Na fikse wormbesmetting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Na fikse wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:09

Hoi!

Begin juli heb ik mijn veulen/jaarling Pietje naar huis gehaald. Gelijk mestonderzoek laten doen want hij zag er uit als een typisch paard met wormen; dikke buik, doffe lange vacht die op sommige delen rechtovereind staat. Ook stond zijn groei compleet stil. Uit mestonderzoek is gebleken dat hij bomvol zat met wormen (EPG 2900), direct ontwormd met Strongid-P. Na 2 weken op verzoek van kliniek weer mestonderzoek en toen was hij wormvrij. Echter bleef die dikke doffe vacht en de dikke buik. Weer 2 weken later mestonderzoek en weer wormvrij. Toch na overleg met DA ontwormd met Eraquell. Nu zijn we een week verder en zie ik eigenlijk nogsteeds geen verbetering.

Samenvatting:
8 juli naar huis.
9 juli mestonderzoek EPG 2900, ontwormd met Strongid-P
22 juli mestonderzoek, wormvrij (Geen EPG gekregen)
5 augustus mestonderzoek, wormvrij (Geen EPG gekregen), in overleg ontwormt met Eraquell.

Symptomen:
Doffe lange vacht, haren staan op sommige plekken overeind.
Dikke buik.

Over Pietje:
Geboren op 14 september 2024
Sinds 8 juli thuis, groei staat als sinds eind april stil op 1.39 ongeveer.

Eten:
Equilin Grow
Probiotica van Horseflex (sinds 6 augustus)
Elke avond slobber.

Afbeelding

Is het normaal dat die buik aanhoud? Zitten er toch nog wormen in? Zijn er tips hem sneller weer op orde te krijgen?

germie

Re: Na fikse wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:18

Groei gaat in vlagen bij jonge dieren. Kan een tijdje stil lijken te staan en gaat dan toch weer door. Dat is in mijn ogen geen goede graadmeter.

Net als de vacht of de buik, je hebt je paard verhuist en we zijn nu zeg maar 6 weken verder. Verhuizen kost ook energie. Als mestonderzoek gedaan is en geen wormen heeft aangetoond en zelfs een extra kuur gegeven zijn, dan moet je het gewoon even de tijd geven denk ik.

Zorg voor voldoende voer en een beetje extra vitaminen kunnen dan geen kwaad. Ik gaf mijn jaarling toen ik die kocht en vol wormen zat merriebrok. DAt werd mij toen geadviseerd. Dus kreeg ze 's morgens en 's avonds een schep merriebrok.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:37

Je bent pas 6 weken bezig. Darmen hebben helaas vaak wat tijd nodig om tot rust te komen.
Je zou eventueel bloedonderzoek kunnen laten doen om te checken op ontstekingswaardes, lever ed.

Mijn merrie was volgens de wormonderzoeken schoon echter er kwamen wel ontstekingswaarden uit het bloedonderzoek, die te maken hadden met ingekapselde parasieten en dan heb je een ander protocol.
Ook de leverwaardes waren toen niet goed.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:33

Je zegt hij zat boordenvol wormen. Hebben ze ook uitgezocht welk soort wormen? En is er goed ontwormd tegen de verschillende wormen? Je kan nog besluiten om een bloedonderzoek te laten doen, zodat je precies weet waar je aan toe bent.
En het heeft natuurlijk ook even tijd nodig om op gang te komen alles na zo'n verhuizing.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:43

Ook eens met Misty en de rest.

Geef het tijd en zorg voor voldoende ruwvoer en vitamine, lekker op de weide of/en op goed hooi. Hier ook een jaarling gehad die toch wormen had en dat sloeg wel sneller aan maar na 2 maand was al zijn vacht weg, buik weg, grote glimworm en groeide.

Maar in jou geval, verhuizen doet ook wel veel, andere omgeving en soms slaat het een beetje op het immuunsysteem, kan wat langer duren

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:04

Zou een bloedonderzoek doen.

Cielo was ook slecht in z'n vacht en had wormen en pas verhuisd. Hij bleek verhoogde leverwaardes te hebben.

Na een leverkuur en goed ontwormen knapte hij echt wel op.
De laatste lange vacht op de buik had ik weg geschoren.
Hij groeide ook weer en werd actiever.

Hij kreeg ook een handje vitaminekorrel bovenop z'n normale voer.
Het verschil op paar maanden tijd: (mei vs juli)
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:16

Mestonderzoek is niet betrouwbaar. Dus beter ontwormen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:27

Ik zou ook bloed onderzoek laten doen. Nog eens ontwormen maar weet niet of het spoelworm of rode bloedworm betreft!??

