Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 17:55

Hallo, alvast excuses voor het lange verhaal.
Ik heb een merrie vanaf veulen, Asha, 4 jaar oud, afstamming Cassanova du bois x Saros van 't Gestelhof.
Asha heeft altijd wat aparte gedragingen en explosief gedrag vertoond terwijl ze bij tijd en wijlen ook heel lief is en graag wat met je wil doen. Ze is echt een ster in Liberty, en dan klikken wij heel erg samen.
Ook heeft zij periodes gehad dat ze zuur was, wat ik weet aan groeipijn, ze is nu rond de 1.70 en volop in de groei.
Asha heeft ook 2 verschillende voeten, is hypermobiel en de explosies die ik me kan herinneren vinden meestal plaats als ze rechtsom gaat. Ze is ook wel een aantal keer onverklaarbaar kreupel geweest.
Ook trapt ze soms mijn andere paard, waar ze normaal verder goed mee op kan schieten, plots kreupel, de laatste keer had ze haar op beide heupen flink geraakt, ik haalde die uit de wei met flinke hematomen.
Ze heeft ook enorme voernijd, terwijl ze nooit honger heeft gehad, en dan gaat ze met open mond achter haar kuddegenoten aan.
De meeste van haar explosies waren wel te verklaren, een heftig schrikmoment oid was vaak de aanleiding.
Alleen helaas de laatste keer niet, en heeft zij mij een gebroken arm getrapt uit het niets.
Ik liep met mijn 2 paarden aan het halstertouw een wei in en liet ze om mij heen draaien om de wei dicht te doen. Ik had de paarden in de linkerhand en wees ze met die hand ook hoe te draaien, rechtsom om mij heen dus, zodat ik met mijn rechterhand de wei dicht kon doen, een handeling die we al 100 keer hadden gedaan.
Alleen besluit Asha zich uit het niks razendsnel om te draaien, daarmee het touw uit mijn handen te rukken, een galopsprong naar voren te doen en even goed uit te halen met haar achterbenen.
Omdat ik mijn linkerarm nog omhoog had vanwege het wijzen en draaien van de paarden raakte ze die vol, waardoor er ong 15 cm van mijn spaakbeen is afgebroken, dat getordeerd en verplaatst is geraakt. De trauma chirurg heeft een paar dagen later mijn arm moeten repareren met 2 platen, anders was het nooit meer geheeld.
En nu in mijn hersteltijd heb ik natuurlijk veel tijd om na te denken. Ik vind het heel moeilijk te denken dat ze het echt expres heeft gedaan, het lijkt soms of ze een soort kortsluiting krijgt waardoor ze zo raar doet.
En ik begin er een soort patroon in te zien.
Dat het misschien een hele heftige pijnprikkel was die haar zo liet reageren, zoals soms bij bijv ecvm.
Voordat ik haar verkoop wil ik dat denk ik wel uit laten zoeken.
Ik ben helaas het vertrouwen kwijt, dus ik ben niet meer de geschikte persoon om met haar verder te werken, zeker niet gezien haar heftige karakter.
En dat doet pijn, dit was het laatste kado van mijn moeder voor ze overleed en ik heb zoveel met haar bereikt, en als ik met haar liberty aan het doen ben gaan we zo geweldig samen, maar dit is niet het eerste akkefietje, en ik denk niet dat ik het vertrouwen zo weer op kan bouwen. Ik heb echt wel wat ervaring, ong 35 jaar, ook met moeilijke explosieve paarden, en kan paarden goed lezen. Maar dit was zo onverwacht uit het niets.
Ik vind haar, met alles bij elkaar bekeken eigenlijk wel verdacht op ecvm, hebben mensen hier ervaring met explosief gedrag bij ecvm en/of met andere aandoeningen waarbij een paard uit het niks zo heftig kan reageren?

Afbeelding

heidy_wilco

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:05

Heb je haar volledig laten lichamelijk laten onderzoeken? En ook hulp gehad voor haar gedrag?

