Advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vaarwander

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 18:59

Hi allemaal!

Ik zit met een probleem, of eigenlijk heeft mijn paard een probleem… Mijn paard heeft jeuk! Hij jeukt op zijn hoofd en zijn buik (beide kanten). Hoe behandel ik dit?
- Hij staat onder een Rambo vliegendeken
- Hij heeft een vliegenkap op die zijn hoofd en oren bedekt
- Hij krijgt knoflookpoeder door zijn voer om zijn lichaamsgeur te neutraliseren
- Ik was de gevoelige huid 2x per week met Skincalming shampoo en daarnaast smeer ik er iedere dag 2x daags Skincalming lotion op (de lotion ben ik nu 2 dagen geleden mee begonnen en ik heb wel het idee dat dit iets helpt)

Naast dat mijn paard jeuk heeft, worden zijn benen ook echt aangevallen door vliegen waardoor er elke keer nieuwe wondjes ontstaan… Wat doe ik hiervoor?
- Ik was zijn benen met een medische shampoo om de aangedane huid te reinigen (zeker nu met deze hitte en er zoveel meer vliegen op af komen wil ik de huid schoonhouden)
- Ik behandel de open wondjes met zinkzalf zodat het snel opdroogt
- Ik behandel de wondjes die al dicht zijn, maar wel geïrriteerd met honingzalf om de huid te kalmeren
- Ik smeer overdag vaseline op zijn benen (hier prikken de vliegen niet doorheen, maar blijft helaas niet lang op de vacht plakken)
- Ik spuit zijn benen in met vliegenspray (Effol)

Daarnaast heb ik flyboots van Horsegear geprobeerd, maar hiervan krijgt hij wondjes op zijn voeten… Ik kwam de BR paardensokken tegen en ik vroeg me af of dit mogelijk kan helpen? Ik heb het idee dat de sokken afzakken, maar ik zoek hierin vooral ook ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben…

Over corticosteroïden en antihistamine hoor ik veel negatieve verhalen. Ik ben hier dus nog niet heel enthousiast over om hiermee te beginnen…

Voor alle andere tips sta ik ook open! ️

Kidde

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:05

Als het echt zomereczeem is, is een vliegendeken helaas niet voldoende en zal je naar een eczeemdeken moeten kijken om te beginnen. Verder blijft het helaas een lastige ziekte hoor!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:38

Hoe staat hij gestald?
24/7 buiten?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:45

Je doet al zoveel.
(Knoflook ben ik wel geen fan van, wat de reclame ook zegt. Geen enkel paard zal van nature knoflook eten en in grote hoeveelheden is het giftig, schijnt het.)

Ik zou zoveel mogelijk hem binnen houden en tegelijk het voer eens bekijken.
Soms kan veranderen van voer echt verschil maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:48

Je kunt wel kijken naar natuurlijke anti histamine. Bijvoorbeeld citroenmelisse.

Het voer bekijken lijkt mij ook een goede optie. Is hij getest op allergieën?

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 20:30

DuoPenotti schreef:
Hoe staat hij gestald?
24/7 buiten?

Oh ik zie dat ik dat er niet bij heb gezet! Hij komt overdag (06:00-17:30u) buiten en staat ‘s nachts op stal

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 20:33

koend schreef:
Je doet al zoveel.
(Knoflook ben ik wel geen fan van, wat de reclame ook zegt. Geen enkel paard zal van nature knoflook eten en in grote hoeveelheden is het giftig, schijnt het.)

Ik zou zoveel mogelijk hem binnen houden en tegelijk het voer eens bekijken.
Soms kan veranderen van voer echt verschil maken.

Dankjewel! Binnen houden is geen optie omdat hij dan alleen achterblijft en heel erg onrustig wordt in stal. Hij heeft al een keer een maagzweer gehad dus ik wil zo min mogelijk stress voor hem bezorgen

Betreft de knoflookpoeder - hij krijgt 20 gram per dag. Volgens de bijsluiter zou hij 30 gram per dag mogen hebben, maar om het inderdaad veilig te houden geef ik hem iets minder! Daarnaast geef ik dit maximaal 7 weken aaneengesloten en hiervoor is 8 weken de norm van het merk

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 20:34

Kidde schreef:
Als het echt zomereczeem is, is een vliegendeken helaas niet voldoende en zal je naar een eczeemdeken moeten kijken om te beginnen. Verder blijft het helaas een lastige ziekte hoor!

