DUO Hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

DUO Hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 13:55

Hoi,

Ik heb er al het één en ander over gelezen, maar open toch nog even een topic.

Mijn paard heeft behoorlijk last van droge hoeven deze zomer. Het is natuurlijk erg droog, er is geen plas water in de wei... Het brokkelt en het scheurt ook een beetje... Is DUO hoef dan de oplossing?

Ik lees dat hoeven er ook sneller van zouden groeien?
Hoefsmid komt iedere 8 weken en dat is bij die van mij ook wel nodig... Voor mijn gevoel groeien de hoeven vrij snel en dan ook wel een beetje de breedte in...

Onze hoefsmid zegt dat we er niets op moeten smeren. Gewoon met rust laten... Invetten sluit de hoef juist af (maar dat zou DUO Hoef juist niet doen?).
Eigenaar van de pensionstal houdt de hoeven gelukkig ook nog redelijk goed bij. Hij is geen smid, maar vijlt wel af en wat bij als dat nodig is.

Werkt DUO Hoef echt?
Wat zijn jullie ervaringen? En zijn hoeven ook sneller gaan groeien?
Of moet ik het inderdaad laten rusten...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:00

xMyrth schreef:
Hoi,

Ik heb er al het één en ander over gelezen, maar open toch nog even een topic.

Mijn paard heeft behoorlijk last van droge hoeven deze zomer. Het is natuurlijk erg droog, er is geen plas water in de wei... Het brokkelt en het scheurt... Is DUO hoef dan de oplossing?

Ik lees dat hoeven er ook sneller van zouden groeien?
Hoefsmid komt iedere 8 weken en dat is bij die van mij ook wel nodig... Voor mijn gevoel groeien de hoeven vrij snel en dan ook wel een beetje de breedte in...

Werkt DUO Hoef echt?
Wat zijn jullie ervaringen? En zijn hoeven ook sneller gaan groeien?

Ik vind duo hoef een van de fijnere hoefolies. Echter helpt het niet bij de hoefgroei, dat wordt echt van binnenuit geregeld. Dan zou ik nog eerder biotine bijvoeren, maar ook dat moet consistent en gedurende een lange tijd gevoerd worden. En helpt ook niet bij elk paard omdat de invloeden van buitenaf ook meetellen.
Bij jou paard zou ik dan beide doen, let wel dat je de hoeven eerst goed nat maakt en dan pas olie op gaat smeren. Olie dicht af dus als een hoef droog is wordt ie er niet minder droog van.

Ik gebruik dan die springschoenen die je in water kan leggen en dan nat om de hoeven kan leggen, en na 10 minuten weken doe ik alleen net onder de kroonrand (want daar is de hoef nog enigszins beinvloedbaar) een randje olie

xMyrth

Re: DUO Hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:02

De hoeven groeien al vrij snel van zichzelf, ik wil dus eigenlijk juist níet dat ze nog sneller zouden groeien zegmaar :) Dus dat is goed om te lezen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:02

Ik gebruik het wel af en toe op aanraden van mijn vorige smid. Die deed zelf jarenlang niks, maar is uiteindelijk toch duo hoef gaan gebruiken vanwege effectiviteit. Dus daar vertrouwde ik dan maar op. In FR waar mijn paard vandaan kwam deden ze gedurende de zomer veelvuldig hoefvet, van die balsem erop. Dat heb ik dus ook nog een hele tijd gedaan toen ik hem kocht en naar NL bracht. Uiteindelijk over gegaan op DUO hoef.

Wat ik vooral merk is dat de hoeven er iets zachter en iets vochtiger van blijven een aantal dagen na opdoen. Ik zorg wel altijd dat ik met hem in het meer geweest ben en/of ik hem goed heb afgespoten van te voren zodat de voeten even goed nat geweest zijn. Daarna doe ik dat spul erop als het meeste water eraf gedropen is. De dag/dagen erna is de hoef dan beduidend nog wat donkerder van kleur wat lijkt op een wat meer vochtige hoef.

Of het bij jouw paard echt werkt kun je alleen maar proefondervindelijk uitproberen denk ik. :j

Echt ervan groeien zullen hoeven er niet van doen lijkt me. Groei komt van binnenuit. De hoeven van mijn paard zijn pas goed gaan groeien toen hij op de juiste stal stond, hij kunststof beslag kreeg en op PPID medicatie stond. Geen idee welk van bovenstaande het meeste heeft gedaan of dat het een combinatie was. Dat is puur gissen natuur met zoveel factoren.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:04

Mijn hoefsmid raadde Farnam Rainmaker aan voor droge hoeven. Vrij prijzig maar werkt erg goed vind ik zelf! Dit helpt de hoeven beter vocht opnemen uit de grond ook als de grond droog is. Je smeert dit op de kroonrand, straal en de rand van de zool.

