Voeding advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Voeding advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:54

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik zie even door het voer niet meer welke er nu geschikt is.
Op advies van de DA moet ik overschakelen naar een zo laag mogelijk suiker en zetmeel voer. Dit omdat de DA vermoedt dat de rasp plekken en jeuk over haar hele lijf daar vandaan komen omdat verder bijna alles is uitgesloten.

Echter loopt mijn pony doordeweeks totaal anders qua energie verbruik dan in het weekend. Ga er daarom niet aan ontkomen door haar op 2 soorten voer te gaan geven. Maar welke, en de hoeveelheden dan? Daar loop ik nu een beetje vast. Maar er zullen vast Bokkers zijn die mij daarbij kunnen helpen of de goede weg op kunnen wijzen.

Over de pony:
Fellpony kruising
Merrie
17/18 jaar
1.35
Bij laatste weging 470 kg, ondertussen al goed afgevallen (lees ik moet nieuwe singels enz kopen omdat het allemaal te groot is geworden)

Gemiddeld gebruik
Doordeweeks wordt ze of gereden of gelongeerd. Dit gebeurt door mijn bijrijders (15 en 21 jaar)
Rijden is B/L niveau.
Af en toe springen.
Af en toe buitenritjes.

In het weekend maken we lange tochten met de menwagen.
Rustig 40 km per weekend, soms meer dan 50 km. Dit is over alle soorten terrein. Met name draf, maar ook zeker stukken galop. Ze heeft voor de wagen een pittig tempo, meeste paarden die meegaan kunnen handgalop doen terwijl ze draaft.

Wat krijgt ze nu, 2x per dag
* Klein handje grasmix (van hartog als ik het goed zeg, ooit gekregen van een stalgenoot) denk dat het een bodempje is in een normale voerschep
* mengsel krachtvoer, krijgt ze nog geen 15 gr van. Mengsel bestaat uit Cavalor fibreforce gastro en Cavalor Endurux
* Net een week geleden begonnen met glucose support van Horseflex, pakweg 15 gr advies verpakking
* Net een week geleden begonnen met lijnzaadolie, 15 ml advies verpakking

Hier loopt ze goed op en hoef ik haar in het weekend (voor het weekend) eigenlijk geen extra voer te geven. Is dit toch wel goed en hoef ik niks te veranderen of kan ik dit voer wegdoen en toch overstappen naar iets anders? Om het iets moeilijker te maken, ik heb geen auto, dus het voer moet bezorgd kunnen worden op stal. Ik kan je uit ervaring vertellen dat voerzakken op de fiets vervoeren niet echt werkt :')

Zelf was ik al uitgekomen op:
Havens MIX, om het huidige grasmix te vervangen
Havens Fiber-Dice, om te belonen na arbeid/fysio oefeningen. Of om de grasmix te vervangen
Pavo All-Sports voor de energie

siskeh

Re: Voeding advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:01

Wat is de reden voor wat je voert?
Daarnaast mis ik het ruwvoer/weidegang?
Dat is de basis van je voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:08

Je kunt ook overstappen op Pavo vital vitamine korrel?

Samen met die lijnzaadolie die je geeft en als je wat goed ruwvoer geeft en weidegang is dat wel voldoende.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:12

Als ze laag in suikers/koolhydraten moet gaan eten dan kun je bij de analyses van het voer Zetmeel bij de suikers optellen. Dat zijn allemaal koolhydraten, en die worden omgezet in glucose.
Pavo All Sports is heel veel zetmeel.

Is dit niet wat?
https://vitalbix.com/vitalbix-active-ve ... r-paarden/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:36

Hetgeen je nu geeft is eigenlijk quasi niks, dus daar zal de rasp wel niet vandaan komen, dus dan moet je het eerder in het hooi of gras gaan zoeken (op voorwaarde dat het voergerelateerd is natuurlijk). Voor een paardje dat toch wel behoorlijk intensief werkt, zou ik wel minstens een vitaminekorrel als Pavo Vital bijvoeren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 22:06

Owja, zou je bijna vergeten :+
Ze staat niet op een weiland, en kreeg tot nu toe voordroog op de paddock (zo goed als onbeperkt, aka ze stopt met eten als ze vol is) Ze staat van 09.00 tm 17.00 buiten.

