Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 22:50

Let op: ik open dit topic niet om advies te krijgen, want ik word goed begeleid door een dierenarts. Wel is het misschien interessant voor mensen om te volgen, vandaar dat ik een topic open.

Afgelopen maandag haalde ik mijn paard uit de wei en het viel me op dat ze wat moeilijk liep. Daarom ben ik meteen even op de harde cirkel gaan kijken.

Zoals te zien loopt ze enorm kort met linksachter. Toen ik het filmpje nog eens goed ging bekijken (het was vroeg oké :D ) ontdekte ik ineens een flinke vochtbult op haar bil.

Afbeelding

Voor mijn gevoel leek het erop dat ze een stomp had gehad.

De dierenarts reageerde gelukkig snel en die kwam tot de conclusie dat ze een erg pijnlijke bil met zwelling had. Die dacht zelf aan een trap. Toen zijn we vochtafdrijver en metacam gaan geven. Ook ben ik vanaf toen met een koude straal water twee keer per dag tien minuten gaan koelen. Ook moesten we vanaf de dag erna rustig aan de hand stappen voor 10 minuten om de stijfheid wat op te lossen. Eigenlijk was de eerste prognose dat het met een week beter moest zijn, maar dat verwacht ik nu ondertussen helaas niet meer.

Dinsdag zag de bult er zo uit:

Afbeelding

Deze dag liep ze nog erg moeilijk, maar al wel beter dan de dag ervoor.
Met stalgenoten nog van gedachte gewisseld en die dachten aan een hematoom. De vraag is of ze getrapt of gedekt is, maar daar zal ik waarschijnlijk nooit achter komen (je zou camera’s willen ophangen soms om ze 24/7 in de gaten te houden, maar met 3 hectare is dat ook geen doen -O- ). Gelukkig was het vanaf toen al niet meer pijnlijk, maar nog wel erg ongemakkelijk.

Woensdag liep ze ook al weer een stukje sneller. Vanaf toen ging het vocht ook wat zakken. Ik hoorde van een stalgenootje dat ze ook echt jeuk aan de bult heeft. Waar ze eerder het koelen maar stom vond, begon ze er nu echt van te genieten. Ook mijn koelen begon te improven: de straal heel zacht en het water er echt langs laten lopen.

Donderdag was dit de status:

Afbeelding

Toen merkte ik echt dat ze weer veel sneller mee liep. Ik heb een aantal dagen geprobeerd om koelgel op De Bult te smeren voordat ze terug de kudde in zou gaan.

Vrijdag zag ik weer duidelijke veranderingen: de bult wordt gek genoeg groter en steeds harder.

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot vandaag, de bult zakt nog meer omlaag en wordt strak. De bovenkant is nog los, maar aan de onderkant staat hij strak gespannen.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik dit weer gedeeld met de dierenarts. De vraag is of ik me zorgen moet maken of dat dit verloop normaal is. Qua lopen is het al bijna normaal (in hoeverre dit gaat natuurlijk met zo’n enorme bult op je bil), maar de bult is dus veel harder en groter geworden.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit zich verder ontwikkelt. Ook fijn voor mijn eigen dagboek. Ik maak nu toch elke dag billenfoto’s :D

idylle

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 22:54

Oh jeetje.... vindt dit wel heftig hoor! Heeft ze geen koorts? Zou haast denken aan een enorm abces ofzo... jeetje, nog nooit gezien dit. Hopelijk verdwijnt de bult even snel als hij gekomen is...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:11

Nee ze heeft vermoedelijk geen koorts. Ze is namelijk gewoon vrolijk en eet goed. Met meten slaat ze je het licht uit de ogen. Dus dat doe ik alleen als er aanleiding toe is. Ze wordt wel heel goed in de gaten gehouden door iedereen en mocht ze maar een klein beetje lusteloos worden ga ik meteen meten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:14

Zou draineren geen optie zijn? Of bloed het dan opnieuw vol?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:16

Daar had ik het met stalgenootjes ook al over. Iemand gaf aan dat dat toentertijd bij haar verzorgpaard pas mocht na 10-14 dagen, reden weet ik niet. Ik ga dit maandag wel even voorstellen aan de dierenarts.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:16

Ooh, dit is heftig inderdaad.
Naast dat ik met je meeleef, vind ik het ook erg interessant om te volgen, want dit heb ik nog niet eerder gezien.
Ik zou zelf ook denken aan een trap of aan een gekke val met daarbij van binnen iets kapot, niet per se bot.
Maar ik hoop natuurlijk in de eerste plaats voor jullie beide dat alles weer goed komt!
Ze is al wat ouder toch? Dan zal het herstel ook wat trager gaan misschien.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:21

Nou daarom heb ik uiteindelijk ook dit topic geopend, want ik heb nog nooit zo’n grote bult gezien. Ook met googelen vond ik niks bruikbaars.

