Overmatig hengstig, niet “boos”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Overmatig hengstig, niet “boos”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 21:41

Hi allemaal,

Mijn merrie is eigenlijk altijd heel “aanwezig” hengstig geweest. Nu heb ik sinds dit jaar phytonics hormone druppels gegeven, hier was ik kort mee gestopt als “pauze” maar dit lijkt ook nu niets meer te doen.

Verschillende dingen die ze vertoond tijdens haar hebgstigheid zijn:
- plakken aan een door haar uitgekozen merrie uit de wei (ze staat 24/7 buiten in kudde met merries)
- veel hengstige plasjes als ze aandacht krijgt van merries die ze leuk vind
- brullen als een van haar vriendinnen de wei uit gaat, tot ze weer terug komen. Soms ook heen en weer rennen in de wei.
- onderdanig kauwen als ze gecorrigeerd wordt door haar “uitgekozen” merrie

Dingen die ze niet vertoond:
- niet vervelend met rijden, ik merk er niets tot nauwelijks van met rijden
- niet gevoelig met poetsen op haar buik of andere lichaamsdelen
- niet boos, “moody” of chagrijnig

Verder doet ze sinds ik haar hebt al dreigen naar vooral ruinen tijdens het rijden als die mij passeren, tot trappen komt het vaak niet. Ook voel ik dat ze veel spanning opbouwt als ze met ruinen in de baan loopt. Als ze hengstig is dan is ze veel coulanter naar passerende paarden. Naar merries vertoond ze dit gedrag niet tot nauwelijks.

Ik ga morgenochtend de dierenarts bellen tijdens het telefonische spreekuur voor advies, maar ik ben vooral benieuwd of er meer bokkers zijn die een merrie hebben met bovenstaande verschijnselen en wat daar de oplossing voor was bij jouw paard.

Alvast bedankt!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:37

Dit is precies mijn dramaqueen

Ik heb hypobalance en cbd olie door haar voer heen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:50

Lijkt me gewoon een normale merrie zo te lezen.Lekker blijven rijden en uit de buurt van ruinen blijven als ze dat fijner vind.

Mungbean

Re: Overmatig hengstig, niet “boos”

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Dat is toch niet overmatig?
Klinkt als normaal gedrag.

Dat met de ruinen is wat apart maar wellicht voelt ze zich gewoon wat geintimideerd. Ik heb een merrie gehad die bang was voor hengsten of ruinen met hengstenhals. Dat was gewoon onderdanigheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Nou ik heb best wat merries staan maar die vertonen echt niet constant zulk gedrag. En de enkele die het wel doet heb ik heel het voorjaar en zomer op de Venus van Cavalor staan. Die is lekker rustig dan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Iedere merrie is anders tijdens de hengstigheid, als het echt lastig of beperkend wordt kun je ook monnikspeper geven. Ik denk trouwens ook dat het gedrag richting ruinen onderdanigheid is.

En als het veranderd is (het gedrag tijdens de hengstigheid), dan is het goed om eens na te laten kijken om te kijken of er geen andere zaken spelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Popstra schreef:
Nou ik heb best wat merries staan maar die vertonen echt niet constant zulk gedrag. En de enkele die het wel doet heb ik heel het voorjaar en zomer op de Venus van Cavalor staan. Die is lekker rustig dan

Ik heb het „constant“ geinterpreteerd als „tijdens de hengstigheid“.
Als het inderdaad echt constant is (altijd, ook buiten hengstigheid om) dan is dat inderdaad afwijkend.