Droes.. of anders. Bult/wond onder kin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Droes.. of anders. Bult/wond onder kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 18:58

Helaas zit ik op vakantie in het buitenland en krijg ik onderstaande foto doorgestuurd door mijn verzorgster. Verdikte lymfeklier lijkt het en een wond erop.
DA gebeld en die is langs geweest. Geen koorts, geen neusvloei of andere symptomen. Fit en alert. Bult hard maar niet pijnlijk. Er is met de echo gekeken en geen duidelijk abces zichtbaar.
Dus opgezette lymfeklier met oorzaak onbekend.
Mijn verzorgster zei dat de DA heeft gezegd dat door de opgezette klier de huid te weinig doorbloeding heeft wat voor druknecrose zorgt. Waardoor de huid dus eraf valt/korsten maakt en daardoor de wond.

Wat zijn jullie ideeën erover? Ooit meegemaakt? Zou het alsnog droes kunnen zijn? Wat kan het nog meer zijn waardoor die lymfeklier is opgezet?
Er is voor de zekerheid een neusswab afgenomen en daar hoor ik morgen anders maandag meer van.

Vooralsnog dus geen behandeling meegekregen, alleen wondverzorging dmv betadinescrub/honingzalf

Afbeelding

Anna79

Re: Droes.. of anders. Bult/wond onder kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:16

Ik heb dit soort wonden eerder gezien en die hadden als oorzaak het schuren van het halster.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:25

Die van mij had een soort gelijk wondje en was geen droeg maar een verstopte speekselklier. Na een week droogde de wond zelf op.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 19:31

Op de wei heeft hij geen halster aan. Wel een vliegenmasker bedenk ik me (nu niet meer want hij heeft hem gesloopt hoor ik). Als ik foto’s terug kijk lijkt dat net niet erover heen te vallen, maar wie weet net wel.
Hij reageert vaak ook wel heftig op insectenbeten/tekenbeten. Krijgt dan een hele bult. Kan het misschien ook nog geweest zijn..
ik stress hem alleen omdat het zo’n typische droes plek is zo onder de kaak :=
Wel fijn om te horen dat er vaker zulk soort plekken zijn met andere oorzaak.

Vliegenmasker

Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:34

Hoe oud is het paard?
Zit de plek tegen/onder het kaakbot?
Is het los te bewegen/een losse 'bal' onder de huid?
Of hangt het meer vast?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:42

Van droes zijn ze echt wel heel fors ziek met koorts en slecht eten. Dus als je paard dat niet heeft dan zou ik me niet te veel zorgen maken.
Er zijn ook andere bacteriën die een ontstoken lymfklier kunnen geven dan de droes bacterie. Of idd een ontstoken speekselklier of ontstoken kieswortel.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 19:49

fleurtjeuh schreef:
Hoe oud is het paard?
Of hangt het meer vast?

Aan de foto te zien zit het onder de kaak iets meer naar links. Z’n verzorgster zegt semi-vast/los. Tis bewegelijk maar geen losse bal. Ze neigt meer naar vast dan los. Hij is 10 jaar.

We zijn ook niet in contact geweest met andere paarden, en ik geloof de andere paarden in de wei ook niet. Ze staan wel aan een weg waar ze eventueel geaaid zouden kunnen worden. Maar daar staan ze eigenlijk bijna nooit (hele grote weide).

Hier nog een still uit filmpje iets meer van de zijkant
Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:02

Hmm met 10 jaar is de kans niet echt meer aanwezig dat het een botreactie is door doorkomende kiezen
Ik denk dat het toch komt door het vliegenmasker. Misschien net door een beest gestoken op de rand, dat is dik geworden en gaan schuren.
Droes bult heb ik vaker meer naar achter gezien, in de overgang van kaak naar keel

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:22

Lijkt bij de sluiting van het vliegenmasker te zitten. Zit daar een ritssluiting, of klittenband?
Misschien nog even aandoen om te kijken of het in de buurt van die plek zit? Bij dragen schuiven ze soms toch iets.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:45

Mijn pony had ook zo'n wond en het jeukte heel erg later bleek het droes te zijn. Hij was niet ziek e.d.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:49

Ze hoeven inderdaad niet altijd doodziek te zijn. Dus die swap is wel verstandig inderdaad.

