Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cioccolato schreef:In de nacht zonder ruwvoer is anders dan over dag zonder ruwvoer. Ze kunnen echt wel wat langer zonder in de nacht dan overdag.
Hier voer ik genoeg, staan ze op stro of slowfeeders. Of een combinatie.
_Joelle schreef:Cioccolato schreef:In de nacht zonder ruwvoer is anders dan over dag zonder ruwvoer. Ze kunnen echt wel wat langer zonder in de nacht dan overdag.
Hier voer ik genoeg, staan ze op stro of slowfeeders. Of een combinatie.
Ben opzich best benieuwd waarom je denkt dat het s'nachts anders is voor een paard.
Het ritme van een paard gaat 24/7 door.
belle_boef schreef:Ik voerde stro erbij. Was het hooi op konden ze alsnog ergens op knabbelen
Ibbel schreef:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/
Er is wel eens onderzoek naar gedaan (ook recenter, maar die kan ik zo snel niet terugvinden, dat was onderzoek in combinatie met pre-operatief vasten), maar waar het op neerkomt is dat de pH in de maag minder zuur wordt in de loop van de nacht. Ongeacht of er de hele nacht door gegeten kan worden of niet.
Overdag langere periodes zonder voer is dus schadelijker dan de (late) nacht.
Komt bij dat de onderste helft van de maag van het paard wél een slijmlaag heeft en zweren vooral in de bovenste helft ontstaan, en die ontstaan dan bij het klotsen van het maagzuur tijdens beweging/training op een lege maag. Een stilstaand paard op stal heeft geen/veel minder klotsend maagzuur. Wat dus bovendien minder zuur blijkt te zijn, in de kleine uurtjes van de nacht.
Qimm schreef:Maar is dan 'nacht' de factor of 'minder bewegen'?