Ik vraag me af of het daar nu niet ‘te laat’ voor is? Vooral omdat het seizoen al een tijdje bezig is dus de jeuk er ook al een paar weken is? Ik heb zelf echt totaal geen ervaring met eczeem dus ik moet daarin gewoon heel veel leren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:06

Het komt ook vaak van binnenuit, dus het is ook goed om je voer eens goed te bekijken. Hooi, gras, aanvullend voer.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:13

Tsja idd eczeemdeken en mijn buurvrouw heeft voor haar paard zelfs een complete pyjama ( inclusief broekspijpen) er zitten benen aan haar dekens..

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:13

Open wonden insmeren met groene klei tegen vliegen en narigheid
Ben ook fan van vetramil met evt groene klei erover.
Helmosan om de aangedane plekken soepel te houden.
Neemolie van puturals is ook huidhersrellend en heeft een afwerende geur voor insecten.

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 09:04

Sterrebell schreef:
Open wonden insmeren met groene klei tegen vliegen en narigheid
Ben ook fan van vetramil met evt groene klei erover.
Helmosan om de aangedane plekken soepel te houden.
Neemolie van puturals is ook huidhersrellend en heeft een afwerende geur voor insecten.

Groene klei likt hij helaas van zijn benen af… Ik gebruik nog wel helmosan olie om inderdaad de huid soepel te houden en de oude korstjes (die al loslaten) eraf te weken

De neemolie ga ik eens naar kijken!

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 09:05

snorkel1986 schreef:
Tsja idd eczeemdeken en mijn buurvrouw heeft voor haar paard zelfs een complete pyjama ( inclusief broekspijpen) er zitten benen aan haar dekens..

Oh echt? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik ga er eens naar kijken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:13

Ik zou eens naar z'n voeding kijken. Mijn pony's scheurden zich ook tot bloedens toe open. Toen ze suiker en zetmeel arm gevoerd werden en van het gras af gingen was het snel over. De dekens konden af. Kun je hem niet een tijdje op de paddock zetten om te zien of je verschil ziet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:21

Ik zou eens een tijd stoppen met de knoflook; die kan nl ook irritatie en intolerantie geven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:22

Knoflook zou ik ook mee stoppen.
Werkt niet plus is niet goed voor een paard.

En dan heel basic gaan voeren.
Hooi en een vitamine korrel.
En eens kijken wat dat doet

En al dat wassen?
Ik denk dat er ook niets meer van eigen beschermde laag overblijft

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 10:40

capopjekop schreef:
Ik zou eens naar z'n voeding kijken. Mijn pony's scheurden zich ook tot bloedens toe open. Toen ze suiker en zetmeel arm gevoerd werden en van het gras af gingen was het snel over. De dekens konden af. Kun je hem niet een tijdje op de paddock zetten om te zien of je verschil ziet?

Ik heb hem vorige week overgezet naar suiker arme voeding, maar voordat alle oude stofjes uit zijn lichaam zijn ben je natuurlijk wel weer een poosje verder… Helaas hebben wij geen optie voor apart op een paddock

Vaarwander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 10:41

DubbelFun schreef:
Ik zou eens een tijd stoppen met de knoflook; die kan nl ook irritatie en intolerantie geven.

Kan ik altijd proberen! Echter was de jeuk al flink aanwezig voordat ik de knoflook ging bijvoeren…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:54

Al was het alleen maar om uit te sluiten dat het het heeft verergerd. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:27

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:33

Alles wat je in het lichaam stopt moet verwerkt worden. Dus ook de knoflook. Dus als het niet duidelijk een verbetering geeft zou ik ermee stoppen. Ik ben het met de anderen eens die stellen dat veel problemen van binnenuit komen. Dan wil je zo min mogelijk balast erin stoppen.

Kun je niet tijdelijk een stukje weiland afzetten of een graaskorf om doen? Dan krijgt je paard iig minder gras binnen en kun je zien of het aan de voeding ligt. Enkel suikerarm voer geven zal onvoldoende zijn, aangezien je paard in verhouding veel meer suiker via het gras binnen krijgt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:38

Vaarwander schreef:
capopjekop schreef:

Ik heb hem vorige week overgezet naar suiker arme voeding, maar voordat alle oude stofjes uit zijn lichaam zijn ben je natuurlijk wel weer een poosje verder… Helaas hebben wij geen optie voor apart op een paddock

Suikerarm of ook zetmeel arm en/of graanvrij?
Hoeveel suiker zit er in het hooi?
Alles kan een trigger zijn voor een allergische reactie.