Oorzaak struikelen/hanentred/kramperig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5Jarig

Oorzaak struikelen/hanentred/kramperig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 16:42

Hoi,

Ik zit echt even met de handen in het haar. Ik hoop dat iemand misschien ideeën of tips heeft.

8 augustus heb ik mijn paard verhuisd naar een andere stal. Hiervoor heb ik een aantal weken niet echt iets met hem gedaan, dus hij is de wei bijna niet uit gekomen (24/7 buiten). Tijdens en na de verhuizing kwam ik er achter dat er iets mis is.

Achteraf gezien waren er al eerder symptomen, namelijk: ongeveer een week voor mijn vakantie (3 weken voor de verhuizing) heb ik gereden (daarvoor weken niet) om een western zadel uit te proberen. Hij liep niet zo door en ik vond het niet gek, ineens een zwaar/groot zadel ipv dressuurzadel. Hij was een paar keer gestruikeld, maar als ik hem door liet lopen ging het beter. Hij loopt gewoon te sloffen dacht ik omdat hij het sowieso een beetje vreemd vond dat zadel. Verder buiten het rijden niks opgemerkt.

Later die week bij een buiten stap ritje verstapte hij zich met achter. Hij tilde zijn achterbeen hoog op. Ik dacht dat hij z’n been had bezeerd van het verstappen. Ik heb zijn been gecontroleerd en hij had nergens echt pijn aan. Hij liep daarna er weer gewoon op door zonder raar te lopen. Ook nog laten draven ging ook goed. Dacht even in de gaten houden of het niet warm/dik oid wordt.

Toen was mijn vakantie en is er een dierenarts voor wat anders moeten komen tijdens mijn afwezigheid. Achteraf hoorde ik van haar (omdat ik met dit probleem belde) dat hij toen zij er was met z’n achterhoef een keer dubbel stapte. Dus ipv op z’n hoef te gaan staan ging hij op de voorkant van zijn hoef/op zn koot gaan staan. Ik weet even niet hoe ik dit beter moet omschrijven.

Ik heb dit even eerst genoemd om het chronologisch te houden. Dan nu de verhuizing. De eerste 2 dingen zag ik als toevalligheden en heb ik dus niet aan elkaar gekoppeld op dat moment. Dat van de dierenarts wist ik op moment van verhuizing nog niet.
Ik heb mijn paard een beetje Tranquigel gegeven voor het verhuizen, omdat hij de trailer echt heel spannend vindt. Hij was niet bepaald suf er van of zo, ik vroeg me af of het wel iets deed. Hij liep wel een beetje vreemd met z’n achterbenen bij het draaien (hoog optillen), dus ik dacht hm het doet toch wel wat. Het laden ging niet in 1x dus ik wilde hem weer van de klep af leiden toen hij er met zijn voorbenen op stond om opnieuw aan te komen lopen. Hierbij stapte hij opzij of naar achter, ik weet het niet precies, maar hij ging dubbel met zijn achterhoef en ik schrok me rot, hij tilde z’n been enorm hoog op en ik dacht echt het is goed mis. Alleen stapte hij daarna gewoon weer weg alsof er niks was. Ik kon z’n voet ook alle kanten op bewegen en hij gaf geen kick van pijn of zo, dus gelukkig dacht ik. De trailer op geladen, heel langzaam naar de nieuwe plek gereden. Mijn pa hoefde bijna niet te remmen bij een bocht omdat we echt langzaam reden, maar wel een heel klein beetje. Hij verloor dan helemaal zijn balans en ging hangen. Aangekomen durfde hij niet achteruit de trailer meer af. Uiteindelijk ging hij maar heel zoekende met z’n achterbeen alsof hij die niet neer durfde te zetten. Na dit gebeuren dacht ik dat het aan de Tranquigel lag en het dubbel gaan met zijn hoef.

Dat weekend zag ik eigenlijk duidelijk dat het niet alleen het been was dat dubbel was gegaan, maar ook zijn andere achterbeen. Hij liep enorm opgetrokken met zijn achterbenen, alsof hij ergens overheen moet stappen. Soms als hij stil stond trekt hij een been helemaal ver omhoog. En met draaien van zijn achterhand lijkt hij niet te weten hoe hij z’n benen neer moet zetten. Hij tilt ze hoog op, blijft even in de lucht hangen of zet ze juist ‘te snel’ neer waardoor hij heel onhandig draait. De eigenaresse van de weide (die zijn aan het klussen dus was er een hele dag) zei dat hij een paar keer was gestruikeld. Ook ikzelf merkte dat hij struikelde.
Ik heb de dierenarts gebeld en moest filmpjes sturen. Hierop heb ik pijnstillers gekregen voor een week om te kijken of het minder wordt.

