Wat is er aan de hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerflin

Wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 18:47

Wie weet raad?

Mijn pony kwakkelt al sinds afgelopen december..

Heeft van oktober 2024 - februari 2025 in een kleine kudde gestaan, kreeg daar wisselende hoeveelheden voordroog in combinatie met vitamine brok en lijnzaad. Is in die periode erg afgevallen. Zijn gebit is in november 2024 gecheckt, had toen een flinke haak van een ruime centimeter.

Is in februari 2025 naar binnen op stal gegaan met onbeperkt voordroog en kwam overdag buiten. Kreeg toen senioren voer en is daarmee iets aangekomen. In februari is er een bloedonderzoek gedaan, hier kwamen iets verlaagde lever & nier waarde uit en een eiwit te kort. Beide, volgens de da, niet zorgwekkend en op te lossen met het voeren van meer eiwit. Hij is toen ook op cushing getest maar dit was negatief.

In mei 2025 is hij verhuisd naar zijn huidige stalling. Hier staat hij in een stal met redelijke uitloop en onbeperkt onverpakt hooi in combinatie met een redelijke hoeveelheid krachtvoer (muesli, vitamine brok en slobber). Hij is in de afgelopen periode redelijk wat aangekomen.

De afgelopen weken is hij weer minder goed gaan eten, eet vrij weinig hooi en laat ook steeds vaker een deel van zijn krachtvoer staan (is heel kieskeurig en laat steeds de brokjes uit zijn muesli staan).

Hij loopt voor de wagen en heeft de afgelopen periode zijn conditie flink opgebouwd, hij loopt lekker en lijkt het voor de wagen onwijs naar zijn zin te hebben. In zijn doen en laten is het een vrolijke pony! Zijn leeftijd is onbekend wegens een vervalsing in zijn paspoort maar wordt geschat op 13 jaar. In 2024 is hij vooral doorverkocht en heeft hij minimaal 5 (inclusief mij) eigenaren gehad.

Nu hij weer meer van zijn ruw en krachtvoer laat staan begin ik me toch weer wat zorgen te maken, wat raden jullie aan?

Sky_As

Re: Wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:53

Wanneer is de tandarts nog geweest?
Anders misschien ook even bloed laten trekken op andere tekorten

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 19:00

Sky_As schreef:
Wanneer is de tandarts nog geweest?
Anders misschien ook even bloed laten trekken op andere tekorten

De tandarts is in november 2024 geweest

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:04

Zijn de achterste kiezen ook gecheckt,onder verdoving?
Als er zulke haken op stonden, is een vervolgcontrole niet overbodig.

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 19:06

senna21 schreef:
Zijn de achterste kiezen ook gecheckt,onder verdoving?
Als er zulke haken op stonden, is een vervolgcontrole niet overbodig.

Zeker. De haak stond op zijn voorste boven kies

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:06

Sorry, helemaal over heen gelezen. Hij maakt geen proppen van zijn hooi?
Hoe is de kwaliteit van het hooi?
Staat hij met vriendjes?

Hoe vaak en hoe veel uur loopt hij per week?
En wat krijgt hij precies aan krachtvoer?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:07

Heb je hem laten checken op maagzweren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:10

Ja jij zegt het en ik dacht het ook,zou daar toch wel aan denken dat dat het geval kan zijn :j

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 19:30

Sky_As schreef:
Sorry, helemaal over heen gelezen. Hij maakt geen proppen van zijn hooi?
Hoe is de kwaliteit van het hooi?
Staat hij met vriendjes?

Hoe vaak en hoe veel uur loopt hij per week?
En wat krijgt hij precies aan krachtvoer?

Nee geen proppen van zijn hooi, hooi is 1e kwaliteit kleine onverpakte baaltjes.

Hij stond altijd samen met zijn shetland vriendje, nu even apart om zijn inname beter te monitoren, vriendjes staan er met een draadje naast.

Hij loopt zon 5u per week voor de wagen. Krijgt 2x 250 gram active & protein + 2x 200 gram subli muesli (ochtends en avonds) en 300 gram subli slobber + lijnzaad olie (middag). Pony is ongeveer 1.05m

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 19:30

Wildgirl schreef:

Nee nog niet, dat zit wel in mijn hoofd

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:15

Is hij bij vorige eigenaren ook goed ontwormd?
Hoe is zijn mest?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:28

Tinkerflin schreef:
Wildgirl schreef:

Nee nog niet, dat zit wel in mijn hoofd

Ik zou daar beginnen als ik jou was. 5 eigenaren + bijkomende nieuwe stallen binnen een jaar en dan dit jaar ook nog een aantal keer een stal/kuddewissel is hét recept voor ellende. Een tinker die kieskeurig eet en niet/moeilijk op gewicht te houden is, is een grote rode vlag.
Zeker omdat zijn gebit inmiddels in orde is.
Mocht het geen maagzweer zijn kun je nog eens op pssm testen