Ze is 12, lijkt me niet dat het herstel dan al trager gaat, zo in de bloei van der leven. De tijd gaat wel snel, maar dan weer niet zo snel! Ze was nu eenmaal vrij jong toen ik haar kocht, misschien dat het daarom zo lijkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:23

Ooh, ik dacht dat ze een stuk ouder was, rond de 20, geen idee waarom!
Nee, dan zal het inderdaad weinig uitmaken gelukkig.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:25

Oef dat is wel een flinke tik geweest inderdaad..

Ik zou vooral proberen om geduld te hebben. Het zal begonnen zijn als bloeduitstorting. Het lichaam gaat reageren op de schade door een ontstekingsreactie (niet te verwarren met infectie), die is nodig voor genezing. Bloedvaten gaan vocht "lekken" (oedeem). Door de zwaartekracht zakt het vocht naar beneden. Paarden hebben weinig ruimte onder de huid, deze komt onder spanning te staan. Als je hier in zou gaan snijden heb je kans op infectie. Bacteriën zijn dol op zo'n mooie voedingsbodem..

Als ze ziek wordt met koorts zou het inderdaad kunnen dat het een abces is geworden. Dan is open maken wel nodig.

Maar zoals je aangaf is alles in overleg met je dierenarts.

Ik hoop dat het snel wegtrekt. Je hebt kans het het een deuk blijft na genezing. Maar dat is dan maar een schoonheidsfoutje.

Sterkte!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:27

Jeetje wat een bult, ik kom ook volgen.
Ben erg benieuwd naar het proces.

Het openen van een hematoom kan infectie gevaar met zich meebrengen.
En het weefsel rond het hematoom is nog kwetsbaar en kan opnieuw gaan bloeden als het te snel geopend wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:32

Jeetje dat is echt een heftig dikke bult. Arm paard, dat moet wel pijnlijk zijn. Hopelijk zakt de zwelling snel vanzelf.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:33

Bedankt voor jullie verdere toevoegingen! Daar zal inderdaad de 10-14 dagen wachten vandaan komen.

Trouwens nog als toevoeging, dit was vandaag tijdens ons wandelingetje, een foto van haar hele lijf:
Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:38

Mijn verzorgpaard heeft ook zo iets..ooit een trap gehad.
Bult is blijven zitten, dit is een spier beschadiging en dus littekenweefsel.
In zn hals ook een plek van een trap en dat is een deuk gebleven.

Als het jet interessant vind kan ik fotos maken, maar is wel stukken kleiner dan dit.

Ik volg omdat ik het verloop interessant vind.

Ik zou bijna aan een spier scheuring denken bij zo'n zwelling.
En daar hoeven ze niet eens bar slecht voor te lopen.. zou dit toch eens laten uitsluiten middels echo.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-08-25 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:42

Gezien de plek en grootte zou ik ook denken aan en spierscheuring.
Iets wat hier op lijkt een keer gezien bij een jaarling.
Als het een abces zou zijn zou deze ws niet zo groot zijn en ze wel koorts hebben.
En zou je ook wel wat moeten merken in algehele conditie.

Is ze de laatste tijd afgevallen? Gezien de bespiering m.n. hals of is dit normaal bij haar?

Maar een spierscheuring lijkt me idd logischer.
Vaak kan je daar met een drain (na een dag of 10) en eventueel samen met echo achter komen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 23:53

Echo ga ik maandag aan de dierenarts voorstellen.

