Bulten en verdikkingen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuw66

Bulten en verdikkingen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 09:06

Goedemorgen,
Sinds januari heeft mijn paard bulten en verdikkingen over het hele lijf.
Het hegon met 1 verdikking op de halszijde. Medio januari. Dat weet ik heel goed omdat ze toen bij de paardentandarts was en we dat beiden zagen. De verdikking was ca 2 bij 1 2/2 cm. Ze had er geen last van je kon het indrukken eraan zitten. Een geval van, "zal vanzelf wel weggaan". Maar daarna kreeg ze er heel geleidelijk aan meer. Verschillende afmetingen, meest klein.Sommige die je kan indrukken maar sommige ook van andere vorm, meer bulten, uit stekende bulten uit haar lijf. Die je niet kan indrukken, maar vast van vorm zijn. Sommige kun je ook "heen en weer" bewegen. Op dit moment bevinden de meeste bulten zich onder haar buik. Sommige verdwijnen en dan verschijnen ze ergens anders weer. Ze gaan niet open, jeuken ook niet en doen geen pijn Het is gekomen na verhuizing naar een andere stal, maar dat kan ook puur toeval zijn. Ik dacht eerst stress (is n volbloed), hardvoer etc krijgt ze niet, dan zou het het hooi moeten zijn, maar dat is van goede kwaliteit. Ze staat nu op de wei, en ze heeft het nog steeds. De da had dit nog nooit gezien. Ze is behandeld met n vochtafdrijver, dat leek even te helpen. Maar dat was van korte duur. Verkeerde celdeling misschien ? Haar manen en staart groeien ook minder. Verzwakt immuunsysteem? Ze staat nu met zware verkoudheid, zou dat met elkaar te maken hebben? Is nog jong, fit en zelfs nu ze pittig ziek is, een alert, actief paard. Maakt totaal geen zieke indruk Iemand dit ooit gezien, gehad?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:15

Nee wel een paard waar de witte huid omhoog kwam bij hoge zon kracht .Ook bijzonder bij felle warmte kreeg deze een uv deken op.
Ik zou jou paard ook wat beter onder dekens houden klinkt als een dier die slecht tegen regen kan.

amyz

Re: Bulten en verdikkingen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:21

Helemaal geen krachtvoer? Ze moeten wel ergens hun vitaminen en mineralen uit halen, dat red je niet met alleen ruwvoer. En met tekorten krijg je vaak gekke dingen en kleine kwaaltjes.

Elisa2

Re: Bulten en verdikkingen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:23

Heb je foto,s? Heb soortgelijk iets weleens gezien bij allergische reacties.