Gevoelige hoeven op HitAktief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RachelVos

Gevoelige hoeven op HitAktief stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 15:15

Goedenmiddag!

Ik heb 3,5 week mijn pony verhuist naar een HitAktief stalling waat zij 24/7 lekker buiten rond keutelt.

Ze loopt hier een stuk meer op het harde, dan voorheen gezien ze van een traditionele pensionstal vandaan komt.

Ze kunnen hier kiezen tussen steen, zand of stro. Gezien de hooiruiven op het steen staan, kun je vast raden waar ik mijn vriendin het meeste vind.

Ze loopt echter wat gevoelig op het harde. In het zand, loopt ze prima.

Stalgenoten geven aan dat de meeste paarden daar in het begin wat last van hebben ivm de overgang.

Nu krijg ik allemaal goede, en fijne tips op stal zelf. Echter loopt het allemaal best wel uit één en ik vroeg me af of iemand hier toevallig nog wat meer tips/gedachtengangen heeft.

Achtergrond informatie over de pony:
Dory is vorige jaar hoefbevangen geweest en is hier netjes van hersteld. Ze heeft toen tijdelijk op ijzers gestaan, maar staat sinds begin van het jaar zonder, want geen problemen opleverde.
Ze heeft geen overgewicht meer.
Ze krijgt suikerarm krachtvoer, glucobalance, podosense & biotine ter ondersteuning.

Ik heb tot op heden HoofAmor geprobeerd, maar dat hielp helaas niet.

Tips van stalgenoten omvatten vooral Duplo's & hoefschoenen.
De meningen op stal staan echter vrij recht tegenover elkaar.

De ene zweert bij Duplo's & de andere raad ze enorm af.

Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier toevallig wat meer inzage in heeft.
Dankjewel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:20

Wat zijn duplo's?

Bowo

Re: Gevoelige hoeven op HitAktief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:21

Wat willen ze bereiken met Duplos? Daarmee gaat je paard nog niet wennen aan de hardere ondergrond, zodra je ze er onder vandaan haalt, begint het drama weer opnieuw.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 15:25

Bowo schreef:
Wat willen ze bereiken met Duplos? Daarmee gaat je paard nog niet wennen aan de hardere ondergrond, zodra je ze er onder vandaan haalt, begint het drama weer opnieuw.

Dat was ook inderdaad het argument van de personen die hoefschoenen aanraadde.
Echter verlicht dat nu wel de gevoeligheid..

Hoefschoenen vind ik dan weer een lastig, omdat de meeste natuurlijk niet helemaal geschikt zijn voor 24/7 gebruik, maar ze daar wel 24/7 rondhobbelt. Ivm werk is het niet mogelijk ze tussentijds een paar uur af te doen, naast de uren dat ik s'avonds uiteraard op stal ben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:26

Ik heb zelf goede ervaring met hoefschoenen. M'n overleden shet had na haar bevangenheid dunne zolen en als ze dan op een steentje stond kon ze een paar dagen gevoelig lopen en leek het of ze weer bevangen was. Dan kreeg ze een paar dagen hoefschoenen aan en dan liep ze daarna weer als een zonnetje. Overigens heeft ze ze langere tijd aangehad toen ze bevangen was en ik probeerde wel regelmatig een uurtje de schoenen uit te doen, maar sloeg soms ook weleens een dag over.

Ze liep op soft rides. Dit is wel een prijzige schoen, maar ze heeft er nooit wondjes of problemen van gekregen. Iets vergelijkbaars zijn de easyboot clouds. Ik vind zelf de softrides net iets fijner, maar de clouds zijn betaalbaarder. Deze schoenen zijn geschikt om langere tijd te dragen. Ze hebben klitteband dus je kunt er niet mee rijden

Persoonlijk vind ik hoefschoenen fijner dan ijzers als ze niet perse ijzers nodig hebben voor medische redenen. Mijn shet loopt op ijzers vanwege bevangenheid, maar als ze er ooit af mogen dan hang ik de vlag uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:32