Ik snap dat je het niet ziet zitten om haar te houden, maar ik zou haar eerlijk gezegt niet verkopen voordat je de oorzaak weet, zeker als je een vermoeden hebt van ECVM. Je weet niet bij wat voor huis ze terecht komt en dit kan heel verkeerd uitpakken, niet alleen voor nieuwe eigenaren, maar ook voor je paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:07

Wat een vervelende situatie, helemaal logisch dat je hier enorm van baalt!

Over evt. verkoop gesproken - is ze wel beleerd onder de man en een beetje leuk te rijden? Dan maakt het vervelende/ explosieve in omgang namelijk stuk minder uit.

Ik zou haar voor de rest gewoon opladen en naar een goede kliniek voor kreupelheidsonderzoek brengen en daar vandaan foto's laten maken. Niet te snel op een specifieke afwijking focussen maar een kundige arts het totaalbeeld laten beoordelen :o

Een jong paard dat vaker onverklaarbaar kreupel is geweest (dus geen trauma van buitenaf oid) is inderdaad redelijk verdacht, zeker in combinatie met heftig gedrag. Heel logisch dat je het verder wilt laten onderzoeken. Zoals de situatie nu is meteen verkopen betekent dat ze bijna gegarandeerd in de snelle handel terechtkomt. Niet zo leuk als je haar nog een fijne toekomst gunt.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:43

Goh dat moet een hele heftige ervaring zijn geweest. De schrik en de pijn. En dat het zo schijnbaar uit het niks kwam.

Kijken of het inderdaad vanuit pijn zou de eerste stap kunnen zijn. Als je dat hebt vastgesteld of hebt uitgesloten kun je een plan maken. Als het echt gedragsmatig is heb je dan de optie om haar door iemand anders te laten trainen? Of ken je iemand uit je omgeving aan wie je haar met een gerust hart zou kunnen verkopen?

Het enige dat ik uit mijn omgeving heb meegemaakt met een paard met heel wisselend gedrag was een paard dat een hersentumor bleek te hebben. Maar die was al een stuk ouder. Niet om je onnodig ongerust te maken maar daar zat dus wel een medische oorzaak achter.

Ik kan me goed voorstellen dat je het vertrouwen kwijt bent. Ik hoop dat je snel geneest

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:23

Als ik je verhaal zo lees, komt ze ook wel over als een erg dominante merrie die er niet voor schroomt een ander terecht te wijzen. Een ander paard op beide heupen dusdanig raken dat die met hematomen uit het land komt, dat komt niet voort uit pijn. Dat is een klap en klaar. Als ze met liberty prima de gevraagde dingen doet, had dat ook wel eens een pijnprikkel moeten triggeren. Daar lees ik niets over, maar is ze dan ook wel uit haar plaat gegaan? Schommelen haar buien samen met de hengstigheid?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 19:33

Aan de leadrope ging ze vaker plots uit haar plaat, dusdanig heftig dat ik haar enkel kon stoppen door haar soort van om te trekken. Ze werd ook boos en dreigde te trappen of plots te bijten bij vragen rechtsom mij heen te buigen aan de leadrope. Ik dacht elk jong paard is scheef en Asha heeft duizend meningen, maar eigenlijk werd ze al boos op een rustige vraag.
Bij liberty vertoont ze dat gedrag zelden, denk dat ze daar makkelijker kan compenseren.
Asha heeft van de winter droes gehad, aansluitend zag ik wat overvulling aan haar voeten en bleken na fotos haar tenen aangeboren te lang en had ze overvulling van het hoefgewricht, dit is momenteel bijna geheel gecorrigeerd door middel van ijzers. Met die ijzers wist ze zich vast te zetten, heb een topic gemaakt over mijn kamikazepiloot, zoek maar op de zoekfunctie voor de geïnteresseerden :D en had ze aansluitend een geïrriteerde tussenpees. Deze is een paar weken terug goed bevonden en groen licht om in te rijden gekregen. Ze kent zadel, hangen, zitten en een paar stapjes doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:36

Dat is wel echt afwijkend gedrag. Is de hals en rug op de foto geweest?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:45

ChelseaAyLee schreef:
Dat het misschien een hele heftige pijnprikkel was die haar zo liet reageren, zoals soms bij bijv ecvm.
Voordat ik haar verkoop wil ik dat denk ik wel uit laten zoeken.

