Afgelopen maandag haalde ik mijn paard uit de wei en het viel me op dat ze wat moeilijk liep. Daarom ben ik meteen even op de harde cirkel gaan kijken.
Zoals te zien loopt ze enorm kort met linksachter. Toen ik het filmpje nog eens goed ging bekijken (het was vroeg oké

Voor mijn gevoel leek het erop dat ze een stomp had gehad.
De dierenarts reageerde gelukkig snel en die kwam tot de conclusie dat ze een erg pijnlijke bil met zwelling had. Die dacht zelf aan een trap. Toen zijn we vochtafdrijver en metacam gaan geven. Ook ben ik vanaf toen met een koude straal water twee keer per dag tien minuten gaan koelen. Ook moesten we vanaf de dag erna rustig aan de hand stappen voor 10 minuten om de stijfheid wat op te lossen. Eigenlijk was de eerste prognose dat het met een week beter moest zijn, maar dat verwacht ik nu ondertussen helaas niet meer.
Dinsdag zag de bult er zo uit:

Deze dag liep ze nog erg moeilijk, maar al wel beter dan de dag ervoor.
Met stalgenoten nog van gedachte gewisseld en die dachten aan een hematoom. De vraag is of ze getrapt of gedekt is, maar daar zal ik waarschijnlijk nooit achter komen (je zou camera’s willen ophangen soms om ze 24/7 in de gaten te houden, maar met 3 hectare is dat ook geen doen

Woensdag liep ze ook al weer een stukje sneller. Vanaf toen ging het vocht ook wat zakken. Ik hoorde van een stalgenootje dat ze ook echt jeuk aan de bult heeft. Waar ze eerder het koelen maar stom vond, begon ze er nu echt van te genieten. Ook mijn koelen begon te improven: de straal heel zacht en het water er echt langs laten lopen.
Donderdag was dit de status:

Toen merkte ik echt dat ze weer veel sneller mee liep. Ik heb een aantal dagen geprobeerd om koelgel op De Bult te smeren voordat ze terug de kudde in zou gaan.
Vrijdag zag ik weer duidelijke veranderingen: de bult wordt gek genoeg groter en steeds harder.

En tot slot vandaag, de bult zakt nog meer omlaag en wordt strak. De bovenkant is nog los, maar aan de onderkant staat hij strak gespannen.

Vandaag heb ik dit weer gedeeld met de dierenarts. De vraag is of ik me zorgen moet maken of dat dit verloop normaal is. Qua lopen is het al bijna normaal (in hoeverre dit gaat natuurlijk met zo’n enorme bult op je bil), maar de bult is dus veel harder en groter geworden.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit zich verder ontwikkelt. Ook fijn voor mijn eigen dagboek. Ik maak nu toch elke dag billenfoto’s