Nu een week verder. Meneer is helemaal gewend en staat super relaxed op de wei (ik weet niet of het van belang is, maar wie weet speelt dit een rol? Verhuizing was nl erg stressvol en die keer bij de DA ook). Als hij gewoon z’n ding doet in de wei valt het niet op dat er iets is. Z’n stap ziet er normaal uit. Ook met draaien stapt hij nu (niet altijd) normaal om ipv het onhandige hoog opgetrokken gedoe. Dit was overigens ook al de zondagavond en maandagochtend voor ik met de pijnstillers begon. Nu na een week pijnstillers kan ik zeggen dat het niet heeft geholpen. Het is niet zo overdreven uit zichzelf in de wei als dat eerste weekend (als je hem in de wei ziet lopen zou je niet denken dat er iets is, vandaar dat ik niet weet hoe lang het al speelt ook). Maar als we gewoon een stukje wandelen dan struikelt hij weer een keer. Achteruit stappen kan/wilt/durft hij niet. En als ik hem ‘dwing’ dan lijkt hij niet te weten wat hij met z’n achterbenen aan moet. Even testen aan de longe draven, loopt hij ook heel raar. En gister heeft hij zich enorm verstapt toen hij wilde draaien omdat z’n weidegnootje uit de wei naar achter werd meegenomen. Op beide benen dubbel met zijn hoef. (Het is niet dat hij omklapt oid, hij zet ze ook gewoon zo neer).

De dierenarts weet het ook niet goed. Ze opperde vergiftiging met biggenkruid. Dit zou niet in het bloed te zien kunnen zijn dus ik moet kijken of het in de wei staat. Dus ik heb een oud stalgenootje gevraagd die gaat morgen op mijn oude stal kijken, daar kan ik nu niet zomaar binnen stappen. En ik kijk bij mij in de wei.

Andere optie die ze opperde was dat er misschien een trauma is geweest aan de nek of rug. En dan zou ik naar de en grote kliniek kunnen gaan zoals Gent voor een MMEP test. Waarbij ze dan testen hoe de geleiding is van de hersenen naar de achterbenen. Enige is dat ik het wel dood eng vind om hem meer dan 1,5 uur te moeten vervoeren. Naar de nieuwe stal was een kwartiertje waar we voornamelijk 30 km/u reden en gebonk dat ik hoorde, en mijn pa zag in de camera dat hij dus super onstabiel stond en balans verloor. Wil niet weten wat er gebeurd als hij echt z’n balans verliest of door z’n benen daardoor zakt omdat hij met het verzetten van zijn been weer dubbel gaat of zo.

Het is een lang verhaal geworden, maar dit is denk ik alles. Ik heb ook filmpjes maar weet even niet hoe ik die hier plaats.

Ik hoop dat iemand misschien nog andere ideeën heeft wat het eventueel zou kunnen zijn wat makkelijker uit te sluiten is wat we eerst nog zouden kunnen proberen. Of dat iemand misschien een ervaring heeft met deze symptomen of de test die genoemd wordt. Of indien inderdaad nodig ideeën of tips voor vervoeren. Alle ideeën of tips zijn welkom!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:46

Filmpjes kun je uploaden op youtube of Vimeo en dan de link hier plaatsen.

Heeft de dierenarts hem getest op ataxie? Wat je omschrijft klinkt neurologisch, dit kan allerlei oorzaken hebben. Vergiftiging (eten van schadelijke dingen), een val, zenuwblokkade in de rug, kan ook komen door infecties zoals rhino.

Wobbler kan het ook zijn, een filmpje zal meer duidelijkheid geven.

pluisje88

Re: Oorzaak struikelen/hanentred/kramperig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:10

Oh jeetje wat een verhaal. Zo lastig als je niet weet waar je moet beginnen met zoeken. Toen ik het las dacht ik ook in de richting van een vergiftiging. Kan er iets in je hooi of water hebben gezeten? Heb je ander voer?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:16

Klinkt als iets neurologisch. Ik zou hem toch naar een goede kliniek brengen en na laten kijken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:19

Heb ik nou goed begrepen dat het inmiddels bij beide achterbenen niet goed gaat? Dat klinkt wel echt als iets neurologisch of vergiftiging inderdaad.