Verder goed voeren!! Jaarling mag rustig 3 kilo op een dag opfok brok ( junior voer) krijgen ipv een balancer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:34

Welke wormen had je paard?
Verder: goed en veel en rijk ruwvoer, begin daar maar eens mee. Liefst lekker de wei op. Dat is je basis. Equilin Grow is een prima aanvulling, je zou eventueel nog extra eiwitten en vetten kunnen toevoegen. Darmen moeten herstellen en dat heeft tijd nodig.
Maar je moet wel zeker weten dat hij echt wormvrij is. En wormonderzoek is niet altijd even betrouwbaar. Voor jonge paarden tot 3 jaar kun je beter een goed ontwormingsschema aanhouden en wormonderzoek alleen als extra check te gebruiken. Je dierenarts moet zo'n schema hebben.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 21:45

Dank allemaal voor jullie reacties!!

Ik dacht al dat een deel gewoon tijd zou zijn, maar dit is mijn eerste keer met een jonkie en eerste keer met flink veel wormen. Was bang iets over het hoofd te zien.

Ik ga morgen de voerhandel bellen en overleggen welk voer voor ons het beste zou passen! Dierenarts bel ik morgen ook voor bloedtestje en ontwormschema. Indien die niet doen aan vast ontworm schema, zoek ik even een andere kliniek die dat wel heeft.

Soort wormen zijn zo ver ik weet niet bekend. Krijg telkens alleen de EPG waarde. Strongid-P is vrij breed kwa ontwormen, Eraquell is voor spoelwormen zo ver ik begreep van mijn DA.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:54

Strongid-P doet tegen Strongyliden helaas niet altijd niet zoveel meer, waar o.a de rode bloedwormen onder vallen. Het heeft wel die indicatie, dat klopt, maar de meeste dierenartsen die ik weet schrijven het voornamelijk nog voor bij spoelwormen.
Eraquell is ivermectine en zal dus voor spoelwormen niet zoveel doen, maar doet doorgaans prima zijn werk bij bijvoorbeeld de rode bloedworm.

Weet je of dit paard netjes ontwormd is toen die nog veulen was?

Waarom krijg je geen uitslag waar netjes instaat wat de EPG per soort is? Dat is wel zo handig om te weten. Daar zou ik wel even naar vragen, ook voor de toekomst is het wel fijn om te zien waar de besmettingen zitten :j

Maar, je hebt dit paard nu binnen 6 weken Pyrantel en Ivermectine gegeven. Je hoeft echt je dierenarts niet te bellen voor een ontwormschema, want deze moet je de komende weken niet blind willen ontwormen. Onnodig en teveel.

Geef het lichaam even tijd, een fikse besmetting is best een aanslag op het lichaam en vooral een maag-darm stelsel heeft echt tijd nodig om weer te stabiliseren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:25

En met 1 ontworming ben je er juist niet bij een fikse besmetting.... ik zou dus zeker juist wel ontwormen en goed. Sws jonkies altijd preventief goed ontwormen! Dit ook blijven doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:27

Persoonlijk zou ik probiotica extra geven.
Zal hem ondersteunen om vlugger weer een goeie darmflora te ontwikkelen, want door de wormen en de ontworming zal die zo goed als helemaal weg zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:44

Met 1x in 6 weken ben je er niet bij een fikse besmetting, ik zou ook liever de epg per soort willen weten.

Sterker nog, mijn paarden waren niet van de spoelwormen af ondanks panacur, ik heb als laatste middel horseminth gebruikt en dat heeft wel geholpen.
Ivermectine blijkt idd niet meer te helpen, er zou teveel resistentie tegen zijn.

Dit was wat Cielo kreeg van moment ik hem kocht.
2024
November (Panacur)
2025
Januari (Equest)
maart (Panacur)
Mei (furexel)
Juni (horseminth)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 07:12

De kliniek waar ik zit is echt aan het hameren dat er eerst mestonderzoek gedaan moet worden voordat ik mag ontwormen. Vandaar dat ik ze wil bellen over ontworm schema, dan heb ik tijd om uit te zoeken waar ik moet zijn zodat hij gewoon via een ontwormschema ontwormd wordt. De Eraquell en Strongid-P zijn gegeven op basis van symptomen. Heb er zelf weinig verstand van en vertrouw daarin deels de DA.

