Welk voer ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Welk voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:36

Ik heb een 2 jarig paard gekocht. Ze staat op dit moment nog op de havens sportbrok wat ze gevoerd krijgt bij de vorige eigenaar. Ik vind dit zelf vrij hoog in zetmeel. Wat raden jullie aan? Gaat om een sober ras.

SilvanoN

Re: Welk voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:53

Okapi | Mineraal Puur G Junior ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:09

De meest belangrijke vraag is hoe ze het erop doet. Is ze in nette conditie? Gezondheidsklachten? Welk ruwvoer, en hoeveel, krijgt ze ernaast.

Er zijn jonge paarden die dit echt nodig hebben en 'blind' overstappen naar een vitaminebrok kan hele slechte gevolgen hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:20

Als je overstapt, geef dan in ieder geval iets dat speciaal voor jonge paarden is ontwikkeld.
Maar je basis is goed ruwvoer. Goed hooi of gras.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:59

even navraag doen waarom ze dit krijgt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:59

Je zou eventueel eens kunnen kijken naar Florian Horsefood. Dit geef ik mijn jonge paarden nu en ik merk echt verschil. Mijn 3 jarige komt eindelijk goed aan. Ook heeft ze wel medicatie gehad na bloedonderzoek. Maar ik ben aangenaam verrast!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:06

troi schreef:
De meest belangrijke vraag is hoe ze het erop doet. Is ze in nette conditie? Gezondheidsklachten? Welk ruwvoer, en hoeveel, krijgt ze ernaast.

Er zijn jonge paarden die dit echt nodig hebben en 'blind' overstappen naar een vitaminebrok kan hele slechte gevolgen hebben

Hier ga ik ook in mee, met daarbij ook de vraag hoeveel brok ze nu krijgt. Is dat voldoende om de vitaminen en dergelijke er uit te halen (dus in de richting van de aanbevolen hoeveelheid), of krijgt ze veel minder omdat ze anders te dik wordt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:39

Sammert schreef:
Ik heb een 2 jarig paard gekocht. Ze staat op dit moment nog op de havens sportbrok wat ze gevoerd krijgt bij de vorige eigenaar. Ik vind dit zelf vrij hoog in zetmeel. Wat raden jullie aan? Gaat om een sober ras.

Met welk doel wil je minder zetmeel voeren? Wat is je overweging daarin?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:49

Onze 2 jarigen staan 24/7 in het gras en doen het daar prima op. Dus wat krijgt je paard naast de brok?

Tigo987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:44

Als het echt een sober ras is en ze niet intensief getraind wordt, zou ik persoonlijk eerder kijken naar een goede balancer of vitaminenbrok i.p.v. een sportbrok. Zeker als ze daarnaast goed ruwvoer krijgt, heb je vaak niet veel meer nodig op die leeftijd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:04

Mijn jonkies hebben het altijd heel goed gedaan op Equilin Grow, en waar nodig daar lucerne(brok) bij voor wat extra eiwit.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 05:53

troi schreef:

Ze is heel mooi in conditie en geen gezondheidsklachten. Daarnaast krijg ze 10kg ruwvoer van goeie kwaliteit

Mij is altijd verteld dat zetmeel heel slecht is voor je paard

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 05:54

Kendra schreef:
Onze 2 jarigen staan 24/7 in het gras en doen het daar prima op. Dus wat krijgt je paard naast de brok?

10kg hooi

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 05:54

rien10 schreef:
Sammert schreef:

Met welk doel wil je minder zetmeel voeren? Wat is je overweging daarin?

Mij is eigenlijk altijd verteld dat dat heel slecht is voor je paard.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 05:57

Als een paard het ergens goed op doet dan zou ik dat persoonlijk niet veranderen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:01

Sammert schreef:
troi schreef:

Ze is heel mooi in conditie en geen gezondheidsklachten. Daarnaast krijg ze 10kg ruwvoer van goeie kwaliteit

En puur alleen op zo'n gerucht kies jij ervoor om die mooie brok niet meer te voeren?

Havens Draversbrok is een kwalitatief mooie brok, je vind het niet snel beter. Zeker niet voor paarden in de groei of in training.

Het kan zijn dat je paard van een sober ras op enig moment dikker wordt (niet perse van die brok), dan kun je altijd nog overstappen naar een balancer.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:25

Sammert schreef:
troi schreef:

Zetmeel is niet slecht. Sterker nog, je paard heeft zetmeel of soortgelijke voedingsstoffen nodig omdat dat een belangrijke bron van energie is. Het gaat alleen om de hoeveelheden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:45

Als je paard het goed doet op het huidig voer en je hebt "van horen zeggen" dat zetmeel slecht is, moet je je eerst verder verdiepen in het slecht van zetmeel.
Het is niet slecht. Alles wat je met onkunde voert is slecht. Bowo haalthet al aan, je paard heeft brandstof nodig, groeien is hard werken.
Ga je eerst verdiepen in goede voeding voordat je roept dat iets slecht is. Beter; houd je paard op het huidige voer, ze doet het er goed op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:50

Ze is nog in de groei.
Dan heeft ze meer nodig dan een 8 jarige die vooral staat te lummelen.

En staat ze ook op gras?
Vind 10 kilo hooi ook niet direct veel.