Op advies van de DA moet ik overschakelen naar een zo laag mogelijk suiker en zetmeel voer. Dit omdat de DA vermoedt dat de rasp plekken en jeuk over haar hele lijf daar vandaan komen omdat verder bijna alles is uitgesloten.
Echter loopt mijn pony doordeweeks totaal anders qua energie verbruik dan in het weekend. Ga er daarom niet aan ontkomen door haar op 2 soorten voer te gaan geven. Maar welke, en de hoeveelheden dan? Daar loop ik nu een beetje vast. Maar er zullen vast Bokkers zijn die mij daarbij kunnen helpen of de goede weg op kunnen wijzen.
Over de pony:
Fellpony kruising
Merrie
17/18 jaar
1.35
Bij laatste weging 470 kg, ondertussen al goed afgevallen (lees ik moet nieuwe singels enz kopen omdat het allemaal te groot is geworden)
Gemiddeld gebruik
Doordeweeks wordt ze of gereden of gelongeerd. Dit gebeurt door mijn bijrijders (15 en 21 jaar)
Rijden is B/L niveau.
Af en toe springen.
Af en toe buitenritjes.
In het weekend maken we lange tochten met de menwagen.
Rustig 40 km per weekend, soms meer dan 50 km. Dit is over alle soorten terrein. Met name draf, maar ook zeker stukken galop. Ze heeft voor de wagen een pittig tempo, meeste paarden die meegaan kunnen handgalop doen terwijl ze draaft.
Wat krijgt ze nu, 2x per dag
* Klein handje grasmix (van hartog als ik het goed zeg, ooit gekregen van een stalgenoot) denk dat het een bodempje is in een normale voerschep
* mengsel krachtvoer, krijgt ze nog geen 15 gr van. Mengsel bestaat uit Cavalor fibreforce gastro en Cavalor Endurux
* Net een week geleden begonnen met glucose support van Horseflex, pakweg 15 gr advies verpakking
* Net een week geleden begonnen met lijnzaadolie, 15 ml advies verpakking
Hier loopt ze goed op en hoef ik haar in het weekend (voor het weekend) eigenlijk geen extra voer te geven. Is dit toch wel goed en hoef ik niks te veranderen of kan ik dit voer wegdoen en toch overstappen naar iets anders? Om het iets moeilijker te maken, ik heb geen auto, dus het voer moet bezorgd kunnen worden op stal. Ik kan je uit ervaring vertellen dat voerzakken op de fiets vervoeren niet echt werkt

Zelf was ik al uitgekomen op:
Havens MIX, om het huidige grasmix te vervangen
Havens Fiber-Dice, om te belonen na arbeid/fysio oefeningen. Of om de grasmix te vervangen
Pavo All-Sports voor de energie