Behandeling autoimmuunziekte huid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SilvanoN

Behandeling autoimmuunziekte huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 11:50

Hoi,

Mijn paard heeft een auto-immuunziekte van de huid aan 1 (zwart) achterbeen. Welke staat niet vast, maar het wordt hetzelfde behandeld heb ik begrepen en een biopt zou het erger kunnen maken.
De DA heeft het bekeken en adviseert om te behandelen met hydrocortiderm zolang het kan. Dit zorgt inderdaad dat het been aardig rustiger wordt.

Nu zei de DA wel dat het maar 2 weken achter elkaar mag gebruiken omdat de huid anders heel dun wordt.

Ik heb toen er niet bij nagedacht te vragen hoe dan te handelen na die 2 weken. Ik merk namelijk dat de korstvorming snel weer terugkomt.

Iemand ervaring met autoimmuunziekte met een verzorgende zalf of ander idee?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Behandeling autoimmuunziekte huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 12:00

Die 2 weken zijn nu om?

In dat geval zou ik tot maandag doorsmeren en dan de dierenarts bellen voor overleg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 12:28

SilvanoN schreef:
Hoi,

Mijn paard heeft een auto-immuunziekte van de huid aan 1 (zwart) achterbeen. Welke staat niet vast, maar het wordt hetzelfde behandeld heb ik begrepen en een biopt zou het erger kunnen maken.
De DA heeft het bekeken en adviseert om te behandelen met hydrocortiderm zolang het kan. Dit zorgt inderdaad dat het been aardig rustiger wordt.

Nu zei de DA wel dat het maar 2 weken achter elkaar mag gebruiken omdat de huid anders heel dun wordt.

Ik heb toen er niet bij nagedacht te vragen hoe dan te handelen na die 2 weken. Ik merk namelijk dat de korstvorming snel weer terugkomt.

Iemand ervaring met autoimmuunziekte met een verzorgende zalf of ander idee?

Dan is het wel belangrijk om te weten welke auto immuunziekte het is. Maar ik zou zeggen, honing zalf kan echt wonderen verrichten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 12:30

Mijn vorige paard had ook auto immuunprobleem aan zijn benen.
Nadat hij een tijd op de prednison had gestaan en ik hem daar vanaf wilde ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden en van alles gaan proberen.

Ik ben met hem meerdere keren bij Den Hoek geweest waarna zijn weerstand een stuk beter was.
Ik ben met voer gaan uitproberen en merkte dat hij niet goed tegen oa Lucerne kon, dus ik ben heel specifiek en zuiver gaan voeren.

Ik heb van alles gesmeerd, veel dingen werkten maar kort.
O.a. zinkolie, wat een tijd goed heeft gewerkt en de laatste periode smeerde ik met bepanthen wat toen goed werkte.
Niet wassen met betadine shampoo maar alleen met speciale zachte shampoos voor gevoelige huid.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:00

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 14:19

Ik smeer graag groene klei op 'vreemde' wondjes; het helpt tegen de jeuk, vliegen kunnen er niet bij en de huid heelt mooi en haar groeit snel terug.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 12:54

@nouvel
Deed jij je paard ook iets beschermends om het been? Een kous ofzo?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:15

Inderdaad het topic over vasculitis doorlezen.
En zoek een dierenarts/kliniek met ervaring, als je het niet goed behandelt worden de problemen snel groter. Een kous tegen (direct) zonlicht kan helpen als het vasculitis is of iets wat daarop lijkt. Ook daarover staan voldoende tips in het topic.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 19:34

Vasculitis is het niet. Het is geen wit been en niet nat. Sarcoidose zou kunnen.

Ik ben blij met al jullie tips

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:44

Maar wat zie je dan aan het been? Schilfers? Jeuk? Huid kapot?

Is het niet bijvoorbeeld equine cannon dermatitis/keratosis?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:47

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 20:29

Ze heeft kale plekken en korstvorming op 1 achterbeen. Voornamelijk in Koot/kootholte, maar ook op hak en aan de binnenkant van het spronggewricht. Tevens kale plekken bij de kroonrand waardoor haar hoef aangroei er heel raar uitziet. In de kootholte van die horizontale groeven.
De kogel is dik en warm. Ze krijgt op aanraden van da ook regelmatig lymfedrainage om vocht af te voeren. Het is een oudere kwpn.
Afbeelding

Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:57

Dat lijkt op sarcoïdose inderdaad. Heeft je DA er verstand van? Want het belangrijkste is daarbij is het beschermen tegen UV straling met een Whinny sock. Niet gaan smeren met zalfjes, daarvan kunnen de wondjes op het been verergeren. En check anders onderstaande topic.

[PW] Sarcoidose

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 07:21

Ik neig dan ook het meest naar sarcoïdose. Wel echt naar wat je paardje heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:25

SilvanoN schreef:
@nouvel
Deed jij je paard ook iets beschermends om het been? Een kous ofzo?

Ik heb toen het op z’n ergst was wel van die vliegenbeschermers om gehad tegen het zonlicht.
Later was het niet meer zo erg dat dat nodig was, smeerde ik met zinkolie/sudocreme en/zonnebrandcreme.

Je moet echt van van binnen uit controle erop zien te krijgen.