Het heeft bij mijn paard met droge hoeven echt een groot verschil gemaakt!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:04

Hier ook een jarenlange tevreden gebruiker van DUO hoef. Zelden iets gezien wat zo snel werkt, gebruik het ook voor rotstraal. Werkt ook top voor! Voor mij geen ander product meer voor de hoeven

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:08

In de zomer met droge hoeven smeer ik een paar keer per week, nou dat scheelt echt wel een hoop. De hoeven blijven veel netter, drogen niet uit met als gevolg brokkel hoeven en scheuren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:12

ik smeerde echt nooit wat op de hoeven van mijn paard.
Mij smid is ook geen voorstander van smeren, tot we Duo-hoef ontdekten, het werkt echt wel!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:13

Mijn hoefsmid raade ze juist aan, omdat wij ook te maken hadden met droge hoeven en soms wat brokkels als het echt heel droog was zoals vorige zomer.

Mijn paard vind het vooral heel lekker. :Y) :') en likt het graag op..
Sinds ik het gebruik zien de hoeven er wel beter uit, nog echt enorme droogte hebben we nog niet gehad en zijn ook bezig met revalidatie.

Ik vind het ook erg fijn in gebruik. Naar mijn idee verzorgd het de voeten echt wel degelijk beter. Bij andere vetten/olies zag ik de dag er na niks meer. Nu zie ik de dag erna dat de rand vlakbij de kroonrand nog wat vochtig is gebleven.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:19

Mijn hoefsmid raadde het ook aan ivm te snel groeiende droge brokkelhoeven. Volgens hem is het het enige spul wat écht werkt in elk geval :+ Ik ben nu 3 weken aan het smeren na de laatste bekapbeurt, met zichtbaar positief resultaat.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:21

Oke ik ga het gewoon proberen :')
Bij de ruitersportwinkel hier om de hoek hebben ze alleen de 500ml pot, dus die meteen besteld.

Maar van tevoren nat maken is dus wel aan te raden... Ik heb (nog) niet zo'n hoefbevochtigers, maar er is wel een waterslang op de poetsplaats :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:25

Dat hoeft niet persé, ik smeer het er ook vaak op als de hoeven droog zijn. Werkt het ook prima.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:28

Het hoeft inderdaad zeker niet, maar ik denk wel dat de combinatie met regelmatig zelf even nat maken met de tuinslang, in een meertje of met van die springschoenen én dan nog wat smeren met Duo Hoef wel een fijne combinatie is. Maar ik smeer het ook wel eens gewoon op zonder nat te maken hoor. En vaak nadat de hoefsmid is geweest bijvoorbeeld.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:38

Ik gebruik het zowel voor mijn eigen paard (op aanraden van de hoefsmid), meerdere stalgenoten gebruiken het en we hebben nu ook een pot aangeschaft voor de manegepaarden.

Inderdaad wel aan te raden om de hoeven eerst nat te maken. Heb het idee dat het dan het beste werkt.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:55

Hier ook een tevreden gebruiker van DUO hoef. Ik merk echt wel verschil!
En... blij te lezen dat mijn paard dus niet heel vreemd is dat ze het heel lekker lijkt te vinden... 8)7

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:04

Hier fan van DUO hoef. Enige wat werkt, schijnt van manenkammen gemaakt te zijn, dus lichaamseigen stof en daarom zou het beter opnemen. Of het zo is, weet ik niet zeker.

Ik ben ook enorm fan an DUO hoef mok en eczeemspray. Mijn paard had rasp en dat is er binnen de kortste keren mee verdwenen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:24

FriesWytske schreef:
Dat hoeft niet persé, ik smeer het er ook vaak op als de hoeven droog zijn. Werkt het ook prima.

Hier net zo :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:51

Hier ook fan van Duo Hoef. Alleen een afschuwelijke hekel aan de pot waar het in zit. Je krijgt het er nooit helemaal goed uit wat vooral een probleem is in de winter als het hard is.

De 1L pot werkt wel iets fijner, want dat is gewoon een verfblik waar je de bovenkant vanaf kan halen met een hoevenkrabber.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:53

Ik vind het vies ruiken en een gesmeer/geklooi, maar het is wel de enige hoefvet die ik wil gebruiken voor de voeten.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:56

Kun je niet gewoon vaker bekappen? Als je leert hoe je het zelf bij kan houden, scheelt dat al heel veel gebrokkel en gescheur. Zeker in de zomer groeien de hoeven hard. Ik werk ze elke twee (soms 3) weken wel wat bij. Nu doe ik alles zelf, maar ik moet er niet aan denken om maar eens in de 8 weken een bekapper te laten komen. Helaas is dat 'normaal', maar ik zie de resultaten daarvan ook bij mijn stalgenoten (brokkelen en scheuren). Mijn advies zou dus zijn: niet smeren, maar zelf de hoeven leren bijhouden (en dan kun he alsnog gewoon elke 8 weken de bekapper laten komen). Zo moeilijk is het niet. :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:05

Om goed te kunnen bekappen vind ik wel dat er aardig wat ervaring en kennis nodig is, veel meer dan ik naast mijn fulltime baan etc kan doen. Ik ga echt niet met een dagcursusje hier of daar aan de voeten van mijn paard klooien, wat ik om me heen juist wel veel zie gebeuren helaas. Je moet er ook kijk op ontwikkelen, dat krijg je naar mijn mening niet goed voor mekaar met alleen maar eens per X weken je eigen paard bijhouden. A la, een keer een rafel wegvijlen tussendoor daargelaten dan, dat durf ik nog wel indien nodig.