Wat sneu voor jou en je paard. Is het nog een idee om bijvoorbeeld zonder tussenschot te reizen, zodat hij meer schuin kan staan, of juist wel met een tussenschot zodat hij wat heeft waar hij wat kan steunen. Ik begrijp wel dat je zo’n eind op de trailer ook spannend vindt zo op deze manier.

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 21:04

https://vimeo.com/user/245489962/folder ... vate=false

Kunnen jullie dat zo zien? Er staan een aantal filmpjes van in. Let op! Ook die ene waar hij zo heftig verstapte op beide koten wat ik vertelde. Ik was met hem bezig te filmen en toe wilde hij omdraaien naar zijn weidegenootje waarmee ze buiten de paddock naar achter liepen.
Met het vliegenmasker los en aan de paal is van de dag na de verhuizing. De andere zijn van dit weekend. Verschil is dat hij nu ‘los’ niet zo loopt als het filmpje na de verhuizing, maar meer normaal, ook met om stappen naar de zijkant. (Ik weet natuurlijk niet hoe hij is als ik er niet ben). En afgelopen weekend probeerde ik meer uit te lokken om te kijken of en hoe erg het is. Behalve die dat hij z’n benen verkeerd neerzette dat deed hij zelf (omdat hij afgeleid was?). Maar je ziet dat het nog absoluut niet goed is.

Dierenarts heeft niet een test gedaan.
Vergiftiging opperde de ook al met biggenkruid. Maar ze zei dus dat ik moest nagaan of dat in de wei staat. Oud stalgenootje gaat op m’n oude weide kijken morgen. Ik heb gevraagd of het van JKK zou kunnen, maar ze zei dat dat hele andere symptomen geeft dus nee.
Melzasu, ja dat is het juist, waar doe je goed aan? Meer ruimte? Minder ruimte? Ik weet het echt niet. En als hij op de grond ligt in de trailer midden op de snelweg dan ben je letterlijk verder van huis.

Dit vond ik in mijn huidige wei, iemand verstand van planten? Kan zo niet zeggen of het wel of geen biggenkruid is. De bloemetjes zijn ook of (nog) dicht, of uitgebloeid en dus pluisjes. Ik vind ook nog 2 andere soorten bloemen die erop lijken (klein streep zaad, vertakte leeuwentand). Zo lastig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 21:08

Verder ben ik dus verhuisd met hem dus hooi en water (en weide in principe) zijn nu in ieder geval veranderd tov ruim een week geleden. Iemand een idee of behalve biggenkruid dit nog meer zou kunnen veroorzaken indien vergiftiging?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:30

Reeltje_5 schreef:
Verder ben ik dus verhuisd met hem dus hooi en water (en weide in principe) zijn nu in ieder geval veranderd tov ruim een week geleden. Iemand een idee of behalve biggenkruid dit nog meer zou kunnen veroorzaken indien vergiftiging?

Lolitrem vergiftiging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:33

Er zijn best wat dingen die neurologische verschijnselen kunnen veroorzaken. Naast planten ook botulisme (door bv een dood dier in het hooi oid).
Mycotixinen door schimmels.

En qua planten ook nog sint-Jacobsguiskruid, rhododendron, vingerhoedskruid en taxus

Maar zulke klachten kunnen natuurlijk ook komen na trauma oid
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 18-08-25 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:41

Video kan ik niet zin in ieder geval.

Ja ik dacht omdat je iets zei over hoe hij in de trailer was dat je misschien dus camerabeelden had en van daaruit misschien een idee zou hebben wat een prettigere manier van reizen zou zijn.

Maar goed los daarvan zou ik toch zelf graag meer onderzoek willen. Eventueel aan huis of anders toch op een of andere manier richting de kliniek.

Edit. Typo

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:48

Aangezien hij al onstabiel was bij verhuis zou ik het zoeken in de periode vóór de verhuis.
De planten op je huidige weide nagaan lijkt mij dan overbodig.

Er zijn dierenartsen die ataxietesten aan huis kunnen doen. Sommige testen kan je ook zelf doen.

