Jong paard vertoond voernijd, hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Jong paard vertoond voernijd, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 21:04

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie even met mij willen meedenken want ik sta een beetje voor een raadsel.

In januari kocht ik een jong paard. En hoewel hij altijd wel enthousiast was voor zijn eten (hij komt er als eerste aan ls hij je bezig hoort met de voertonnen) waren er nooit problemen.

Maar ik merk dat hij de laatste dagen beginnende voernijd symptomen begint te vertonen, waar hij dit vroeger totaal niet deed. Hieronder een beetje onze setup en hoe de situatie zich afspeelt.

Ze krijgen 2 keer per dag brokjes, de jongste wat minder omdat die niet echt werkt, makkelijk dik wordt en gewoon weinig nodig heeft. De oudste is er echter wel eentje die wat meer kan gebruiken en die doet dus ook langer over zijn voer. Nu doe ik elke keer de stallen dicht (de twee boxen lopen uit op een grote paddock) zodat ze niet bij elkaar gaan snoepen. Ik zorg ook dat er bij de jongste altijd al een hooinet hangt zodat als zijn brokjes op zijn, hij aan het hooi kan plukken en dus niet niks heeft. En het gekke is, tot dit moment toont hij niks van voernijd symptomen.
Als ze beiden klaar zijn gaan ze in elkaars bakken kijken en raapt de jongste nog eens een brokje of twee van de grond af en likt hij de bak schoon. Normaal staan ze op dit moment met twee in dezelfde box (dot doen ze vaak, ze lijken het fijn te vinden) en ik kon hier voorheen ok altijd prima achterlangs passeren. Maar de laatste dagen kijkt de jongste dan met platte oren om en draait zijn billen meer in mijn richting.

Dit is ook het verste dat het gaat maar dit doet mij heel erg denken aan voedselnijd.

Zoals ik al zei is de jongste erg dik, ze staan ook op onbeperkt hooi en overdag op de wei dus het is niet dat er te weinig voer is. De oudste is ook erg rustig met eten dus hij veroorzaakt ook geen stress oid.

Willen jullie even meedenken wat hier de oorzaak kan zijn en of ik hier aan iets kan doen?

Ik dacht al aan ruwvoermix ipv brokjes omdat hij daarmee toch langer bezig is, maar het probleem doet zich niet voor terwijl hij zijn eigen voer opeet.

Ik zit een beetje met een vraagteken en zou me erg schuldig voelen als hij echt voernijd zou krijgen.

cobiie

Re: Jong paard vertoond voernijd, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:42

Hiërarchie probleem? Jongste wil hoger in rang komen?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:49

Is er een reden dat je er op dat moment achterlangs moet lopen? En hoe reageer je zelf op het gedrag? Het is inderdaad wel een beetje apart dat het zo uit het niets begonnen lijkt te zijn. Als je geen boze blikken krijgt als hij met zijn eigen bak bezig is en ook niet reageert op z'n maatje klinkt het niet perse als voedsel gerelateerd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 22:03

Hoe reageer jij op dit gedrag?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:06

Hier eten er 3 naast elkaar, verschillende formaten en leeftijd. Ze krijgen elk de portie die ze nodig hebben, en om ze ongeveer tegelijk klaar te laten zijn met eten meng ik altijd wat grasbrok erdoor.
De volgorde is altijd hetzelfde; de grootste vreter eerst, dan nummer 2 in het midden en junior als nummer 3. Er zit een metertje of 2 a 3 tussen elk paard.
Ze likken altijd elkaars bakken uit, maar daar zit dan nooit zoveel meer in.
Je zou de jongste wat grasbrok bij kunnen mengen. Dan is ie langer bezig.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 23:59

Dat hij dit gedrag alleen laat zien tijdens het “naborrelen” in de bak van de ander (en niet bij zijn eigen voer) klinkt als frustratie, en dan met name door onvoorspelbaarheid en verwachting.
Bij zijn eigen voerbak weet hij precies wat er komt: hoeveel, wanneer, waar, en dat hij de tijd heeft om het op te eten. Dat is voorspelbaar en geeft rust.

