Mijn paard heeft sinds anderhalf jaar hoefschoenen van Hoofwear. De floating boots. Die zijn destijds aangemeten door de bekapper (en die werkte toen samen met het bedrijf degene die de hoefschoenen verkoopt) dus ze zouden goed moeten passen. Echter verliest hij vaak de schoen tijdens buitenritten. Niet met stappen of draven maar altijd met galoperen in het losse zand. Vermijd ik het losse zand dan gaat het goed, maar hij galopeert graag op het galop pad en om dat iedere keer te vermijden vanwege de schoenen is ook niet leuk. Ze zijn al een paar keer aangepast/ strakker gemaakt maar dat helpt ook niet en het is altijd dezelfde schoen die hij verliest (dezelfde kant) Heeft iemand hier ervaring mee? van schoenen ; model wisselen of toch naar plakbeslag of.. ? ideeen? het is een oude quarter horse van 29 jaar , nog wel heel fit en we rijden ongeveer 2 x per week in het bos (hij is met pensioen dus werkt niet meer echt) Gewone ijzers wil ik niet meer want daar deed hij het op latere leeftijd ook niet meer goed op en geheel zonder ijzers gaat goed in de wei maar niet met buitenritten.
Jammer genoeg past de schoen dan toch niet goed genoeg aan die hoef, of je paard weet hem op de een of andere manier af te trappen met een andere hoef?
Floating boots kun je verhitten en daarmee aanpassen aan de hoef, misschien kan je dat nog proberen
En toen je nog zonder schoenen reed wat had je paard toen aan zijn voorbenen wat je nu niet meer gebruikt ?? Bijv. beenbeschermers inkl. het lage kootdeel??
Gezien de leeftijd van je paard zou het maar zo iets lichamelijks kunnen zijn. Probeer op dat galoppeer pad eens uit of het uit maakt of je in de rechter- of linkergalop zit.
Toen had hij nog ijzers. Maar die liep hij er ook regelmatig af (al vanaf jongs af aan doet hij dat in de galop ; trapte hij op zn ijzer) daarom bell boots gaan gebruiken en dat hielp. Verder niets veranderd.
Zonder schoenen gallopeert hij prima (beide kanten) op een los zandpad. Alleen met schoenen is het altijd in begin als hij een paar grotere sprongen maakt dat hij de schoen verliest. Zonder schoenen is geen optie omdat ik een stukje over de straat moet en daaar loopt hij gevoelig ivm steentjes/dunne zool. in de bak hebben we los zand en daar heeft hij geen problemen.
Past er geen grote maat springschoen omheen? Heb jarenlang Scootboots gehad, maar hij schampte met zijn hoeven langs elkaar (ouderdom plus ook artrose) waardoor hij langs die scherpe schroefjes kwam. De oplossing was gewoon een paar springschoenen erover. Past niet bij elk merk, maar floating boots zijn niet heel hoog en breed toch?