Ik ben net terug van mijn vakantie, nu had mijn paard voor mn vakantie al ontzettende jeuk (ik dacht door de vliegen aangezien hij helemaal gek werd savonds) maar nu heeft hij ook echt kale plekjes. Nu dacht ik dat het misschien iets van Zomereczeem zou kunnen zijn, alleen zit het niet bij zijn staart en manen maar echt over zijn hele lichaam, hij stampt, bijt en schuurt de hele dag.
Een stalgenoot zei dat het ook best schimmel zou kunnen zijn, wat denken jullie:
Ik gok dat ie gewoon zo erg jeuk had dat ie zich ergens tegen aan helemaal kapot geschuurd heeft. Mijn shet heeft hetzelfde en die smeer ik nu helemaal in met groen klei; dat stilt de jeuk, vliegen kunnen er niet bij en het is mooi geheeld. Ook heb ik om haar buik nu ook een eczeemdekendeel hangen. het ziet er niet uit, maar de wonden zijn iig dicht en/of weg.
Het zou ook een allergie voor iets kunnen zijn, iets in de wei/bomen, wasmiddel, voer, etc… Als het niet weg gaat zou ik even de dierenarts laten kijken en evt iets op kweek laten zetten, dan weet je waar je aan toe bent.
Heb je je vliegendeken met een bepaald wasmiddel gewassen misschien? Of heeft hij erg gezweten onder zijn vliegendeken en is de deken ook wel eens af geweest toen je op vakantie was?
BigOne
Geplaatst: 18-08-25 17:08
Stampen betekent vaak mijten. Haal de da er even bij.
Lijkt inderdaad op een allergie, kan overal van komen maar kunnen ook best vliegjes zijn. Ik zou in ieder geval een vliegendek op doen in de wei. Tegen de jeuk wassen met teershampoo of misschien afsponsen met azijn? En even voorzichtig met voer, ze krijgen vaak meer last bij (te) rijk voer. Benieuwd wat de dierenarts zegt!