Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xMyrth schreef:Hoi,
Ik heb er al het één en ander over gelezen, maar open toch nog even een topic.
Mijn paard heeft behoorlijk last van droge hoeven deze zomer. Het is natuurlijk erg droog, er is geen plas water in de wei... Het brokkelt en het scheurt... Is DUO hoef dan de oplossing?
Ik lees dat hoeven er ook sneller van zouden groeien?
Hoefsmid komt iedere 8 weken en dat is bij die van mij ook wel nodig... Voor mijn gevoel groeien de hoeven vrij snel en dan ook wel een beetje de breedte in...
Werkt DUO Hoef echt?
Wat zijn jullie ervaringen? En zijn hoeven ook sneller gaan groeien?
Vientje schreef:Om goed te kunnen bekappen vind ik wel dat er aardig wat ervaring en kennis nodig is, veel meer dan ik naast mijn fulltime baan etc kan doen. Ik ga echt niet met een dagcursusje hier of daar aan de voeten van mijn paard klooien, wat ik om me heen juist wel veel zie gebeuren helaas. Je moet er ook kijk op ontwikkelen, dat krijg je naar mijn mening niet goed voor mekaar met alleen maar eens per X weken je eigen paard bijhouden. A la, een keer een rafel wegvijlen tussendoor daargelaten dan.
Dus dan maar een keertje vaker de hoefsmid indien nodig en smeren, daar doet ze het goed opNou wisselt de frequentie dat mijn hoefsmid voor mijn ijzerloze paard komt tussen de 4 en 8 weken, net wat nodig is- dus wel relatief vaak. Paard met ijzers gaat elke 6-8 weken. In de zomer inderdaad vaker dan in de winter gemiddeld.
AnnoNiemand schreef:Vientje schreef:Om goed te kunnen bekappen vind ik wel dat er aardig wat ervaring en kennis nodig is, veel meer dan ik naast mijn fulltime baan etc kan doen. Ik ga echt niet met een dagcursusje hier of daar aan de voeten van mijn paard klooien, wat ik om me heen juist wel veel zie gebeuren helaas. Je moet er ook kijk op ontwikkelen, dat krijg je naar mijn mening niet goed voor mekaar met alleen maar eens per X weken je eigen paard bijhouden. A la, een keer een rafel wegvijlen tussendoor daargelaten dan.
Dus dan maar een keertje vaker de hoefsmid indien nodig en smeren, daar doet ze het goed opNou wisselt de frequentie dat mijn hoefsmid voor mijn ijzerloze paard komt tussen de 4 en 8 weken, net wat nodig is- dus wel relatief vaak. Paard met ijzers gaat elke 6-8 weken. In de zomer inderdaad vaker dan in de winter gemiddeld.
Grappig, we hebben een heel ander perspectief van waaruit we kijken.Ik vind 1x per 8 weken een smid laten komen eerder 'aanklooien' dan zelf regelmatig alles netjes bijwerken.
Zowel knippen, vijlen als steunsels wegsnijden is oprecht totaal niet ingewikkeld. Ik zou het iedereen adviseren en je wordt er vanzelf vaardig in. Mijn pony's staan er altijd keurig bij, dat kan ik van die van mijn stalgenoten niet zeggen.
Maar, niet aanvallend bedoeld, iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes hierin. Ik ben zelf eerder geneigd om preventief (dus vaker bijhouden) te werk te gaan dan curatief (smeersels vanwege problemen die ontstaan door te weinig bekapbeurten).