Mijn paard had Lolitrem vergiftiging door raaigras. Die kwam echter met zeer veel spierspasmen uit z'n stal en liep ook op de kogels ipv op de hoeven (dus hoeven naar achter geklapt) en zeer hoge temperatuur die bleef stijgen.
Echter kan Lolitrem vergiftiging ook op andere manieren uiten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:51

Je video is niet te bekijken
Wat naar voor je ts! Staan er veel paarden op je vorige stal? Zijn er andere paarden met (milde) symptomen?

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 22:37

Oké veel dingen dus.. maar zouden die ook dit soort symptomen kunnen geven? Mijn dierenarts noemde juist biggenkruid omdat dat juist zo’n hanentred veroorzaakt. En ik heb specifiek gevraagd naar JKK, want dat weet ik heeft in de wei gestaan en is misschien hier en daar wel terug, maar zei ze echt van nee dat geeft echt andere symptomen. Dat ze dan meer sloom etc worden en niet dat optrekken van de benen.
Qua toxines in het hooi.. zou kunnen maar dat kun je niet echt weten toch? Ik heb dit eerder gehad met verhoogde leverwaarden en dat was idd met ander hooi opgelost. Maar dat was een toevalsbevinding en hij had geen klachten.
Zou het ook iets in het water kunnen zijn? Hij kreeg water uit zo’n ibc vat wat lekker heeft lopen broeien in de warme dagen.. (binnenkant was ook echt vies) daar werd ik ook niet vrolijk van.

Goeie van de andere paarden. Nee ik heb niet gehoord dat een ander paard er last van had of heeft. Hij stond met 1 paard in exact dezelfde wei en nog 2 stonden wel in de wei, maar met een draad afgezonderd wegens blessure. Een van hun gaat morgen de wei af of er wat geks staat. Maar heb dus niet terug gekregen dat iemand er last van heeft.

Met zo’n ataxietest wat is dat precies? Daarmee kun je ook niet bij een oorzaak komen toch? Want dat kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Of kun je dan bepaalde dingen wel vaststellen of uitsluiten.

Doet deze het wel? Eerst even 1 want het duurde best lang om te uploaden op deze site.
Dit is van achteruit stappen. Hij kan normaal achteruit op stem of handgebaar, nu moet ik veel moeite doen en hem dwingen eigenlijk. Je ziet dat hij eerst probeert alleen zijn voorbenen te verplaatsen of schuin weg te stappen om er onderuit te komen. Dan gebruikt hij toch maar z’n achterbenen maar je ziet hoe dat gaat.

https://streamable.com/is8mwo

Edit: toch nog eentje. Dit was dag na verhuis
https://streamable.com/3s3fi2

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:45

Ik heb goede ervaringen met Utrecht bij neurologische problemen.
(Bij een paard van een vriendin van mij met ataxie, en de mijne met trigeminaal headschaking, dat is iets heel anders, maar ook neurologisch).
Zij kunnen ook meteen uitgebreide testen doen op het gebied van intoxicaties op de interne.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:47

Ik kan de video nu zien en wilde niet te snel roepen dat het neurologisch zou zijn, maar dit is één van de dingen die mijn paard met ECVM deed.
Mocht dit mijn paard zijn, zou ik (met de kennis die ik nu heb) ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk op de kliniek kwam te staan voor röntgenfoto's van de nek en rug en ataxie testen.
Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou ik iemand aan huis laten komen.

Ik hoop dat het toch om een vergiftiging blijkt te gaan en de schade omkeerbaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:49

Dit is geen hanetred of kramperigheid in mijn ogen, dat ziet er echt anders uit.

Wat het wel is weet ik niet (behalve neurologisch beeld), maar ik sluit me bij Polar aan om ervoor te zorgen dat dit paard op de kliniek komt. Het liefst zo snel mogelijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:01

Als het vergiftiging is moet het toch eigenlijk gaandeweg erger worden? Of juist helemaal weggaan?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:53

Oftewel dit probleem speelt al zo’n 5 a 3 weken, waarvan de eerste week een oploop is naar hoe de klachten zich nu drie a twee weken gestabiliseerd hebben op dat het niet verbeterd of verergerd? Dubbel klappen met de hoeven en de filmpjes lijken echt neurologisch en pijnlijk. Dat metacam niks gedaan heeft zegt niks over geen pijn.

