Mijn paard is kreupel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NYA180x

Mijn paard is kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 19:47

Mijn paard is kreupel! Ze heeft teugel kreupelheid! Dit zou balans verstoren en ze zit weer vast in haar nek en rug. Als ik haar Longeer met elastiek zodat ze kan gaan ontspannen en haar rug gaat gebruiken loopt ze goed?!! Wat ik raar vind maar van daar dat het teugel kreupelheid is natuurlijk.
Ik Longeer ook met bakjes enzo en lijkt ze steeds beter te lopen maar als ik zonder elastiek of als ze een dag vrij heeft zijn er weer terug bij af

Mijn osteopaat komt volgende week en gaan we even kijken of ze haar kan los maken!
❗️Is er een supplement zo iets al muscle relaxer? Dat kan helpt met inspanning? ❗️
Of is er iets anders wat kan helpen met relaxen?

Earth

Re: Mijn paard is kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:04

Misschien is het eens beter om een dierenarts te laten komen? Als het steeds weer terug komt dan is er iets niet goed in het bewegingsapparaat. Teugelkreupel kan heel veel oorzaken hebben, maar het is ook goed om het medisch te checken. Misschien heeft ze artrose en compenseert ze dat in het lichaam bijvoorbeeld.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:19

En waar is de dierenarts in dit verhaal?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:21

Is dat hetzelfde paard dat eerder beet en steigerde naar je toe en je probeerde te schoppen?
Zo ja, dan zou ik naar een kliniek gaan met je paard en een uitgebreid onderzoek laten doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:29

Stap 1 zou voor mij een dierenarts zijn... "teugelkreupel" is meestal gewoon kreupel en heeft het paard ergens een probleem wat je met goed onderzoek kan achterhalen.
Als je eenmaal weet wat het is, dan een osteo/fysio erbij en een plan maken voor herstel en daarna voorkomen van terug komen op dit punt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:34

Teugelkreupel laat een paard alleen onder het zadel zien en is een rijtechnisch probleem. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het paard ook niet goed loopt aan de longe als je er geen elastiek aan hebt. Dan is het enige wat je kan doen je paard stil zetten en er een dierenarts bij halen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:37

Ik zou eerst willen uitzoeken wat er met haar aan de hand is.
Om wat voor paard gaat het, zoals leeftijd, niveau, gezondheid, etc
Is je paard recent gekeurd?

Als er meerdere problemen zijn behalve het teugelkereupel, gezien je eerdere topic.
Zou ik eerder je aanraden met je paard naar een kliniek te gaan voor een kreupelheid onderzoek.
Pas eventueel daarna een ostheopaat.

Niet door modderen met een paard wat niet goed is.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:29

mijn stalgenoot en instructeur zou zeggen in dit geval zit de fysio boven op ga bij uw zelf en uw uitrusting te rade eerst

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:49

NYA180x schreef:
Mijn paard is kreupel! Ze heeft teugel kreupelheid! Dit zou balans verstoren en ze zit weer vast in haar nek en rug. Als ik haar Longeer met elastiek zodat ze kan gaan ontspannen en haar rug gaat gebruiken loopt ze goed?!! Wat ik raar vind maar van daar dat het teugel kreupelheid is natuurlijk.
Ik Longeer ook met bakjes enzo en lijkt ze steeds beter te lopen maar als ik zonder elastiek of als ze een dag vrij heeft zijn er weer terug bij af

Mijn osteopaat komt volgende week en gaan we even kijken of ze haar kan los maken!
❗️Is er een supplement zo iets al muscle relaxer? Dat kan helpt met inspanning? ❗️
Of is er iets anders wat kan helpen met relaxen?

Dit is geen teugelkreupelheid, teugelkreupel is iets wat zich in voornamelijk stap en soms draf onder het zadel uit zodra de ruiter de teugels opneemt.

Jouw paard is gewoon kreupel dus stap 1 is er om er een dierenarts bij te halen. Vooral NIET doorgaan met wat je doet want er is een grote kans dat je het erger maakt. Laat de DA een kreupelheidsonderzoek doen en uitsluiten of er medisch iets aan de hand is voordat je er een osteopaat bij haalt.