Op stal kreeg ze 1 groot net hooi (niet getest, beschikbaar gesteld door stal) denk dat er rustig 20 kg in haar net past. Hier hetzelfde verhaal. Ze stopt met eten als ze vol is. Vaak de volgende ochtend nog 1/4 tot 1/2 net over.

Vanaf morgen krijgt ze hooi wat ik zelf heb ingekocht. Dit is wederom niet getest (moest even snel komen, kleine hoeveelheid, er komt binnenkort graszaadhooi en dat ga ik wel laten testen) zover ik kan beoordelen is het goede kwaliteit en zal er niet te veel van inzitten. Dit hooi gaat ze zowel op stal als op de paddock krijgen.

@ siskeh.
Dit is haar winter ratsoen geweest en normaal bouw ik het krachtvoer op, want voorgaande jaren miste ik power voor de wagen, toen we dit weer gingen opbouwen buiten qua kilometers. Ook de ruiters hadden dat een beetje. De grasmix had ik gekregen om op te maken en het hele kleine beetje krachtvoer aan te vullen zodat ze toch nog het idee had iets te krijgen.

Echter dit jaar heb ik voldoende power voor de wagen en heb ik besloten haar voer niet op te bouwen zolang ze het niet leek te missen.

@ellepel en hwn
Pavo vital heeft ze ooit gehad, nadat mijn sportpaard was overleden en ik van hem nog een volle doos had. Maar binnen een week ontplofte haar rasp plekken, kreeg ze mok en nog wat klachten. Dus dat is geen optie

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 23:08

Pavo Vital bevat Luzerne. Kan zijn dat dat niet goed wordt verdragen, of teveel ervan niet.
Die sobere paarden zijn wat lastiger met voeren dan de gemiddelde warmbloed.
Als je het echt goed wilt doen dan is een voeradvies wellicht het beste.
Anders krijg je erg uiteenlopende tips.
Bijvoorbeeld https://voedingsadviespaard.nl/voedings ... or-paarden

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 23:55

Pfoe wat een hoop door elkaar met dan ook nog mega lage dosering dus eigenlijk alles heeft bijna geen toegevoegde waarde.
Ook wel goed nieuws, jouw pony doet het dus eigenlijk prima op geen toevoeging.

Ik zou eerder nu al je voer afbouwen / stoppen en overstappen op een goede balancer en die wel als juiste dosering geven. Geef het hooi ook een kans, vermoedelijk zal ze alleen al opknappen van hooi ipv. voordroog.

Als je eenmaal weet wat je voert aan ruwvoer en het is bijv laag in eiwit of energie kun je altijd kijken naar een aanvullende brok.
Denk aan eiwit bijvoeren of een veilige slobber, kan heel veel betere alternatieven opnoemen als wat je nu geeft.

Voor een balancer kijk eens naar
Vitalbix
Metazoa
Je paard gezond en fit
Agrobs

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:03

@ Lindsey_99 Dat vermoeden had ik al, dat het daar van kwam. Ja, leuk sober :') ze is best lastig inderdaad, zeker omdat ze stiekem best veel arbeid doet en ze daar wel de power voor moet houden. Maar dat ze eigenlijk helemaal geen krachtvoer nodig heeft.

Ondertussen heb ik bij vital, pavo en cavalor voedingadvies gevraagd. Eens kijken wat die zeggen, spreekt het elkaar teveel tegen ga ik naar jou genoemde site bekijken.

