10 jarige met atrose hoefgewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

10 jarige met atrose hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:20

Helaas is er gister bij mijn 10 jarige beginnende atrose in het hoefgewricht vastgesteld na een aantal weken flink kreupel te zijn geweest. Hij is nu op ander beslag met zooltjes en siliconen gezet en ik moet over 8 en 16 weken terug komen om te kijken of hij al beter loopt. Zo niet? Dan gaan we bij 16 weken wel inspuiten. Nu 4 weken alleen op het land en dan weer aan de hand stappen tot de eerste controle
Wat is jullie ervaring met jongere paarden met atrose in het hoefgewricht?
Welke supplementen geven jullie bij? Dierenarts gaf aan dat supplementen vaak onzin zijn

Rose123

Re: 10 jarige met atrose hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Hier thuis ook eentje, die nog jonger was toen het vast werd gesteld.
Beide achterbenen en een spring carriére die het raam uit werd gesmeten.

Hij heeft lang op de speciale zooltjes gestaan en intussen enkel nog voor ijzers. (Het probleem zit bij hem achter) Ik heb gemerkt dat goed management echt 90% is. Hier verder geen extra supplementen enkel correcte beweging.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Mijn vorige paard had ook precies op 10-jarige leeftijd artrose in zijn hoefgewricht. Kreeg ook beslag met zooltjes en siliconen. Ik gaf hem wel glucosamine, dat is altijd goed bij artrose. Ik heb er nog twee jaar mee gereden, maar voelde eigenlijk wel dat hij nooit echt lekker liep. De laatste maanden zelfs met dagelijks asperinepoeder. Dat vond ik eigenlijk te dol worden en kon ook niet echt voluit rijden zoals ik wilde. Toen heb ik hem op pensioen gezet met de gedacht die zal na een jaar ingeslapen moeten worden. Zonder beslag of supplementen of wat dan ook. Wel op een enorm terrein, waar hij dus viel liep wat goed is voor artrose. Toen heeft hij daar nog 10 jaar gelopen zonder een dag kreupel te zijn geweest. Vorig jaar heb ik hem in moeten laten slapen om andere reden, hij was toen 22. Blij dat ik hem die kans nog heb kunnen geven op 10 jaar heerlijk leven, dat kan ook niet iedereen natuurlijk. En inmiddels had ik zelf een ander paard om op te rijden.

Heel veel succes met jouw paard! Hopelijk kun je er nog lang van genieten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:13

En wat voor supplementen geven jullie nog meer? Alleen glucosamine? Gezien het natuurlijk echt nog wel in een beginnend stadium is wil ik zo goed mogelijk ondersteunen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

Ik gaf alleen glucosamine. Ook wel eens Duivelsklauw geprobeerd, maar had niet het idee dat dat iets deed. Al zeggen anderen weer van wel. Maar glucosamine wel.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

LiannePuthzy schreef:
En wat voor supplementen geven jullie nog meer? Alleen glucosamine? Gezien het natuurlijk echt nog wel in een beginnend stadium is wil ik zo goed mogelijk ondersteunen

Hier van de dierenarts 4jointsynergy geadviseerd gekregen voor artrose. Wij geven dit. Merk wel dat m'n paard soepeler loopt ,minder stijfjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Ik ben meer van extra magnesium en kurkuma dan glucosamine. Momenteel geef ik een mix van duivelsklauw en kurkuma.

MirtheG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:10

Onze 25-jarige had ook last van artrose. Met dagelijks duivelsklauw en slechts af en toe wat wandelingetjes (en heeel soms eens wat crossen op het veld, daar hield hij zo enorm veel van) was hij weer helemaal de oude! Liep mee met onze jongste op de wei en ik moet zeggen dat veel mensen dachten dat hij de jongste was vanwege zijn zottigheden op de wei :) Ik denk dat het van paard tot paard verschilt, maar duivelsklauw was bij ons toch echt onze redding! Hij heeft met de nodige rust toen ook nooit meer mank gestaan of erg last gehad van zijn artrose.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 50 min geleden

Ik heb nu de naf superflex besteld, ben benieuwd of dit zal helpen

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Hier helaas een minder verhaal.
Mijn paard is 12. Voor artrose in de kroongewricht + kogel en achter in het Si gewricht.
SI gewricht is te managen maar de artrose voor helaas niet. Hij liep al een preventief jaar op zooltjes. Sinds april kreupelt hij. Ingespoten met hyalyron zuur en cortisonen en 3 maanden later nog eens met PRP. Beide behandelingen hebben niet het gehoopte effect gehad. Momenteel doen we af en toe een kort stapritje, bij wat moeilijker terrein merk je dat hij het moeilijk heeft.

SI gewricht probleem vraagt om een constante en gedoseerde training om het spier corset op niveau te houden, waardoor pensioen geen optie is. Je ziet dat nu al achteruitgaan.

Ik verwacht dat het bij het invallen van de winter beter is om hem te laten inslapen. Hoe pijnlijk ook, ik gun hem geen leven met pijn.