Onrust kudde, ruin die dekt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Onrust kudde, ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 21:50

Hoi bokkers,

Onze kudde is sinds een maand onrustig. Er is in korte tijd veel veranderd en er staat nu sinds een maand een nieuwe ruin bij die dominant hengstengedrag laat zien (hij heeft eerst 3 maanden apart gestaan wegens blessure). De hoofd ruin is ook niet meer zichzelf en dit zorgt voor onrust.

Er zijn ook momenten dat er wel rust is en ze met ze allen lekker liggen.

De kudde bestaat uit: 4 merries, 4 ruinen. Ze staan 24/7 buiten, dus we vragen ons af of dit te tolereren is.

We hebben ook een jaarling (geruind) die nu nog apart staat maar die binnenkort geïntroduceerd moet worden, maar we maken ons zorgen over veiligheid en stress.

Wie heeft ervaring met:

Ruinen die veel hengstengedrag vertonen? (meerdere keren per dag de merries dekken, ook als zij niet meer willen)

Merries die dus vaak hengstig zijn wat ze normaal niet zijn.

Het introduceren van een jaarling in een onrustige kudde?

Is er iets wat we kunnen doen om de rust te herstellen?

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:03

Alleen ervaring met ruinen die dekken.
Naast dat het dekens kost, vind ik de risico's van het springen ook te groot (zowel voor merrie als voor ruin).

Dit is onze reden om een aparte merrie en ruinen kudde te houden.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:14

Dit is waarom op onze stal een merrie en ruinengroep zijn

Geen gedoe met dekkende ruinen die de schuld krijgen terwijl de merrie vaak heel ver gaat om haar zin op te eisen ;-)

Verder zien we dat de ruinen vaak spelen met elkaar en de merries lekker staan te mopperen op elkaar. Iedereen tevreden in 2 groepen

Cioccolato

Re: Onrust kudde, ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:29

Er zijn recent meerdere topics over geweest.

1. Hou ze lekker apart, ruinen en merries
2. Een onrustige kudde is nooit maar dan ook nooit goed. Dus stop met onrust creëren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:54

Op de stal waar wij staan is ook een ruin die de merries verkrachtte; die staat apart met een dominante merrie die aan de pil is. Als die ruin ook maar een raar idee krijgt, krijgt ie alle hoeken van de wei te zien van die merrie. Probleem opgelost.

Op zich ben ik voorstander van gemengde kuddes maar wel op voorwaarde dat er normaal sociaal gedrag vertoont wordt.
Kan dat niet, zul je andere oplossingen moeten zoeken; meestal de veroorzaker verwijderen.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 23:14

Cioccolato schreef:

2. Een onrustige kudde is nooit maar dan ook nooit goed. Dus stop met onrust creëren

Ja eerst ging het dus goed en gebeurde dit niet. De ruin die er bij gekomen is is ook de enige die dekt.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 23:18

Esther_r20 schreef:
Dit is waarom op onze stal een merrie en ruinengroep zijn

Geen gedoe met dekkende ruinen die de schuld krijgen terwijl de merrie vaak heel ver gaat om haar zin op te eisen ;-)

Verder zien we dat de ruinen vaak spelen met elkaar en de merries lekker staan te mopperen op elkaar. Iedereen tevreden in 2 groepen

Ja dat erkennen we ook hoor, de merries bieden zich ook wel aan, hij mag er dan een keer op en dan loopt de merrie weg. Dit laat hij dan niet toe en dan begint de ellende een beetje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 23:59

Hebben jullie niet al de keus gemaakt maar nog niet de moed gevonden te vertellen dat de dekkende ruin een ander plekje moet zoeken?

Voor mij als merrie-eigenaar is het een enorme no go, springende ruinen. Onafhankelijk van hoe moeilijk merries het kunnen maken, want dat kan ik me ook goed voorstellen.
Heb door de jaren heen aardig wat groepen gezien en het meerendeel van de ruinen kan wel om gaan met kleffe merries, een klein deel functioneert beter in een ruinengroep.

Waarom heeft ie drie maanden apart gestaan eigenlijk?

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 00:09

RianneH schreef:
Hebben jullie niet al de keus gemaakt maar nog niet de moed gevonden te vertellen dat de dekkende ruin een ander plekje moet zoeken?