Maar zodra hij bij de bak van de ander gaat kijken, komt hij in een situatie waarin hij niet weet wat hij aantreft. Misschien ligt er nog iets, misschien niet. en dat triggert juist een spanningsveld. Die onzekerheid kan voor stress zorgen, zeker bij een jong paard. En als hij dan net niks vindt, dan heb je een moment van lichte frustratie wat zich kan uiten in dat kortaf gedrag.

Misschien kan je een manier verzinnen om het naborrelen te beperken of voorspelbaarder te maken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 06:56

Ik zou de bakken weghalen en ze dan pas weer bij elkaar zetten. Dus eerst weghalen bij het oudere paard, dan bij hem. Emmers opruimen en dan pas de boxen weer open.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 07:53

Heel erg bedankt voor jullie visies!

Ik ga even alles in 1 post beantwoorden.

Ik hoef er niet perse achterlangs, maar dat was nooit een probleem, dus het viel me op dat hij het nu niet meer leuk vindt.

Ik zeg zelf wel hey! Of helaba! Maar verder doe ik er ook niks mee. Mede omdat ik niet goed weet wat wijs is.

De rangorde is wel een dingetje inderdaad. Ik merkte dat de oudste hem ook iets meer durft weg te sturen als hij hem beu is, vroeger was dat niet. Ofja dan deed de oudere eens oren plat, jongste dacht: maakt geen indruk, en de oudste liet zich dan maar doen. Maar hij is inderdaad wel een beetje dominant.

Emmers opruimen is moeilijk want de bakken staan vast in de stal. En omdat de oudste nogal makkelijk afgeleid is laat die wel eens wat vallen. Ik kan wel eens proberen om te zorgen dat de bakken echt leeg zijn en er op de grond ook niks ligt.

Zo ik hoop dat ik iedereen heb beantwoordt!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:01

Je kunt ook die bakken gewoon niet gebruiken.

Voeren uit ouderwetse voerzak of aangepaste emmer over het hoofd.

De jonge kan dan niet jatten bij de oude, de oude kan niets op de grond laten vallen.

Probleem aan twee kanten tegelijk opgelost.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:05

En dwarsstraat maar hebben ze een liksteen?
Missch reageert hij gefrustreerd vanuit een onvoldaan gevoel omdat hij mineralen mist. (Ivm het blijven zoeken naar brokjes en het felle gedrag, terwijl hij voldoende eten heeft eigenlijk, naast de biks).

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:47

Als je nou wacht tot beide het op hebben en dan beide naar buiten zodat je de stal van de oude even kan schoonmaken en deze dicht laten. Zo heb je de hele situatie niet dat de jongste gaat borrelen bij de buurman.
Is misschien even wat meer werk, maar je haalt het jonge paard dan helemaal uit die situatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:56

Wel herkenbaar hoor, is geen voernijd vind ik.
Maar ik heb een oude merrie die ook meer krijgt dan de jongere ruin en die jongere moet ook altijd de restjes uit haar bak halen als ze klaar is.
en kan dan ook wat bozig doen, hij vind haar voer gewoon superlekker.
Ik negeer dat en om het te voorkomen kun je de dikkere wat ruwvoermix door zijn voer geven zodat die langer bezig is.

Of zoals ik zelf vaak doe gewoon er voor zorgen dat hij niet bij de bak van de ander kan als die klaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:00

Wonkeydonkey schreef:
Als je nou wacht tot beide het op hebben en dan beide naar buiten zodat je de stal van de oude even kan schoonmaken en deze dicht laten. Zo heb je de hele situatie niet dat de jongste gaat borrelen bij de buurman.
Is misschien even wat meer werk, maar je haalt het jonge paard dan helemaal uit die situatie.

Dit zou ik ook zo doen. :j

Om te voorkomen dat dit gedrag zich negatief gaat door ontwikkelen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 09:17

Ik ga vanaf nu inderdaad telkens de bak en grond eronder schoonmaken met de deuren dicht.

Ze hebben wel een liksteen hoor, in het begin vonden ze die helemaal geweldig maar tegenwoordig gebruiken ze hem niet zo veel meer.

Bedankt om mee te denken!