Welke deken is het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Welke deken is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 12:01

Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wij hebben een flinke dazenplaag op stal en daarom staan de paarden bij ons nu overdag op stal en s'nachts buiten. Dat is natuurlijk een fijne oplossing alleen nu zit ik dus met een probleem, de nachten zijn redelijk fris (soms onder de 15 graden en regen) ik dacht eerst ach dit kan prima aangezien ze overdag gewoon weer opwarmen op stal en door het weer.

Alleen nu heeft mijn merrie van 23 toch een verkoudheidje gekregen, ik denk door de frisse nachten, inmiddels heeft ze hier een kuurtje voor en krijgt ze s'nachts nu eerst de bucas sunshower op. De staleigenaren zijn bereid om haar deken s'avonds op te doen als ze naar buiten gaat en s'ochtends eraf te halen als ze naar binnen gaat omdat die deken op stal weer veel te warm is met 23 graden buiten. Alleen ze blijven dit natuurlijk niet doen, als haar verkoudheid voorbij is houd dat ook op. Ik ben zelf niet in de mogelijkheid om elke dag 2x heen te gaan om s'avonds laat de deken op te doen en s;ochtends deze er weer af te halen.

Nu zat ik te kijken naar vliegendekens met een waterdichte rug zodat ze en niet nat regent mocht er een buitje zijn en toch wat meer warmte onder die deken vasthoud en deze kan ze inprincipe overdag in stal ook ophouden (bij extreme tempraturen zoals 25+ zou ik uiteraard altijd heen gaan om hem eraf te halen), maar met 11 graden s'nachts is die deken dan misschien ook weer te fris? Hebben jullie tips voor mij? Lijkt dit een goede oplossing of zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hoor graag jullie mening.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:01

Heeft ze wel genoeg te eten snachts?
Want volgens mij moet een gezond paard prima tegen deze temperaturen kunnen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:16

11 graden in de nacht? Ik neem aan dat je dan niet in NL woont?

Als er voldoende ruwvoer is overdag en gras op het land, lijkt een deken mij niet nodig.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:24

11 graden is voor paarden een heerlijke temperatuur. Jij vindt het fris, je paard niet. Zeker niet als er voldoende ruwvoer/gras is. Het is meer (sorry dat ik het zeg) een projectie van jou als mens.

Verkoudheid bij paarden is niet zo spannend. Meestal komen ze er vanzelf wel bovenop. Waarom een kuur?

Vertroetel je paard niet teveel. Tussen de 25 graden overdag en 11 's nachts gedijen paarden heerlijk.

Zijn er misschien andere omstandigheden qua gezondheid van je paard die meespelen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:25

Misschien is ze juist verkouden door het overdag op stal staan. Stof en benauwd. Geen idee hoeveel frisse lucht er op de stal is. Maar nu een deken op doen lijkt me echt niet goed. Voor paarden zijn de nachttemperaturen momenteel juist top.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 13:34

11 graden zou kunnen, zie hier ook een keer 13 staan.

Heeft ze wel een goede vacht?
Geen beginnende PPID?
Mijn oudje moest toen met 23 met regen ook een droge rug hebben, die was niet meer waterdicht :+
En nee dat zag je er amper aan af.

De halve deken die ik toen had vond ik overdag nog steeds te warm als de zon scheen.
Maar dat is al weer jaren terug, misschien dat ze nu beter zijn geworden.

Maar het is in september weer over, hebben de stalhouders dat er niet voor over? Eventueel tegen bijbetaling?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:27

Emmaollie2 schreef:
Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wij hebben een flinke dazenplaag op stal en daarom staan de paarden bij ons nu overdag op stal en s'nachts buiten. Dat is natuurlijk een fijne oplossing alleen nu zit ik dus met een probleem, de nachten zijn redelijk fris (soms onder de 15 graden en regen) ik dacht eerst ach dit kan prima aangezien ze overdag gewoon weer opwarmen op stal en door het weer.

Alleen nu heeft mijn merrie van 23 toch een verkoudheidje gekregen, ik denk door de frisse nachten, inmiddels heeft ze hier een kuurtje voor en krijgt ze s'nachts nu eerst de bucas sunshower op. De staleigenaren zijn bereid om haar deken s'avonds op te doen als ze naar buiten gaat en s'ochtends eraf te halen als ze naar binnen gaat omdat die deken op stal weer veel te warm is met 23 graden buiten. Alleen ze blijven dit natuurlijk niet doen, als haar verkoudheid voorbij is houd dat ook op. Ik ben zelf niet in de mogelijkheid om elke dag 2x heen te gaan om s'avonds laat de deken op te doen en s;ochtends deze er weer af te halen.

Nu zat ik te kijken naar vliegendekens met een waterdichte rug zodat ze en niet nat regent mocht er een buitje zijn en toch wat meer warmte onder die deken vasthoud en deze kan ze inprincipe overdag in stal ook ophouden (bij extreme tempraturen zoals 25+ zou ik uiteraard altijd heen gaan om hem eraf te halen), maar met 11 graden s'nachts is die deken dan misschien ook weer te fris? Hebben jullie tips voor mij? Lijkt dit een goede oplossing of zijn er nog andere mogelijkheden? Ik hoor graag jullie mening.

Die dekens, vliegen en regendeken in een zijn te warm voor boven de 20 graden. Ademen niet genoeg..ik zou daar niet aan beginnen. Denk eerder dat de vele regen en weersveranderingen een rol spelen en zou haar wat gaan voeren voor een betere weerstand. Hebben ze s"nachts toegang tot droog hooi?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:42

Voor de nachten kan dat best toch.

Ik neem aan dat er alleen een deken op gaat als je weet dat het ‘s nachts gaat regenen?
De bucas buzz of rain is daar wel heel geschikt voor :j

Niet elk paard is gelijk toch, heb een Arabier staan die totaal niet tegen regen en 15 graden kan,dus die krijgt dan ‘s nachts ook een deken op.

Elisa2

Re: Welke deken is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:15

Ja dat is waar, maar omdat ze schreef dat de deken dan overdag op kon blijven.

Ik zou dan gewoon een regendeken doen voor de nacht..maar goed, zo'n regen/vlieg combi kan ook zolang ie dan overdag wel af gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:53

Overdag kan ook nog best hoor,stalgenootje van me heeft ook zoiets, alleen geen idee welk merk.
En paard loopt daar ook wel overdag mee als er regen is voorspelt…wel met veel regen, af en toe een bui kan een paard wel hebben.
En die staat echt niet te warm er onder.

prugelpiet

Re: Welke deken is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:22

Ik ken ze alleen maar als veel te warm. Mooi voor de overgangsperiode in de winter, maar bij een beetje een lekker zonnetje zijn ze veels te warm.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:16

Ik heb de Rambo Summer Series en die vind ik qua warmte wel meevallen. Maar goed, mijn paard staat 24/7 buiten. Dat is wel anders dan in een warme stal…