Luizen of mijten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chica12

Luizen of mijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 21:29

Mijn shet heeft al een tijdje jeuk en ik zag zwarte puntjes/streepjes onder haar manenkam
Ze is nu zelf en al haar spullen behandeld met byemite, maar blijft jeuk en zwarte puntjes houden.
Vrijdag heeft de dierenarts haar gespoten met demodex, maar helaas zag ik vandaag weer zwarte dingetjes.

Ik weet nu alleen niet of het luis of mijt is. Kunnen jullie eens kijken?
Ze heeft trouwens alleen jeuk aan haar staart, daar zie ik echter geen zwarte dingetjes.
Afbeelding

Lindsey_99

Re: Luizen of mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:33

Pipetje met anti vlo/teek voor de grootste hond over de staart op de huid verdelen. Overal een drupje. En tussen de haren veerust sprayen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:39

Mijt zit normaal gesproken niet in de manen of de staart. Ze zijn zo klein dat je ze niet kan zien en graven onderhuidse gangetjes. Dus ik vermoed dat als het al beestjes zijn, dat het luizen zijn. Die zie je trouwens wel bewegen als ze leven.
Ik weet niet hoe snel een injectie met Dectomax werkt, dat zou je even kunnen navragen morgen bij de dierenarts. Meestal moeten dit soort behandelingen na een week of een dag of 10 herhaald worden.
Heb je ook je borstels in de Byemite gezet?

En als hij alleen de staart schuurt, kunnen het ook nog aarsmaden zijn. Die zie je ook niet echt, alleen als het donker is. Je kan wel naast de anus een test doen met plakband, dat aan de dierenarts geven en die kan dan onder de microscoop zien of er aarsmaden eitjes zitten. Dan wordt de behandeling trouwens heel anders!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:42

Lijkt me luis. Mijt zie je volgens mij ook niet zo duidelijk en zit vaak meer op de benen. (bijten in sokken, stampen met de benen en benen tegen elkaar schuren zijn symptomen van mijt).

Ik zou de pony wassen met sanacuran (1ml op 10l water) goed insmeren/inwrijven met een spons en niet naspoelen.

Zo is mijn jaarling van luis zf geraakt.

Edit, je kan eerst afwachten wat de dectomax doet. Als je na 2 behandelingen nog luis hebt zou ik vragen aan dierenarts voor product om hem mee te wassen.