Wanneer aan de bel trekken bij buikpijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Wanneer aan de bel trekken bij buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 21:18

hoi Bokkers, ik heb een paardje met nogal gevoelige darmen. Wanneer het voer maar iets wisselt of een keer hooi van een andere leverancier heeft hij altijd meteen buikpijn en diarree. Meestal duurt tot 2/3/4 dagen en is het dan weer over, ook met de overgang naar de wei heeft hij altijd wat last. Nu heeft hij al twee weken lang wat last van zijn buik, en ik heb geen idee waardoor. Hij loopt verder op zich prima maar wat nukkiger dan normaal, en is energiek genoeg. Zijn mest is wat slapper, maar absoluut geen diarree. Er is niks veranderd qua vervoer, en ook heeft hij recent nog een zand poedersuiker gehad. Hij krijgt van mij darmbalans bij van vita style en daar doet hij het normaliter heel erg goed op. verder is hij fit maar merk ik toch als baasje dat hij net niet lekker in z’n hum zit en gewoon net wat trager is. Maar het is minimaal, toch zit het me niet helemaal lekker.

wat zou ik nog kunnen doen om te kijken waar hij last van heeft?

shadowstar

Re: Wanneer aan de bel trekken bij buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:21

Wat super vervelend voor je, goed dat je er zo goed op let!

Heb je al een wormentest gedaan recentelijk?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 21:22

in februari is hij getest (negatief) en ontwormt, dus niet super recentelijk! Verder verliest hij geen gewicht ( helaas :p)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:50

Wellicht een mestonderzoek doen bij Laarakkers?

Dit zijn best lastige klachten om achter te komen waar zo,n dier precies laat van heeft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:55

floortjeRein schreef:
en ook heeft hij recent nog een zand poedersuiker gehad.

:') :')

Heerlijk dit.

Sorry TS, ik heb niet echt tips maar wens je paardje veel beterschap toe

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:54

Is hij recent verweid of is de wei recent bemest? Ik weet dat vaak in augustus het gras weer een groeispurt krijgt, ook vanwege dauw dat 's ochtends op het gras ontstaat. Dat geeft dan vaak ( met bemesten) weer dunnere en groenere mest bij paarden. Het ene paard komt daar storeloos doorheen, het nadere heeft dan toch wat last van gasophopingen in de darmen.

Staat hij 24/7 op het gras momenteel of 's nachts op stal? Staat hij buiten op een stuk alleen of met andere paarden/pony's? Staat hij op een paddock met anderen of alleen en dan met hooi?
Een mestonderzoek op wormen is ook niet verkeerd na zo'n lange tijd.

Wel lastig als je zo'n gevoelig paard hebt, Equilin heeft wel heel fijne producten voor paarden met gevoelige darmen: https://equilin.eu/?gad_source=1&gad_ca ... TAQAvD_BwE .

Sterkte en succes met je paard hoor!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 07:25

Nee hij staat sinds juni op dezelfde wei, welke nu eigenlijk als zo goed als kaal is of flink doorgeschoten gras nog heeft staan. Dus ik denk nu dat hij geen last meer kan hebben van het gras!

Hij gaat volgende week verhuizen naar een nieuw plekje, vandaar dat ik me wat meer zorgen maak omdat ik wel wil dat hij hier fit naartoe gaat

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:19

Palmera schreef:
floortjeRein schreef:
en ook heeft hij recent nog een zand poedersuiker gehad.

:') :')

Heerlijk dit.

Sorry TS, ik heb niet echt tips maar wens je paardje veel beterschap toe

HAHA dat viel mij dus ook als eerste op :D

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:31

In darmbalans van Vitastyle zitten de juiste dingen om het spijsverteringstelsel te kalmeren en ondersteunen. Dat zou goed moeten zijn - al ben ik bij een paard met aanhoudende problemen eerder geneigd te stoppen met supplementen geven en terug naar de basis te keren.

Een zandkuur bevat psyllium. Door dierenartsen en internet ruimschoots aangeraden als dé ondersteuning voor gezonde darmflora en afdrijven van zand. Echter is psyllium, net als zemelen, bevorderend voor de stoelgang. In theorie zou het te slappe mest moeten verstevigen, maar in de praktijk blijkt het weleens anders te zijn, en heeft het daadwerkelijk laxerend effect.