Ik vind dat je het verplicht aan je paard en aan een eventuele koper bent om uit te zoeken of er niks lichamelijks is.

Ik heb ervaring met een paard dat heel explosief kan zijn. Uit het niets leek zijn emmertje over te lopen en explodeerde hij. Dit paard heeft ataxie. Het gedrag (dat leek op wat jij beschrijft) is nu echt veel beter geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:15

Lithya schreef:
Als ik je verhaal zo lees, komt ze ook wel over als een erg dominante merrie die er niet voor schroomt een ander terecht te wijzen. Een ander paard op beide heupen dusdanig raken dat die met hematomen uit het land komt, dat komt niet voort uit pijn. Dat is een klap en klaar. Als ze met liberty prima de gevraagde dingen doet, had dat ook wel eens een pijnprikkel moeten triggeren. Daar lees ik niets over, maar is ze dan ook wel uit haar plaat gegaan? Schommelen haar buien samen met de hengstigheid?

Dit was ook mijn eerste gedachte, maar je kent je eigen paard het beste TS.

Het niet rechtsom willen kan ze ook gewoon moeilijk vinden en daarom lastig doen.

Maar hoe hypermobiel is hypermobiel? Want als ze dat erg hebben kunnen ze gaan overcompenseren in het lijf en weer sneller vast gaan zitten waar ze dan weer last van kunnen krijgen etc.

Je zou haar een tijdje op pijnstilling kunnen zetten om te kijken of het gedrag verandert met pijnstilling. Het lijkt me trouwens sowieso goed om dit paard eens door de medische molen te halen. Al gewoon uit voorzorg/ voor de zekerheid.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:28

Ik kon dit verhaal geschreven hebben, ik kreeg een enkeltje IC van mijn merrie die ik al sinds veulen had (5 jaar, geschiedenis bekend ook als veulen bekend) begin dit jaar.
Super braaf, super aanhankelijk en vreselijk gefocussed op mij, maar af en toe vreselijk explosief en gericht gedrag ( niet altijd naar mij, voor de duidelijkheid).
Ik was volledig uitgeschakeld en wilde haar niet langer door iemand anders laten verzorgen uit angst dat ze het nogmaals zou doen (deed ze ook, maar miste gelukkig) en heb de oorzaak verder niet laten onderzoeken gericht. Klinische keuring was perfect, Rontgen een cyste in een kootbeen, maar dat was op dat moment geen aanleiding (gezien het klinisch beeld).
Ik heb haar als draagmerrie weg gedaan, terug naar haar fokker met het verhaal erbij. Ik weet niet wat ervan terecht is gekomen.

In de training op de grond en in de omgang liet ze vaker gek gedrag zijn, stress om de gekste dingen soms en dan bevroor ze met het hoofd aan de grond of vertoonde heftig oversprong gedrag. Als je iets te heftig inkwam met een hulp (en dan heb ik het puur over druk op afstand, niet eens een aanraking) kon ze ook vreselijk defensief/agressief uit de hoek komen, buiten proportie in ieder geval.

Ze heeft 2 jaar in de opfok gelopen waar ze niet het pispaaltje was maar ook niet de chef, eenmaal thuis heeft ze tijdens verschillende koppelpogingen mijn andere 2 paarden dusdanig verwond dat ik een veearts kon bellen. Ze liep er dagen rustig bij, heel blij en vrolijk om ze op een dag het licht uit de ogen te slaan en dan niet een keer, maar gewoon niet te stoppen.
Uiteindelijk stond ze achter een draadje, en dan was alles koek en ei.

