Overspronggedrag tijdens grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Overspronggedrag tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:42

Mijn paard staat elke keer heel erg veel te geeuwen in de bak als ik met hem via de kaptoom wat aan de handwerk en grondwerk doe met hem. Ik loop veel rechtuit en maak wat voltes en wat achteruit verder niet zoveel. Ook bijten in het touwtje is een bekend iets tijdens het werk aan de hand. Kan ik hier iets aan doen? En is dit overspronggedrag?
Zoveel vraag ik niet %)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Wat is overspronggedrag? Klinkt alsof hij zich verveeld en niet echt aan het werk is. Hij hoort gefocust te zijn op jou en niet in touwtjes te happen. Aan het werk ermee, dan gaapt hij ook zeker niet meer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:11

Suzanne F. schreef:
Wat is overspronggedrag? Klinkt alsof hij zich verveeld en niet echt aan het werk is. Hij hoort gefocust te zijn op jou en niet in touwtjes te happen. Aan het werk ermee, dan gaapt hij ook zeker niet meer.

Wie zegt dat hij niet gefocust is op mij.. en wie zegt dat ik hem daarin niet corrigeer. Maar een geeuwend paard is vrij moeilijk te corrigeren toch. Bedankt voor je reactie doen we niks mee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Hieperdi schreef:
Suzanne F. schreef:

Wie zegt dat hij niet gefocust is op mij.. en wie zegt dat ik hem daarin niet corrigeer. Maar een geeuwend paard is vrij moeilijk te corrigeren toch

Als hij gefocust was dan gaapt hij niet. En jawel. Aan het werk zetten dus. Actiever. Dan heeft hij geen tijd voor gapen.

Hieperdi

Re: Overspronggedrag tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:15

Knap dat je dat zo vanaf je scherpje kan zien dat mijn paard niet actief is :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Oversprong gedrag is meestal een reactie op spanning. Het klinkt niet alsof je paard veel spanning ervaart. Gapen kan ook loslaten zijn en ook het loslaten van jouw spanning.

Wat is de verdere context waarom je daar aan denkt?

Bijten in het touw..tja, is hij oraal ingesteld? Sommige paarden doen dat graag, denk wel dat hij op zo,n moment wellicht even iets teveel zijn eigen ding doet.

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Doet hij dit alleen tijdens grondwerk? En is het als je wat aan hem vraagt of juist niet?
Het kan inderdaad zijn dat hij zich iets verveeld, zeker als je niet veel van hem vraagt. Het kan ook zijn dat hij het juist niet snapt, en dat uit zich vaak in happen.
Je kan kijken of je hem juist wat nieuwe oefeningen aan kan bieden, zodat hij daar over na moet denken en minder met het happen bezig kan zijn.

De mijne heeft het ook heel extreem gehad in het grondwerk, gaat nu echt veel beter dus ik help graag waar ik kan!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Hieperdi schreef:
Ik loop veel rechtuit en maak wat voltes en wat achteruit verder niet zoveel.

Zoveel vraag ik niet %)

Wat is je doel met bovenstaande? Ik noem dat geen grondwerk.

Misschien is echt grondwerkles nemen handig. Dan leer jij hem aan het werk te zetten in plaats van een beetje voorspelbare dingen te doen.
Grondwerk kan juist uitdagen tot nadenken, of lichamelijk intensief zijn met bijvoorbeeld rechtrichten.
Het hoeft ook niet lang, soms is 20 minuten al genoeg als het uitdagend genoeg is. En dan ontspannen uitstappen of een stukje wandelen.

Ik legde wel eens balkjes neer, waarover hij voor-en achterwaarts heen moest stappen, of 2 waartussen hij recht achteruit moest stappen, of in een bochtje vooruit, en dan ook weer achteruit. Er zijn legio oefeningen te verzinnen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:03

Saiblic schreef:
Doet hij dit alleen tijdens grondwerk? En is het als je wat aan hem vraagt of juist niet?
Het kan inderdaad zijn dat hij zich iets verveeld, zeker als je niet veel van hem vraagt. Het kan ook zijn dat hij het juist niet snapt, en dat uit zich vaak in happen.
Je kan kijken of je hem juist wat nieuwe oefeningen aan kan bieden, zodat hij daar over na moet denken en minder met het happen bezig kan zijn.

De mijne heeft het ook heel extreem gehad in het grondwerk, gaat nu echt veel beter dus ik help graag waar ik kan!

Hij doet het juist met moeilijkere oefeningen. Als ik dan wat buigingen vraag of lengte buiging dan geeft hij erna een soort geeuw release
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op Gisteren, 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:04

Elisa2 schreef:
Oversprong gedrag is meestal een reactie op spanning. Het klinkt niet alsof je paard veel spanning ervaart. Gapen kan ook loslaten zijn en ook het loslaten van jouw spanning.

Wat is de verdere context waarom je daar aan denkt?

Bijten in het touw..tja, is hij oraal ingesteld? Sommige paarden doen dat graag, denk wel dat hij op zo,n moment wellicht even iets teveel zijn eigen ding doet.

Ik heb een gespannen en stress gevoelig paard en soms wat over-actief die ook nog wel eens door mij heen wilt drammen (proberen kan altijd) :')

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Hieperdi schreef:
Saiblic schreef:

Hij doet het juist met moeilijkere oefeningen. Als ik dan wat buigingen vraag of lengte buiging dan geeft hij erna een soort geeuw release

Dan gok ik dat hij het inderdaad gewoon wat lastig vindt. Zeker omdat er daarna een geeuw release bij komt. Dat is alleen maar goed! Geef hem vooral lekker die tijd na een moeilijkere oefening om daar over na te denken.

Ik weet niet hoe erg het happen is maar probeer je teugel kort te houden zodat hij niet in overig touw kan happen, als hij dan tegen jouw hand inkomt of het alsnog probeert kan je hem rustig met zijn hoofd naar beneden begeleiden.
Ze moeten leren daar de ontspanning op te zoeken, dat heeft tijd nodig maar dat komt vanzelf.