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 22:02

Wildgirl schreef:

Nee nog niet, dat zit wel in mijn hoofd[/quote]

Ik zou daar beginnen als ik jou was. 5 eigenaren + bijkomende nieuwe stallen binnen een jaar en dan dit jaar ook nog een aantal keer een stal/kuddewissel is hét recept voor ellende. Een tinker die kieskeurig eet en niet/moeilijk op gewicht te houden is, is een grote rode vlag.
Zeker omdat zijn gebit inmiddels in orde is.
Mocht het geen maagzweer zijn kun je nog eens op pssm testen[/quote]

Gaan we doen, gaat om een shet niet om een tinker :)

Tinkerflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 22:03

Juut schreef:
Is hij bij vorige eigenaren ook goed ontwormd?
Hoe is zijn mest?

Onbekend, zijn mest is prima

goldycJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:07

Ik zou beginnen met de tanden weer te laten checken. Normaal zeggen ze wel 1x per jaar, maar vorige x had hij blijkbaar een erg flinke haak. Er is een kans dat hij nu , 9 maanden later, weer een haak heeft waardoor hij minder eet. En slechte tanden uitsluiten is makkelijker dan andere zaken, zoals maagzweren, uitsluiten.

Is hij recent ontwormd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:52

Tinkerflin schreef:
Wie weet raad?

Mijn pony kwakkelt al sinds afgelopen december..

Heeft van oktober 2024 - februari 2025 in een kleine kudde gestaan, kreeg daar wisselende hoeveelheden voordroog in combinatie met vitamine brok en lijnzaad. Is in die periode erg afgevallen. Zijn gebit is in november 2024 gecheckt, had toen een flinke haak van een ruime centimeter.

Is in februari 2025 naar binnen op stal gegaan met onbeperkt voordroog en kwam overdag buiten. Kreeg toen senioren voer en is daarmee iets aangekomen. In februari is er een bloedonderzoek gedaan, hier kwamen iets verlaagde lever & nier waarde uit en een eiwit te kort. Beide, volgens de da, niet zorgwekkend en op te lossen met het voeren van meer eiwit. Hij is toen ook op cushing getest maar dit was negatief.

In mei 2025 is hij verhuisd naar zijn huidige stalling. Hier staat hij in een stal met redelijke uitloop en onbeperkt onverpakt hooi in combinatie met een redelijke hoeveelheid krachtvoer (muesli, vitamine brok en slobber). Hij is in de afgelopen periode redelijk wat aangekomen.

De afgelopen weken is hij weer minder goed gaan eten, eet vrij weinig hooi en laat ook steeds vaker een deel van zijn krachtvoer staan (is heel kieskeurig en laat steeds de brokjes uit zijn muesli staan).

Hij loopt voor de wagen en heeft de afgelopen periode zijn conditie flink opgebouwd, hij loopt lekker en lijkt het voor de wagen onwijs naar zijn zin te hebben. In zijn doen en laten is het een vrolijke pony! Zijn leeftijd is onbekend wegens een vervalsing in zijn paspoort maar wordt geschat op 13 jaar. In 2024 is hij vooral doorverkocht en heeft hij minimaal 5 (inclusief mij) eigenaren gehad.

Nu hij weer meer van zijn ruw en krachtvoer laat staan begin ik me toch weer wat zorgen te maken, wat raden jullie aan?

Allereerste zou ik weer een bloedonderzoek doen om te kijken hoe het nu met zijn lever en nierwaarde gaat en of hij nu voldoende eiwitten binnen krijgt. Waar konden die verlaagde lever en nierwaarden vandaan komen volgens de DA?

Is hij goed ontwormd? getest op leverbot? (of aanleiding daarvoor?) laat hij wellicht maagzweer symptomen zien?

Tanden opnieuw laten checken is altijd goed denk ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:16

Ik zou denken richting leverbot of bloedwormen of dat soort gekkigheid

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:39

Als het om een shet gaat met een forse haak op de voorste kies, reken er dan maar op dat hij ook op de achterste kiezen flinke haken heeft. Is soms heel lastig te zien/voelen bij shetties, omdat er zo weinig ruimte in het mondje is. Ik zou een dierenarts met speciale focus op tanden er bij halen en onder flinke verdoving nogmaals laten kijken. Dat er geen proppen gemaakt worden, zegt helaas niet alles.

Verder inderdaad ook verstandig om maagzweren in het achterhoofd te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:26

Inderdaad nog een keer tandarts laten komen.
Is het hooi geanalyseerd? En is het grof of fijn hooi? Grof hooi kan ook irriteren in maag, slokdarm en maag. Dan zou je eens fijner hooi kunnen proberen.