@ Sanniej_ Klopt, het liefst zou ik haar van het krachtvoer afhalen. Dit is ook geprobeerd, maar omdat de rest wel kreeg ontwikkelde ze al snel lichte voernijd. Maar ik zal eens kijken naar de balancer

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Mijn pony's doen het echt super op Equilin.
Soepel in hun lijf, veel uithoudingsvermogen, en Lucerne vrij (is dat laatste voor de mijne niet belangrijk, ik gooi er juist een hand Lucerne bij om een beetje volume te krijgen, maar dat zou ook een ander ruwvoermix kunnen zijn)

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Je kan beter een voeradvies vragen bij Hartog. Dit merk is meer bezig met zo laag mogelijk in suiker, zetmeel, eventueel graanvrij dan de andere merken die je noemt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Heb je een typfout gemaakt of krijgt ze nu echt 15 g voer + wat supplementen en grasmix? Oftewel een eetlepel 'krachtvoer'? Dat is echt te vergelijken met dat jij 1 rijstkorrel eet, oftewel dat geeft geen effect op de rasp (tenzij allergie natuurlijk) en heeft ook eigenlijk geen toegevoegde waarde voor extra energie in het werk. Wat wél zorgelijk is, is dat je pony waarschijnlijk tekorten heeft aan vitamine & mineralen, want er mist eigenlijk altijd wel wat in het ruwvoer of de balans is niet optimaal. Ik zou dus sowieso kiezen voor een goed mineralenbrokje, kijk wat goed past bij je pony en zijn behoeften en welke waardes je nodig hebt. Daar voer je meestal maar een dl van en daarbij hoef je je ook geen zorgen te maken over eventueel suiker & zetmeel want je voert er zo weinig van. En daarnaast kan je gewoon de grasmix + het andere wat je voert er bij geven. Of het het waard is om een hele zak voer te kopen als je er een eetlepel van geeft is aan jezelf :D

Mensen worden soms een beetje panisch van suiker en zetmeel in het krachtvoer waar ze misschien net een dl of twee van voeren, maar vergeten dat een paard rustig een kilo suiker vanuit het ruwvoer per dag naar binnen werkt. Die 20 g suiker in het krachtvoer valt daardoor helemaal in het niet :D

Daarnaast is graszaadhooi ideaal als buikvulling maar niet optimaal om het als enige ruwvoer aan te bieden. Het bevat zeer weinig voeding en eigenlijk altijd 1 enkele grassoort waardoor je variatie gaat missen. Je wilt eigenlijk een eiwitrijk en suikerarm ruwvoer, dat gaat meestal hand in hand als je van goed bemest land koopt. 'Natuurhooi' dat laat is geoogst is bijna altijd andersom, oftewel rijk in suiker en arm in eiwit. Je ziet vaak bij eiwitarm hooi dat paarden niet goed gevuld raken en maar door blijven schrokken. Eiwit werkt vullend en vaak zullen ze er sneller vol van raken, oftewel minder van eten. Graszaadhooi is wel top om te voeren als extra naast het andere ruwvoer om meer vezels en tijdsverdrijf te geven :) Eigenlijk hetzelfde zoals je stro gebruikt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Als ik jou was zou ik advies willen van iemand die er echt kaas van heeft gegeten en die onafhankelijk is (dus de pavo etc adviezen zou ik niet kiezen, 'wij van wc eend...' :D ).

Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met: https://www.eqinful.nl en https://www.equinoji.nl

Zeker bij een medisch probleem zou ik het goed willen doen en geen risico willen nemen. Succes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Uiteindelijk is je ruwvoer je basis. Dat moet op orde zijn. Dus testen straks gaat je zeker helpen. En dan weet je ook wat je gericht kunt aanvullen. Als ik het zo zie, zal doordeweeks een goed passende balancer voldoende zijn. In het weekend wellicht wat extra ondersteuning met eiwitten voor spierherstel. En eventueel wat extra energie als je merkt dat ze daarop tekort komt.

