Waarschuwing door de hitte extra giftige eikels dit jaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Waarschuwing door de hitte extra giftige eikels dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 18:45

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... -van-hitte

Veehouders moeten extra waakzaam zijn op giftige eikels, stelt diergezondheidsdienst Royal GD. Als gevolg van de hoge temperaturen laten veel bomen hun bladeren en nog groene eikels vallen. Beide bevatten het giftige tannine, wat leidt tot een aanzienlijk verhoogd risico op eikelvergiftiging bij schapen en ander vee

Vooral de onrijpe groene eikels bevatten een hoge concentratie van tannine. Die concentratie is hoger dan bij bruine eikels. Tannine is ook aanwezig in eikenblad. Tannine kan bij herkauwers als schapen, geiten en runderen, maar ook bij paarden ernstige inwendige schade veroorzaken.

Elisa2

Re: Waarschuwing door de hitte extra giftige eikels dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:56

Nou goed dat je het zegt! Dit viel mij inderdaad op dat ik veel groene eikels al op de grond zag liggen. Ik dacht nog.. herfst komt wel heel vroeg dit jaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:11

Dank! Er zijn inderdaad heel veel kleine groene eikeltjes (wat klinkt dat schattig :-)....).
Had er niet goed over nagedacht, maar ik ga even een draadje spannen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:14

:j Heb het toevallig vanmiddag afgezet, de eikenboom. Vind het ook vroeg. Goed dat je dit even meld; je denkt er toch niet altijd aan.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:23

Goed dat je het zegt! Gelukkig kunnen mijn pony's nu niet bij de eiken bomen. Ze lopen er voor, maar voor de zekerheid loop ik de eiken vanaf morgen even na. Gelukkig zijn de bomen nu nog klein.
Vanaf dat de bladeren vallen mogen ze van mij sowieso niet in de buurt van de eiken komen en zet ik de wei zo af dat ze voor of achter de bomen lopen.
De bomen staan in het midden. Wat het afzetten een stuk makkelijker maakt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:26

Fijn dat je dit topic hebt aangemaakt, ook voor honden en katten zijn ze (extra) giftig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 00:45

Heel goed.
Vriendin had 1 paard met koliekverschijnselen maar wel heel fel platte mest, dierenarts had diezelfde dag nog paarden met dezelfde symptomen.
Bleek dus idd door eikels te zijn, zowel bij vriendin haar paard als bij de andere paarden waren er eikenbomen in de wei.

Haar dierenarts had het ook al op fb gedeeld diezelfde dag.
https://www.facebook.com/share/p/1G5dzkbJBw/

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:35

Bedankt voor het melden.
Er zitten er dit jaar ook mega veel aan de bomen.
Net als mn walnoot, pruim en kastanje. Heb in 10 jaar nog niet zo veel er aan gezien

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:37

Hier vielen de eikels ook al op ja! Bomen megavol en al eikels op de grond. Gelukkig niet bij mijn paard in de buurt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:28

Hier ook een deel van de track al af moeten zetten nadat ik meerdere keren per dag de eikels kon rapen. Nog nooit eerder zó vroeg dat moeten doen ;( Grote kans dat ook het blad nu eerder gaat vallen en hopelijk dus de bomen eerder kaal. Dan kan ik de boel weer opruimen en kunnen ze er weer lopen.