Dus dan maar een keertje vaker de hoefsmid indien nodig en smeren, daar doet ze het goed op :) Nou wisselt de frequentie dat mijn hoefsmid voor mijn ijzerloze paard komt tussen de 4 en 8 weken, net wat nodig is- dus wel relatief vaak. Paard met ijzers gaat elke 6-8 weken. In de zomer inderdaad vaker dan in de winter gemiddeld.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:16

Vientje schreef:
Om goed te kunnen bekappen vind ik wel dat er aardig wat ervaring en kennis nodig is, veel meer dan ik naast mijn fulltime baan etc kan doen. Ik ga echt niet met een dagcursusje hier of daar aan de voeten van mijn paard klooien, wat ik om me heen juist wel veel zie gebeuren helaas. Je moet er ook kijk op ontwikkelen, dat krijg je naar mijn mening niet goed voor mekaar met alleen maar eens per X weken je eigen paard bijhouden. A la, een keer een rafel wegvijlen tussendoor daargelaten dan.

Dus dan maar een keertje vaker de hoefsmid indien nodig en smeren, daar doet ze het goed op :) Nou wisselt de frequentie dat mijn hoefsmid voor mijn ijzerloze paard komt tussen de 4 en 8 weken, net wat nodig is- dus wel relatief vaak. Paard met ijzers gaat elke 6-8 weken. In de zomer inderdaad vaker dan in de winter gemiddeld.

Grappig, we hebben een heel ander perspectief van waaruit we kijken. :D Ik vind 1x per 8 weken een smid laten komen eerder 'aanklooien' dan zelf regelmatig alles netjes bijwerken. :o Zowel knippen, vijlen als steunsels wegsnijden is oprecht totaal niet ingewikkeld. Ik zou het iedereen adviseren en je wordt er vanzelf vaardig in. Mijn pony's staan er altijd keurig bij, dat kan ik van die van mijn stalgenoten niet zeggen. :=

Maar, niet aanvallend bedoeld, iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes hierin. Ik ben zelf eerder geneigd om preventief (dus vaker bijhouden) te werk te gaan dan curatief (smeersels vanwege problemen die ontstaan door te weinig bekapbeurten).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:33

AnnoNiemand schreef:
Vientje schreef:
Om goed te kunnen bekappen vind ik wel dat er aardig wat ervaring en kennis nodig is, veel meer dan ik naast mijn fulltime baan etc kan doen. Ik ga echt niet met een dagcursusje hier of daar aan de voeten van mijn paard klooien, wat ik om me heen juist wel veel zie gebeuren helaas. Je moet er ook kijk op ontwikkelen, dat krijg je naar mijn mening niet goed voor mekaar met alleen maar eens per X weken je eigen paard bijhouden. A la, een keer een rafel wegvijlen tussendoor daargelaten dan.

Grappig, we hebben een heel ander perspectief van waaruit we kijken. :D Ik vind 1x per 8 weken een smid laten komen eerder 'aanklooien' dan zelf regelmatig alles netjes bijwerken. :o Zowel knippen, vijlen als steunsels wegsnijden is oprecht totaal niet ingewikkeld. Ik zou het iedereen adviseren en je wordt er vanzelf vaardig in. Mijn pony's staan er altijd keurig bij, dat kan ik van die van mijn stalgenoten niet zeggen. :=

Maar, niet aanvallend bedoeld, iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes hierin. Ik ben zelf eerder geneigd om preventief (dus vaker bijhouden) te werk te gaan dan curatief (smeersels vanwege problemen die ontstaan door te weinig bekapbeurten).

Het was toch aardig aanvallend ;)

Waarom doen hoefsmeden eigenlijk een opleiding als het totaal niet ingewikkeld is?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:34

Hier heel tevreden over duo hoef!

De eerste periode elke dag smeren en uiteindelijk 1x per week. Werkt top! Hoeven groeien niet harder maar worden wel harder en steviger. Hier tevreden mee :D

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:37

Ik vind dat als je de hoeven nat maakt, het duo-vet/olie er af glijdt, ik maak ze dus liever niet nat. Of je moet ze eerst weer afdrogen.