Paard met 'gechipte' tanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Paard met 'gechipte' tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 21:33

Om mee te beginnen; ik heb de kliniek eerder al een e-mail gestuurd, helaas is alles hier in de zomer dicht of erg traag reagerend.

Gisteren viel me op dat mijn paard veel speeksel in de mond had.
Er viel behoorlijk wat uit en daarna leek het te verminderen.
Daarnaast leek het bijna alsof de tong te dik was voor de mond, de tanden werden niet op elkaar gezet.
Bij het openen van de mond, bleek dit gelukkig niet het geval te zijn.
Mijn eerste gedachte ging naar horzeleitjes, daar hebben we er al een aantal van weg gehaald, maar ik sluit niet uit dat er wat binnen is gekomen.
Maar nadat ik een foto had gemaakt, zag ik dat er een stukje van 2 van de voortanden mist.
Er is geen koorts en ook het eten gaat zonder zichtbare problemen of pijn.
Er zijn geen bekende ziektes in de mond aanwezig.
Op de eerste foto zie je duidelijk dat het om 2 tanden gaat en dat het haast lijkt alsof er op iets hards is gebeten.
Ik twijfel of het overmatig kwijlen en 'de tong tussen de tanden' komt door eventuele eitjes of door dit probleem.

Nu heb ik al een tijdje zitten googelen en op bokt gezocht, maar ik vind nergens specifiek dit probleem.
Is er iemand die mij hierin gerust kan stellen dat dit gewoon weg te vijlen is? Dat de tand of tanden er niet uit hoeven? :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Re: Paard met 'gechipte' tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:40

Voer je hooi uit hooinetten? Ik herken het van mijn oude paard toen we netten met knoop hadden, maar toen was er geen sprake van dikke tong of overmatig speeksel, viel puur tijdens onderhoud op door de da.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 21:43

In de winter wel, het is eigenlijk geen optie om los te voeren vanwege een verleden met hoefbevangenheid.
Maar er wordt nu al zo'n 3 maanden geen hooi meer gegeven en de klachten zijn recent ontstaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:57

Maar zitten er ook knopen in of zijn het netten zonder?

Hier was het advies af te stappen van de knopen en dan slijt het vanzelf verder zoals de tanden altijd doen. Kan me voorstellen dat dit wellicht al van het winter beschadigd is maar nu pas op valt omdat er een ander probleem is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:58

Mijn paarden hebben hun tanden nooit helemaal op elkaar staan.
Misschien valt het je nu gewoon op omdat er zoveel speeksel was?

Staat er (bastaard)klaver in je wei? Dit kan namelijk wel veel speeksel veroorzaken.
Misschien dat er nog andere plantjes zijn die het kunnen veroorzaken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:00

Ja, dat zou goed kunnen.
Ik kijk normaal niet in de mond, dus het kan best zijn dat dit 'gat' er al langer zit.

Ik ga absoluut op zoek naar een hooinet zonder knopen, bedankt voor de tip!

Art_Ificious: Nee, normaal staan de tanden echt op elkaar/raken elkaar.
Nu zit de tong er, ogenschijnlijk bewust, tussen.
Geen bastaardklaver in de wei en de rest heeft nergens last van.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:11

Slijtage door een graas masker ?
Lijkt me niet dat ze eruit moeten aangezien tanden van paarden door groeien.Tenzij dat je paard eothr heeft daar kunnen ze ook van kwijlen.Zie je verdikking boven de tanden ?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:24

Geen graasmasker.
In het verleden wel gehad, maar dat was echt maar een enkele keer en voor een korte periode.
Ik zie geen verdikking boven de tanden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:40

Hoe oud is dit paard? Ik zou ook denken aan slaframine, dat komt ook op langer gras voor. Normaal gesproken in het najaar hier in Nederland, maar ik weet niet hoe dat in Zweden zit. https://www.horses.nl/articles/overmatig-kwijlen/ .
Misschien heeft hij een steen aangezien voor voer en zijn daardoor de schiefjes van de tanden afgegaan.
Verder vind ik persoonlijk wel dat het tandvlees wat teruggetrokken lijkt, misschien is het toch handig als je binnenkort een dierenarts/tandarts er naar laat kijken? Dat hangt niet op een dag lijkt me, ik ben wel benieuwd wanneer je wat gaat horen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:46

Ik vind vooral het tandvlees rondom de voortanden anders dan anders. Eerste wat in mij op komt is eotrh. Hier kunnen ze flink last van hebben (zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is) en hierdoor dus ook veel meer gaan speekselen.
Kan hij makkelijk wortels afbijten?
(Die kleine chipjes van de tanden zou ik mij zelf dan weer niet zo'n zorgen om maken, groeit er weer uit en is weg na de volgende gebitsbehandeling)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:00