Ik merk vaak aan paarden die (heel) regelmatig zandkuren krijgen dat ze een specifiek beeld met zichtbare rib hebben, terwijl ze verder op redelijk goed gewicht zijn.
Het hoeft geen oorzakelijk verband te zijn, maar het valt me op.

In ieder geval, mijn advies zou zijn: geen zandkuren meer, en even ophouden met supplementen (ook al is je darmsupplement op het eerste zicht een goede. Al weet ik niet welke kruiden ze gebruiken voor het percentage 'kruidenmix').

Als je je paard onbeperkt hooi geeft en goed voert is een zandkuur niet nodig.

Laat zijn darmen dus even 'kalmeren'.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:39

Het is mij niet helemaal duidelijk of je al eens met de dierenarts overlegd hebt en dingen uit hebt gesloten?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 11:40

Kidde schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk of je al eens met de dierenarts overlegd hebt en dingen uit hebt gesloten?

Nee nog niet gedaan! Omdat het niet echt ernstig is, voor andere mensen is er niks aan de hand. Maar ik merk gewoon dat die niet in zijn hum is en wat nukkig is vergreleken normaal

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:02

Wat voor hooi voer je? Mijn pony kon absoluut niet tegen voordroog en kuil. Daar moest hij ook altijd minimaal een week aan wennen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:46

heb je al onderzoek laten doen op maagzweren?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:51

floortjeRein schreef:
Kidde schreef:

Nee nog niet gedaan! Omdat het niet echt ernstig is, voor andere mensen is er niks aan de hand. Maar ik merk gewoon dat die niet in zijn hum is en wat nukkig is vergreleken normaal

Een keertje wat andere mest is natuurlijk anders, maar nu hij al twee weken afwijkende mest heeft en daarvoor ook al regelmatig last heeft gehad zou ik er persoonlijk toch eens naar laten kijken. Inderdaad ook om maagzweren uit te sluiten zoals al aangegeven werd

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 13:11

juval schreef:

Nee en dat ben ik in deze fase niet van plan. Ik vind een maagscopie en nacht op de kliniek een mega invasie onderzoek. Helemaal als hij geen andere symptomen heeft zoals gapen, singelnijd, schrapen. Ik ben absoluut voorstander om dat onderzoek te doen bij een sterk vermoeden, maar het is geen instaponderzoekje zoals mestonderzoek.

Paard krijg nu hooi, zit zover ik weet geen verandering in! Vanaf volgende week krijgt hij onbeperkt duits kruidenhooi

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:11

floortjeRein schreef:
juval schreef:

Nee en dat ben ik in deze fase niet van plan. Ik vind een maagscopie en nacht op de kliniek een mega invasie onderzoek. Helemaal als hij geen andere symptomen heeft zoals gapen, singelnijd, schrapen. Ik ben absoluut voorstander om dat onderzoek te doen bij een sterk vermoeden, maar het is geen instaponderzoekje zoals mestonderzoek.

Paard krijg nu hooi, zit zover ik weet geen verandering in! Vanaf volgende week krijgt hij onbeperkt duits kruidenhooi

Tja, toch maak je dit topic niet voor niets aan... Je maakt je blijkbaar toch zorgen. De dierenarts bellen hoeft niet per se gelijk een maagscopie in te houden natuurlijk. En in het ergste geval is het wel nodig, maar heb je iets uitgesloten of kan je hem helpen

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 14:16

Daar ben ik het mee eens, maar de enige manier om maagzweten uit te sluiten is via een scopie, vandaar dat ik die conclusie trok uit je berichtje.

Paard is 1,5 week geleden naar de tandarts geweest; ik dacht eerst dat zijn darmen wat van slag waren van de sedatie of spanning, maar daar duurt het nu iets te lang voor.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 13:51

Hij heeft blijkbaar wel een paar dagen voor droog gekregen in plaats van hooi omdat ze te weinig hadden, ik denk dat de buikpijn dus daar aan komt. Gister contact gehad met de DA omdat hij echt extreme diarree had, daar heeft hij nu wat voor gekregen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:46

Lastig dat hij daar zo snel op reageert, nu maar hopen dat het snel weer goed is met de medicatie en weer droog hooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:36

Ik ken veel paarden die absoluut niet tegen voordroog kunnen.

Overigens kan hij ook maag medicatie krijgen bij een vermoeden van zweren zonder scopie. Als test..mocht je dat toch willen/ vermoeden dan is dat misschien wel fijn om te weten.