lopen 24/7 buiten op 5 ha.Ik denk doordat ze veel bewegen ,het slopen wat minder is.

Mijn vorige ruin stond ook 24/7 buiten in een gemengde kudde en speelde ook graag. Maar daar bleven de spullen en hijzelf wel heel. Hij hapte en steigerde ook. Dit was idd ook een groot stuk land.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:19

KittyDylan schreef:
Ik vind stoeien heel normaal ruinen gedrag. De meeste ruinen die ik in handen heb gehad moesten ook alles in de mond nemen.

Nu heb ik een 4 jarige ruin en 2 jarige hengst samen staan. (4 jarige een klein jaar geleden gecastreerd en nooit gedekt, 2 jarige 1 keer gedekt en blijft nog hengst) Zonder dekens, want met gaan ze zo'n 10 minuten mee :')
Beide zitten ze onder de schrammen, maar het is echt geen gemeen gedrag.
Als ze alleen staan of met een draadje er tussen is er hoogstens wat geprul aan de hoofden maar dan blijven dekens ect wel heel.
(Deze gaan smorgens naar buiten en savonds apart op stal)

Voorjaar hebben we luizen gehad en toen heb ik ze alle 3 (toen nog een jaarling ruin er bij) uit elkaar gehaald, ik hield helemaal niets aan dekens over :=

De vliegen deken heb ik inmiddels ook afgelaten. was echt kansloos.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:55

Ruinen spelen en stoeien graag, wondjes horen daar helaas ook bij.
Dekens werden hier in het zwaarste materiaal gekocht en bleven heel, alles wat minder was, ging kapot.

Vliegenmaskers bleven wel altijd heel.
Maar hij had ook wat te doen en stond in zijn laatste levensjaren nooit meer in een vierkante paddock.
Hij verveelde zich stierlijk en ging dan juist meer klieren.

Als ze de ruimte hebben om te kunnen kiezen, binnen of buiten, weg of juist dicht bij dit paard, niet met paard x maar met paard y, dan is er zoveel minder discussie.
En het is ook frustrerend als je wél wilt spelen, maar achter je lijntje moet blijven...

De ene match is de andere niet.
Langzaam én goed introduceren is heel belangrijk, naast de juiste omstandigheden creëeren.

Het is normaal ruinen gedrag, waar het volk "ik heb mijn paard bijna de hele dag op stal" nog wel eens van kan schrikken, want "gevaarlijk".

Zo bracht mijn ruin die flink aan het stoeien was ooit álle andere paarden in gevaar met hun gedrag. Ze hadden het leuk, ze waren voldaan, maar mochten vanaf toen nooit meer samen staan _O-

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:57

Sommige ruinen zijn inderdaad erg speels / slopen. Een andere ruin ernaast ipv de huidige wil misschien helpen in jouw situatie.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:06

KellyR schreef:
Het is normaal ruinen gedrag, waar het volk "ik heb mijn paard bijna de hele dag op stal" nog wel eens van kan schrikken, want "gevaarlijk".

Zo bracht mijn ruin die flink aan het stoeien was ooit álle andere paarden in gevaar met hun gedrag. Ze hadden het leuk, ze waren voldaan, maar mochten vanaf toen nooit meer samen staan _O-

Ik heb dan de 2 jarige hengst bij een ruin, maar het terug introduceren was toch ook een dingetje := Ik keek het graag even aan maar mijn moeder schoot direct in de stress. Gevaarlijk, vechten, moeten uit elkaar. Als je er zelf tussen ging staan was het juist gezellig.
Uiteindelijk heb ik doorgezet en het gaat hartstikke goed :+ al houd moeders nog steeds haar hart vast, als ze vanuit het keukenraam die twee te keer ziet gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:07

Sommige ruinen zijn en blijven echte kleuters en niets is veilig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:13

Klinkt volkomen normaal.

Wat niet acceptabel is, is bijv in een hoekje drijven en dan trappen terwijl de ander niet wegkan. Of een situatie waarbij 1 continu slachtoffer is. Er moet wel een bepaalde wederkerigheid inzitten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:17

Wees maar blij. Dit klinkt als een paard dat het naar zijn zin heeft met zijn maatjes. Spelen is goed voor lichaam en geest.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:19

Ja ik herken dat helemaal als ruinengedrag :D Ik had 2 ruinen en die hielden elkaars halster denk ik 3 weken heel. Vliegenmaskers, graasmaskers...niets bleef heel, net als de halzen vd dekens.
Heerlijk om die 2 samen te zien spelen <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 19:33

KellyR schreef:
Ruinen spelen en stoeien graag, wondjes horen daar helaas ook bij.
Dekens werden hier in het zwaarste materiaal gekocht en bleven heel, alles wat minder was, ging kapot.

Vliegenmaskers bleven wel altijd heel.
Maar hij had ook wat te doen en stond in zijn laatste levensjaren nooit meer in een vierkante paddock.
Hij verveelde zich stierlijk en ging dan juist meer klieren.