Voor mij als merrie-eigenaar is het een enorme no go, springende ruinen. Onafhankelijk van hoe moeilijk merries het kunnen maken, want dat kan ik me ook goed voorstellen.
Heb door de jaren heen aardig wat groepen gezien en het meerendeel van de ruinen kan wel om gaan met kleffe merries, een klein deel functioneert beter in een ruinengroep.

Waarom heeft ie drie maanden apart gestaan eigenlijk?

Hij had een blessure waarvoor hij niet teveel mocht rennen, gezien hij zich bij de draden al stoer opstelde werd er al verwacht dat hij wel even zou gaan rennen als hij erbij kwam, vandaar langere tijd apart.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 00:09

Het geven van monnikspeper wil ook nog wel eens helpen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:27

Om die reden heb ik mijn toen 2 jarige ruin uit de merrie groep getrokken. Hij was met 4 merries op gegroeid dus verwachten geen problemen.
Maar hij vond toch wat leuk en ondanks dat hij er niet boven op dook maar wel probeerde, kreeg hij steeds op z'n falie van de merries. Dus paar x dierenarts erbij. Daarna was de lol er af voor mij.
Ondanks dat ik al 14 jaar stond( met mijn merries toen) ben ik op zoek gegaan naar een ruinen groep

Dat was voor hem een verademing, lekker ruinen spelletjes doen.
Ik kan me voorstellen dat de desbetreffende eigenaar van ruin bij jullie wellicht ook een andere keuze moet gaan maken, soms werkt het niet.
Op mijn oude stal hebben ze nu wel weer een gemengd kudde overigens, wat wel goed gaat.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:59

Meestal lost dit niet vanzelf op.
Voor de groep zou het beter zijn als de de dekkende ruin een ander plekje zou krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:04

Snoppie schreef:
Cioccolato schreef:

Ja eerst ging het dus goed en gebeurde dit niet. De ruin die er bij gekomen is is ook de enige die dekt.

Dat lijkt me dan vrij simpel: exit met die kerel. Wieberen, ga je feestje maar ergens anders vieren.

Ik heb nog wel een Taart in de aanbieding voor hem }:)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 11:21

Ik krijg er altijd de kriebels van als alles naar de ruin toegeschreven wordt.
Casta dekte soms ook wel eens, maar dan werd er al even tegen aan gezeken en geduwd en werd hem bijna geen andere keuze gelaten. Het licht is mij wel eens bijna uit de ogen geslagen door een merrie toen ik hem mee wilde nemen....
In mijn ogen is af en toe eens dekken verder ook natuurlijk gedrag, ken dit ook vanuit de honden waarbij beide geholpen zijn en soms toch nog dekken in een geile bui. En vergeet niet dat dit ook bij mensen nog steeds het geval is na de vruchtbare periode of na sterilisatie/castratie, we vallen nog steeds in het dierenrijk.

Als de merries echt niet willen, dan krijgt de ruin geen kans.
Wat het in mijn ervaring vaak is, is dat de merries hengstig worden van de nieuwe kerel en de nieuwe kerel ontwijkt of gaat er op in. En over het algemeen stabiliseert dit zich met de tijd, als de hengstigheid er af is komt er vaak weer rust in de groep. Casta werd uiteindelijk ook vaak genoeg echt zat van die aanbiedende mmerrie's en liep weg als hij de bui zag hangen. Het heeft gewoon tijd nodig om te settelen en helaas hebben de dames ook wel echt voorkeur voor een bepaalde ruin.

Je bent nu al ver in het stadium, maar eerder had je misschien nog andere stappen kunnen nemen.
Het over en weer gooien van mest in elkaars paddock. Buiten het terrein met elkaar een stukje wandelen of grazen. Eventueel nog tussentijds samen zetten met 1 of 2 paarden waarbij het wel goed gaat.
De merrie's reageerde waarschijnlijk, denk ik - aanname, ook al op de ruin over het draad. Als er collectief afgesproken was tussen merrie en desbetreffende ruin 4-6 weken vooraf aan introductie monnikspeper te geven, dan had dit ook al mogelijk kunnen helpen in de seksdriften. Samen laten eten uit dezelfde ruif met wel nog een draadje tussen beide partijen zorgt ook voor bonding. En over het algemeen gewoon nog niet introduceren als je nog zo veel stress/onrust voelt.