Rasp/mok/mijt is vaak een weerstandsprobleem en disbalans in de darmen. En ook te weinig voeren kan dan juist verkeerd zijn. Alles moet in balans zijn. Maar start bij het ruwvoer.
Zeker als het gaat om suikers, hooi krijgen ze het meeste binnen, dus ook juist daar de suikers uit. Suikers uit aanvullend voer zijn interessant, met name de bron van de suikers en dan de hoeveelheid.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:59

@ Piekosjj: Hier zie je haar bakjes
Afbeelding
Dat schepje gaat over 2 voerbakjes. En ze krijgt 2 bakjes per dag :+

Graszaadhooi is, voor nu, voor gekozen omdat beide dieren die er nu van gaan eten officieel te dik zijn. Mijn pony was met wegen 470 kg en ze is 1.35. Natuurlijk is het een stevig gebouwde pony maar dat was toch echt te zwaar. Nu is ze al flink afgevallen (heb alles nieuw kunnen kopen, van longeersingel tot schoftje mentuig) maar we zijn er nog niet (nog steeds kleine vetbulten op haar schouder.

Weerstand gaat op de lijst, september gaat ze even door de molen.

@ de rest. Thanks voor de tips :D Ik zal er even achteraan gaan.

@Daihyo is er een manier om disbalans in de darmen te testen? Zonder dat de DA weer moet komen?

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Heb je niet een foto van je pony?

Van een disbalans in de darmen krijg je namelijk ook een opgeblazen pony. Dan lijken ze dik maar dan helpt het dus niet om zo weinig te voeren.

Dat ene schepje verdeelt over 2 beurten is echt nutteloos. Hier heeft je pony echt helemaal niks aan kwa voeding stoffen.

Laat je alsjeblieft goed adviseren door een deskundige voor je ergere problemen krijgt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:07

Afbeelding
Afbeelding

Onderste foto is trouwens 1 van de oudere foto's die ik nog heb op de laptop

Ik heb eigenlijk alleen maar van dit soort foto's of als ze ligt. Zal morgen eens een staan foto maken.
Voer wordt verdeeld over 2 gelijke beurten omdat stal dan makkelijker kan voeren. Als ik het voer ongelijk verdeel, gaat het met de staldienst mis. Die pakken vaak dan het verkeerde bakje (de avond in de ochtend bijvoorbeeld of het maandagochtend bakje ipv zaterdagavond bakje) Ze hebben niet altijd tijd om even goed te kijken welke ze nu geven. En geven de voorkeur eraan om gewoon het bovenste bakje te geven (er staan +50 paarden die bijna allemaal bakjes krijgen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Of je stapt over op alleen 7 dagen in de week een balancer. Verder ruwvoer.
En als je in het weekend gaat mennen een bakje voer voor je begint. Zoals wielrenners ook bulken voor een lange tocht zeg maar, maar dan anders. (Niet suiker rijk) En bij terugkomst.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Dennis schreef:
Mijn pony's doen het echt super op Equilin.
Soepel in hun lijf, veel uithoudingsvermogen, en Lucerne vrij (is dat laatste voor de mijne niet belangrijk, ik gooi er juist een hand Lucerne bij om een beetje volume te krijgen, maar dat zou ook een ander ruwvoermix kunnen zijn)

Sluit ik mij bij aan ook. Zou bij equilin voedingsadvies aanvragen zij is ook dierenarts

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Citaat:
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik zie even door het voer niet meer welke er nu geschikt is.
Op advies van de DA moet ik overschakelen naar een zo laag mogelijk suiker en zetmeel voer. Dit omdat de DA vermoedt dat de rasp plekken en jeuk over haar hele lijf daar vandaan komen omdat verder bijna alles is uitgesloten.

Kun je uitleggen wat de rasp is, waar zit dat.
heb je eventueel een foto?
En hoe zijn dingen uitgesloten? Wat is het dan bijvoorbeeld niet?

Ik ben bekend met rasp, heb een Tinker.