Pony hoest en proest bij aandraven, welk middel werkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Pony hoest en proest bij aandraven, welk middel werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:11

Onze 20 jarige leasepony proest vaak bij het aandraven, na 1-2 rondjes is het weer over. Onze instructrice had het over tijmsiroop. Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dit goed en zo ja, welke zouden jullie aanbevelen? :)
Laatst bijgewerkt door truitje op 13-08-25 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Re: Pony hoest en proest bij aandraven, welk middel werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:12

Mijn eerste vraag zou zijn waarom hij dit doet? Ik zou dus eerst de waarom willen weten.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:15

Ik denk stof.. Het niet echt hoesten, maar meer proesten

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:18

Er zijn een hele berg supplementen te koop. Van tijmsiroop (natuurlijk en kan geen kwaad) tot (kruiden) mengsels die op de dopinglijst staan. Het kan b.v. ook zijn dat hij/zij last heeft van stof, dan kan hooi nat maken en ventilatie al helpen.

Dus de vraag waarom hoest die, is wel van belang voor een echte behandeling. Ik vind twee rondjes hoesten toch wel aardig wat. Maar wil je gewoon iets proberen dan kan tijmsiroop of hoest siroop van de paardenwinkel prima en ik zou hooi natmaken (gewoon even spoelen)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:22

thanks ga ik proberen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:24

Ik heb wel paarden gekend met een stof allergie die twee keer per dag tijmsiroop kregen. Het hielp wel wat maar het is geen wondermiddel

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:25

Ik heb ook een paard gehad die dit deed. Geen idee waarom. Bij het aandraven begon hij altijd even te proesten. Na een rondje was het weg. Iets met inspanning en stof en irritatie?
Wat hielp was om even aan te draven en terug naar stap te gaan. Dan kon hij rustig even z'n proest doen, en daarna konden we weer verder.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 13:27

Wel eens gehoord dagelijks een klein handje spliterwten bij hoesten.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:29

Oke, bedankt ik ga het proberen, hoop dat het helpt

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:16

Klinkt niet meteen heel zorgelijk als ik je post zo lees. Ademhaling verandert per gang. Er komt dan slijm los en ook wat stof en polletjes die zich hebben verzameld in de luchtwegen. Dat triggert niesen of hoesten. De een is er wat gevoeliger voor dan de ander. Oudere paarden hebben een wat minder efficiënte luchtwegreiniging dus niesen ze soms meer dan vroeger. Als het na een paar rondjes over is en er is geen sprake van piepende adem of snot dat blijft komen is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:44

Tijm is voor slijm . Dus als het gaat om een droge hoest/kuch heeft tijm weinig zin.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:57

Meestal is het toch wel een teken van irritatie op de luchtwegen. Vaak van stof of schimmels in ruwvoer of bodembedekking of wanneer het zand in de paddock of bak enorm gaat stuiven. De oorzaak wegnemen is wel het beste zodat je geen blijvende schade krijgt in de longen.

Mijn paard heeft ook hele gevoelige luchtwegen en soms als er net iets meer stof in een baal zit of het is lang droog dan hoest hij ook een keertje bij de start van rijden/longeren. Gelukkig niet meer elke keer zoals toen hij op een stal stond met heel stoffig hooi.

Voor af en toe werken supplementen soms wel hoor. Zo voer ik preventief de fenegriek bij, maar heb ik ook Balsamic Air van de dierenarts gekregen om te geven in periodes van droogte. Dat werkt ook echt heel goed.

Maar nogmaals: de oorzaak achterhalen en proberen op te lossen, zeker als het iets is wat dag in dag uit en jaarrond voorkomt, is wel belangrijk. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:11

Komt de hoest uit zijn longen/ buik? Of is het oppervlakkige hoest/ proest vanuit de keel?

Ik heb wel ervaring met een mengsel van tijm en honing, dat werkte goed bij een hoest/ slijmvorming bij een soort allergie. Maar als het echt om vastzittend slijm gaat dan zou ik juist eerder voor sputolysin gaan.

Is het irritatie van stof dan helpt het inderdaad om het hooi nat te maken in ieder geval.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:38

mmajar schreef:
Wel eens gehoord dagelijks een klein handje spliterwten bij hoesten.

wel eerst weken in water , voordat je problemen krijgt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:39

Hoesten tijdens het begin van inspanning wil zeggen er te veel slijm in de luchtpijp/ longen zit wat er uit moet.
Dit kan door stof allergie komen en ga je niet oplossen met een tijm siroopje!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:46

Pony hoest/ proest vaak bij het aandraven.... zeg je.

1x is prima... dat het eens voorkomt. Maar wanneer dit vaak/ stelselmatig gebeurt, dan speelt er wel wat in de luchtwegen.
Niet helemaal ondenkbaar voor een paard van 20.

Ik zou de dierenarts even laten luisteren. Punt is dat de longen van een paard naar verhouding enorm groot zijn. Het duurt lang voordat je iets merkt van problemen.
Tegen de tijd dat ze beginnen te hoesten/ proesten is er dus vaak wel wat aan de hand. Dat werkt anders dan bij mensen.

Gewoon even kijken wat er aan de hand is, dan weet je ook wat je eraan kunt doen. Je moet dit soort dingen niet aankijken of zomaar wat poedertjes of drankjes proberen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:50

Het hoeft niets te zijn maar toen die van mij dit een tijdje deed en de dierenarts er voor iets anders was, heb ik toch even laten checken en toen bleken de longen dusdanig slecht te klinken dat de dierenarts niet snapte dat het bij een enkel kuchje bij de eerste keer aandraven bleef. Dat was met een kuurtje (geen idee meer wat voor) medicatie en verplaatsing van een binnen- naar een buitenbox snel over maar sindsdien ben ik er wel wat neurotischer op bij paarden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:06

Lijkt op een beetje stofallergie.
Ik zou eerst naar de gewoonten kijken, voordat je middeltjes/medicamenten zoekt.

Voordroog geven in plaats van hooi? Of het hooi vooraf even onderdompelen in een bak water en dan op de beton voeren.
Een buitenbox?
Op vlas zetten?
Vele uren buiten zetten?

Deze maatregelen hebben wel eventjes tijd nodig, maar nemen de oorzaak weg en dat is wat telt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:15

Het zou ook nog kunnen dat je paard reageert op stof van de bodem. Zeker als er niet gesproeid is en je gaat dan aandraven op een stoffige bodem, dan creeer je eigen zelf je eigen stof en je paard kan daar weer op reageren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:51

Bij een lease paard kan je weinig en smeersels zou ik ook niet op eigen kosten kopen. Wat doet de eigenaresse eraan is de relevantere vraag

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:53

Heeft mijn paard ook. Ooit eens de dierenarts voor gevraagd en die gaf aan 'Zolang het bij hoesten in het begin blijft is er geen verder onderzoek nodig'. Paard is ook de jongste niet meer (19)

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:56

Die van mij kan ook behoorlijk hoesten in de droge periodes. Sinds ze een neusnetje heeft aan haar neusriem, hoest ze niet meer. Kwam bij haar duidelijk van het stof van de bodem. Is makkelijk te proberen, netje kost maar een paar euro.