Paard astma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Paard astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 20:18

Ik zit erover na te denken om een paard te kopen met een lichte vorm van astma. Het is een heel braaf paard, alles wat ik zoek met dat als enige bemerking. Het paard zou op een paddock paradise komen te staan, dus niet op stal. Heeft iemand hier ervaring mee?

ikbencarmen

Re: Paard astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:50

Ik zou er niet aan beginnen

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:54

Geschreven door iemand met een paard met astma: niet aan beginnen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:57

Hoezo niet aan beginnen? Mijn paard liep hoog in de sport met astma! Hij is nu met pensioen en ik ken meer paarden die er mee in de sport lopen. Als je het goed managed kunnen ze heel veel.
Dit paard komt op een PP buiten. Dat is prima voor een paard met astma. Ook moet je ze goed op conditie houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:25

Mijn paard had het en het werd steeds erger wat ik ook deed.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:01

Als eigenaar van astma paard, die ook nog gewoon presteert:
NIET aan beginnen. Het vraagt zoveel extra management ( gestoomd hooi, 24/7 buiten, op bepaalde momenten het dier zelf stomen met een flexineb, op bepaalde momenten extra medicatie.. en als je de pech hebt dat je dier behalve op schimmelsporen in het hooi OOK op pollen reageert, wordt paardenhouden ineens toch een soort van hogere wiskunde)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:01

Zand is juist stoffiger als een weiland.Ik zou geen zin hebben in stress en twee keer per dag vernevelen voor veel geld per maand.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:11

Vooral niet doen zegt iemand die inmiddels weer 2x per dag op stal staat om haar paard met zware astma te vernevelen met medicatie.

Je moet heel je stal management aanpassen op je paard. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet.

Daarbij is het ontzettend veel werk wat iedere dag terug komt. Kost het een vermogen al die extra supplememten, medicatie en al die dierennartsbezoekjes en dan heb ik het nog niet eens over de stress en frustratie gehad als je het maar niet onder controle krijgt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:13

Ik zou het ook goed overdenken. Mijn inmiddels overleden paard heeft ook jaren astma gehad. Gelukkig niet zover gekomen dat vernevelen nodig was, maar zat wel vlakbij. De kosten, de extra zorgen, het management... Nu is het paard nog behoorlijk fit, zo te horen. Maar goed; astma gaat niet weg, en wordt meestal erger in de loop der jaren.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:24

Ligt eraan in welke mate, onze Simon heeft astma, maar met goed management en ondersteuning met vitamine etc voor zijn weerstand houd ik het onder controle, we rijden alleen recreatief in het bos met m

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:58

Hier is heel moeilijk een zinnig antwoord op te geven.

Dat zal erg liggen aan de mate van astma en wat er nu wel/niet gedaan wordt aan het management van het paard.

Astma is er in veel verschillende maten van ernst. Als je weet wat de triggers zijn, en die succesvol weg kunt houden hoeft het niet te verergeren. Als je de prikkels niet weg/ onder controle kunt houden kan het een gebed zonder einde zijn.

Een clubgenoot van mij heeft een paard waarbij de dierenarts op basis van een scopie over astma sprak. Dat paard hoest makkelijk als hij in een omgeving met stro staat. Ze heeft na een hele tijd zoeken nu een stal gevonden die een omgeving bied waarbij dit paard blijkbaar niet geprikkeld word en het gaat super met dit paard zónder medicatie. Ze rijd er fanatiek dressuur, springen en eventing mee.
Maar ik lees hier ook van gevallen bij bokkers die ondanks alle maatregelen en zonder inspanning staan te pompen. Dan heb je het wel over een heel ander pakkie an.