Als ze de ruimte hebben om te kunnen kiezen, binnen of buiten, weg of juist dicht bij dit paard, niet met paard x maar met paard y, dan is er zoveel minder discussie.
En het is ook frustrerend als je wél wilt spelen, maar achter je lijntje moet blijven...

De ene match is de andere niet.
Langzaam én goed introduceren is heel belangrijk, naast de juiste omstandigheden creëeren.

Ik heb inderdaad ook de zwaarste materiaal aan dekens. Mijn Rambo fly protector is de enige die heel blijft aan vliegen dekens.

Mijn vorige paarden stonden allemaal 24/7 buiten. Ik ben niet per se het type “stal volk”. Alleen ging het bij mijn vorige paarden er iets minder ruig aan toe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:55

Ja heel normaal.
Dekens vol met cribox pasta.
Dan hielden ze het vol.

Halsters niet. Vliegenmasker niet eens ooit aan begonnen. :+

Altijd lekker samen. Lekker ravotten om later samen weer te grazen. En een uur later weer te staan klooien.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:02

M’n huidige ruin is iets minder speels, maar vind happen etc wel leuk. Staan hier in een gemengde kudde en de meesten ruinen trekken veel met elkaar op. M’n vorige ruin was echt wild. Racen, steigeren, benen bijten en lang leve de lol. Ik vind dat normaal gedrag, soms wat wondjes en spullen natuurlijk stuk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:11

Spelen: halstertje trek, dekentje trek, staartflapje trek, recht tegenover elkaar steigeren, elkaar wat opdrijven en even later weer samen kroelen en naast elkaar staan eten. Soms wat schrammen hoort erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:15

Misschien is het juist omdat het degelijk materiaal is dat het ook heftiger eraan toegaat. Meestal gaat spelen tussen ruinen om het randje tussen wat nog kan en wat te ver gaat, maar kracht op de deken doet de ruin geen pijn, dus die reageert niet met het 'hee, stop, dat is niet meer leuk.'

Dat dekens duur zijn is toch iets ingewikkelder om uit te leggen...

Indien mogelijk kun je misschien het spelen wat aparte tijd geven zonder dekens (en als er een andere plek is kan dat ook - de losgooibak is erg handig voor dat soort gedoe), zeker op de momenten dat ze echt nog veel energie hebben. Misschien worden de wondjes dan eerst wat meer, maar leren ze daarna hun energie iets beter te richten en blijven de dekens min of meer heel door een iets duidelijkere verdeling in tijd om te klooien, en tijd om gewoon gras te eten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 21:00

Shadow0 schreef:
Misschien is het juist omdat het degelijk materiaal is dat het ook heftiger eraan toegaat. Meestal gaat spelen tussen ruinen om het randje tussen wat nog kan en wat te ver gaat, maar kracht op de deken doet de ruin geen pijn, dus die reageert niet met het 'hee, stop, dat is niet meer leuk.'

Dat dekens duur zijn is toch iets ingewikkelder om uit te leggen...

Indien mogelijk kun je misschien het spelen wat aparte tijd geven zonder dekens (en als er een andere plek is kan dat ook - de losgooibak is erg handig voor dat soort gedoe), zeker op de momenten dat ze echt nog veel energie hebben. Misschien worden de wondjes dan eerst wat meer, maar leren ze daarna hun energie iets beter te richten en blijven de dekens min of meer heel door een iets duidelijkere verdeling in tijd om te klooien, en tijd om gewoon gras te eten.

Zoals ik aangegeven heb in het topic kan mijn paard niet samen staan. De paarden hebben een groot stuk weiland of paddock waar ze ruimte hebben om gek te doen. Hier staan ze de hele dag op. Ze spelen alleen in de ochtend (als er nog geen hooi in de bakken ligt) en voordat ze naar binnen gaan (tegen 19:30 uur). De rest van de dag zijn ze aan het scharrelen/eten/relaxen.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:56

Ik sluit me aan bij bovenstaande antwoorden. Ik heb ook 2 ruinen aan huis en een merrie. De ruinen hebben iedere dag een paar speelmomenten. Als het warm weer is buiten bijna niet maar als het kouder wordt vaak en veel. Daarbij slopen ze soms elkaar (wondjes en mijn oudste mist 2 snijtanden door het ruige gehap), maar ze hebben ook veel plezier. Ik heb ook het idee dat mijn oudje van 20 er fit door blijft. Zonder speelmaatje zou hij de hele dag maar stil staan op het eten en zijn gebruikelijke beweging na dan. Nu blijft hij in beweging en houdt hij ook zijn spieren en pezen soepel en sterk.
Ik moet er wel rekening mee houden dat ik niet de goedkoopste dekens of vliegenkappen aangeef. Meestal gaat het goed maar soms is er iets kapot. Hoort er nu eenmaal bij. Paard is in ieder geval happy.