Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:Wat willen ze bereiken met Duplos? Daarmee gaat je paard nog niet wennen aan de hardere ondergrond, zodra je ze er onder vandaan haalt, begint het drama weer opnieuw.
DubbelFun schreef:De meeste paarden die hoefbevangen geweest zijn hebben zolen die niet genoeg concaaf meer zijn. Hierdoor lopen ze gevoelig op het harde als er steentjes liggen. Dit kun je voorkomen door de wanden wat langer te laten of ze idd tijdelijk hoefschoenen met zachte inlages aan te doen.
IJzers/Duplo's ben ik geen voorstander van want dan wennen de hoeven er nooit aan; hoefschoenen kun je een paar uur uitdoen zodat de hoeven niet te snel slijten, maar ze toch aan de nieuwe ondergrond kunnen wennen. Misschien kan iemand op de nieuwe stal je daarbij helpen.
Ik zou iig ook doorgaan met de hoefhardener, dat spul heeft best wel tijd nodig om wat te gaan doen.
eshz schreef:Er zit denk ik wel wat verschil tussen of de hoeven kort zijn door slijtage of waren ze al kort voor ze er op ging(hoefsmid pas geweest em geen rekening gehouden met wat langer laten)? Bij onze pp zien we het vaak wel goed gaan door even paar weken ijzers/duplo en dan met langere hoeven weer opnieuw beginnen zonder ijzers/duplo. Vervolgens de hoefsmid niet te fanatiek laten bekappen het eerste jaar. Als de hoeven nu gewoon te kort zijn dan heeft ze pijn en groeien ze niet even snel aan door haar zonder te laten, dat wennen duurt wel wat langer. Persoonlijk vind ik het niet oke om een paard dan maar te laten lopen en zeggen "het moet wennen".
DubbelFun schreef:Verschillende meningen zul je overal krijgen, ook op Bokt.
Trek je eigen plan, je kent je eigen paard het best
Overigens staat die van mij op Easy Boots (de Glove) met vilten zooltjes er in vanwege dunne zolen, even een trucje om ze makkelijk aan te krijgen maar ze zitten super stevig. En als de paddock keihard/ongelijk is opgevroren houdt ze ze meerdere dagen gewoon aan.
eshz schreef:Er zit denk ik wel wat verschil tussen of de hoeven kort zijn door slijtage of waren ze al kort voor ze er op ging(hoefsmid pas geweest em geen rekening gehouden met wat langer laten)? Bij onze pp zien we het vaak wel goed gaan door even paar weken ijzers/duplo en dan met langere hoeven weer opnieuw beginnen zonder ijzers/duplo. Vervolgens de hoefsmid niet te fanatiek laten bekappen het eerste jaar. Als de hoeven nu gewoon te kort zijn dan heeft ze pijn en groeien ze niet even snel aan door haar zonder te laten, dat wennen duurt wel wat langer. Persoonlijk vind ik het niet oke om een paard dan maar te laten lopen en zeggen "het moet wennen".