Sterkte alvast!
Ik heb mijn paard na 6,5 jaar van mij te zijn geweest (kende haar 12,5) moeten laten gaan. Ze liep van het een op andere momenten te zwalken, totaal geen controle meer over dr lijf. Uiteindelijk nadat ze meer balans had toch naar de kliniek em foto's laten maken. Zenuwbeknelling door gebroken halswerveltje..
Ik heb haar terug meegenomen en na het weekend is ze toen thuis ingeslapen met dr vriendinnen erbij.
Je wilt het moment graag zo lang mogelijk voor je uitschuiven. Ik was blij dat er een weekend tussen zat, dus maandag was weer de eerste optie. Daar wel gelijk voor gekozen.. het moment komt er toch aan. Heb het hele weekend alleen maar op stal gezeten en kon alleen maar huilen..
Stalgenootje is erbij geweest en andere stalgenoot had het ook aangeboden. Eerst nee gezegd, maar het leek me uiteindelijk toch ook wel fijn voor eventuele extra handjes. Zij stond er een klein beetje verder vanaf en dan kon mn stalgenootje die ook 6,5 jaar voor haar heeft gezorgd, gewoon zelf het afscheid meemaken. Diegene die er extra bij was heeft ook foto's gemaakt van tijdens het inslapen (van te voren afgesproken of ik dat wilde). Ik vond dat uiteindelijk super fijn. Ik heb dat helemaal niet doorgehakt, want de emoties zijn zo hoog. Maar de foto's hebben mij uiteindelijk geholpen met het verwerken. Als je die kans hebt, zou ik het zeker doen! Je hoeft er uiteindelijk niks mee te doen, maar je kan er wel wat mee doen!
We hebben haar op de wei van de anderen paarden laten inslapen, omdat ze daar nog bij konden met ophalen.. heb haar door het crematorium laten ophalen, vooral omdat ze dan op de wei opgehaald kon worden en ik niet die hele rompslomp moest regelen dat ze aan de weg kwam te liggen. (Uiteindelijk nog wel wat stress van gehad, crematorium wilde de wei eigenlijk niet oprijden, vanwege wegzakken..terwijl ik dat nog gevraagd had.. het was dat het gevroren had en het dus nog hard was..)
Uiteindelijk geen spijt van het cremeren. Heb na het overlijden nog stukje manen en haar voorpluk afgeknipt. Stukje staart had ik al afgeknipt toen ze nog leefde. De rest van haar staart heeft het crematorium afgeknipt en heb ik terug gekregen.
Ik heb haar uiteindelijk laten cremeren omdat het ophalen voor mij makkelijker te regelen was en ik graag een beetje as wilde voor thuis. Wat ik met de rest ga doen, weet ik nog niet.. van mij mag het de rest van mn leven op zolder blijven staan.. tenzij ik een goed idee heb.
En de rest komt daarna wel. Wil nog een sierraad laten maken, maar geen haast..
Ik was wel blij dat ik vantevoren al had nagedacht over wel of niet cremeren.. dat wil je op dat moment niet nog moeten uitzoeken
Laatst bijgewerkt door Laura_ op Gisteren, 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt