Merrie valt andere merrie aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Merrie valt andere merrie aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 09:16

We zitten even met de handen in het haar. Onze paarden staan in een groepje van 6 merries.
Stabiele groep (de laatste is er ruim een jaar geleden bij gekomen), in een mooie ruime wei.

Maar nu sinds een week of zo valt een van de merries een van de andere aan: echt opjagen, in een hoek duwen, slaan, etc. Dat kan zo niet, die raakt nog gewond zo. Dus de boosdoener is apart gezet.

Deze 2 staan al twee jaar in de groep (de ene is 2 jaar geleden gekomen, de andere 2,5 jaar).
Tot nu toe ging het altijd goed (de introductie is wel altijd is lastig, de leider merrie is super fel op nieuwkomers, dus dat doen we altijd langzaam), maar ondertussen stonden ze dus al 2 jaar zonder problemen met elkaar (heb ik ze ook wel zien kroelen e.d.).

Het is de leider merrie die aanvalt, degene die aangevallen wordt is ergens tussen in (niet onderaan en niet bovenaan in de rangorde).

Ik heb zojuist bij de dierenarts Regumate besteld. Misschien is het iets hormonaals.
Maar misschien zijn er hier nog andere ideeen wat het zou kunnen zijn, en vooral hoe het op te lossen?

rien10

Re: Merrie valt andere merrie aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:20

Apart zetten. Een draadje ertussen zolang dit gedrag niet terug naar het oude gedrag is.
Je groep is nu minder stabiel dan eerst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:29

Is er iets gebeurd? Is er misschien een drachtig? Of mankeren (de aanvaller of degene die aangevallen word) iets lichamelijks? In de groep wordt de zwakste verstoten. Soms voelen ze iets aan. Of misschien dat de aanvaller zelf niet lekker in z’n vel zit? Het kan inderdaad ook hormonaal iets zijn.

Het is wel vreemd na 2 jaar ineens!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:47

Wat zijn de leeftijden van deze twee paarden? Misschien dat het andere paard hogerop in rang probeerde te komen en dat de leider merrie dit niet tolereert?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 11:02

Allebei zijn ze gezond (althans zo ver we weten).
Ze zijn allebei niet drachtig.

De leider merrie is 15. En nog actief onder het zadel
De merrie die aangevallen wordt is 16. En al een aantal jaar met pensioen. Ik heb niet het idee dat ze probeert de baas te worden. (Er loopt ook een 5 jarige merrie, die is nu 2e in rang en probeert wel eens iets. Maar dat wordt heel anders afgehandeld)

Uiteraard hebben we ze al apart gezet, de leider merrie in apart weitje (en dat vind ze prima, ze lijkt het wel lekker rustig te vinden).

Maar het is inderdaad zo vreemd na 2 jaar, het lijkt bijna of ze de andere niet meer herkend als onderdeel van de kudde)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:15

Heel vervelend om te horen, maar misschien is er iets mis met het paard dat aangevallen wordt? Dat ze het daarom verstoot?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:17

Heeft het paard dat werd aangevallen toevallig een nieuwe deken of vliegenkap ofzo?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:41

Sintara schreef:
Heeft het paard dat werd aangevallen toevallig een nieuwe deken of vliegenkap ofzo?

Zoiets ja, of krijgt ze sinds kort een supplement of medicatie waardoor ze voor het andere paard ineens anders ruikt?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:56

Heb je de merrie wel eens laten testen op ppid?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:05

Ik ga mee met Kabayo, meestal is er iets aan de hand met degene die aangevallen wordt .

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 14:08

Sintara schreef:

Sinds zaterdag heeft de "aangevallen merrie" inderdaad een nieuwe vliegenkap, en lijkt het erger geworden. maar daarvoor was het al wel begonnen.

Skessa_ schreef:
Heb je de merrie wel eens laten testen op ppid?

nee nog niet, ze heeft ook geen enkele symptomen er van.
Kan PPID voor agressief/agressiever gedrag zorgen?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:13

je hebt kans dat de aangevallen merrie een staatsgreep heeft willen plegen en daardoor nu extra de pineut is door de leidinggevende merrie. Ik zou ze eerlijk gezegd wisselend in en uit de groep zetten. Als je de leidinggevende merrie terug gaat zetten heb je kans dat het echt boel is. Hebben ze genoeg ruimte om uit elkaars weg te gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:09

Kelan schreef:
nee nog niet, ze heeft ook geen enkele symptomen er van.
Kan PPID voor agressief/agressiever gedrag zorgen?