Jet: 14 jaar. Ik heb een paar linkjes gelezen over slaframine, maar ik twijfel toch echt of dit het kan zijn.
Voornamelijk omdat ik gisteren in eerste instantie niks zag.
Ik had hem vast tijdens het bekappen en de eerste 10 minuten was er niks zichtbaar.
Hij was wel erg rustig/slaperig en toen ineens kwam er een boel kwijl uit de mond.
Het liep er gewoon uit, alsof hij net had gedronken en de mond nog vol had, op die manier.
Daarna was het eigenlijk ook weer voorbij zolang ik hem vast had.
Er is dus geen sprake van een constante kwijt-stroom/sliert, wat ik wel lees in de linkjes.
En ze staan ook niet op hoog gras, maar juist op een heel arm stuk grond met afwisselende bodem.
Eén keer in de paar dagen, afhankelijk van hun gewicht, krijgen ze er een stukje arm gras bij.
En de rest heeft nergens last van.

Ik heb zowel de vaste dierenarts als de kliniek gemaild, maar het kan zeker wel een tijd duren voordat ik een reactie terug krijg.
In de zomer is er een groot personeelstekort.

Wat misschien wel handig is om nog te noemen, dit is hetzelfde paard als waar ik eerder het topic over dikke ogen over heb geopend: [PW] Ervaring omtrent dikke ogen bij een paard
Alhoewel dit met een vliegenmasker bijna weg is.

FleurSandro: Ik vond eerst het tandvlees ook wat dikker boven die 2 tanden, maar als ik naar foto's van gezonde gebitten kijk, ziet dat er toch wel vergelijkbaar uit.
Hij kan makkelijk wortels afbijten, dit heeft hij gisteren nog gedaan en toen hij die aan zag komen, was de vermoeidheid ook in één keer weg.
We gaan normaal gesproken elk jaar met ze naar de kliniek voor gebitscontrole met camera, maar vorig jaar zag het er prima uit en mochten we een jaartje overslaan.

Fijn om te horen dat ik me om die chipjes geen zorgen hoef te maken.
Ik was in al mijn stress vergeten dat de tanden doorgroeien. :x
En zag al helemaal voor me hoe straks die 2 voortanden getrokken moesten worden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:02

Ja dat dacht ik ook te zien dat het tandvlees dikker is als normaal boven de tanden.
En liever niet..maar op zich is snijtanden laten verwijderen wel op stal te doen.In geval van nood dan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:07

Voor wat ik bedoel met de tanden niet op elkaar hebben; dit was gisteren in rust/relaxte stand, dus zonder mondbeweging.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Polar op 28-07-25 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:19

Ik zou me toch dan even meer verdiepen in EOTRH, daar moest ik bij dat dikkere tandvlees ook aan denken. Je ziet dat vaak verder niet van buitenaf, eigenlijk zie je het het beste met röntgenfoto's. Je hebt vormen van cementvorming ( dan zie je echt verdikkingen in de kaak bij de tanden) en tandoplossing ( dat zie je dus niet van buitenaf). Wortels wel of niet afbijten schijnt ook al weer wat achterhaald te zijn, er zijn er die het hebben die gewoon wortels afbijten, die hebben kennelijk de pijn ervoor over...
Je kan hier meer lezen over EOTRH, ook over ander zaken met kiezen, maar dat is voor nu voor jou niet interessant: https://vpgc.nl/2e-lijns/ .

Slaframine zal het kwijlen dan niet hebben veroorzaakt als ze op zo'n kort gras staan. Je kan altijd even kijken of er op het langere gras ( dat ze erbij krijgen) zwarte vlekjes zitten, of gele, dat heb ik ook al wel gezien. Bij ons was er ook 1 paard in een groepje van 5-6 paarden die er één jaar last van had, daarna al weer jaren geen last.

Nee, die schiefjes eraf zijn niet heel spannend, maar kunnen wel ontstekingen gaan veroorzaken als ze wel tot het tandpulp komen.

Misschien is een jaar overslaan in dit geval achteraf niet heel verstandig, ik denk dat ik toch zou kijken of de tandarts binnenkort wel kan komen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:24

Ik zal er absoluut meer over lezen.
Edit: Na het lezen van dat linkje, snap ik inderdaad wel dat het die richting op zou kunnen wijzen.
Vooral ook het van elkaar houden van de tanden.

Wel is er vorig jaar nog een röntgenfoto gemaakt van het gebit en er is toen niks over gezegd.
Daarnaast is er vorig jaar 2x met een camera in de mond gekeken en ook niks geks benoemd.
Beide waren op de kliniek en ik ga al bewust naar de kliniek omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van hun lichaam.
Kan EOTRH zo snel toeslaan?