Helaas weet ik dus niet waar je het zoeken moet, maar het klinkt een beetje hetzelfde en vooral afwijkend. Als je de moed nog hebt dan idd misschien een pijnstilling proberen om te zien of dit een trigger is of dat je hier puur met een gedragsprobleem te maken hebt.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 19-08-25 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:42

Als ik het verhaal zo lees, klinkt het alsof jouw paard ergens pijn heeft en iets mankeert. Zijn er weleens andere mensen bij, en zo ja, wat zeggen die? Gewoon omstanders, zoals een hoefsmid, stalgenoten etc?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:49

Voordat je allerlei enorm dure onderzoeken laat doen zou ik eerst eens een pssm test en/of een weekje omeprazol en/of een weekje pijnstillers proberen. Sterkte met je herstel, niet leuk dit soort dingen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:57

Bah TS beterschap! :(:)

Ik zou dit paard volledig door de molen halen voor ik haar zou verkopen. Als ze nog heftiger reageert bij een ander en die persoon ook gewond raakt vergeef je het jezelf nooit. Sterker nog, als dit mijn paard was die zo heftig zou reageren en echt aan zou vallen zou ik er over nadenken om het dier te laten hemelen. Tenzij je medisch iets kunt vinden en dit HEEL DUIDELIJK aan de volgende eigenaar mededeelt..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:58

Het doet mij aan ECVM denken. al hoeft dat natuurlijk niet, maar ik zou daar zelf op laten onderzoeken bij een kliniek die daar ervaring mee heeft. Sterkte met je herstel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:00

Wat een vervelend verhaal zeg. Mijn ervaring met dit soort merrie’s is dat dit gedrag (vaak) over is als je ze 2 maanden wegbrengt om te beleren. Dan krijgen ze gelijk een lesje respect.

Heel veel sterkte met je arm TS!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:05

janderegelaa schreef:
Wat een vervelend verhaal zeg. Mijn ervaring met dit soort merrie’s is dat dit gedrag (vaak) over is als je ze 2 maanden wegbrengt om te beleren. Dan krijgen ze gelijk een lesje respect.

Mwah de mijne is 2 maanden weggeweest bij een professionele springruiter, onder het zadel was ze uitzonderlijk braaf, ook eenmaal terug thuis bij mij. Ik heb haar zelf ook buiten gereden etc. Alleen het explosieve gedrag wat zo een keer per maand of 2 maanden langskwam bleef, altijd als je ernaast stond en eigenlijk nooit ohz

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:44

Rochiril schreef:
janderegelaa schreef:

Mwah de mijne is 2 maanden weggeweest bij een professionele springruiter, onder het zadel was ze uitzonderlijk braaf, ook eenmaal terug thuis bij mij. Ik heb haar zelf ook buiten gereden etc. Alleen het explosieve gedrag wat zo een keer per maand of 2 maanden langskwam bleef, altijd als je ernaast stond en eigenlijk nooit ohz

Ik zei ook vaak…

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:56

Klopt idd Janderegelaa, wat snel gelezen. Ik had ook gehoopt dat het wat oploste, want normaal maak ik zelf zadelmak, maar deze leek mij beter op haar plaats bij een professional.

Bij ECVM vraag ik me wel af of een pijnstiller wat gaat uitmaken, want dat lijkt mij een zenuwpijn, en dan is de vraag hoeveel een gewone pijnstiller gaat doen dan.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:04

Mijn vriendin heeft toevallig ook een jonge merrie die echt enorm explosief gedrag vertoond. Zowel onder het zadel als aan de hand. Wel echt een ontzettend lieve merrie verder in de omgang maar dus heel onvoorspelbaar. Zij heeft haar merrie bij sdcm laten onderzoeken en daar is is helaas evcm uit gekomen.. dus denk dat het het zeker waard is om haar te laten onderzoeken