De meeste paarden die hoefbevangen geweest zijn hebben zolen die niet genoeg concaaf meer zijn. Hierdoor lopen ze gevoelig op het harde als er steentjes liggen. Dit kun je voorkomen door de wanden wat langer te laten of ze idd tijdelijk hoefschoenen met zachte inlages aan te doen.
IJzers/Duplo's ben ik geen voorstander van want dan wennen de hoeven er nooit aan; hoefschoenen kun je een paar uur uitdoen zodat de hoeven niet te snel slijten, maar ze toch aan de nieuwe ondergrond kunnen wennen. Misschien kan iemand op de nieuwe stal je daarbij helpen.
Ik zou iig ook doorgaan met de hoefhardener, dat spul heeft best wel tijd nodig om wat te gaan doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:53

Ik heb een paard die echt niet goed zonder ijzers kan vanwege gevoeligheid, maar ook overmatige slijtage. Ik heb hem nu op rondom op Duplo's staan en ben er zo blij mee. Had dit jaren eerder moeten doen. Je kunt ze plakken, maar ik heb ze laten nagelen.

Hoefschoenen zijn ook wel een optie, maar lastiger. Die moeten zo goed passen wil je ze 24/7 om kunnen houden plus er is vaak een periode waarop ze ingelopen moeten worden. Voor acute verlichting bij hele gevoelige voeten is dat bijna nooit een fijne optie als je paard 24/7 buiten staat met zoveel steen.

Duplo's zijn heel veel mensen en smeden op tegen, maar ze worden succesvol gebruikt in elke discipline en vooral ook in de endurance. Ben helemaal niet van mening dat ze zo stroef zijn dat het je paard kapot maakt, mijn paard kan er gewoon mee draaien. Alleen uitglijden doet hij niet meer. Op ijzers was hij soms echt Bambi on ice, maar nu staat hij gewoon stabiel, ook wanneer hij eens schrikt op het gladde asfalt of eens weg gestuurd wordt over de stenen in de kudde.

Ik heb trouwens van alles geprobeerd: blootsvoets, hoefschoenen, rondom ijzers, voor ijzers en achter schoenen, voor ijzers en achter duplo's en nu rondom duplo's.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:00

Is ze gevoelig doordar de zolen zacht zijn? Daarvoor is keralit hoofhardner hier de oplossing geweest.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 16:01

Slmt9 schreef:
Is ze gevoelig doordar de zolen zacht zijn? Daarvoor is keralit hoofhardner hier de oplossing geweest.

Nee, die zijn keihard gelukkig

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 16:06

DubbelFun schreef:
De meeste paarden die hoefbevangen geweest zijn hebben zolen die niet genoeg concaaf meer zijn. Hierdoor lopen ze gevoelig op het harde als er steentjes liggen. Dit kun je voorkomen door de wanden wat langer te laten of ze idd tijdelijk hoefschoenen met zachte inlages aan te doen.
IJzers/Duplo's ben ik geen voorstander van want dan wennen de hoeven er nooit aan; hoefschoenen kun je een paar uur uitdoen zodat de hoeven niet te snel slijten, maar ze toch aan de nieuwe ondergrond kunnen wennen. Misschien kan iemand op de nieuwe stal je daarbij helpen.
Ik zou iig ook doorgaan met de hoefhardener, dat spul heeft best wel tijd nodig om wat te gaan doen.

Dit is ook inderdaad wat de "tegenstanders" van Duplo's zeggen.

Ik denk ook zeker wel dat ze er aan gaat wennen, want de ze heeft volgens de smid ook gewoon hartstikke goede hoeven.
Ik zal eens kijken hoe mijn stal genoten ze hebben aangemeten.
De meeste hebben toen schoenen van Covalliero gebruikt, maar die zijn meer geschikt voor het rijden als ik het internet mag geloven.

Stalgenootjes bedoelen het allemaal heel erg goed, maar zoveel verschillende adviezen maken het soms lastig, haha!

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:20

Er zit denk ik wel wat verschil tussen of de hoeven kort zijn door slijtage of waren ze al kort voor ze er op ging(hoefsmid pas geweest em geen rekening gehouden met wat langer laten)? Bij onze pp zien we het vaak wel goed gaan door even paar weken ijzers/duplo en dan met langere hoeven weer opnieuw beginnen zonder ijzers/duplo. Vervolgens de hoefsmid niet te fanatiek laten bekappen het eerste jaar. Als de hoeven nu gewoon te kort zijn dan heeft ze pijn en groeien ze niet even snel aan door haar zonder te laten, dat wennen duurt wel wat langer. Persoonlijk vind ik het niet oke om een paard dan maar te laten lopen en zeggen "het moet wennen".