Heb aan twee klinieken gevraagd of ik van een EPG van 2900 naar een wormvrij paard kan in 1 keer ontwormen, omdat het mij al sterk leek. Beide gaven aan dat dat gewoon kon en er geen extra risico is op eitjes die uitkomen.

Ik ga er vanuit dat Piet niet is ontwormd als veulen. Hij is geboren in Spanje en met zijn zwaar verwaarloosde moeder mee naar NL gegaan waar ik hem gekocht heb. Zo ver ik weet is de eerste ontworming die hij gehad heeft in april geweest. (Equest Pramox)

EPG per soort lijkt mij ook fijn om te weten zodat we gericht kunnen ontwormen mocht er wat uit het onderzoek komen. Wil het liefste preventief ontwormen om te voorkomen dat hij nog meer last krijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:36

Ik moest mijn jaarling toen 3 keer ontwormen met 3 weken er tussen. Volgens de dierenarts was die besmetting eigenlijk alleen maar goed, want daarna worden paarden die zoiets doorgemaakt hebben vaak een soort van immuun. En daar lijkt het ook op bij mijn merrie. Ik ontworm hooguit 1 keer per jaar preventief, en meer doe ik niet.
Mijn paard zat onder de bloedwormen, duidelijk herkenbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:39

Een jong paard heeft die weerstand nog niet, daarom is zo’n schema zo belangrijk. En dat schema betekent echt niet elke maand ontwormen, maar in bepaalde periodes van het jaar specifieke type ontworming. Naarmate ze ouder worden, wordt de frequentie steeds lager omdat ze die weerstand opbouwen. En dan kun je na een paar jaar prima af met wormonderzoek en 1x per jaar een kuur in het najaar. Maar daar is hij nu nog te jong voor, hij heeft die weerstand nog niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:11

Hij komt uit Spanje?
Eventueel een idee om een bloedonderzoek te laten doen en te kijken of er sprake kan zijn van andere parasieten waar hij last van kan hebben?(leverbot of wat anders?
Ik denk dat als je overlegt met je arts dat je het gewoon echt zeker wil weten of alles verder in orde is dit prima kan.
Verder heb ik wel veel hogere epg in bij jonge paarden, die na 1 ontworming ook fors minder waren.

Denk dat het een beetje een combinatie is van de wormbesmetting die er is/was en hij misschien wat achterstand heeft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:58

Bij jonge paarden niet vertrouwen op een mestonderzoek, maar gewoon om de 3 maanden ontwormen met de juiste werkzame stoffen.

Je zou inderdaad ook een bloedonderzoek kunnen doen.

Wat bij mijn paard toen ook goed hielp, naast goed ruwvoer en goed krachtvoer, is NAF Opkikker..! Is te voeren in onderhoudsdosering als balancer, maar ook tijdelijk te voeren als booster in hoge dosering. Bovendien eet mijn dame het op, en zij is zeer kieskeurig. :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:27

Is je paard al ontwormt tegen spoelworm?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:44

Gitana schreef:
Is je paard al ontwormt tegen spoelworm?

Strongid-P heeft hij gehad, dat is normaal werkzaam tegen spoelwormen.

Ik zeg normaal, want ze zeggen van panacur ook dat het werkzaam is, toch bleven mijn paarden last hebben ondanks het geven van panacur.

Maar als TS niet de EPG per soort vermeld wordt weet ze dus niet of het om spoelwormen gaat of bloedwormen bijvoorbeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:50

Kan ook EN spoelworm EN bloedworm zijn. Had mijn jonkie ook als souvenir uit de opfok mee gebracht.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:54

Vandaag naar kliniek geweest met de kleine man. Van de da bevestiging gekregen dat er inderdaad iets niet goed is en hij inderdaad meer zou mogen verbeteren na ontwormingen. Ze heeft een algemeen onderzoek gedaan, getemperatuurd, bloed afgenomen en mest opgehangen voor zand. Algemeen onderzoek kwam niet echt iets uit, naast dat er inderdaad iets niet klopt. Temperatuur was normaal. Mest ophangen kwam wel iets zand uit dus hij gaat een psyliumkuurtje krijgen. Bloedonderzoek krijg ik begin volgende week uitslag van!

Ook met mijn vaste voerhandel gesproken en hij krijgt nu Pavo PodoGrow bij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:08

Nou ben benieuwd,hopelijk niks geks en dat hij vanaf nu gewoon lekker op knapt :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:16

Heel goed dat je ook ander voer gaat geven.
Die balancers zijn heel niet geschikt voor opgroeiende paarden.
Die mogen echt wat kilos hebben om groot en sterk te worden.