Ik zal morgen voor de zekerheid even bij het langere gras gaan kijken. Beter alles wat kan uitsluiten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:30

Polar schreef:
Ja, dat zou goed kunnen.
Ik kijk normaal niet in de mond, dus het kan best zijn dat dit 'gat' er al langer zit.

Ik ga absoluut op zoek naar een hooinet zonder knopen, bedankt voor de tip!

Art_Ificious: Nee, normaal staan de tanden echt op elkaar/raken elkaar.
Nu zit de tong er, ogenschijnlijk bewust, tussen.
Geen bastaardklaver in de wei en de rest heeft nergens last van.

Paard Eerlijk heeft heel veel keuze zonder knopen. Ik gebruik nu 3 jaar die van Shire's en ze zijn onbreekbaar gebleken voor mijn dame.
https://www.paardeerlijk.nl/collections ... maas-2-5cm

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:32

Bedankt! Ik heb er al een paar opgeslagen om te bestellen en die zal ik er ook bij zetten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:34

EOTRH kan inderdaad best snel opkomen zetten. Ik vind ook best dat het "vaak" voorkomt, ik ken zo al 7 paarden als het er niet meer zijn die meerdere of alle tanden kwijt zijn, als ze getrokken zijn hebben ze een herstelperiode, maar daarna kunnen ze vrijwel alles weer eten en hebben ze sowieso geen pijn meer aan de tanden.

Een heel andere optie is dat er een tak achterin dwars zit, dat zie je vaak ook zelf niet, of dat er een kies te lang is geworden.

Ik zou toch echt zien dat je naar de kliniek kan als dit zo af en aan blijft.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:40

Ooh, dat van die tak is niet zo gek ook!
Al kan hij z'n tanden wel op elkaar zetten en nog steeds goed eten en kauwen.
Maar dat is zeker iets om mee te nemen.

Ik heb zelf geen enkele ervaring met EOTRH, alleen paarden van anderen gezien die het hadden.
Maar het hoeft dan zoals ik het begrijp niet het einde van de wereld te zijn voor ze?
Ze kunnen, neem ik aan, niet meer grazen of hooi kauwen?
Is het dan een leven op slobbers? Want dat zou ook geen probleem zijn hoor, maar mijn voorkeur voor het paard zelf gaat natuurlijk uit naar ruwvoer.
Ik ga me er sowieso nog meer over inlezen als ik bevestiging heb en ik ga sowieso naar de kliniek, want wat het ook is, er moet even naar gekeken worden.

Sorry voor al mijn vragen, ik ga sowieso nog even googelen naar de antwoorden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:25

Als het zo is, dan kunnen ze al vrij snel weer gewoon eten, ook hooi en gras, zolang het gras maar niet heel kort is. Ze pakken het in eerste instantie met hun lippen, maar al snel als alles geheeld is, gaan ze gras en hooi met hun kaken pakken. Kauwen doen ze met hun kiezen, dus die moeten wel vaker gecontroleerd worden.
Maar het is natuurlijk niet zeker dat hij het heeft, wij zijn geen dierenarts.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 08:57

Nee, dat is zeker waar.
Ik wacht vandaag even af of er een reactie op mijn e-mail kom en anders bel ik morgen zelf even.
Voornamelijk omdat ik de foto's heb meegestuurd en ze het op die manier beter kunnen beoordelen dan via woorden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:55

Een van onze paarden heeft dit overmatige kwijlen vorig jaar ook gehad, echt sloten eruit. Dierenarts erbij gehad, helaas niks te vinden, we hebben nooit ergens een link kunnen leggen. Zoals het kwam is het ook weer verdwenen. Dit paard komt niet op de weide, eet enkel ruwvoer zonder net, net als de rest van de kudde die geen klachten had.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 11:58

Dat is heel vreemd!
Ik weet bij honden dat ze kunnen gaan kwijlen bij pijn, maar ik weet niet of dat voor paarden ook geldt.
Fijn dat het bij jouw paard wel weer vanzelf weg is gegaan, hopelijk blijft het weg.

Ik heb toch maar even gebeld en ze hadden het al besproken met de tandarts.
Naar hun mening veroorzaakt het afgebroken stukje niet de klachten en is de kans groot dat het toch om de horzeleitjes gaat.
De tandarts op de kliniek is helaas pas beschikbaar begin september en ze vond wel dat er eerder gekeken moest worden.
Dus ik laat onze vaste dierenarts kijken, ondanks dat deze geen camera en alles heeft.
Hij is ook op vakantie. :+ Dus even kijken wanneer ik iets terug hoor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:11

Ik weet niet of het al genoemd is (ik weet de echte naam niet), maar ik weet dat er een gras schimmel bestaat waar ze ontzettend van gaan kwijlen. Dan helpt het om het paard een paar weken van het gras te houden

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 12:50

Dat is inderdaad genoemd, ik ga vandaag in ieder geval even kijken of ik iets geks zie aan het gras dat er staat.