Bij mensen net zo trouwens. Ik heb zelf astma die zo goed onder controle is (met mediactie) dat ik boven de verwachtingsgrafieken 'blaas'. Zo goed dat de arts dacht dat ik misschien toch geen astma had. Bij het stoppen en medicatie kwamen we er vrij snel achter dat dát niet het geval was. Maar mij zou je dus prima kunnen kopen als ik een paard was. Met het juiste management heb je bij mij geen beperkingen :+

Ma_oukh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:39

Thincla schreef:
Ik zit erover na te denken om een paard te kopen met een lichte vorm van astma. Het is een heel braaf paard, alles wat ik zoek met dat als enige bemerking. Het paard zou op een paddock paradise komen te staan, dus niet op stal. Heeft iemand hier ervaring mee?

zou ik niet doen. ken een pony die dat heeft. maar het licht eraan of het erg heftig is?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:27

Zou er niet aan beginnen, zelfs niet als ik geld toe zou krijgen. Problemen krijg je wel, die hoef je niet te kopen.
Ja als je geluk hebt dan wordt/is je paard stabiel en kan je 'm stabiel houden, maar daarvoor moet je eerst weten wat de triggers zijn en in welke periode de triggers het meeste opspelen, dit is voor ieder paard anders. Ken astmatische paarden die juist reageren in herfst/winter of juist in de zomer (de mijne). Vergis je er niet in dat bij verhuizing de klachten weer kunnen verergeren, vanwege de stress en het blootstellen aan nieuwe omgeving en dus nieuwe triggers.
24/7 buiten op een PP is voor die van mij juist alles wat je niet wil. Juist dat soort paarden kunnen baat hebben bij een stal, zodat ze minder aan de triggers worden blootgesteld. Vergis je er niet in dat je in een fase kan komen waarbij individueel management nodig is, dat is dan geen mogelijkheid/heel lastig in een groep. Denk aan hooi stomen etc. Stel je paard moet aan medicatie ben je bereid hier het geld en tijd voor over te hebben? Medicatie gaat vaak 2x daags, met geluk is het een kuurtje van 2 weken. Soms betekent dit maandenlang aanmodderen en heel veel stress. Vergis je ook absoluut niet welke kosten hier bij komen kijken, de medicatie die erbij komt kijken (via inhalatie) is prijzig. Het eerste jaar dat die van mij de diagnose kreeg heeft mijn pony duizenden euro's (> 10.000) gekost aan medicatie en onderzoeken. We zitten nu in het derde jaar, loopt volop in de wedstrijden en heeft dit jaar vooralsnog weinig medicatie gehad, maar vergis je niet in de onrust die je toch in de kritieke maanden hebt als je een keer een kuch hoort en/of een iets versnelde ademhaling ziet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:38

Nou dat he... Kuchje bij het aandraven heb ik leren verdragen... maar kuchje na rollen is hier direct code rood, alvast aan de flexineb vernevelen ( zonder medicatie, alleen fysiologisch zoutoplossing) en daarna 20 minuten laten bewegen om eventueel slijm er uit te werken. Daarbij direct ook even aan de babyhaler puf medicatie..... En álles nalopen of je niet toch ergens iets anders hebt gedaan in het management dat het eea weer getriggerd heeft.

( laatste keer was hier in de winter tóch wat plospan zaagsel in de schuilstal omdat het toch wat banketstaaf leek, alleen maar de matten in de schuilstal............. Nou, dat heb ik geweten: binnen drie dragen gewoon een heel vervelende terugval. Daarna zaagsel er uit, tijdelijk medicatie en hij is er weer doorgekomen en vooralsnog ( afkloppen) stabiel.... Maar joh.. De schrik dan/ de angst het déze keer niet onder controle te krijgen...) Echt TS: NIET aan beginnen

MirtheG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:15

Idem als andere reacties: niet aan beginnen! We zouden onze Cabri voor geen goud hebben willen missen, maar we doen het niet meer! Toen we hem kochten, wisten we dat hij aan lichte cornage leed. Dat was in onze ogen nog niet zo een probleem. Het werd helaas erger en hij stond hele dagen op de wei te hoesten. Het bleek dat hij ook astma had. Dit betekende voor ons dat we zijn neusgaten elke dag 2x insmeerden met Vix, we lieten zijn hooi eerst enkele uren weken (ook in de winter! écht geen pretje) voordat we het hem konden geven, opstrooien en hooi geven moest in de ochtend gebeuren zodat wanneer hij 's avonds de stal in kwam het stof terug gaan liggen was, we gaven hem naar het einde toe (hij is inmiddels overleden aan koliek helaas) zelfs puffers omdat het zó erg werd. Ik zou hem nooit terug gedaan hebben, het was de liefste van ze allemaal, maar denk er goed over na of je zo een zorgepaardje wel aan kan, want je kan niet meer terug!