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 16:24

eshz schreef:
Er zit denk ik wel wat verschil tussen of de hoeven kort zijn door slijtage of waren ze al kort voor ze er op ging(hoefsmid pas geweest em geen rekening gehouden met wat langer laten)? Bij onze pp zien we het vaak wel goed gaan door even paar weken ijzers/duplo en dan met langere hoeven weer opnieuw beginnen zonder ijzers/duplo. Vervolgens de hoefsmid niet te fanatiek laten bekappen het eerste jaar. Als de hoeven nu gewoon te kort zijn dan heeft ze pijn en groeien ze niet even snel aan door haar zonder te laten, dat wennen duurt wel wat langer. Persoonlijk vind ik het niet oke om een paard dan maar te laten lopen en zeggen "het moet wennen".

De smid was recent geweest, maar deze heeft daarom bewust alleen rond gevijld zodat de brokkelingen wat minder risico hadden op doorscheuren. Er is niets van de zool afgehaald.

Maar eens! Vandaar dat ik aan het kijken ben voor een tijdelijke oplossingen om te ondersteunen. Echter zijn de meningen op mijn stal wat verdeeld, dus vandaar dat ik het hier eens vraag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:30

Verschillende meningen zul je overal krijgen, ook op Bokt.
Trek je eigen plan, je kent je eigen paard het best :)

Overigens staat die van mij op Easy Boots (de Glove) met vilten zooltjes er in vanwege dunne zolen, even een trucje om ze makkelijk aan te krijgen maar ze zitten super stevig. En als de paddock keihard/ongelijk is opgevroren houdt ze ze meerdere dagen gewoon aan.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 16:34

DubbelFun schreef:
Verschillende meningen zul je overal krijgen, ook op Bokt.
Trek je eigen plan, je kent je eigen paard het best :)

Overigens staat die van mij op Easy Boots (de Glove) met vilten zooltjes er in vanwege dunne zolen, even een trucje om ze makkelijk aan te krijgen maar ze zitten super stevig. En als de paddock keihard/ongelijk is opgevroren houdt ze ze meerdere dagen gewoon aan.

Dat is uiteraard ook zo. Ik heb echter zelf 0 verstand van hoefschoenen, duplo's ect., waardoor ik het een lastige afweging vind
Daarom hoor ik graag wat ervaringen, zodat ik wat beter kan zien wat het beste voor haar kan werken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:01

eshz schreef:

Deze ervaring heb ik ook met paarden die bij de stal komen waar mijn paard ook staat. Hoeven de kans geven om te groeien met een tijdelijk hulpmiddel, ijzers, duplo's of hoefschoenen en dan met langere hoeven weer blootvoets laten lopen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:24

Op de HitActief stal waar ik ben gaa kijken, stond een groot deel van de paarden op ijzers, bleek bij een flink deel vd paarden toch nodig door de slijtage / het gevoelig lopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:34

Als je op lange termijn op blote voeten door wil zou ik geen duplo's kiezen. Dan kun je niet gaan afbouwen. Ik zou dan kiezen voor hoefschoenen.

Ik heb goede ervaringen Flex boots en Scoot boots. Die worden niet gelijk aangeraden als 24/7 schoenen. Maar ze zijn licht, soepel, snel droog en makkelijk aan en uit te trekken en voor mij daarom toch geschikt. Ik wissel af om drukplekken te voorkomen. Voor beide schoenen heb ik extra gaithers om te kunnen wisselen als ze nat zijn.

Schoenen uittrekken is meestal niet veel werk. Zou je misschien met stalgenoten kunnen afspreken dat zij ze in de morgen uitdoen? En dat jij ze s avonds aan doet? En dan de tijd zonder uitbreiden als ze beter gaat lopen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:13

ashley1 schreef:
Op de HitActief stal waar ik ging kijken, stond een groot deel van de paarden op ijzers, bleek bij een flink deel vd paarden toch nodig door de slijtage / het gevoelig lopen.