Officieel staat het niet bij de symptomen maar ppid is een ‘goedaardige tumor’ die op de hypofyse zit. Daardoor stimuleert die het vrij maken van een aantal hormonen en hormonale onbalans resulteert vaak ook in emotionele onbalans. Ik heb 1 paard gehad dat nooit een stap verkeerd zette. PPID vast gesteld en na een aantal maanden greep hij me vanuit het niks in mijn rug. Ik liep gewoon op de weide, geen voer vast, geen ander paard aandacht aan het geven…. Daarna zijn we een stuk voorzichtiger met hem geworden. Hij stond met 1 ander paard en deed daar humeurig op maar viel niet aan. Dus PPID zou ik zeker niet uit sluiten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:18

Mijn gedachte is: misschien heeft het er iets mee te maken dat de leider om te werken regelmatig uit de groep wordt gehaald, en de aangevallene niet wegens diens pensioen.
En dat de leider om bepaalde redenen (geen controle als ze even weg is denk ik dan aan) aanvoelt dat zij misschien een statement moet maken om haar positie te behouden?

Het is sowieso denk ik wel interessant om te verdiepen in wat in/uit de kudde halen (iets dat buiten het normale gedrag van de paarden ligt) voor effect heeft als lichaamstaal en hoe de paarden dat kunnen opvatten zegmaar.
Als een paard dominantie uitstraalt door minder te lopen/niet aan de kant te gaan voor een ander paard, en wij mensen halen dat paard op en laten het dus lopen en daarmee heel anders acteren dan het in paardentaal had willen doen. Misschien zelfs het naast de wei in een bak werken = de hele tijd bewegen = misschien in de ogen van een paard wel een teken van net niet helemaal meer dominant zijn?
Ik bedoel, als de rangorde een issue is dan zou dat misschien kunnen meespelen.

Wel een heel vervelend probleem voor je.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:23

Marigold schreef:
Mijn gedachte is: misschien heeft het er iets mee te maken dat de leider om te werken regelmatig uit de groep wordt gehaald, en de aangevallene niet wegens diens pensioen.
En dat de leider om bepaalde redenen (geen controle als ze even weg is denk ik dan aan) aanvoelt dat zij misschien een statement moet maken om haar positie te behouden?

Het is sowieso denk ik wel interessant om te verdiepen in wat in/uit de kudde halen (iets dat buiten het normale gedrag van de paarden ligt) voor effect heeft als lichaamstaal en hoe de paarden dat kunnen opvatten zegmaar.
Als een paard dominantie uitstraalt door minder te lopen/niet aan de kant te gaan voor een ander paard, en wij mensen halen dat paard op en laten het dus lopen en daarmee heel anders acteren dan het in paardentaal had willen doen. Misschien zelfs het naast de wei in een bak werken = de hele tijd bewegen = misschien in de ogen van een paard wel een teken van net niet helemaal meer dominant zijn?
Ik bedoel, als de rangorde een issue is dan zou dat misschien kunnen meespelen.

Wel een heel vervelend probleem voor je.

Dit is een zeer interessante kijk hierop en ben nu idd benieuwd of dit het kan zijn. In dat geval zou het erger moeten worden als ze weer bij elkaar worden gezet, want de merrie die nu apart staat zal dan weer haar plek terug moeten winnen lijkt mij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:38

Lastig probleem, ik vraag me ook af of er iets veranderd is sinds een week? Begon dit uit het niets of was er ergens een aanleiding? Is het paard wat aangevallen wordt zwak of kreupel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:44

Ga je regumate geven zonder dat de da haar controleert?

Mijn merrie was altijd de leidende merrie en nooit van het vechten. Oor was genoeg. Die ging ineens wel aan het vechten of in ieder geval veel agressiever op anderen af, terwijl zij zelfs met nieuwelingen heel rustig was. Ook in de box tegen de muur slaan, terwijl ze daarvoor dat nooit deed. Die had dus een eierstoktumor, na operatie was het allemaal weg. Ik zou dus eerst eens laten scannen.