Ik heb een merrie vanaf veulen, Asha, 4 jaar oud, afstamming Cassanova du bois x Saros van 't Gestelhof.
Asha heeft altijd wat aparte gedragingen en explosief gedrag vertoond terwijl ze bij tijd en wijlen ook heel lief is en graag wat met je wil doen. Ze is echt een ster in Liberty, en dan klikken wij heel erg samen.
Ook heeft zij periodes gehad dat ze zuur was, wat ik weet aan groeipijn, ze is nu rond de 1.70 en volop in de groei.
Asha heeft ook 2 verschillende voeten, is hypermobiel en de explosies die ik me kan herinneren vinden meestal plaats als ze rechtsom gaat. Ze is ook wel een aantal keer onverklaarbaar kreupel geweest.
Ook trapt ze soms mijn andere paard, waar ze normaal verder goed mee op kan schieten, plots kreupel, de laatste keer had ze haar op beide heupen flink geraakt, ik haalde die uit de wei met flinke hematomen.
Ze heeft ook enorme voernijd, terwijl ze nooit honger heeft gehad, en dan gaat ze met open mond achter haar kuddegenoten aan.
De meeste van haar explosies waren wel te verklaren, een heftig schrikmoment oid was vaak de aanleiding.
Alleen helaas de laatste keer niet, en heeft zij mij een gebroken arm getrapt uit het niets.
Ik liep met mijn 2 paarden aan het halstertouw een wei in en liet ze om mij heen draaien om de wei dicht te doen. Ik had de paarden in de linkerhand en wees ze met die hand ook hoe te draaien, rechtsom om mij heen dus, zodat ik met mijn rechterhand de wei dicht kon doen, een handeling die we al 100 keer hadden gedaan.
Alleen besluit Asha zich uit het niks razendsnel om te draaien, daarmee het touw uit mijn handen te rukken, een galopsprong naar voren te doen en even goed uit te halen met haar achterbenen.
Omdat ik mijn linkerarm nog omhoog had vanwege het wijzen en draaien van de paarden raakte ze die vol, waardoor er ong 15 cm van mijn spaakbeen is afgebroken, dat getordeerd en verplaatst is geraakt. De trauma chirurg heeft een paar dagen later mijn arm moeten repareren met 2 platen, anders was het nooit meer geheeld.
En nu in mijn hersteltijd heb ik natuurlijk veel tijd om na te denken. Ik vind het heel moeilijk te denken dat ze het echt expres heeft gedaan, het lijkt soms of ze een soort kortsluiting krijgt waardoor ze zo raar doet.
En ik begin er een soort patroon in te zien.
Dat het misschien een hele heftige pijnprikkel was die haar zo liet reageren, zoals soms bij bijv ecvm.
Voordat ik haar verkoop wil ik dat denk ik wel uit laten zoeken.
Ik ben helaas het vertrouwen kwijt, dus ik ben niet meer de geschikte persoon om met haar verder te werken, zeker niet gezien haar heftige karakter.
En dat doet pijn, dit was het laatste kado van mijn moeder voor ze overleed en ik heb zoveel met haar bereikt, en als ik met haar liberty aan het doen ben gaan we zo geweldig samen, maar dit is niet het eerste akkefietje, en ik denk niet dat ik het vertrouwen zo weer op kan bouwen. Ik heb echt wel wat ervaring, ong 35 jaar, ook met moeilijke explosieve paarden, en kan paarden goed lezen. Maar dit was zo onverwacht uit het niets.
Ik vind haar, met alles bij elkaar bekeken eigenlijk wel verdacht op ecvm, hebben mensen hier ervaring met explosief gedrag bij ecvm en/of met andere aandoeningen waarbij een paard uit het niks zo heftig kan reageren?