Misschien kunnen jullie een paar stappen terug doen, de kudde scheiden. En eerst wachten tot het rustig is.
Voor de merries is het belangrijk dat ze de mest ruiken van de ruin, en voor de ruin is het belangrijk dat hij ook de mest vd merrie's ruikt, dan gaat het nieuwe er af.
Samen laten eten uit een voerplek is vaak ook echt belangrijk voor de rust. Als er tijd is kan je de andere stappen ook herhalen/uitvoeren. En als er echt rust is, alle stappen soepel gaan, dan besluit je opnieuw te introduceren.

In de tussentijd, als de rust is weder gekeerd, zou je er voor kunnen kiezen om eerst de jaarling te introduceren en te laten settelen voordat je deze ruin terug introduceert. Laat ze wel even op adem komen allemaal en niet meteen de volgende dag het guppie er bij gooien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 11:32

KellyR schreef:
Casta dekte soms ook wel eens, maar dan werd er al even tegen aan gezeken en geduwd en werd hem bijna geen andere keuze gelaten. Het licht is mij wel eens bijna uit de ogen geslagen door een merrie toen ik hem mee wilde nemen....
In mijn ogen is af en toe eens dekken verder ook natuurlijk gedrag, ken dit ook vanuit de honden waarbij beide geholpen zijn en soms toch nog dekken in een geile bui. En vergeet niet dat dit ook bij mensen nog steeds het geval is na de vruchtbare periode of na sterilisatie/castratie, we vallen nog steeds in het dierenrijk.

Wat het in mijn ervaring vaak is, is dat de merries hengstig worden van de nieuwe kerel en de nieuwe kerel ontwijkt of gaat er op in. En over het algemeen stabiliseert dit zich met de tijd, als de hengstigheid er af is komt er vaak weer rust in de groep. Casta werd uiteindelijk ook vaak genoeg echt zat van die aanbiedende mmerrie's en liep weg als hij de bui zag hangen. Het heeft gewoon tijd nodig om te settelen en helaas hebben de dames ook wel echt voorkeur voor een bepaalde ruin.

Je bent nu al ver in het stadium, maar eerder had je misschien nog andere stappen kunnen nemen.
Het over en weer gooien van mest in elkaars paddock. Buiten het terrein met elkaar een stukje wandelen of grazen. Eventueel nog tussentijds samen zetten met 1 of 2 paarden waarbij het wel goed gaat.
De merrie's reageerde waarschijnlijk, denk ik - aanname, ook al op de ruin over het draad. Als er collectief afgesproken was tussen merrie en desbetreffende ruin 4-6 weken vooraf aan introductie monnikspeper te geven, dan had dit ook al mogelijk kunnen helpen in de seksdriften. Samen laten eten uit dezelfde ruif met wel nog een draadje tussen beide partijen zorgt ook voor bonding. En over het algemeen gewoon nog niet introduceren als je nog zo veel stress/onrust voelt.

Misschien kunnen jullie een paar stappen terug doen, de kudde scheiden. En eerst wachten tot het rustig is.
Voor de merries is het belangrijk dat ze de mest ruiken van de ruin, en voor de ruin is het belangrijk dat hij ook de mest vd merrie's ruikt, dan gaat het nieuwe er af.
Samen laten eten uit een voerplek is vaak ook echt belangrijk voor de rust. Als er tijd is kan je de andere stappen ook herhalen/uitvoeren. En als er echt rust is, alle stappen soepel gaan, dan besluit je opnieuw te introduceren.

In de tussentijd, als de rust is weder gekeerd, zou je er voor kunnen kiezen om eerst de jaarling te introduceren en te laten settelen voordat je deze ruin terug introduceert. Laat ze wel even op adem komen allemaal en niet meteen de volgende dag het guppie er bij gooien.

In de basis heb je gelijk. In heel veel, zo niet bijna alle gevallen werkt het zo prima.

Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel, zoals die knuppel bij ons op stal, en dan werkt allen exit....

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 12:20

KellyR schreef:

Ik schuif zeker niet alles af op de ruin. Ja de merries willen maarrr zodra ze niet meer willen gaat hij door en vertoont claim gedrag. Voor samenvoegen hebben we inderdaad even gewandeld, op de poetsplaats naast elkaar met verschillende paarden, Mest overscheppen etc. Bij het draad was er op dat moment maar 1 merrie die minimaal reageerde en hij net zo. De echte hormonenbommetjes zijn pas ontstaan toen hij er bij kwam.