Hooi in de nacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 11:47

Uren zonder hooi is echt niet goed,ik heb slofeeder netten maar die gaan niet de hele nacht mee. Hoe doen jullie dit?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:49

Twee netten, of in ieder geval dus meer dan je nu hebt. Als ze op zijn, en je paard heeft het nodig, zijn de netten te klein.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 17-08-25 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:49

Ik heb een ronde baal staan met een net eromheen zodat ze altijd kunnen eten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:50

Ik voerde stro erbij. Was het hooi op konden ze alsnog ergens op knabbelen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:58

In de nacht zonder ruwvoer is anders dan over dag zonder ruwvoer. Ze kunnen echt wel wat langer zonder in de nacht dan overdag.

Hier voer ik genoeg, staan ze op stro of slowfeeders. Of een combinatie.

Jessix

Re: Hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:00

Bij mij staan ze op een stal vol met schoon stro voor de nacht dus altijd wel wat te knabbelen. Tussen 11 en 12 uur krijgen ze de laatste portie hooi voor de nacht. Een kilo of 3 per paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:01

Hier krijgen ze beperkt; rond 9 uur, 17.00 uur en 23.00 uur een zak (geanalyseerd) hooi en meer niet. Ze doen een uurtje of 3 met een zak. Zijn sobere typjes, dus overvoeren gaat makkelijk. Ze staan 247 buiten en er valt altijd wel iets te knabbelen. Stro gaf bij eentje koliek dus dat is passé. En bij onbeperkt hooi kan ik ze rollen. In deze maanden mogen ze ook nog een uurtje of wat grazen. Ik heb afgeleerd me er druk over te maken in de afgelopen 10 jaar.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:03

Cioccolato schreef:
In de nacht zonder ruwvoer is anders dan over dag zonder ruwvoer. Ze kunnen echt wel wat langer zonder in de nacht dan overdag.

Ben opzich best benieuwd waarom je denkt dat het s'nachts anders is voor een paard.
Het ritme van een paard gaat 24/7 door.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:03

Cioccolato schreef:

Waarom is dat anders?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:22

Ik heb 2 grote slowfeeder bakken en verschillende hooinetten hangen. Ik vul een keer per dag en ze doen er net wat langer mee dan 24 uur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:23

Hier ook stro om te knabbelen, dan hebben ze als het hooi op is altijd nog iets.
De hele nacht door hooi groeit die van mij dicht ben ik bang…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:31

_Joelle schreef:
Cioccolato schreef:

Ben opzich best benieuwd waarom je denkt dat het s'nachts anders is voor een paard.
Het ritme van een paard gaat 24/7 door.

Er is onderzoek gedaan en schijnt dat paarden snachts minder zuur in hun maag hebben ofzoiets waardoor de kans op zweren kleiner tot niks is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:33

Klinkt op zich wel logisch, dag en nacht maakt natuurlijk wel uit voor het metabolisme. Ook al hebben paarden niet echt een dag/nacht ritme, het zal wel van invloed zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:37

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

Er is wel eens onderzoek naar gedaan (ook recenter, maar die kan ik zo snel niet terugvinden, dat was onderzoek in combinatie met pre-operatief vasten), maar waar het op neerkomt is dat de pH in de maag minder zuur wordt in de loop van de nacht. Ongeacht of er de hele nacht door gegeten kan worden of niet.

Overdag langere periodes zonder voer is dus schadelijker dan de (late) nacht.

Komt bij dat de onderste helft van de maag van het paard wél een slijmlaag heeft en zweren vooral in de bovenste helft ontstaan, en die ontstaan dan bij het klotsen van het maagzuur tijdens beweging/training op een lege maag. Een stilstaand paard op stal heeft geen/veel minder klotsend maagzuur. Wat dus bovendien minder zuur blijkt te zijn, in de kleine uurtjes van de nacht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:55

Das vrij eenvoudig, meer danwel grotere netten ophangen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:55

Ik heb metalen hooiruiven hangen en mijn paarden kunnen 24/7 in en uit lopen. In de avond staan ze vaak in stal te eten. Rond middernacht staan ze vaak buiten te slapen. Rond 2-3 uur in de nacht liggen ze in de paddock te snurken. En heel vroeg in de ochtend staan ze weer op stal. Ik denk doordat ze andere dingen kunnen doen dat ze minder eten. Maar ik heb ook wel echt grote ruiven waar veel in past. En voorheen werkte ik met hooinetten en hing ik er gewoon een extra bij.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:10

Hier een ruwvoerautomaat van Paddock Tweaks opgehangen. Die geeft iedere 3 uur een portie hooi (ook overdag). https://paddocktweaks.nl/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:13

belle_boef schreef:
Ik voerde stro erbij. Was het hooi op konden ze alsnog ergens op knabbelen

Dit doe ik ook. Ze staan op vlas.
Ik geef even na 22.30 hooi in een net en pluk op de grond.
En het ene paard stro in een net en de ander op de grond.
En meer kan ik niet van maken.