Ernstig. Wat kwam er uit het bloed onderzoek?

Ik zou ook naar de kliniek gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 00:06

Jeetje, dit ziet er heftiger uit dan ik dacht. Ik zou een andere DA laten komen. Er kan prima een wat uitgebreider onderzoek aan huis gedaan worden waarbij er oa op ataxie getest kan worden (klinische test). Maar ook mobiliteit van de wervelkolom kan klinisch getest worden (desnoods door een fysio waar de DA mee samenwerkt).

Ik zou evt naar aanleiding van de bevindingen van de DA evt aan huis foto's laten maken voor zo ver mogelijk.

Ik snap ook dat je dit paard niet zomaar een stuk gaat vervoeren. Ik zou vervoeren alleen doen als het écht niet ander kan. En als het toch echt moet zou ik dit niet op een trailer doen maar een professional vragen dit met een vrachtwagen(tje) te doen. Zorg in ieder geval dat het paard er vooruit ook weer uitkan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:18

Ir111 schreef:
Jeetje, dit ziet er heftiger uit dan ik dacht. Ik zou een andere DA laten komen. Er kan prima een wat uitgebreider onderzoek aan huis gedaan worden waarbij er oa op ataxie getest kan worden (klinische test). Maar ook mobiliteit van de wervelkolom kan klinisch getest worden (desnoods door een fysio waar de DA mee samenwerkt).

Ik zou evt naar aanleiding van de bevindingen van de DA evt aan huis foto's laten maken voor zo ver mogelijk.

Ik snap ook dat je dit paard niet zomaar een stuk gaat vervoeren. Ik zou vervoeren alleen doen als het écht niet ander kan. En als het toch echt moet zou ik dit niet op een trailer doen maar een professional vragen dit met een vrachtwagen(tje) te doen. Zorg in ieder geval dat het paard er vooruit ook weer uitkan.

Na het zien van de filmpjes sluit ik me hier bij aan.
Als onderzoek thuis moeilijk wordt zou ik wel echt naar de kliniek gaan en inderdaad met een wagentje ipv trailer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:35

Eens. Opladen en naar de kliniek. Hals (en evt rug) op de foto, ook de schuine voor ECVM.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:56

Ir111 schreef:

Ik sluit me hier bij aan. Er kan veel op eigen locatie, tot röntgenfoto's en echo aan toe. Maar daar heb je vaak wel een grotere kliniek voor nodig. Vervoeren zou ik ook heel voorzichtig mee zijn, alleen als het niet anders kan en dan door een professional met een vrachtwagentje inderdaad.

Edit: ik zie in je profiel dat je uit Roosendaal komt. Al contact gehad met Visdonk?

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:32

Ik reageer even met de vragen die bij me op komen hoor.

Utrecht beter dan Gent? Zou je hun ook advies kunnen vragen of er dingen zijn die een andere dierenarts nog op locatie zou kunnen testen/doen? En weet iemand waar je dan aan zo’n vrachtwagentje kan komen (en iemand die hem vervoert?? Of? )

Ik weet niet precies hoe lang het bestaat. Als je hem nu in de wei ziet lopen dan valt het niet op en het kan dus zijn dat hij het eerder ook had en dus niet opgevallen was omdat ik niks met hem gedaan heb. Een aai gegeven, evt poetsen en verder niks. Zeker niet bewust naar achter laten lopen. Maar met rijden was het niet zoals nu anders moet dat wel opgevallen zijn.

Bloedonderzoek hebben ze dus niet gedaan. Ik baal een beetje sowieso met het advies wat ik heb gehad. Ik denk is er dan niks wat uitgesloten kan worden voor als naar een grote kliniek te gaan? Vandaar ook mijn vraag naar tips hier.

Kan hals/rug foto’s op locatie of is dat te groot?

Nee ik heb contact gehad met West-Brabant. Visdonk geen ervaring mee. Maar die is goed? Dan kan ik daar eens een second opinion vragen eerst misschien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:39

Zij hebben in ieder geval meer mogelijkheden voor onderzoek. Ook op eigen locatie. Ik zou daar zeker eens informeren :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:40

Op de kliniek zijn de beelden gewoon veel beter dan op locatie.
Probeer een wagentje te regelen of desnoods grote veewagen en vervoer hem dan los, dat is ook een optie misschien ?