Stalgenoot had ook zo'n zelfde soort plek en dat was uiteindelijk ook geen droes of iets anders wat besmettelijk was, maar stal heeft wel het zekere voor het onzekere genomen in afwachting tot de swap terug was. Duurde vrij lang mede door het lange weekend toen en dat paard moest apart en niemand mocht het erf af uit voorzorg. Maar dat was dus uiteindelijk ook gewoon een wond geweest van vermoedelijk een geïnfecteerde insectenbeet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:00

Mijn paard was doodziek van droes.
Z’n buurman had op een bult na nergens last van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:33

Ik denk dat het door het vliegenmasker komt, maar zou toch voor de zekerheid een swab laten nemen voor droes.
Meestal zijn ze ziek, maar ze kunnen ook alleen het abces hebben zonder ziek te zijn of koorts

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:42

Zo te zien valt je vliegenmasker er wel net met de rand op. Ik zou ook gokken: masker en/of steekbeest. Zeker bij geen koorts.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:13

Als ze grazen is het hoofd natuurlijk laag en de kauwbeweging kan dan schuren veroorzaken. Ik heb daar echt hele nare wonden van gezien maar dan vaak lager vanwege de losse ring op het kingedeelte.
Ik acht de kans daarop dus groot, maar verstandig om droes uit te sluiten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:22

Je noemde het net zelf al en het was mijn eerste gedachte .....een tekenbeet.
Zo zag het er bij een van mijn paarden ook uit. Die had ook staan schuren doordat het irriteerde / jeukte / zeer deed.
Maar het blijft natuurlijk een gokje.
Het kan net zo goed wat anders zijn.
Ik hoop dat droes hem bespaart blijft .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:37

Mijn paard had ook ooit zo'n bult op die plek. Alleen had ik het nooit gezien aangezien het een Fjord is en ze onder het hoofd altijd wel dik in het haar zitten. Ze gaf wel een sterke reactie op het halster wat ik wel gek vond.

Totdat een stalgenoot appte met je paard staat met een flinke wond. Maar het bleek pus met bloed te zijn en opeens zagen we toen pas een flinke bobbel. Paard was helemaal fit,maar toch voor de zekerheid maar alleen in een weiland gezet. Dierenarts laten komen de dag erna omdat het mij niet lekker zat. Geen droes, maar waarschijnlijk een keer iets gegeten wat ergens in de mond tussen is gekomen en gaan ontsteken en via de onderkant naar buiten is gekomen.

Ik heb de bult 10 dagen moeten afspoelen , wassen met betadine shampoo en daarna insmeren met zwarte zinkzalf. Ik ben niet zo van de wonden maar dit proces was ergens wel leuk om te zien verbeteren. Je hebt dan ook minder kans op littekens.

Qua wat jou paard heeft zat het op dezelfde plek en leek het qua wond er ook wel op.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 15:50

Oké toch wel veel andere oorzaken dan.
De vliegen kap komt er inderdaad met de rand op, heeft mijn verzorgster uitgeprobeerd net. Dus dat zou het misschien kunnen zijn geweest.
Helaas nog geen telefoontje van de DA gehad over de swab. Hopelijk komt dat vandaag nog.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 16:29

kan ook een prik of splinter zijn dat eruit zweert

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:17

Reeltje_5 schreef:
fleurtjeuh schreef:
Hoe oud is het paard?
Of hangt het meer vast?

Aan de foto te zien zit het onder de kaak iets meer naar links. Z’n verzorgster zegt semi-vast/los. Tis bewegelijk maar geen losse bal. Ze neigt meer naar vast dan los. Hij is 10 jaar.

We zijn ook niet in contact geweest met andere paarden, en ik geloof de andere paarden in de wei ook niet. Ze staan wel aan een weg waar ze eventueel geaaid zouden kunnen worden. Maar daar staan ze eigenlijk bijna nooit (hele grote weide).

Hier nog een still uit filmpje iets meer van de zijkant
[ Afbeelding ]

Het halster zit er ook net op. Ts zegt dat ze het vliegenmasker heeft gesloopt- dat doen ze meestal omdat ze er last van hebben!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 17:46

De swab is gelukkig ook negatief :)