En zover ik weet nooit een paard met maagproblemen gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:20

Mijn ruin is echt te dik en die krijgt nu voor de nacht ongeveer vijf kilo in een net in een bak.
en is het op is dan is het op.
Maar er liggen altijd wel sprieten nog in de bak.
Dus echt met een helemaal lege maag staat hij vast niet zo lang.
Ik maak me er eigenlijk ook niet meer zo druk om.
Ze kunnen best wel even met wat minder in de maag staan :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:23

Ibbel schreef:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

Er is wel eens onderzoek naar gedaan (ook recenter, maar die kan ik zo snel niet terugvinden, dat was onderzoek in combinatie met pre-operatief vasten), maar waar het op neerkomt is dat de pH in de maag minder zuur wordt in de loop van de nacht. Ongeacht of er de hele nacht door gegeten kan worden of niet.

Overdag langere periodes zonder voer is dus schadelijker dan de (late) nacht.

Komt bij dat de onderste helft van de maag van het paard wél een slijmlaag heeft en zweren vooral in de bovenste helft ontstaan, en die ontstaan dan bij het klotsen van het maagzuur tijdens beweging/training op een lege maag. Een stilstaand paard op stal heeft geen/veel minder klotsend maagzuur. Wat dus bovendien minder zuur blijkt te zijn, in de kleine uurtjes van de nacht.

Interessant! Maar… voor stalpaarden die stilstaan maakt het wellicht minder uit, maar ons clubje wil ‘s morgens vroeg (rond een uurtje of 6-7-8) het speelkwartier (of dubbele speelkwartier) nog wel eens houden. Incl. lekker een rondje rennen over de track, beetje steigeren naar elkaar en in elkaars benen en manenkammen bijten.
Dan zou je dus wel klotsend maagzuur verwachten, al is het wellicht minder zuur dan overdag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:26

Bij zo'n clubje zou ik ook zorgen voor stro oid.
Of een paar netten hooi met echte kleinere maas. Dan is het toch echt niet zo snel helemaal op

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:39

Maar is dan 'nacht' de factor of 'minder bewegen'?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:54

Hier staan ze 24/7 buiten.
Er is bijna geen gras meer dus voer jaarrond hooi bij.
Nu ze veel uitloop hebben en druk bezig zijn met foerageren (er is altijd wel ergens nog een miezerige grasspriet te vinden) geef ik ze een half baaltje hooi (ong 7kg) in een slowfeedernet. Daar doen ze dus 2-3 dagen mee nu.
In de winter eten ze uiteraard veel meer hooi. Laatste voerbeurt geef ik nog een volledige baal in een slowfeedernet. Dat is 's morgens op, waarschijnlijk is dat ergens halfweg de nacht al wel op maar lijken ze verder geen last van te hebben.

En over dat langdurig niet eten.
Nu het zo warm is staan ze van pakweg 11u tot een uur of 6 's avonds wortel te schieten in de schuilstal. Hooi hangt een beetje verder, maar ze eten gewoon niet al die tijd. Staan wat te soezen tot temperaturen weer dragelijker worden.
'S nachts bunkeren ze alles wat ze kunnen.
Geen symptomen van maagzweren verder.

Zelfde met een paard moet minstens elke 3u kunnen drinken od.
Doen ze hier ook niet. Ze slurpen een paar tientallen liters 2-3× per dag en verder staat de drinkbak er decoratief te wezen. En ook die is permanent beschikbaar.

Uiteraard zijn we het er over eens dat ze vrije toegang tot water en ruwvoer moeten hebben maar ik denk dat paarden best wel een tijdje zonder kunnen als ik kijk hoe ze hier zelf hun dag indelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:15

Qimm schreef:
Maar is dan 'nacht' de factor of 'minder bewegen'?

Nacht - de pH kan zelfs naar vrijwel neutraal stijgen. Pas na 9 uur 's morgens gaat de pH weer naar beneden. Dus een speeluurtje op de lege maag om 7-8 uur 's morgens zou ook minder kwaad moeten kunnen.
Maar om 7uur / half 8 dat eerste hooinet van de dag ophangen is geen gek idee natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:16

TS, uit je OP maak ik niet op of jouw paard(en) in de nacht op stal staan of klok rond buiten. In het laatste geval zou je een grote bak (of op meerdere plekken) kunnen maken met een aanhangwagennet erover, zodat je een slowfeeder effect krijgt. Eventueel met een afdak erboven tegen nat worden op regenachtige dagen. Staan ze de hele nacht op stal, dan zul je toch meer hooi moeten bijvoeren. Een slowfeeder op stal zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet de stalruimte voor het paard niet kleiner worden (er vanuit gaande dat de meeste paarden doorgaans in een stal van 3 x 3 staan en daardoor al niet veel ruimte hebben).