Compleet supplement jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Compleet supplement jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 16:38

Een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien. Er is zo gigantisch veel op de markt tegenwoordig, iedereen maakt de meest fantastische claims en het een zou nog beter dan het andere werken.

Ik ben op zoek naar een supplement of (vitamine)brok om de balans van binnenuit weer te herstellen voor een pony die dit jaar voor het eerst jeuk heeft.
Qua (voedings)management is er niets veranderd, pony staat al sinds veulen af op dezelfde plek.

Ik voer mijn paarden in basis niets bij. Ze staan op een schrale grasweide met hooi van eigen land, that’s it.

We zijn haar op aanraden van de dierenarts gaan wassen met een kalmerende shampoo en ze staat nu onder een eczeemdeken maar ik wil zien of er met voeding meer te bereiken valt om een eventuele disbalans te herstellen of haar meer te ondersteunen.

Tevens hebben we sinds kort ook een nieuwe tinker in onze kudde mogen verwelkomen die af en toe met zijn achterbenen stampt. Hij heeft zijn sokken nog en ik zie/voel geen rasp, mok of iets dergelijks maar wellicht zit er bij hem ook een onbalans. Wellicht een reactie op de verhuizing en de verandering van voer ed. Mijn gevoel zegt dat hij ook wat ‘hulp’ kan gebruiken.

Alle paarden zitten top in hun vacht, glimmen je tegemoet en zijn verder gezond.

Wie heeft een gouden tip?

belle_boef

Re: Compleet supplement jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:50

Een voedingsadviseur die naar het gehele plaatje kijkt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:54

Hier super veel uitgeprobeerd, verschillende vitamine brokken, muslied en supplementen ed.
Nu is dit jaar pony bijna eczeem vrij (deze week door astma medicijnen een enkel jeuk plekje) en staat zonder deken, smeersels ed. Hij krijgt wel ook sinds 1,5 jaar immunotherapie van Nextmune.
Voerbeleid:
Kruidenhooi aangevuld met gerstestro van Venhorst (andere paarden worden snel te dik)
Agrobs natuurmineral
Vitalstyle gut en gasto mueslie
Honeychop calm&shine
en als supplement voor de jeuk waar ik meest tevreden over ben... Is de HorseAdds Itch Relief.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:56

De Tinker kan ook mijt hebben, dat zie je vaak niet zo. Maar stampen is wel een herkenbaar symptoom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:07

Mijten zou ik zeker eens laten onderzoeken :j

Heb je je hooi ook laten analyseren? Suiker kan een trigger zijn. En van eigen land wil niet zeggen dat het er niet in zit. Heb je al hooi van dit jaar? Ik hoor van veel mensen dat er dit jaar meer suiker in zit dan voorgaande jaren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:56

Als je helemaal niets bijvoert, zou ik daar inderdaad wel mee beginnen.
Want met alleen gras en hooi heb je zeker kans op een gebrek aan bijvoorbeeld zink, maar ook eiwitten als je schraal voert.
Heeft de Tinker geen mijten?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 21:40

Bedankt voor de tips!

De tinker staat pas een kleine 2 weken bij ons. Mid augustus gaat de hele bende naar de tandarts en mijn dierenarts is dan ook aanwezig, ik zal haar direct laten kijken ernaar.