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 22:44

Helaas heb ik haar tegen wil en dank de afgelopen 4 jaar een aantal keer een steviger lesje respect moeten geven dan ik zelf prettig en of normaal vind. Haar eerste reactie was altijd in je of op je te springen, en ondanks stevig afbakenen van eigen ruimte heb ik voor de veiligheid een aantal keer echt heel hard op moeten treden omdat ze er gewoon maling aan had.
Of ze stond in het hek te hangen en weigerde simpelweg achteruit te gaan als ik dat vroeg. Ik heb 3 opbouwende fases van tikken, maar als je paard je na fase 3 nog steeds brutaal staat aan te kijken en geen centimeter beweegt, leer je plots dat je toch nog een vierde fase moet gebruiken. Daarna heb je een tijd respect van haar, en ze gedraagt zich gewoon goed opgevoed, los staan met poetsen, netjes aan de kant als je dat wil, geeft keurig voetjes, tot de volgende maffe kronkel. Het is ook gewoon een portret.
Maar dat ze daar moedwillig gemeen bij zou zijn en je voor haar lol ongelukkig trapt, heb ik ook moeite om te geloven, vandaar dat ik me toch af begin te vragen of er toch niet iets mankeert.
Aan de andere kant wil en durf ik haar ook niet meer zomaar te pakken, in de trailer te zetten en naar de kliniek te brengen.
Eerste keer was het mijn buik, nu mijn arm, wat bij de volgende plotselinge explosie. Als ik mijn arm niet nog omhoog had gehad, was het misschien wel mijn hoofd geweest. En voorlopig ben ik toch nog aan het revalideren, de operatie is nog geen week geleden geweest.
Met de verhalen hier en die ik via pb ontvang begin ik ecvm steeds reeëler vinden klinken.
Zou een ecvm onderzoek aan huis kunnen?
Welke klinieken zijn er thuis in?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:48

Dierenarts Aldo Doveren heeft het allemaal aangeslingerd over ECVM en die werkt door heel Nederland volgens mij.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 22:50

Oh en op de vraag van wat zeggen de hoefsmid, dierenarts waar ze onder behandeling is voor haar voeten en andere mensen eromheen ervan.
Ook die vinden het een bijzonder paard, bij de hoefsmid gaat bijv de helft prima, daarna stroomt de emmer over en werkt ze niet meer mee. Maar omdat ze op de kliniek wordt bekapt krijgt ze dan sedatie. Ook de dierenarts vind wat van haar als ze zichzelf weer eens heeft weten te beschadigen op de meest verbijsterende manieren.
Ook de vriendin waarmee ik sta vind haar op zijn zachts gezegd bijzonder met al haar streken, we grappen dat het een gemene kleine pony is met bijbehorende streken verstopt in een paardlijf. Maar ze kan dus ook oh zo lief zijn, en zo genieten van aandacht en samen wat doen, het lijkt soms wel of ze 2 persoonlijkheden heeft.

Janderegelaa, dankjewel, ik ga googlelen!
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 19-08-25 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 23:02

Je schetst best heftig beeld zo, het klinkt steeds meer alsof hemelen de meest eerlijke optie zou kunnen zijn voor dit paard

Ik ken wel iemand die een paard met soortgelijk gedrag weggedaan heeft als draagmerrie maar of het nou een fijn leven is... En als het paard niet makkelijk te hanteren is met medische handelingen etc is draagmerrie ook niet de meest voor de hand liggende oplossing lijkt me.

Wees in ieder geval heel voorzichtig met verkopen zonder een duidelijke diagnose, snelle handel is enorm rot voor zulke paarden maar ook voor alle goedgelovige mensen die er straks in aanraking mee komen :')

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 23:20

Dan heb ik nog niet verteld van de dierenarts die wilde temperaturen, wat niet lukte, weg liep om sedatie klaar te maken, waarop mevrouw bliksemsnel haar kont draait en hem een trap tegen zijn kont na geeft. Niet hard, maar wel raak. Ze had toen wel een hele heftige puberperiode, maar vind het wel ook typerend Asha, nog even zo'n rare actie.
Tegenwoordig laat ze zich wel goed behandelen en temperaturen gelukkig, we hebben eraan gewerkt. En ze laat zich dus buiten de rare explosies juist uitstekend hanteren, ze weet zich verder prima te gedragen en wat de grenzen zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:52

Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,