Afgevallen is ze niet. Bespiering is vrij slecht geworden door te weinig voer op vorige stal. Afgelopen maand hier is ze juist beginnen bijkomen, maar door het wennen en nu dus dit hebben we de echte training nog niet opgepakt. Dat was mijn plan voor deze week. Maar helaas gooide dit roet in het eten

Foto’s vind ik zeker interessant Jolliegirl!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 00:02

Dit is echt een megabult, lijkt me ook erg pijnlijk. Zou ook gokken op een spier die gescheurd is en toen een hoop vocht die de bult geeft. Ik volg ook graag hopelijk op een goede afloop

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 00:08

Hmm dit zorgt er wel voor dat ik me nu een stuk meer zorgen maakt dan ik al deed. Zeker gezien de wensen voor een goede afloop := Ik ging er eigenlijk sowieso vanuit dat het wel weer helemaal goed zou komen. Nou ja. Ik kan er toch niks meer aan doen. Dit is simpelweg botte pech geweest

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 00:18

Ik zou me niet direct te veel zorgen maken ook al ziet t er zorgwekkend uit met zo’n grote bult. Als ze inmiddels weer wat beter loopt in overleg met dierenarts gewoon afwachten. Paard op stal had ook zo’n bloeduitstorting, had verder nergens last van, werd ook gewoon licht getraind door de eigenaar. Maar duurde wel tijdje voor t helemaal weg trok.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 00:50

Mijn Friese hengst heeft 9 jaar geleden ook een trap van een paard gehad, maar tegen zijn borstkas aan. Gaf ook een flink hematoom en liep een paar dagen moeilijk en stijf. Is uiteindelijk zelf weer weggetrokken.

Afbeelding

Sterkte met je merrie. Hopelijk trekt het snel weg en houdt ze er geen blijvende schade aan over..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 00:57

Kimmie25501 schreef:

Afgevallen is ze niet. Bespiering is vrij slecht geworden door te weinig voer op vorige stal. Afgelopen maand hier is ze juist beginnen bijkomen, maar door het wennen en nu dus dit hebben we de echte training nog niet opgepakt. Dat was mijn plan voor deze week. Maar helaas gooide dit roet in het eten

Je hebt dit paard toch al 7 jaar? Hoe heb je dit dan kunnen laten gebeuren!? Dit moet je toch zien.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 03:18

DJZ schreef:
Mijn Friese hengst heeft 9 jaar geleden ook een trap van een paard gehad, maar tegen zijn borstkas aan. Gaf ook een flink hematoom en liep een paar dagen moeilijk en stijf. Is uiteindelijk zelf weer weggetrokken.

Een van de merries had dat hier ook. Zelfde verhaal, uiteindelijk trok het weg en nu zie je er niks meer van.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 03:25

janderegelaa schreef:
Kimmie25501 schreef:

Je hebt dit paard toch al 7 jaar? Hoe heb je dit dan kunnen laten gebeuren!? Dit moet je toch zien.

Joh, heb je dit echt nodig om jezelf beter te voelen ofzo? -O- -O-

Zeer onnodig...!
Er kan van alles gebeuren en zeker in een zeer korte tijd.

Lekker verwijtend naar ts, heeft ze vooral wat aan. Absoluut niet.

Ts.
Een hematoom kan even duren.
Zeker als het zwaar gekneusd is. Kneuzing duurt lang. Echt heel lang.

Laat je niet bang maken. Zolang je vooruitgang ziet en gewoon contact houdt met de dierenarts komt het wel goed.

Laat ook de negatieve reacties waar je echt niks aan hebt ook links liggen.
Je doet je best, en dat is alles wat je kan doen!! :j

Je paard staat nu goed, zoals ik het zie. Ook omtrent spieren kweken.
Neem je tijd. <3 dan komt t goed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 04:31

Auw, dat ziet er pijnlijk uit. Mijn shetje had 2 hele grote bulten na dat de haflinger haar te grazen had genomen. 1 op haar hals en op haar bil. Ze had er veel last van, kon nauwelijks lopen of bukken om te grazen. We hebben heel veel gekoeld en klei en koelgel gesmeerd. Werd langzaam beter.

Heel veel beterschap.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 05:11

janderegelaa schreef:
Kimmie25501 schreef:

Is dit echt nodig??

Nee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 05:21

Ik vind de opmerking ook zwaar ongepast.

TS, je bent goed bezig! Luister naar je DA. Wij lezen graag je updates.