Veehouders moeten extra waakzaam zijn op giftige eikels, stelt diergezondheidsdienst Royal GD. Als gevolg van de hoge temperaturen laten veel bomen hun bladeren en nog groene eikels vallen. Beide bevatten het giftige tannine, wat leidt tot een aanzienlijk verhoogd risico op eikelvergiftiging bij schapen en ander vee
Vooral de onrijpe groene eikels bevatten een hoge concentratie van tannine. Die concentratie is hoger dan bij bruine eikels. Tannine is ook aanwezig in eikenblad. Tannine kan bij herkauwers als schapen, geiten en runderen, maar ook bij paarden ernstige inwendige schade veroorzaken.
Nou goed dat je het zegt! Dit viel mij inderdaad op dat ik veel groene eikels al op de grond zag liggen. Ik dacht nog.. herfst komt wel heel vroeg dit jaar.
Kendra
Geplaatst: 15-08-25 20:11
Dank! Er zijn inderdaad heel veel kleine groene eikeltjes (wat klinkt dat schattig ....). Had er niet goed over nagedacht, maar ik ga even een draadje spannen.
Goed dat je het zegt! Gelukkig kunnen mijn pony's nu niet bij de eiken bomen. Ze lopen er voor, maar voor de zekerheid loop ik de eiken vanaf morgen even na. Gelukkig zijn de bomen nu nog klein. Vanaf dat de bladeren vallen mogen ze van mij sowieso niet in de buurt van de eiken komen en zet ik de wei zo af dat ze voor of achter de bomen lopen. De bomen staan in het midden. Wat het afzetten een stuk makkelijker maakt.
Eilish
Geplaatst: 15-08-25 22:26
Fijn dat je dit topic hebt aangemaakt, ook voor honden en katten zijn ze (extra) giftig
Art_Ificious
Geplaatst: 16-08-25 00:45
Heel goed. Vriendin had 1 paard met koliekverschijnselen maar wel heel fel platte mest, dierenarts had diezelfde dag nog paarden met dezelfde symptomen. Bleek dus idd door eikels te zijn, zowel bij vriendin haar paard als bij de andere paarden waren er eikenbomen in de wei.
Bedankt voor het melden. Er zitten er dit jaar ook mega veel aan de bomen. Net als mn walnoot, pruim en kastanje. Heb in 10 jaar nog niet zo veel er aan gezien
Hier ook een deel van de track al af moeten zetten nadat ik meerdere keren per dag de eikels kon rapen. Nog nooit eerder zó vroeg dat moeten doen Grote kans dat ook het blad nu eerder gaat vallen en hopelijk dus de bomen eerder kaal. Dan kan ik de boel weer opruimen en kunnen ze er weer lopen.